Volgens mij ben jij degene die er geen verstand van heeft. Heel arrogant, zomaar zeggen tegen iemand dat ze 'geen verstand van honden heeft' terwijl je mijn achtergrond helemaal niet kent. Al ben je er zo van overtuigd dat het geen Hovawart is, op die manier reageer je gewoon niet. Dat is gewoon ronduit onbeschoft.
Doe mij een plezier en 'google' eens grondig naar 'Hovawart kennel'. Je zult al snel merken dat de uiterlijke kenmerken van de Hovawart wel overeen komen met jouw hond. Ook is hij te groot om een kruising Herder - Sennen te zijn.
Dit is trouwens hoe een kruising Herder - Sennen er uitziet:

Merk je het verschil in de stand van oren, de typische herder snoet en het feit dat de poten van dit dier niet behaard zijn? Hovawarts zijn er trouwens in het blond, black-tan (jouw kleur) en black.
Dat Noeska een kruising is tussen een Newfoundlander (omdat jouw hond zijn haar net iets langer, en dikker behaard is dan dat van een Hoofje -aloewel, misschien borstel je je hond gewoon nooit-) en een Hovawart of een Berner kan ik nog aannemen en dat is best nog mogelijk, maar een Herder zit er absoluut niet in.
Je hebt de ouders zelf gezien knollebol, maar dat is dan wel van in 96 geleden. Misschien zat je er gewoon ronduit naast, of is de 'vader' waarvan jullie vermoeden dat het de vader is, misschien helemaal niet de biologische vader.