waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 12:49

Ik krijg de laatste tijd weer zoveel konijntjes binnen die én in een minihokje zitten, én alleen! Je ziet het zó vaak, konijnen worden niet gezien als dieren geloof ik, worden vergeten, in een hoekje gezet. Als een soort isoleercel, eenzame opsluiting, voor de jaren die hij mag slijten daar. Waarom doen mensen dit? Waarom zijn ze zo wreed? Zien ze niet dat konijnen niet voor hun kleine dochtertje geschikt zijn? Dat het groepsdieren zijn? Dat ze horen te rennen? Ik heb er lang en vaak over na gedacht, maar ik kan er niet bij. Is het egoïsme? Is het het 'goeie' gevoel dat je ergens macht over hebt? Wat is het? Kan iemand het me uitleggen?

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:51

Geen idee...

Toen ik nog stage liep in een dierenwinkel heb ik er altijd bij vermeldt dat ze niet alleen horen te zitten, en dat ze wel ruimte nodig hebben. Maar ik denk dat veel winkels al snel een konijntje en een klein hokkie verkopen, draait alleen om geld he.

Nouja, mijn konijntjes mogen niet zeuren. Zitten nu met z'n 3en, in een grote kippenren.

Unseen

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:53

Ik kan het helaas niet uitleggen, omdat ik het zelf ook niet snap
Vaak binnen in die minihokjes die zelfs voor een tamme rat nog te klein zijn....
Begin niet aan een konijntje als je niet weet hoe je ze moet houden....

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 12:54

Ík denk zelfs dat de oplossing is;
gewoon konijnen zo duur mogelijk maken, het kost namelijk helemaal niets voor zo'n beestje, en in een hokje is er idd geen biet aan....

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:54

Dat is zo dom!! Zo'n houten hokje!! Verschrikkelijk, werkelijk dierenmishandeling!! Twee en een fatoenlijk hok is mijn motto

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 12:57

mijn motto is= beesten horen niet in een hok, hoe groot het ook mag zijn, ze horen minstens in een ren, buiten te zitten.

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:01

ik hbe 2 konijnen en me zusje 1. Ze hebben buiten allemaal gewoon hok. En met lekker weer en als het gewoond roog is staan ze heerlijk buiten onder de ren. Ze mogen ook veel los rennen. Nee ik vind ook dat konijnen niet in een klein hokje horen om er vervolgends niet meer uit te komen.

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:05

Al mijn konijnen die ik heb gehad hebben in een normaal hok gestaan en kregen bijna elke dag de gelegenheid om lekker rond te huppelen (in de keuken, tuin of de gang).
Ik heb altijd maar 1 konijn gehad, maar nu wil ik 2voedsters omdat ik dat leuker vind voor de konijnen zelf

Mii_Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:21

Hier heb ik ook zo'n hekel aan.. Konijnen in een mini hokje.. Wanneer ik ze als
jongen krijg gaan ze eerst wel een poosje in een kooi van meer als een meter..
Maar wanneer ze uit de kooi kunnen gaan ze zo snel mogelijk de stal in..
Dit was vroeger een paardenstal, maar deze heb ik al een paar jaar niet meer in
gebruik..

Hier kun je het konijnenhok zien!
Op de eerste foto staat trouwens het hok, maar het paste er nog niet eens
helemaal op
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=496668&hilit=

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:24

Dit is nu precies waar ik me ook mateloos aan erger en het is heel zielig gewoon. Kind van drie krijgt konijn van ouders. Komt in een piepklein hok terecht. Wordt eens in de drie dagen een berg slechte biks gegeven en af en toe 'geknuffeld' (lees: een trauma gegeven, doordat ze niet weten hoe een konijn in elkaar steekt) Verschrikkelijk...

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:27

Wij hadden er 10.
Die zaten elke dag 24 uur buiten in een hele grote ren. ( ex kippenren)

Idd ze zitten veelste vaak te klein maar in dieren winkels zitten ze ook donders klein!
Dan zitten ze in een ruimte wat goed is voor 1/2 knijnen en dat met zijn 5e

_Mel

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:28

Mijn konijnen lopen overdag los op en grasveldje van zo'n 10 by 10 meter. s'Nachts zitten ze samen ( 2 vrouwtjs) samen in een hok van 2 meter lang en 60 cm breed ( dit is om te voorkomen dat ze worden gegrepen door een wild beest)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:28

Mijn konijn zit buiten in een hok van 50 bij 100 cm ongeveer. Ze kan er gewoon in rondspringen, languit liggen enzo. Ze zit wel alleen. Het andere konijn zit in zo'n zelfde hok ernaast.
Ze gaan allebei regelmatig in de binnenren om te spelen en te rennen. Ze kunnen niet bij elkaar omdat het een mannetje en vrouwtje zijn. En we geen zin hebben in kleintjes.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-06 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:30

Kleine hokjes zijn goedkoper dan grote hokjes. En ze kopen het goedkoopste. WAnt ze kopen een dier waar ze eigenlijk geen reet voor over hebben. DAar komt het botweg op neer. Kan er niets anders van maken.

En in winkels kunnen ze vaak ook neit goed geslacht bepalen en dan gaan 2 konijnen in de toekomst niet altijd goed.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:36

dat is het inderdaad Desiree, walgelijk...

somokkele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:55

Ik denk dat het komt omdat mensen zich niet verdiepen in het houden van konijnen...... Vroeger werden konijnen altijd zo gehouden (zelfs zonder water, want dat hebben ze niet nodig). Dat beeld is nog weinig veranderd wat het konijn betreft. In de meeste konijnenboekjes wordt ook weinig gerept over het welzijn van de dieren. Worden kleine hokken aangemeten. ALlemaal verouderde lectuur.

Maar goed, mijn bunny's hebben niet te klagen. Ze zijn met zijn 2-en. Ram (gecastreerd) en voedster, ze zijn net een getrouwd stel. Ze hebben een binnenhok van 2 bij 1 meter en een buitenhok van 2,5 bij 2,5. Ze kunnen zelf de keuze maken om binnen of buiten te zitten.... Daarnaast hebben we takken, buizen enz om ze ook mentaal te stimuleren. Tja, niet iedereen verdiept zich erin en vooral weet waar ze het moeten zoeken.........

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:58

mijn konijn zit in een hok van 200x50 cm en hij krijgt binnen kort als tie gecastreert is een vriendinnetje:) is dat groot genoeg voor 2 konijnen?
Laatst bijgewerkt door Kimonoo op 18-06-06 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:59

Waarom kopen mensen een paard en staat hij 22 uur per dag in een box???? Tja is dezelfde vraag in feite.

Het jammere is dat die konijnenhokken gewoon belachelijk duur zijn!!! Wij hebben ooit zelf een hok gemaakt en dat was gewoon echt heel groot, maar als je dat zelf niet kan dan moet je er een kopen en ze zijn gewoon belachelijk duur. Dus dan krijg je dat soort beperkingen helaas al gauw.

Maar ik denk eigenlijk dat dergelijke discussies voor de meeste dieren geldt....
Een vogel in een kooitje vind ik ook zoiets bijvoorbeeld.

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:06

Werd hier laatst nog raar aangekeken dat ik mijn konijnen gewoon in de wei heb lopen met de kippen, kalkoenen en geiten. Uit zichzelf gaan ze bijna nooit naar binnen. Behalve bij mooi weer. Het liefst spelen ze in de sneeuw. En ze eten vooral sla

Ik denk idd dat heel veel mensen niet weten hoe ze een konijn moeten houden. Het is niet zozeer slecht bedoelt. De voorlichting vanuit de meeste dierenwinkels is ook niet echt geweldig heb ik het idee. Of de mensen willen er niet naar luisteren.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:44

manzano schreef:
Waarom kopen mensen een paard en staat hij 22 uur per dag in een box???? Tja is dezelfde vraag in feite.

Het jammere is dat die konijnenhokken gewoon belachelijk duur zijn!!! Wij hebben ooit zelf een hok gemaakt en dat was gewoon echt heel groot, maar als je dat zelf niet kan dan moet je er een kopen en ze zijn gewoon belachelijk duur. Dus dan krijg je dat soort beperkingen helaas al gauw.

Maar ik denk eigenlijk dat dergelijke discussies voor de meeste dieren geldt....
Een vogel in een kooitje vind ik ook zoiets bijvoorbeeld.

ik vind een vogel in een kooitje ook afschuwelijk, en mijn paarden staan nóóit op stal. en als het buiten je budget is om het diertje behoorlijk te kunnen verzorgen, dan moet je géén beest nemen.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:46

Dan hebben jouw paarden geluk Maar ik bedoel er dus maar mee te zeggen dat dit niet alleen voor konijnen geldt, helaas!!
Ik denk dat het deels met onwetendheid, deels met geld enzo te maken heeft.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:48

ja maar wat ik nog wel het verschil vind aan paarden en konijnen is dat paarden, daar doe je nog iets mee, daar krijg je dus wat voor 'terug' om het even zo te noemen. Konijnen houden meestal helemaal niet van menselijk aandacht, en worden dus vrij snel vergeten

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:52

Mijn konijn zit wél alleen maar ze waren altijd met zijn 2. De ene is een maand terug doodgegaan.
Ik durf er nu niet goed een ander konijn bij te zetten. Omdat die andere uit hetzelfde nest kwam.

Hij zit in een grote buitenren en savonds/snachts in een ruim hok.
Hij krijgt voldoende aandacht, word goed verzorgt, qua vacht en nagels, krijgt goed te eten en mag rennen en vliegen waar ie maar wil.

In de winter mag hij los in de gang en keuken.
Hij heeft ook zo'n tuigje en dan gaan we zelfs wandelen naar het weitje.. Daar mag hij dan een uurtje aan het lijntje huppelen enzo..

En hij is dikke vriendjes met onze kat.. ze zijn namelijk even oud

Ik denk dat het ook onwetendheid is. Geldkwestie weet ik niet, konijnen zijn bij ons al zeker 20 euro voor een dwergje.. Dus dat vind ik toch geld genoeg om er eerst over na te denken.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:57

Kimmie_Paard schreef:
mijn konijn zit in een hok van 200x50 cm en hij krijgt binnen kort als tie gecastreert is een vriendinnetje:) is dat groot genoeg voor 2 konijnen?

als je naar de natuurlijke leefomgeving van een konijn kijkt is dit natuurlijk véél te klein, als je kijkt naar het gemiddelde hok van een huiskonijn, is het groot, ik zou mijn konijnen er niet in doen, misschien als het voor tijdelijk moest.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:12

Mijn konijn zit wel alleen, als ik niet thuis ben in een hokje.... Misschien zielig, maar ik heb absoluut niet het idee dat mijn konijn ongelukkkig is. Hij ligt in zijn hokje vaak languit, volledig relaxed en als hij los loopt gaat hij ook uit zichzelf weer in zijn hokje als hij dat wil. Ook wil ik niet horen dat ik niets voor mijn beestje over heb, ik heb m namelijk 2 keer laten opereren aan zijn tandjes, wat me in totaal zo'n 150,- gekost heeft. En als hij weer geopereerd moet worden doe ik het weer, zonder er over na te denken.

Als dit konijntje dood gaat neem ik wel 2 konijntjes samen, ik vind het ontzettend lief om te zien hoe de konijntjes van mijn ouders met elkaar omgaan, ze wassen elkaar, spelen met elkaar, echt schattig. Maar het lijkt me niet verstandig om nu er een konijntje bij te nemen, omdat mijn konijn echt gewend is aan zijn leventje alleen. Hij mag soms, onder toezicht eventjes bij de konijnen van mijn ouders, maar daar is hij totaal niet in geïnteresseerd.