Maak mij zorgen om mijn hond :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Maak mij zorgen om mijn hond :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 01:31

Hallo allemaal.
Ik heb een goldenretriever Tosca.
Tosca is 9 jaar oud en een onwijs lief (te lief vaak) beest.
Ze heeft wel iets aparts over zich heen.
Ze is heel gevoelig, maar toch laat ze daar niks van merken.
Mijn Jack slaapt altijd pop haar rug en dat vind ze helemaal niet zo geweldig maar ze zal nooit iets doen om haar van haar rug af doen.
Ze is weleens ontdeugend (stout) geweest en dan ben ik weleens boos op haar (gebeurt maar heel weinig hoor) maar als ik dan boos word vind ze dat zo naar dat ze spontaan moet overgeven!

Ze absoluut geen pieper.
Als je mijn jack een keer perongeluk op een verkeerde manier opppakt of mijn jack voeld zich niet lekker gaat ze meteen piepen.
Tosca niet.
Ik heb Tosca alleen nog maar horen piepen bij een onderzoek bij de DA en als je wegloopt.

Nou is het zo dat Tosca HD aan een heup heeft.
Ze zal niet snel laten merken dat ze pijn heeft.
Maar sinds een paar dagen komt ze moeilijk in de benen.
Als ze eenmaal in de benen is loopt ze in het begin een beetje kreupel..
Na een paar passen loopt ze weer goed.
En als ik haar dan meeneem naar buiten is ze ook weer vrolijk en wil ze weer rennen en spelen.

WE laten haar altijd vrij in wat ze wil doen.
We wonen op een boerderij dus ze loopt zoveel als ze wil.
En dat ging ook altijd super, nooit last van die HD zolang wij maar geen lange wandelingen met haar maken en dat soort dingen.

Maar goed de laatste tijd is ze wat anders.
Ze is dus stijf, komt moeilijk in de benen, loopt niet helemaal lekker.
En is een paar dagen een beetje ziek geweest (overgeven)

Moet ik haar misschien eens na laten kijken door een DA!
Ik bedoel wat kan een DA nou nog aan HD doen.
Operatie is geen optie omdat wij haar dat niet meer aan willen doen op haar 9de (heel klein slagingspercentage!)

Zouden pijnstillers een optie zijn?
k denk dan weer maar dan gaat ze door haar pijn heen, en stopt ze niet.
Waardoor als je zou stoppen met de pijnstillers ze nog meer pijn heeft.

Smeerseltjes voor de gewrichten hebben we vaker geprobeert maar ook dat had geen effect.

Is er nog wat?
Er zijn zat honden met HD dus ik dacht misschien iemand op bokt die wat weet?

Ellebel

Re: Maak mij zorgen om mijn hond :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 06:49

Pijnstillers zijn wel een goede optie hoor, en dan geen kuurtje maar levenslang volhouden. Het maakt het leven van je hond een stuk prettiger en bovendien heeft het als fijne "bijwerking" dat het de ontsteking in het gewricht werkt. Bij HD krijg je ontsteking, daardoor artrose, dit irriteert het kraakbeen weer waardoor je nog meer ontsteking en artrose krijgt etc. Een neerwaartse spiraal dus. Met pijnstillers/ontstekingsremmers doorbreek je het proces. Genezing zullen ze niet brengen, maar de HD zal wel minder snel verergeren. Een minder leuke bijwerking van de pijnstilling is dat ze last kunnen krijgen van hun maag en darmen, maar meestal alleen bij hogere doseringen en bovendien zijn er tegenwoordig pijnstillers zoals Metacam die deze bijwerking niet zo erg hebben.
Daarnaast heb je nog allerlei voedingssupplementen zoals glucosamine ed. De werking is nooit wetenschappelijk aangetoond maar er zijn genoeg honden die er baat bij lijken te hebben. Bij de hond van mijn ouders had het overigens geen enkel effect. Ik zou zeggen ga eens naar de DA en overleg over de opties. Ze zijn er zeker wel dus maak je niet te veel zorgen!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:20

Helemaal eens met Ellebel. Het is echt de moeite waard even naar je DA te gaan en de hond te laten onderzoeken.
En pijnstillers zijn echt aan te raden. Dat wordt vaak gedaan bij honden die chronisch pijn hebben zeg maar. Dat ze er dan doorheen lopen maakt niet zoveel uit, want de aandoening wordt sowieso alleen maar erger en niet beter (bij bv een gebroken poot is dat heel anders).
Er zijn tegewoordig ook heel wat nieuwe voeders (ook bij DA) die speciaal gericht zijn op dit soort problemen. Een voorbeeld hiervan is Mobility support. Operatie zou ik idd ook niet meer voor kiezen.
Dus ik zou er zeker voor gaan om de pijn te verlichten dan kun je vast nog een hele tijd van je hond genieten.

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:22

Ook ik ben het helemaal met Ellebel eens... mijn vorige hond had ook HD en heeft een heerlijk leventje gehad.. 15 jaar geworden...
en wij hadden voor haar ook pijnstillers gekregen van de dierenarts

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:36

De hond van mijn oma en opa heeft ook artrose. Hij krijgt ook pijnstillers, maar het probleem is dat hij pas 's avonds wil eten. En als hij de pijnstiller krijgt op een lege maag gaat hij spugen, dus hij loopt als nog de hele dag zonder.
Hij krijgt sinds kort ook een homeopatisch middel voor zijn gewrichten (gewoon via de dierenarts) Volgens mijn oma hielp dat al snel. Middel is van de vsm. misschien ook een mogelijkheid voor jullie hond. bij interesse kan ik even naar de naam vragen.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:41

Ik zou naar de DA gaan en die laten oordelen over de situatie van jouw hond. Er zijn zoveel verschillende vormen dat niemand behalve de DA het beste antwoord weet.

En een hond kan perfect met pijnstillers leven waarschijnlijk beginnen ze met licth maar worden ze steeds zwaarder, dat ligt totaal aan de hond. Je moet hem alleen niet te lang met deze pijn laten lopen!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:11

Er is een speciaal hondenmatras voor onder andere honden met HD. Dit kan er misschien voor zorgen dat je hond wat beter ligt en dus ook als hij loopt minder pijn heeft,

http://www.orthopetbed.nl

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:39

Het klinkt raar, maar ik heb laatst een hele reportage over acupunctuur gezien.
Honden met artrose en hd hadden hier veel baat bij.

Ik zou zeggen probeer eens met een acupuncturist contact op te nemen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:30

De hond van kelly(enXena) is ongeveer 6 weken geleden behandeld door STeffi vd Laarse (accupunctuur) en loopt sindsdien weer helemaal goed ! Ze heeft met haar 1.5 jaar ook al HD en liep normaal een paar keer per week kreupel.

Ik kan je Steffi dus aanraden !

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:37

ja steffie wil ik ook erg graag voor mijn paard, maar ze zit wel erg ver weg.
En ik weet niet of ze wel hier heen wil komen.
Met Tosca z'n lange autotocht maken is niet fijn (auto ziekte)

Z'n matras zou een goed idee, al denk ik dat Tosca er niet op wil, ze slaapt altijd het liefst op tegels.
ze wil ook niet op een kussen of dekentje.
Dan zou ik er misschien eerst een moeten lenen van iemand om te kiken of ze er wel op wil liggen.

ellebel: glucosamine heeft ze gehad en dat hielp toen niet.
maar ik zou inderdaad even naar de DA kunnen gaan die toen ook de HD heeft geconstateerd en dan zal het denk ik wel pijnstillers worden..

Heel erg bedankt voor jullie info.
Vind het zo sneu dat ze moeilijk in de benen komt..

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:02

Je kan je hond 's avonds is een bench doen als je die hebt, dat heeft ze niet meer de kans om op een harde ondergrond te liggen. De koud die vaak van tegels enzo afkomt is ook niet erg bevordelijk voor de HD lijkt me.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:04

Ooh, ik had juist gehoord dat dat fijn was voor een hond.

Als hij op een dekentje ligt en in de benen moet komen lukt al helemaal niet.
Maar op de vlakke ondergrond wel.
Bench wil ik hem eigenlijk niet aandoen.
Het is al 9 jaar een boerderij hond die alle vrijheid van de wereld heeft.
Dat beest raakt geheid in de stress als hij opgesloten moet zitten.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:16

Kan me inderdaad wel voorstellen dat je hem liever niet in een bench doet ja, maar je zou hem op zon manier wel kunnen trainen in het liggen op een zachtere ondergrond. Als een hond op een harde ondergrond ligt komt er extra druk op de "uitstekende delen", vaak de heupen dus (afhankelijk van hoe hij ligt)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:20

Ja maar als hij dat zelf het fijnste vind?
Ik bedoel hij kan op een kussen, hij kan op de vloerbeddeking, maar gaat altijd op de tegels.
Soms ligt hij wel even op zijn kussen hoor, maar dan begint ze na 5 minuten te hijgen.
Gaat een keer rechtopzitten, gaat weer liggen, en weer zitten en na 15 minuten is ze eraf en loopt ze weer naar de gang om op de tegels te liggen!
ze voeld zich duidelijk niet fijn op een kussen.
Ik weet ook niet waarom.
Misschien is het wel te warm?
Ik vind het best vreemd, mij lijkt tegels toch niet erg prettig.

Ik wil z'n kussen best proberen, misschien vind ze die toch wel fijn, maar dan leen ik hem eerst wel.
Straks wil ze niet op en zi ik met een duur ding.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:27

je zou ook een oud matras kunnen proberen, moet je wel een redelijk stevige hebben.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:44

Ik weet toch zeker dat dat niet werkt.
We hebben wel vaker allerlei dingen neergelegd voor haar, maar ze gaat er nooit op!

We hebben vandaag pijnstillers meegekregen van de DA en die moet ik even een weekje geven en dan even kijken hoe ze het zonder pijnstillers doet.
Als ze dan weer kreupel word moet ze waarschijnlijk voor altijd aan de pijnstiller.

paxine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:49

Je kunt ook op de site van dursydog (www.dursydog.nl) kijken.Die hebben een hele verzameling homeopatische middelen.Je kunt ze ook bellen voor advies.Weet niet of het wat voor je is maar je kunt altijd even op de site gaan kijken toch?
Sterkte in ieder geval!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:55

LEES DIT EVEN!!!!!!!

Ik heb laatst een stukje gelezen over een hond met precies dezelfde verschijnselen als zij heeft, dus als ze gelegen heeft, een paar passen mank lopen, en die had de ziekte van Lyme!
Niet aan overleden, maar ik denk dat dat wel kan gebeuren als je niet op tijd naar de dierenarts gaat!
Zou ik echt doen hoor! Het lijkt mij onwaarschijnlijk namelijk dat je hond wel last van de heup heeft met opstaan, en niet met rennen/springen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:57

FreiaLover schreef:
LEES DIT EVEN!!!!!!!

Ik heb laatst een stukje gelezen over een hond met precies dezelfde verschijnselen als zij heeft, dus als ze gelegen heeft, een paar passen mank lopen, en die had de ziekte van Lyme!
Niet aan overleden, maar ik denk dat dat wel kan gebeuren als je niet op tijd naar de dierenarts gaat!
Zou ik echt doen hoor! Het lijkt mij onwaarschijnlijk namelijk dat je hond wel last van de heup heeft met opstaan, en niet met rennen/springen...

Nee, sorry het is toch echt die ene heup.

En dat kan wel dat opstaan en de eerste passen moeilijk, dat hoord namelijk bij het beeld van HD en Atrose!
Na een paar passen is het weer wat soepeler en kan ze weer vrijer bewegen.

(en de HD is medisch bewezen doormiddel van foto's)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:58

Als ik mijn koffie opheb zal ik die link eens ff lezen..
Dank je.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:08

Ik weet niet waar jij woont, maar Steffi komt door heel het land hoor, zelfs in Belgie dus! ik zou haar gewoon eens een mailtje sturen

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:09

Ja echt??

Wie heeft haar mail???

Ik wil al zolang haar een keer bij mijn paard hebben dus als ze mijn hond helpt kan ze meteen mijn paard doen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:12

Ik denk dat er toch wel meer goede acupuncturisten zijn??

Of heb ik het mis??

Volgens mij kun je via google een heel eind komen.
En ook artikelen erover vinden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 20:13

ja weet je.
Ik hoor echt alleen maar hele goede verhalen over steffie.
En het is niet zo dat baad het niet dan schaad het niet!

Dus als ik wat wil wil ik ook de beste die ik kan vinden.
En ik ben er van overtuigd dat zij dat is!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:15

Bij mij op stage loopt een hond van 12 jaar, een wrak van jewelste. Ze heeft al jarenlang artrose en zit helemaal vast. Ze heeft met opstaan moeite, loopt daarna ook wel stijf, maar niet mank! Ik zou echt nog eens goed nadenken voordat je het meteen op de HD/artrose afschuift! Maar goed, het is natuurlijk jouw hond...

Succes...

** WAT ZIJN DE ZIEKTETEKENS VAN DE ZIEKTE VAN LYME BIJ DE HOND ?
Koorts, gebrek aan eetlust, lusteloosheid, stijfheid en mank lopen na een tekenbeet zijn de meest voorkomende ziektetekens bij de hond.

Bron: http://www.dierenhobby.nl/Beestjes.html