Hond te dik & luisterd niet & blaft..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond te dik & luisterd niet & blaft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:42

Titel zegt het al,
Wij hebben een Jack Russell, iets te groot uitgegroeid, maar ook gewoon te dik..
Nou krijgt hij gewoon 3 maal per dag een half bakje met brokken.
En 2 of 3 koekjes per dag.

JR's moeten veel beweging hebben.. Maar wij hebben geen tijd om 2 uur met hem te gaan wandelen oid. Hij mag best in het tuin, maar dan hebben we probleem 2. Hij hoeft maar een andere hond te horen en hij gaat blaffen, ook binnen.. Een andere hond of geluiden of mensen = blaffen..
Hoe kunnen we dat oplossen?

Ook springt hij gewoon op de bank, luisterd niet.. Hij weet echt wel dat hij 't niet mag..
Zodra je hem pakt oid gaat hij grommen en dreigen met bijten Scheve mond..

Hij is nu 4 jaar..
Hoe kunnen we hem op gezond gewicht krijgen.. en 'm laten luisteren en vooral het blaffen laten stoppen. (Dat irriteerd nl heel erg,)

luuntje

Re: Hond te dik & luisterd niet & blaft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:55

Ga op hondencursus met hem.
Heeft hij genoeg beweging en hij zal er leren om zich te gedragen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:56

Klinkt alsof jullie Jackje heer en meester is thuis in zijn ogen.

Een paar puntjes klinken mij wat vreemd in de oren...

Jullie hebben geen tijd om met hem te lopen (lange stukken), maar je weet wel dat ze veel beweging nodig hebben, ergens zit daar toch een hiaat...als jij een hoop energie hebt en je mag alleen in de tuin (even aangenomen dat je een 'doornsee' tuin hebt qua maat) dan wordt je ook ballorig en irritant.

3 maal per dag een half bakje brokjes, ik weet niet wat voor bakje jullie hebben, wij hebben thuis een boerenfox (mijn ouders) die krijgt uit een bakje van ongeveer 12 cm 's ochtends een bodempje brokjes en 's avonds krijgt hij 350 gram van dat vlees uit zo'n pakje. 2 -3 keer per dag een koekje en daarop wandelt hij minimaal 4 x per dag min. 3 kwartier.

Afvallen zou voor jullie denk ik zijn: veeeel minder eten (sperziebonen dieet?) en veel meer bewegen. Je zal met iedereen in je huishouden ervoor moeten gaan zorgen dat t beestje beweging krijgt en dan niet zijn rondje in de tuin, maar echt de benen strekken buiten!

Voor wat betreft het luisteren, je zal duidelijke regels op moeten stellen voor wat je hond wel en wat je hond niet mag en daat moet IEDEREEN zich ook aan houden. Niet dat de een zegt. ow hij mag wel een keertje op de bank en de ander zegt...nee! dat mag niet. Spreek met zijn allen af wat je nou precies wilt.
Het moge vrij duidelijk zijn dat je hond zichzelf een plekje in de rangorde heeft toebedeeld die boven jullie staat. Ergens nite vreemd als er weinig tijd aan opvoeding en aandacht besteed wordt, maar wel vervelend. Ga meer met hem spelen en beloon dingen die hij goed doet (leer hem bijvoorbeeld zitten op commando en beloon dat met iets leuks (een bal gooien of veel positieve aandacht) luisteren en dingen doen voor zijn baas moet leuk worden.

Voordat je dat gaat doen moet er denk ik wel wat gedaan worden in jullie verhouding. Een instructeur op training voor mij zei altijd: de hond hangt altijd aan de laatste mem. Met andere woorden hij is altijd de laatste die eten krijgt en staat op de onderste plaats in de rangorde. Klinkt heel hard voor sommigen, maar vanuit die plek (helemaal onderaan) kan je gaan uitbouwen naar de dingen die je je hond wel en niet wilt toestaan.

Ik denk dat een gehoorzaamheidcursusje eigenlijk geen verkeerd iets is voor zowel jou (of iemand anders in je gezin) als de hond. Je hond leert er dingen op gebied van gedrag, maar leert er ook zit, af en andere dingen. En daarnaast heeft degene die met hem traint even full-time zijn / haar aandacht gericht op de hond.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:58

Meer beweging geven, werken aan je rangorde en 2x per dag eten geven ipv. 3 keer. Maar als je al geen tijd hebt om te wandelen vraag ik me af hoe je het op wilt lossen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:01

Niemand laat 'm ook op de bank..
We hebben gewoon kleine bakjes en sperziebonen eet hij gewoon niet op. We lopen wel met hem, maar ik bedoel geen wandeling van 2 uur oid. Wil best met hem lopen of fietse, maar hij gedraagd zich zo belachelijk aan de riem, dat hij al snel bekaf is, doordat hij gewoon echt in de riem gaat hangen.
En we hebben een vrij grote tuin, waar hij in mag lopen om de rest van zn energie kwijt te kunnen, maar als hij zich zo gaat misdragen, daar hebben de buren dan alleen last van.
Verder.. Hondentraining is er in de buurt al niet te vinden.
iig niet bij ons in het dorp en mn moeder wil me dus echt niet verder weg brengen. Want ik wil eigenlijk al lang met 'm op hondencursus.
Commano's zoals af & zit kent hij wel..
Binnen luisterd hij daar wel naar..
Maar buiten gewoon echt niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:05

Het is zooo simpel:

Hond te dik = minder eten geven. Begin eerst maar eens met de helft minder en geen koekjes tussendoor. Blijft hij dan nog te dik, dan nog minder eten geven.

Hond te druk = meer beweging geven. Als je daar geen tijd voor hebt, dan vraag je een buurmeisje of zo. Of een uitlaatservice.

Hond luistert niet = consequent zijn. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet. Dreigen/grommen is heel hard aanpakken.

Ga op hondencursus of koop een boek over het opvoeden van honden. Jullie hebben echt typisch problemen die mensen krijgen wanneer ze een hond nemen zonder dat ze zich eerst verdiept hebben in een hond en de verschillende rassen.

BTW, blaffen zal je je JR moeilijk af kunnen leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:08

We hebben hiervoor ook een hond gehad, die hebben we ook opgevoed en die had geen slecht gedrag en luisterde goed..

Vorige zomer ben ik met hem ook gestart met springen.
Wat veilige hindernisjes in de tuin etc.
Elke dag 2x een half uur ofso..
Maar ook daar viel hij niet van af.. Wel werd hij iets rustiger..
Dus ga als ik weer terug ben ook zeker weer beginnen met het springen etc.
En we zijn toch echt wel consequent.
Hij weet heel goed wat hij wel en niet mag, maar hij blijft doorgaan. De ene keer wel en de andere keer niet, Scheve mond

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:25

Ier schreef:
We hebben hiervoor ook een hond gehad, die hebben we ook opgevoed en die had geen slecht gedrag en luisterde goed..

Ja, maar de ene hond is de andere niet...

Ier schreef:
En we zijn toch echt wel consequent.

Kennelijk niet (genoeg), want anders luisterde hij wel....

Ier schreef:
Hij weet heel goed wat hij wel en niet mag, maar hij blijft doorgaan

Omdat hij waarschijnlijk toch ervaren heeft dat als hij maar lang genoeg doorgaat hij zijn zin krijgt...
Je kan wel zeggen dat het niet zo is, maar als die hond zeker weet dat hij zijn zin niet krijgt zal hij echt niet doorgaan hoor.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:28

Ier schreef:

dan was jullie vorige hond een makkie! deze is dus NIET opgevoed, en daar moet je echt wat aan doen Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:31

Hij krijgt toch echt zn zin niet.
Het houdt even op en hij probeerd het gewoon opnieuw.
En de ene dag luisterd hij wel, de andere dag weer totaal niet.

Hij is nu 4..
En het probleem is toch echt vooral in de laatste 1½ jaar gekomen.
We hadden buren met blaffende tekkels, waardoor hij ook is begonnen..
Na de verhuizing is het tijden goed gegaan, ook met zn gedrag..
MAar het is weer omgeslagen.
Eerst kon hij echt gewoon loslopen, luisterde 9 van de 10 keer wel..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:36

Hij krijgt ongetwijfeld een keer zijn zin! anders accepteerd ie het wel vroeg of laat. Dus jullie zijn niet consequent met z'n allen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:43

Toen mn broer nog in huis woonde was 't bij hem zo van; Ach laat hem, hij pakte hem niet aan en was niet consequent.
Zal wel daar ook door komen Scheve mond..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:37

Een antiblafband kan voor het blaffen een oplossing zijn. de meeste honden leren dat dan binnen de kortste keren af en dan heb je de band ook niet meer nodig.

Onze duitse dog van 11 maand krijgt 2x per dag 2 bakjes voer. Dit is gewoon een plastic mok. Hier heeft ze meer dan genoeg aan.

Afvallen = bewegen.

Ga het bos in en doe tijdens de wandelingen oefeningen. Net zo lang totdat de hond luisterd. een goede begin oefening om controle over de hond te krijgen is bijv. de zit en blijf oefening. Je laat de hond zitten, geeft het commando blijf en loopt, zonder te kijken weg. Eerst een paar meter, dat bouw je verder uit.

Dit klinkt inderdaad als een probleem van mensen die met weinig verstand van honden/JRs zijn begonnen. Lees veel erover, stel vragen en misschien is iemand bereid om samen met jou jullie een training te geven? Iemand met veel ervaring bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:49

JR zijn een vak apart. Probleem wat vaak met ze is is dat ze een grote hond in een te klein lijf zijn/voelen.

Onze honden krijgen 1 keer per dag een bak eten. Hoeveel gram het is weet ik niet. Maar schrap eerst die koekjes eens. En vervang eventueel een of twee van de dagelijkse bakken door een blik sperzibonen. Eet hij niet? Heeft hij pech. Mocht je met hem willen gaan trainen en hem willen belonen met voer. Er zijn speciale koekjes die bedoelt zijn als beloning. Hele kleine.

Je weet dat hij veel beweging nodig hebt, en je weet dat je daar geen tijd voor hebt. Waarom begin je er dan aan? Hoe wij de pups leren naast te volgen doen wij zo : Gewoon lopen, op het moment dat hij gaat hangen stilstaan, desnoods door je hurken. Komt hij bij je, even aaien en weer verder lopen. Elke keer weer. Zo heeft het ons weleens een half uur geduurt voor we de straat uit waren. Ik weet niet of het bij ouere honden werkt. Maar het is te proberen. Binnen luister hij wel maar buiten niet? Net zolang doorgaan tot hij buiten ook luister. Zit=zit. Of er nou een vliegtuig neer stort of wat dan ook.

Leer hem een comando zwijg of stil. In sommige gevallen werkt het alleen door hem eerst op commando te leren blaffen. En de zelfde richtlijnen aan houden als bij paarden. Als jij weg stapt wil je toch ook niet dat hij iets anders gaat doen zonder jouw toestemming. Zo is het met honden ook. Als ik zwijg zeg wens ik ze ook niet meer te horen tot ik het zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:20

We deden het eerst ook bij Lucky..
Met lopen buiten zodra hij trok, of te ver weg liep en wachten tot hij naast kwam. Dit ging gewoon echt een hele tijd goed.. Hij liep zelfs los naast. Maar ineens is het weg..
En ja, hij heeft veel beweging nodig..
Maar hij gaat wel gewoon 3 á 4x per dag uit..
Een stuk lopen.. En verder loopt hij (zolang hij niet blaft) rond in de tuin. Met goed weer spring ik véel met hem.
's winters met sneeuw lopen we ook grote stukken..
Anders soms ook wel, in vakanties etc.
Maar 't helpt echt niet.
En bonen eet hij gewoon serieus niet Scheve mond..

En ik kan buiten wel net zolang doorgaan totdat hij luisterd..
Maar hij hoort me gewoon niet.

Hij reageert af en toe ook agressief op honden.
Keihard blaffen er op afvliegen etc.
Maar hij is paar jaar terug in een hondenpension geweest.
En daar is iets gebeurd; al beweren die mensen van niet.
En sinds dien gedraagd hij zich zo naar bepaalde honden etc.
En ook sinds die tijd gedraagd hij zich agressief als we echt heel erg streng op m zijn, nou kunnen we wel nog strenger gaan zijn. Maar ik heb er geen flauw idee van wat er is gebeurd..
En daar zal ik ook wel niet achter komen..

En het is mijn keus niet geweest om een JR te nemen..
Ik wist er idd niks over..
Ik kom thuis na een wedstrijd en we hebben ineens een pup..
We hebben wel wat boekjes, heb ook boeken gehad over de opvoeding gehad etc van de bieb en ook veel op internet gelezen. We hebben er iemand bijgehad die zelf allemaal jack's had. CLickertraining geprobeerd, maar het wouw gewoon allemaal niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:22

Ik zag in je profiel dat hij wel een halsband om heeft. Misschien is het een idee deze tijdelijk te vervangen voor een anti-slipband? Dit omdat je vertelde dat hij nogal trekt aan de riem. Zo kun je em beter corrigeren. Ook stem is heel belangrijk. Als jullie kwaad zijn beginnen jullie dan te schreeuwen? Zo nee, hoe doen jullie dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:39

Voor jack russels zijn er speciale tuigjes. Iemand die bij ons trainde heeft er zo een. Een kruising tussen een slipketting en een jutuig. De werking werkt zo in dat hij niet stikt zeg maar maar op de spieren in werkt geloof ik. Ze zijn in ieder geval voor het hangen van speciaal jack russels gemaakt.

Hij hoort je trouwens echt wel. Ik heb een dalmatier, stonteigenwijs zit bij haar in het karakter. Als puber (tot 3 / 4 jaar) leek he alsof ze ons niet hoorde. Ze hoort je wel degelijk hoor. Je hebt hondefluitjes, probeer die eens. Die tonen kunnen ze vaak niet negeren.

Ik werk trouwens zelf in een hondenpension en kan je vertellen dat het er behoorlijk aan toe kan gaan. Je kan gewoon niet rekening houden met ALLE honden. Maar een goed hondepension doet zijn best.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:44

Tuigjes ed kun je allemaal wel proberen, maar je moet het er gewoon uittrainen hoor...

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:52

wij hebben een halti gebruikt dit lijkt oop een muilkorf maar is het niet het is een soort halster en als de hond trekt dan gaat zijn kop opzij dit vind hij niet prettig dus laat hij het wel het doet geen pijn en je loopt een stuk relaxter misschien kan je dit proberen en ik zou op cursus gaan daar leer je nuttige tips trouwens met een halti kan je ook heel goed fietsen en dan heeft hij meer beweging in minder tijd
succes gr. annita

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:57

een halti MAG je niet eens gebruiken bij een hond die in de riem hangt. het is dan erg gevaarlijk, een blessure in de nek is zo opgelopen! gewoon eruit trainen werkt toch echt het beste. maar ja, het kost wat moeite he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:58

JustNanno schreef:
Tuigjes ed kun je allemaal wel proberen, maar je moet het er gewoon uittrainen hoor...

Dat ben ik wet je eens, maar eerlijk gezegd vind ik het vanzelfsprekend om op curses te gaan met je hond tenzij je het hem zelf allemaal kan leren. (verder niet aanvallend bedoelt naar iemand toe hoor!) Je hond mag officeel niet los in de bebouwde om tenzij hij onder appel staat geloof ik.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:06

Dat ben ik ook met je eens haha!

En volgens mij moeten honden in de bebouwde kom standaard aan de riem inderdaad

fie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:36

ik denk als (indien je hond een reutje is) castreren hem al wat rustiger en onderdaniger zal maken .

xxxx

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:57

JustNanno schreef:
een halti MAG je niet eens gebruiken bij een hond die in de riem hangt. het is dan erg gevaarlijk, een blessure in de nek is zo opgelopen! gewoon eruit trainen werkt toch echt het beste. maar ja, het kost wat moeite he.

Sorry hoor, maar ik moet je tegen spreken. Mijn hond (een labrador) die hing ook heel erg aan de gewone en slipriem, want die meende als hij er nu niet aan de andere kant van de straat is, dat het voorbij is. Ik ben toen naar de dierenarts en de dierenspeciaal zaak geweest en beide adverseerde mij om een halti te gebruiken, dus waarom zou dat ding gevaarlijk zijn, als het een dierenarts het adverseert.

Groetjes Maureen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:07

ja, dat is dus een compleet andere situatie als dat ik hier van de TS begrijp.