Wanneer besluit je om afscheid te nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rianne1987

Wanneer besluit je om afscheid te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:14

Ik zat het hele verhaal even uitlggen, wij hebben thuis nu 10 jaar onze geweldige labrador Casper. Hij is echt heel speciaal voor mij en mijn ouders.
De laatste jaren heeft hij het steeds moeilijker met lopen, er is ook vast gesteld dat hij Artrose heeft.
Nu zitten ik en me ouders er een beetje mee wanneer je hem zult moeten laten gaan, we zijn het er allemaal mee eens dat dat is als hij pijn krijgt.
Alleen Casper laat dat niet zo duidelijk zien, hij verbergt het liever.
Buiten dat hij 3x per dag zijn rondje maakt is hij nog wel vrolijk en geniet ervan om in de tuin te liggen. Wij hebben dus het idee dat hij (nog ) wel van het leven geniet. Je begint nu wel aan hem te merken dat hij overal wat meer moeite mee krijgt en afgevallen is.
Dus bokkers, wanneer zouden jullie de keuze maken.

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:15

Waneer je ziet dat hij zelf niet meer wil...

Als hij nog geniet van z'n rondje om, en in de tuin liggen, en geen pijn heeft, waarom dan nog niet even aankijken?

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:17

Idd, als de hond aangeeft dat ie zelf niet meer kán of niet meer wíl.

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:20

Onze hond had ook erg last van haar rug, die was krom en er was bijna niets van haar achterbenen over. Ze was ook nog eens erg mager.
Toen heeft ze een herssenbloeding gehad, toen is ze best opgeknapt enzo.
Een paar jaar later is ze later gaan aftakelen. Ze begon slechter te zien, te horen, en gewoon dement. Ze liep alleen nog rondjes door de kamer. Maar ze genoot nog wel van het uitlaten en dat je haar knuffelde.

Tot op een dag dat ze niet meer opstond. Ze kon niet meer op dr beentjes staan en wilde niet drinken.
Later op de middag begon ze wel weer een beetje te lopen en te drinken, maar toen was de keuze gemaakt ; ze had haar rust verdient.
En toen zijn we ook gegaan, ondanks het feit dat ze weer een beetje ging lopen.

Als je eenmaal die keuze hebt gemaakt, dan moet je ook gaan.
Zodra je ziet dat hij niet meer van het leven geniet, of niet meer kan genieten, dan vind ik niet dat je maar moet blijven uitstellen.

Onze hond was echt een doorzetter, die wilde niet dood, die wilde echt blijven (ik was al een jaar bezig met elke avond weltrusten zeggen voor het geval dat..) Maar toen die dag was het gewoon zo ver, ze wilde gaan.
Ze was ook gelijk bij de verdoving al bijna vertrokken, het spuitje met het inslaap middel zat er nog maar voor de helft in, of ze ademde al niet meer.

Dus ik vind dat je op het moment ziet dat hij er gewoon tegenaan zit, dat hij niet meer geniet, een beetje treurig word, ook geen aandacht meer zoekt. Als je je hond kent, dan merk je vanzelf dat ze niet meer willen. Op dat moment vind ik dat je er een einde aan mag maken.
Maar ik vind niet dat je hem al mag laten inslapen, terwijl hij nog van van alles geniet, alleen omdat je het zelf niet kan aanzien dat hij oud is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:21

Als hij het zelf niet meer ziet zitten, dat merkt je vanzelf wel. Als hij gelukkig is, waarom hem dan geen tijd meer geven?

fjordnina

Re: Wanneer besluit je om afscheid te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:22

Wij hebben onze hond vorig jaar augustus in laten slapen. Hij gaf veel over, kon zijn ontlasting niet meer altijd binnen houden, zakte door zijn achterstel, maar had nog wel plezier. Na dit een tijdje aangezien te hebben hebben we hem toch in laten slapen. Het was een duitste dog dus moet je zien wat voor gigantische bende je er iedere keer van krijgt. Hij voelde zich dan ook duidelijk schuldig.

In principe zou ik ook zeggen als ze er geen plezier meer in hebben of pijn hebben dan laten gaan.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:23

Ik was vergeten om je nog even sterkte te wensen.
Het is geen makkelijke beslissing als het moment eenmaal daar is.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:24

Ik wil hem zeker nog wel tijd geven, het liefst wil ik hem voor altijd bij me houden, maar ik wil het beste voor me hond en ik zou hem nooit! met pijn willen zien leven. En als Casper pijn heeft weet hij dat heel goed te verbergen. Ik ben nu gewoon bang dat hij echt pijn heeft vandaar deze vraag ook.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:25

thanks ymneuss!

Lindske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:27

Vorig jaar rond deze tijd vernomen dat mijn hond een terminale kaner patint was de veearts wou hem inslapen we kregen nog een week. Maar hij was nog veel te levendig maar de foto's waren afgrijselijk de week later een andere veearts gehad en ze zei ook van hem nog te laten leven hadden we het niet gezegt dan had ze het niet gemerk we hebben dus nog 2.5 maand gehad en het waren er hele fijne om afscheid te nemen.

De laatste week wisten we het heel duidelijk. Hij wilde niet meer met de auto mee, wanneer hij overeind kwam schoof hij over de vloer, en hij was heel luste loos dus toen was het tijd.

Wat ik je mischien kan aan raden voor een hond met artroze is voedings supplement bij geven versterken de benderen nog wat.

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:28

Als het leven lijden wordt geef hem dan zijn vrijheid terug.

Jij weet vast wanneer het moment daar is.

veel wijsheid.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:29

Als het moment daar is geeft hij de boodschap echt wel over.
Je bent gek met je dier en ziet ook of het goed met hem/haar gaat of niet. Zodra dat niet meer zo is en het knapt ook niet meer op is het genoeg geweest en moet je die beslissing maken.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:34

Ik ben echt zo bang voor het moment dat het zover is..

dutchy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:35

Als de hond aangeeft dat het niet meer lukt.

De hond van mijn vriendje, ook een labrador, heeft hetzelfde. Hij loopt op sommige momenten wel goed, maar soms ook ontzettend mank. Toch zie je dat hij gewoon geniet van het rondje dat we steeds lopen en hij loopt ook altijd los, zodat hij zelf zijn tempo kan bepalen. Hij springt en rent wanneer hij buiten komt en vind het allemaal geweldig, dus daarom laten we hem lekker gaan. Verder laten we hem vaak zwemmen, vind hij ook superleuk.

Dat is ook de reden dat hij nog altijd lekker rondloopt, zolang hij nog geniet van zijn leven, waarom zou je hem dat dan afnemen. Als het voor de hond moeilijk wordt en als je ziet dat hij het niet leuk meer vind en pijn heeft, dan is het misschien verstandig om afscheid te nemen, maar dat merk je vanzelf wel.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:39

--> BB

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:39

Ik denk ook wel dat ik het ga merken als hij echt niet meer wil. \Ik ga van de week maar even mooie foto's van hem schieten!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:45

Dit hebben wij 2 jaar geleden ook meegemaakt met onze hond. Hij was helemaal versleten, hij was toen ook 17 jaar. Hij zag heel slecht en viel af en toe gewoon om. Maar we zagen ook dat hij nog wel plezier had. Wandelen vond ie nog wel fijn en als wij kwamen was ie ook blij. Pas toen hij binnen begon te plassen zijn we serieus gaan denken om afscheid van hem te nemen. Niet om de rotzooi hoor, ik ruimde het met alle liefde op, maar omdat we zagen dat hij dat zelf heel erg vond. Hij probeerde achter de bank te kruipen dan, en dan ging niet meer. Echt heel zielig. Toen ging hij ook snel genoeg alleen maar rondjes lopen, overal tegenaan en verder lag hij maar wat te liggen. HIj keek nog op als er iemand binnen kwam maar dat was het. Toen konden we duidelijk zien dat het voor hem ook niet meer hoefde. En toen hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om afscheid van hem te nemen.
Ik zou dus afscheid van een dier nemen als hij pijn krijgt of als je ziet dat het voor hem/haar ook niet meer hoeft. Maar het blijft heel moeilijk, dus ik wens jou en je familie vast heel veel sterkte.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:50

Ik heb in korte tijd twee honden af moeten geven. Eentje door HD en eentje door kanker. Bij de laatste hond was de beslissing op zich niet moeilijk, ze was gewoon op. Bij de hond met HD was het veel moeilijker maar je voelt op een begeven moment dat het niet meer gaat.

Krijgt je hond trouwens een voedingssuplement? Of pijnstilling?

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:57

Mijn hond had ook artrose (ze is inmiddels overleden) maar met aangepaste voeding liep ze weer super en had ze alleen last met lopen als ze een tijdje had gelegen. Ik heb met het voer heel goed op het eiwit gehalte gelet en dat er niet te veel zout in zat.Ze is door ouderdom overleden gewoon thuis en op een natuurlijke manier.

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:01

Wij zitten op het moment met hetzelfde. Babe onze Newfoundlander van 8 jaar werd vorige week geel; gele ogen en gele huid. Dierenarts is gekomen en hij vermoedde een levertumor. Geen hoop meer dus. Hij heeft haar nog een oppepper gegeven. Werkte deze dan was het wat anders. Werkte het niet dan moesten we deze week overleggen wanneer we haar lieten inslapen. Het werkt dus niet. Ze heeft nu ook last van bloedend tandvlees en een apart gekleurde tong. Ze is heel dun nu maar wil nog wel spelen. Alhoewel ze niet meer zo ver wil. Wij latan haar geen pijn lijden en laten haar dus gaan voordat het zich aandient. Babe is een bikkel want de DA constateerde ook koorts, maar ze liet niets merken. Eten wil ze ook niet echt meer, alleen nog wat vlees (varkenshaas enzo). We verwennen haar nog goed en gaat het niet meer dan mag ze gaan, hoeveel pijn het ons ook zal doen.

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:27

wij hebben een teckel gehad die is wel 15 jaar oud geworden.
ik zal je dit verhaal vertellen wat wij met haar hebben gedaan.
Onze teckel nikkie is nu 2 jaar overleden wij hebben haar een spuitje gedaan omdat ze niet meer kon.
De teckel een heel lief hondje een echte familie hond die altijd voor mij op kwam als er iets was.
7 jaar terug toen werdt ze oud en stond er een advertentie dat iemand een teckel kwijt wou mijn pa is niks wij er toch heen en was een echte langharige teckel.
Daisy heet ie hij heeft nikkie zelfs doen opvrolijken nikkie kreeg epilepsie aanvallen heeft ze medicijnen voor gehad we hebben alles aan gedaan.
2 jaar daarna ging het slechter met haar ze genoot nog wel van het levend dat kon je echt aan haar merken zoals een klein stukje lopen en toch met je mee gaan.
Op laatst was ze elke keer helemaal nat en de epelepsie aanvallen werden steeds erger maar eten dat deed ze nog en je zag haar wel achteruit gaan maar afmaken nee hoor dat konden we gewoon niet ondanks dat wel elke dag haar bed moesten verschonen.
op het laatst teerde ze uit en sleepte ze met haar achterwerk toen hebben wij pas de knoop doorgehakt om haar een spuitje te doen.
Met andere woorden doe je hond nog geen spuitje zolang hij/zij nog geniet van het leven en doe het dan niet. Het is een hele moeilijke periode maar doe wat je het beste lijkt voor jullie hond maar zoals ie nu is zou ik haar/ hem niet af laten maken moet er niet aan denken,.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:15

Voorlopig houden we hem nog wel bij ons, we praten er nu ook wel over van wanneer het dan wel juist is. Pijnstillers krijgt hij niet, we hebben nu niet het idee dat hij pijn heeft, alleen spierpijn. Als ik hem aan de pijnstillers zet kan ik straks helemaal niet meer merken wanneer hij echt pijn heeft. Bedankt allemaal meiden voor de adviezen!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:15

Als de situatie onhoudbaar is dan weet je wel wat je doen moet. En dat was bij POlleke zo, die epileptische aanvallen kreeg en die we met medicijnen niet voldoende onder controle kregen. Haar lichaam kreeg ook niet de kans om zich te herstellen van de aanvallen en ze ging slechter lopen. ze was rusteloos, genoot echt niet meer van het leven. Hoewel ik het gevoel had dat ze niet bij me weg wilde, en wat het ook extra moeilijk maakte, heb ik toch de beslissing genomen haar te laten euthaniseren. Achteraf weet ik dat ik haar daarmee een hoop ellende heb bespaard die haar allemaal nog te wachten stond. MAar het bleef moeilijk. Had liever gehad dat het haar beslissing was geweest, of die van het lot. Ik zou als ik jou was Casper nog niet in laten slapen. Is geen reden voor. OVerigens, de pijn bij artrose kun je onderdrukken met metacam.

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:48

rianne1987 schreef:
Voorlopig houden we hem nog wel bij ons, we praten er nu ook wel over van wanneer het dan wel juist is. Pijnstillers krijgt hij niet, we hebben nu niet het idee dat hij pijn heeft, alleen spierpijn. Als ik hem aan de pijnstillers zet kan ik straks helemaal niet meer merken wanneer hij echt pijn heeft. Bedankt allemaal meiden voor de adviezen!

Spierpijn? Lijkt me niet zo logisch toch met artrose?

Probeer eens een supplement als sacha's blend of glucobest. Royal canin heeft ook een voer waar het in verwerkt zit. Ik ken een hond met artrose en die leefde er helemaal van op!

Artrose wordt alleen maar erger dus ik zou, als het echt niet anders meer kan pas natuurlijk, daar wel voor kiezen. Mijn hond met HD heeft zeker een jaar langer kunnen leven door die pijnstillers! Maar ik zou eerst zo'n voedingssupplement proberen, dat houdt de gewrichten soepeler

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 20:17

Thanks voor de tip lysette