Raad gevraagd (kat piest op spullen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Raad gevraagd (kat piest op spullen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:28

Vorig jaar heb ik twee katten in huis genomen. Een poes van een jaar en een katertje van 3 maanden. De katten samen klikt hartstikke goed, ze zijn allebei ontzettend lief, komen graag kroelen en zijn behoorlijk speels.
Sinds ik ze heb piest de poes met zekere regelmaat op mijn tassen en bed. Ze doet het met opzet om mij te zieken en doet het ook gerust in mijn zicht. Ze is volgens mij ontzettend jaloers, wil alle aandacht opeisen en als iets haar niet zint, pakt ze mij terug door ergens op te piesen.
Ze krijgen allebei evenveel aandacht, komen niets tekort.
De slaapkamer is inmiddels verboden terrein, de tassen spuit ik in mijn kattenschrik, maar dat heeft geen effect.

Ik weet inmiddels niet meer wat ik ermee moet en zou het liefst een ander huis voor haar zoeken bij iemand met wie het wel klikt.
Julie misschien nog goede adviezen????

Desiree

Re: Raad gevraagd (kat piest op spullen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:04

Ik neem aan dat ze het eerst niet deed. Dan doet ze het omdat dat katertje erbij is gekomen. Als je het katertje weg doet, houdt ze er waarschijnlijk mee op. Of je moet de poes weg doen. Niets aan te doen. Of in de bench.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:09

Poes meer aandacht geven dan je nieuwe kater
ze zien het als een indringer en wil haar 'teretorium' behouden.en als je het ziet meteen zeggen dat het nie mag

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:23

Ze zijn gelijktijdig gekomen, dus zijn beiden even nieuw. Dat kan het probleem niet zijn.
Bench is eveneens geen optie, want dan heeft de kat geen leven meer.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:28

Ze doen dat niet om jou 'te zieken', zo werkt het niet bij dieren, zo denken alleen mensen. Ze doet dit idd waarschijnlijk wel om haar ongenoegen te uiten. Is het katertje gecastreerd? Is zij gesterilliseerd? Komt ze buiten? Heeft ze misschien een blaasprobleem? Komt ze buiten? Moet ze krols worden?

Waarschijnlijk geeft ze aan dat het haar plekje is, een dominantie-probleem. Nu het katertje groot dreigt te worden onstaat er natuurlijk een machtsstrijd wie er de baas is. Dat doen ze onder anderen door te markeren, plassen dus. Zaken als meer kattenbakken, andere plek, zonder deksel, steriliseren, castreren, als ze het doet waar je bij bent plantenspuit of bv. herrie maken, waar ze ook maar een hekel hebben etc.

Je moet even 'googelen' op 'kat plast op bed' en je vind genoeg oorzaken maar ook tips om hier wat mee te doen. Haar maar weer wegdoen is wel de makkelijkste oplossing, maar niet de beste. Er zijn er al teveel en de Asiels zijn al overvol! Succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:33

Citaat:
Haar maar weer wegdoen is wel de makkelijkste oplossing, maar niet de beste. Er zijn er al teveel en de Asiels zijn al overvol! Succes!

Ik heb ook niet gezegd dat ik haar dan maar in een asiel stop. Ik zoek in dat geval liever een ander baasje voor haar met wie het beter klikt.
De kater is gecastreerd, de poes gesteriliseerd.

Bedankt voor de tips, zal even verder zoeken op google.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:39

Als je bach-bloesem geeft is het met een paar dagen over.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:23

marleen_usar schreef:
Als je bach-bloesem geeft is het met een paar dagen over.

Dat is onzin, want dat werkt lang niet bij elke kat.

En bovendien, katten doen nooit wat om iemand expres te zieken!

Steriliseren is de beste optie, en daarna mag je hopen dat het nog geen gewoonte is geworden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:33

Citaat:
Steriliseren is de beste optie, en daarna mag je hopen dat het nog geen gewoonte is geworden.

Citaat:
De kater is gecastreerd, de poes gesteriliseerd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:10

Ik zou het niet accepteren als een kat bij mij binnen piste en dan ook nog onder mijn neus waar ik bij ben. Hij ging er toch echt uit! Ik ben goed voor mijn dieren. Dan moeten ze ook goed zijn voor mij en mijn spullen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:13

Zn kop in zijn eigen pis stoppen. Heel even erin laten ruiken. Vaak helpt het wel. Succes

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:21

misschien kun je eerst zorgen dat je zeker weet dat de poes geen blaasproblemen o.i.d heeft want dit doet ze echt niet om jou te zieken, zoals je zelf zegt.
En een kat met zijn kop in de pis duwen, dat is een fabel, dat werkt echt niet hoor!! Als je zo weinig verstand van katten hebt, dan ben je het niet waard in huisdieren te hebben. Een peuter duw je toch ook niet met zijn neus in zijn poepluier om 'm zindelijk te maken...?!?! Op die manier wordt de poes alleen nog meer gestressed!

Ook al zijn poes en kater tegelijkertijd gekomen, dan nog kan het zijn dat ze last heeft van stress vanwege de verhuizing. Je kunt ook proberen voor beide katten een aparte kattenbak neer te zetten, toen ik nog 3 poezen had, weigerde er één pertinent de bak met de andere 2 te delen, extra bak erbij en probleem was opgelost. Toen ben ik verhuisd en waren er weer plasproblemen van dezelfde poes. Dierenarts heeft geen medisch probleem kunnen vinden en uiteindelijk heb ik deze poes naar een vriendin moeten doen die nog geen beesten had en ook toen was het probleem weer opgelost.

Oja, wat misschien wel helpt is de poes in een kleine kamer te zetten met een mandje en eten. Veel poezen zulen hun eigen eet- en slaapplek niet gauw vervuilen (tenzij ze echt iets mankeren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:31

Mijn poes deed dat ook, verschrikkelijk Misselijk. Ik heb ook twee katten en heb het als volgt opgelost:

- 2 kattenbakken in plaats van 1
- kattenbakken extreem schoonhouden, soms wil een andere vulling ook wel helpen
- bij ongelukje kat rustig in de kattenbak zetten, zonder verder boos te worden o.i.d.
- plasjes meteen goed weghalen met citroen afwasmiddel (vinden ze vies)
- kattenbak niet schoonmaken met citroengeur schoonmaakmiddel

Verder zelf vooral rustig blijven. Als onzindelijkheid niet medisch is, dan is het vaak stress. Als je dan ook nog tegen katlief gaat schreeuwen of erger, dan raakt ie alleen gestresster en wordt het probleem eerder groter dan kleiner.

Komt het helemaal niet goed, dan zou ik overwegen om een geschikte boerderij te zoeken waar ze verder door het leven mag als buitenkat. Asiel zou ik zelf niet snel doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:58

Mijn poes deed het ook, nadat ik andere korrels voor de kattenbak had.
Heb de oude korrels weer terug, heb vervolgens van friskies kattenbakspray (vinden ze een lekker luchtje, gewoon bij AH te koop) gekocht en een halve dag met kattenbak in de bijkeuken opgesloten zodat ze niet zomaar overal kon gaan zitten en eigenlijk wel van de bak gebruik móest maken.
Daarna plast ze weer netjes buiten en op de bak.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:20

Het stomme is dat ze wel normaal op de kattenbak gaat, maar eens in de zoveel tijd "de fout ingaat".
Maar ik zal het eens proberen met andere vulling, wie weet.

Bedankt voor de tips!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:11

Valeriaankruiden daar kan een kat niet genoeg van krijgen,als je wat op de bak strooit zal ze er zeker vaker op gaan.Maar mijn poes heeft het ook een tijd gehad,geen schoen was veilig overal werd er op gezeken en toen bleek ze blaasgruis te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:30

Die valeriaankruiden werken zeker! Ben ik per toeval achtergekomen toen mijn gestresste poes er met een theezakje vandoor ging waar valeriaan in zat. Beestje is best een tijd druk geweest met dat theezakje. Helemaal gelukkig werd ze ervan Haha!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:34

CCCCorine schreef:
Die valeriaankruiden werken zeker! Ben ik per toeval achtergekomen toen mijn gestresste poes er met een theezakje vandoor ging waar valeriaan in zat. Beestje is best een tijd druk geweest met dat theezakje. Helemaal gelukkig werd ze ervan Haha!

haha, dat doen die van mij dus ook als ik niet oplet en theezakjes op het aanrecht laat slingeren (kruidenthee dan). Die vind ik een dag later helemaal fijngekauwd terug!

On-topic: als ik andere kattenbakkorrels gebruik dan die ik normaal gesproken in de bak doe, is dat ook om problemen vragen. Die dames van mij willen alleen de kattenbakkorrels van de AH, en dan ook alleen nog de fijne (want die grote korrels blijven tussen hun teentjes zitten Haha! ). Dus daar een beetje in experimenteren misschien en de bak heel goed schoonmaken met bleekwater, vinden ze lekker ruiken, namelijk.
Als ze buiten de bak heeft geplast dus NIET met bleek schoonmaken maar met citronella, of iets anders waar een citroengeur aanzit!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:54

Meer kattenbakken zetten, fijnere korrels, misschien felifriend spuiten, bij de DA halen.
Problemen met de blaas eerst uitsluiten, en werken met positief belonen. Nooit de kop in de pis draaien e.d , is het ergste wat je kan doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:59

Als poezen in huis plassen dan duidt dit vaak op of een blaasontsteking of blaasgruis. Probeer wat urine op te vangen en laat dat onderzoeken !

Het zou ook kunnen duiden op nierproblemen- maar dat is bij een jonge kat van 1 jaar heel onwaarschijnlijk

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:53

Wij hebben hetzelfde probleem. Onze kitten is zó jaloers op onze nieuwe kat dat ze ook inderdaad overal piest. Ik volg dit topic nog even want ik wil ook wel weten wat hier tegen helpt. Sommige zeggen wel in een bench of even veel aandacht geven maar dat werkt niet. Wij hebben Rosa ook na laten kijken op blaasontsteking. Dat had ze ook inderdaad, nu is het over en ze doet het nog steeds!
Bij ons is het trouwens wel minder geworden. We hebben twee kattenbakken staan.
Wel hebben we plannen om haar te laten steriliseren, ook gaat mijn ma aan het werk met bachbloesem.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:54

R_ChiChi schreef:
Wij hebben hetzelfde probleem. Onze kitten is zó jaloers op onze nieuwe kat dat ze ook inderdaad overal piest. Ik volg dit topic nog even want ik wil ook wel weten wat hier tegen helpt. Sommige zeggen wel in een bench of even veel aandacht geven maar dat werkt niet. Wij hebben Rosa ook na laten kijken op blaasontsteking. Dat had ze ook inderdaad, nu is het over en ze doet het nog steeds!
Bij ons is het trouwens wel minder geworden. We hebben twee kattenbakken staan.
Wel hebben we plannen om haar te laten steriliseren, ook gaat mijn ma aan het werk met bachbloesem.

bij een kitten is het een ander verhaal, omdat ze blaasontsteking had is het waarschijnlijk nu een gewoonte geworden- ik zou ze in ieder geval snachts wel in een bench zetten!

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:01

Mijn katje doet het ook, ze is er als laatste bijgekomen.
Ze doet het bij vlagen en ik heb nog niet kunnen ontdekken waarom ze het doet

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:37

Het is niet te hopen dat het stress is. Daar kun je namelijk weinig aan doen. Een van de poezen van mijn broer had daar last van toen er een hond in huis bij kwam. De kater had nergens last van maar poes schoot dusdanig in de stress dat ze alles onder pieste... Naar DA geweest, hond moest weg of poes... Uiteindelijk zijn zowel poes als kat naar mijn oma gegaan, want zij had verder geen dieren en lekker rustig natuurlijk. Alleen had poes een dusdanige tik opgelopen dat ze ook daar de boel onder zeek. Weer naar DA en die adviseerde of poes aan de kalmeringsmiddelen (prozac, echt waar!) of in laten slapen... Uiteindelijk is voor het laatste gekozen, want een poes aan de prozac vond oma net iets te ver gaan (niet eerlijk voor het beestje zelf).

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:49

Citaat:
Ik zou het niet accepteren als een kat bij mij binnen piste en dan ook nog onder mijn neus waar ik bij ben. Hij ging er toch echt uit! Ik ben goed voor mijn dieren. Dan moeten ze ook goed zijn voor mij en mijn spullen.

Oh ok, das lekker makkelijk. Als je een kind hebt wat zich misdraagt, doe je 'm ook gewoon weg.
Ga eerst eens opzoek of er geen medische oorzaak is ofzo!