Waarom lopen er toch zoveel ongecastreerde katten op straat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Waarom lopen er toch zoveel ongecastreerde katten op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 11:39

Naar aanleiding van deze opmerking, hier op bokt geplaatst:

Citaat:
en we hebben al 1 nest en 1 dood nest en er zijn nog wel 3 zwanger wij hebben daar geen geld voor dan maar asiel

Persoonlijk word ik hier nógal pissig van Boos!
Kijk, als poes ontsnapt en zwanger terugkomt, dat kan (1 keer!) gebeuren. Daarna zorg je gewoon dat dat niet nog een keer kan gebeuren.
Ik kan natuurlijk in niemand's portemonee kijken, maar ik vind nog steeds: als je geen geld hebt voor de verzorging (en ja, daar reken ik óók een castratie/sterilisatie onder!), doe je er beter aan om géén dier te nemen.

De asielen zitten overvol, half Nederland krijgt 1 of meer ongeplande nestjes en het hele zooitje gaat naar het asiel (of eindigt als slangenvoer, omdat op internet gratis aangeboden katjes aantrekkelijker zijn voor sommige mensen dan 3 euro neertellen voor een muis bij de dierenwinkel!), waar ze maanden blijven zitten.

Het is jammer dat het zo slecht te controleren is, wie er nog een "open" poes of kater buiten laat rondlopen. Ik hoor ze in het voorjaar dagelijks "loeien" en dan zou ik het liefst het hele zooitje vangen en naar de DA brengen.
Volgens mij zijn er alleen maar sterlisatieprojecten voor zwerfkatten en niet voor katten die een eigenaar hebben. Als ik nadenk over oplossingen hiervoor, kom alleen maar met plannen die óf volgens de wet niet uitvoerbaar zijn, of die het verdrinken van jonge katjes in de hand werken Scheve mond Ik zou dus écht niet weten hoe we dit kunnen oplossen. Het is de verantwoordelijkheid van ieder die een dier neemt...

Stel dat we ze állemaal laten steriliseren en éérst eens lekker een asielkat in huis nemen (krijg je gesteriliseerd mee Knipoog ), dan zouden álle dieren een huis hebben. Maar ja, dat is wel érg idealistisch... Knipoog

picobello

Re: Waarom lopen er toch zoveel ongecastreerde katten op straat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:44

Ik ben t met je eens, als je een kat neemt is het (vind ik) je verantwoordelijkheid er goed voor te zorgen en in mijn optiek hoort in de meeste gevallen een castratie daar ook bij.
Ik heb zelf altijd asielkatten gehad, nu nog 1. Plus 2 katjes die als kitten via via bij ons zijn gekomen. En die worden dus netjes gecastreerd voordat ze vrij naar buiten mogen.

De asielen zitten idd overvol met enorm lieve dieren die ook een thuis verdienen. Helaas....

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:46

Ik vind dat mensen hun Poezen dan maar moeten stereliseren, jij kan mensen met een kater namelijk niet verplichten, de ballen er af te laten halen, dan moet je zelf de maatregelen nemen als je niet wil dat je poes zwanger wordt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:52

Helemaal mee eens.
Er is zelfs 1x per jaar een landelijke dag dat je je kat gratis kunt laten steriliseren/kastreren.

Ik vind ook dat je als eigenaar van een poes zelf verantwoordelijk bent voor het steriliseren van je poes, maar snap niet dat mensen hun katers vaak ongecastreerd op straat laten lopen.

Een open kater sproeit meestal (en dat stinkt verschrikkelijk) en lopen veel eerder weg van huis.
verder gaat een open kater dus dekken met het risico op kattenaids.

Ik ben gewoon van mening dat elke kat waar je niet mee wil gaan fokken gesteriliseerd/gecastreerd zou moeten worden. En ik geloof alleen in fokken met dieren waarvan de afstammeling bekend is om zo inteelt en andere ellende te voorkomen. Dat kan in mijn ogen dus alleen met dieren met een stamboom.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:57

roxiie schreef:
Ik vind dat mensen hun Poezen dan maar moeten stereliseren, jij kan mensen met een kater namelijk niet verplichten, de ballen er af te laten halen, dan moet je zelf de maatregelen nemen als je niet wil dat je poes zwanger wordt

Pardon?
Wat denk je van katers die tegen iemands voordeur staan te pissen of de ramen?
Ook het probleem van de ander?!?

Ik heb één kater en één poes.
De kater is reeds gecastreerd, op het moment dat hij 'katerig' ging doen zijn zijn ballen eraf gehakt. Voor mezelf en voor overlast
aan anderen!
Met zijn zus wilde ik nog een maand of drie wachten. Ik vond haar namelijk nog heel iel.
Ze is krols geworden en ik heb de dame in kwestie binnen gehouden.
Tót mijn schoonvader even een uurtje op moest passen.
Toen ik thuis kwam was Muis weg.
Mijn schoonvader had haar naar buiten gelaten, hij vond het zo zielig dat ze voor de deur zat te mauwen Hamer
Mocht ze zwanger zijn blijven de kittens, en deze laat ik helpen. De poezen, maar zeker ook de katers!
Dit eventuele nest is niet gepland. Er zitten genoeg katten in asiel. Deze komen daar trouwens ook vandaan.
ze zijn in een betonmolen gevonden. Voor de dood achter gelaten...
Daarom neem ik de verantwoordelijkheid voor de eventuele kittens. En zadel ik er niet iemand anders mee op!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 12:17

roxiie schreef:

Nou moet het niet gekker worden Boos!
Vréselijk vervelend zijn die open katers die door de buurt lopen. Vechten (met bijbehorend gekrijs), territorium afzetten door overal tegenaan te pissen en intussen alle mogelijke poezen te grazen nemen.
Nee hoor, een kater die niet voor de dekdienst is bedoeld, moet IMO ook gewoon gecastreerd worden en niet -gedreven door hormonen- de buurt onveilig maken. Ook de eigenaar van een kater heeft verantwoordelijkheden!!!!!!

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:22

Omdat het heel veel mensen gewoonweg niet kan schelen dat hun kater overlast bezorgt.. Deze mensen besteden liever geld aan zichzelf, nwe telefoon, of tv.. dan 50 euro aan een castratie, want daar hebben ze toch zelf niets aan... Deze mentaliteit is vaak bedroevend..

Ik las ook boven dat er vaak gezegd wordt, dat er geen geld voor is... Het is er wel, maar eigenbelang gaat gewoon voor het belang van de katten (en andere dieren)!!
Dit zie ik zo vaak in mijn omgeving..

Mijn kater Daantje wordt 1 juli a.s. 11 mnd, en is een mnd geleden geholpen.. Voor die tijd mocht hij absoluut niet op stap, en dit heeft me veel moeite gekost om hem binnen te kunnen houden.. Heb hem meerdere malen tot 2 straten verderop achterna gezeten om hem te vangen, en weer naar binnen te brengen..

Ik persoonlijk vind het ook een taak voor de katten (zowel de poes, als de kater) eigenaren om hun dier te castreren.. Zeker gezien het aantal katten dat er jaarlijks bijkomt..

Ik heb momenteel 2 katten, en een hond, en alle drie zijn ze geholpen.. Zeker omdat ik absoluut geen intentie heb om te fokken.. En het leven voor mijn dieren op deze manier aangenamer wil maken..

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:30

Ik ben het er helemaal mee eens! Onze kat had een gebroken staartje en toen was op de rontgenfoto te zien dat er kleintjes in de buik zaten! Mijn mams vond dat helemaal niet zo erg, wel leuk zo'n nestje en we konden de kleintjes bij familieleden kwijt dus geen probleem. Uiteindelijk kwam er dus een nestje van 3 kleintjes, waarvan er 1 kater en 2 poes. De 2 poesjes zijn naar familie gedaan (waarvan er al 1 doodgereden is Boos! ) en we hebben de kater gehouden. Nou vond mijn mam dat wel leuk zulk klein kroost maar ik heb haar echt gedwongen om de DA te bellen voor een afspraak om ze allebei te laten helpen (kater was inmiddels wel wat oud genoeg daarvoor). Onze katten lopen namelijk altijd buiten en zo help je de buurt ook nog een beetje mee. Onze poes is natuurlijk niet zomaar zwanger geworden!
Nu hoeven we ons helemaal geen zorgen meer te maken en kunnen ze lekker buiten lopen zonder dat er andere poezen zwanger worden in de buurt! Is toch een kleine moete, en zo duur is het echt niet!! (Van de dierenbescherming kon je zelfs nog subsidie krijgen, ik weet niet of ze dat nog steeds doen)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:16

Katten zijn leuke gebruiksvoorwerpen tegen ongedierte. Die mogen dat opruimen maar er mag niets tegenover staan. ZE mogen dus geen geld kosten.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:24

Desiree schreef:
Katten zijn leuke gebruiksvoorwerpen tegen ongedierte. Die mogen dat opruimen maar er mag niets tegenover staan. ZE mogen dus geen geld kosten.

Ja of leuk voor de kinderen en zodra die erop zijn uitgekeken worden ze op straat geknald en natuurlijk mag het geen geld kosten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:27

Mijn katten (katers in dit geval) worden gecastreerd zodra ze er oud genoeg voor zijn.
Ik vind dat mijn verantwoordelijkheid, ik heb voor die dieren gekozen. Piet en Frits zijn als gecastreerd, Spetter na de zomer, als hij oud genoeg is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:30

Ik ben het helemaal met je eens.
Zo krijg je een overschot aan katten. Mensen willen ze niet, geven ze gratis weg, en zo belandde ze als voer voor dieren. Dit is niet leuk voor de poes, en je kan het voorkomen.
Ik vind dat je je poes moet laten stelleriseren of castreren.
Asiel's zitten overvol...
Ik vind dat er op gelet moet worden!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:37

Als je een beest "neemt", moet je ook je verantwoordelijkheden nemen ten opzichte van het beest, maar ook van buurtgenoten.

Onze katten wonen allemaal binnen en kunnen naar buiten in rennen, daar heeft dus niemand last van. Maar mijn tuin wordt volgescheten en gezeken door de katten van een ander en ik kan me bijna voorstellen dat mensen daar zeer kat-onvriendelijke maatregelen tegen nemen.

En dan hebben we het idd niet eens over de verspreiding van besmettelijke en dodelijke ziektes zoals leukemie en kattenaids, die via gewoon kat-kat contact overgedragen kunnen worden want al zitten mijn katten in een ren, een andere kat kan gewoon aan de andere kant van het gaas ruzie gaan zitten zoeken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:08

Maar veel mensen nemen hun verantwoordelijkheid juist NIET. Vooral niet de mensen op het platteland. Ik ken hier niemand die zijn/haar kat laat castreren.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:58

Nee, op het platteland ken ik ook niemand die dat doet, kijk maar eens op marktplaats of kapaza, om echt triestig te worden, al die kleine kittens en konijntjes. Hoeveel geraken er nooit aan een baas? Wat gebeurt er mee?

Onze kat hebben we direct laten sterilliseren, en onze konijnen laten castreren. Veel mensen kijken je raar aan omdat je hier geld voor wil geven...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:19

Ik wordt ook doodziek van deze mentaliteit idd. Die (eenmalige) kosten die je maakt om een kat te castreren of steriliseren wat is nu het probleem ? Dat weet je van te voren + je hebt een half jaar om te "sparen" als je een kitten neemt, da's dus 12.50euro per maand die je opzij moet leggen Boos! lijkt me niet zo moeilijk.

Inmiddels staan ze in asiels in de rij om hun nestoverschotten te dumpen, of ze nu gezond zijn of niet- want het is natuulrijk zo dat het asiel WEL een DA inschakelt als de kttens ziek zijn. Pas geleden hadden we (heel fijn hoor !) iemand die 1 katje bracht (waarschijnlijk bij die persoon de enige overlevende) want de volgende dag was het dood en doodziek- een week later alle andere kittens ook-er zijn er 10 doodgegaan. Het is een hardnekkig virus (dat is inmiddels idd uitgezocht) wat lang blijft hangen. Met als gevolg dat alle kittens die binnenkomen naar vrijwilligers gaan. Ik heb nu 16 katten in huis !!!!! en er komen er morgen waarschijnlijk nog 2 bij Huilen de extra DA kosten waren vorige maand al meer dan 1000euro (en niet de standaard inentingen, ontwormen ontvlooien,oormijt e.d.) fijn he....zeker als je geen subsidie krijgt!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:35

Ik haalde bij het asiel 2 poezen op, die ik gelijk heb laten sterriliseren.

Eén werd helaas overreden, dus wij in het asiel 2 gecastreerde katers gehaald.

Tot onze verbazing had 1 van deze twee na een tijdje een nest jongen.

Echter zodra deze waren afgespeend, is moeder gesterriliseerd.

Wij hadden ze op de boerderij, idd tegen de muizen, en toch wilde ik niet dat er nog meer katten ter wereld zouden komen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:06

Ik heb net een berichtje geplaatst op een dieren verkoop site, ik kon het echt niet meer aanzien. Alles bij elkaar zeker 100 "gratis" en "snel weg" konijntjes en kittens. Als ze maar rap weg zijn grrrr. Dieren als wegwerproducten, waar gaan we naar toe...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:16

Ik ben het hier helemaal mee eens hoewel ik moet toegeven dat onze poes nu ook een nestje heeft. We wilden haar laten steriliseren, afspraak gemaakt maar net voor de operatie kwam de DA erachter dat ze al zwanger was. Ze heeft nu twee kittens die allebei naar mijn tante gaan maar zodra die eraf zijn wordt mama gesteriliseerd.

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:22

Ben het er ook mee eens. Helaas wordt ons nog erg vaak gevraagd waarom onze kater niet gecastreerd is..
Het is een aanloop kat die we nu 4 maanden hebben, het arme beest had oormijt, niesziekte, zat vol met wormen, en had ook nog eens een fikse longontsteking. Hij is aardig de goeie weg op, maar nog erg mager. Dit is dus ook de reden waarom hij nog niet geent en gecastreerd is. Maar zodra het een goede gezonde stevige kater is, is het ook hakkie takkie weg met zakkie Tong uitsteken

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:15

Niet populair he ? dit topic. Veel leuker om naar foto's van je eigen gefokte katjes te kijken.
We hebben er inmiddels 50 in het asiel zitten Verdrietig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:26

Mist schreef:
Niet populair he ? dit topic. Veel leuker om naar foto's van je eigen gefokte katjes te kijken.
We hebben er inmiddels 50 in het asiel zitten Verdrietig

Afgod
Inderdaad. Er worden ondanks alles nog veel katten gefokt. En het asiel zit maar vol.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:50

Hetzelfde met konijnen, kweken en dumpen die boel...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:58

Ja, of hamsters... Het is zo leuk om die jonge diertjes te zien, maar dan!

Ik ben het volledig met je eens! Dieren die vrij rondlopen moeten niet óf de dupe worden óf een ander de dupe er van maken. (Naja, niet dat zij het expres doen... Je snapt het wel Haha! )
Er valt helaas gewoon zo weinig aan te doen...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:03

Ik ken aardig wat mensen die hun kater/poes pas laten helpen nadat hij een keer een nestje heeft verwekt/gekregen, want 'dat is leuk voor ze'. Pardon?! Mijn twee poezen zijn overigens keurig gesteriliseerd. No way dat ik per ongeluk nog meer asiel-klantjes ter wereld help.