grommen bij de voerbak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rowie_lover

grommen bij de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:25

mijn hond die gromd als ik hem aanraak tijdens het eten of als iuk aan zijn voer kom. Hij probeerd me soms zelfs te bijten. wat kan ik hier tegen doen en waarom doet hij dit?

Ook springt hij altijd tegen bezoekers aan en dit vind ik zeer verevelend voor de mensen. is dit nog af te leren en zo ja, hoe?

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:32

Gewoon de bak pakken [ alleen als je weet dat ie niet zal bijten. ] De bak is van jou, niet van hem.

Dat opspringen bij mensen.. Tja.. Helaas is het mij nog niet gelukt om dat onze hond dat af te leren [ ach, hij is al 6 en het meeste bezoek vind het niet erg ]

Knietje wil wel helpen denk ik.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:35

ik had die van mij al lang een klap gegeven
ze moeten niet grommen of proberen te bijten...

cesara

Re: grommen bij de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:38

wat voor hond heb je. en hoe oud is die
en hoelang doet die dat

het hangt er ook een beetje van de hond af. maar meestal helpen deze tips

als je bij zijn bak komt, denkt een hond meestal dat je het voer wil afpakken en verdegingen het voer.
wat je kunt doen. je kunt de hond in porsies voeren.
dus je geeft de hond wat voor, wacht tot die het op heeft en als die nog bij zijn bak staat gooi je er wat voer bij, doe dit in drie keer.

eerst van een afstand, als die het gewent is van dichter bij.
kijk hoe je hond reageert,en ga steeds dichter bij gaat dat goed raak je de bak aan en doe je het voer er in.

als dat goed gaat, kun je het gaan proberen als die nog aan het eten is. begin dan weer eerts van een afstand. en bouw het weer op.
nogmaals kijk hoe je hond reageerd

zet bij de voordeur een bakje met koekjes neer, schrijf een brief je op de deur of zeg het zelf tegen de mensen.
dat ze de hond voor een koekje moeten laten zitten en dat die pas een koekje krijgt als die zit, leer dit eerts zelf met je hond. en als die dat goed kan dan pas met de bezoekers

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:47

Dit is een teken van dominantie.
Je moet zorgen dat je hoger in rangorde blijft. Hij is aan het oprukken in de rangorde.
Maak nooit de fout om eenmaal gegeven voer weer af te pakken. Daarmee stimuleer je dit gedrag juist. In de roedel is het namelijk zo dat eerst de hoogste in rang eten en als die uitgegeten zijn mogen de lageren. De hoogste in rang laat ze dan met rust, die zal het niet meer afpakken.
Als een lagere in rang bij de baas afpakt gromt en bijt die wel van zich af. Dat is dus wat jouw hond doet.

Doe het volgende. Begin eerst met een brokje of een koekje in je hand. Leer je hond het commando "Nee, wachten" aan. Je legt het koekje op je hand. Als de hond het wil pakken zeg je heel streng: Nee...wachten...en je sluit je hand. Op een gegeven moment zal je hond het willen pakken en jij geeft het commando: Nee...wachten... en de hond wendt zijn blik van het koekje af en wacht. Dan geef je bijvoorbeeld het commando zit...als hij luistert zeg je Braaf en vervolgens bied je het koekje aan, terwijl je vriendelijk zegt: toe maar...

Als je hond dit kanga je het toepassen met zijn voer. Je laat de hond zitten en doet het voer in de bak, terwijl je zegt: nee...wachten...
Laat de hond niet direct te lang wachten...zeg vrij snel Toe maar...als hij terug van de bak gaat en wacht.
Vervolgens bouw je de tijd van Nee...wachten...een beetje op. Je kunt ook zelf nog bij de bak blijven staan, eventueel er met je hand in roeren en als de hond er bij wil zeg jij luid en duidelijk: nee...wachten..
En vervolgens geef je het commando Toe maar...en dan laat je de hond met rust. je zegt braaf...en je laat hem rustig eten en komt niet meer aan zijn bak.
Op deze manier boots je de natuurlijke manier van doen rondom eten na. Zolang jij het eten in je bezit hebt ben jij er de baas over. Heb je de hond toegestaan er van te eten..dan is het van hem...dat vertrouwen moet hij ook krijgen.
Succes er mee. Wees consequent...en je zult er in de rest van je omgang met de hond ook de vruchten van plukken.
Het werkt bij iedere hond...mits jij duidelijk en consequent bent.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:46

even een paar esensiele vragen;

hoe oud ben jij?
hoe oud is de hond?
hebben jullie de hond al vanaf pups afaan?
hebben jullie meerdere honden?
hoevaak voeren jullie de hond, en hoe... in de woonkamer o.d.?

Het is namelijk zo, een hond beschermt zijn voer.... dat is in dit geval dus duidelijk. Het is erg afhankelijk van de situatie waar in jij en je hond verkeeren. om een oplossing te zoeken.

maar doe alsje blieft 1 ding niet; zijn voer afpakken!!!!
dit is echt n risico, en verergerd het probleem zoiezo.

Mucchio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:49

ik ga ook met roylinde mee

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:10

oweja en nog wat NIET SLAAN niet eens n tik op zn neus, dat verergerd het nog meer eigenlijk....
ik hoop dat je andwoord geeft op mn vragen, ben benieuwd ....

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:25

polly2 schreef:
Je moet zorgen dat je hoger in rangorde blijft. Hij is aan het oprukken in de rangorde.
Maak nooit de fout om eenmaal gegeven voer weer af te pakken. Daarmee stimuleer je dit gedrag juist. In de roedel is het namelijk zo dat eerst de hoogste in rang eten en als die uitgegeten zijn mogen de lageren. De hoogste in rang laat ze dan met rust, die zal het niet meer afpakken.
Als een lagere in rang bij de baas afpakt gromt en bijt die wel van zich af. Dat is dus wat jouw hond doet.

Nee, dit heeft helemaal niets met dominantie van doen!
Zoals je zelf al aangeeft zal een ranghogere die een ranglagere toestaat om te gaan eten deze verder met rust laten. Voor een hond is het dus heel tegennatuurlijk als jij zijn eten weer af gaat pakken. Of je nu boven hem staat of niet. En hij heeft dan volgens de regels van normaal hondengedrag het recht om zijn eten te verdedigen.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:37

ik vind het belachelijk als ik mijn hond zijn bak wil wegpakken heeft die daar maar respect voor te hebben,wij hebben het van pup af aan geoefend met hem en der is niks aan de hand als ik zeg opzij ook al staat hij te eten dan gaat ie netje's aan de andere kant zitten

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:40

Dat deed onze Golden-Retriever ook toen hij nog een pup was.
Mijn vader is er toen bij gaan zitten en elke keer als hij ging grommen heeft hij de bak op de aanrecht gezet en paar min. later weer gegeven en dat dan heel de tijd door.
Het heeft geholpen want als klein kind kon ik er gewoon bij zitten als hij aan het eten was

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:24

marije86 schreef:
D
ja maar deze hond heeft duidelijk het "respect" niet helemaal, en dus moet je niet je eigen vleiligheid resceren door zijn voer bak af te pakken, maar de oorzaak zoeken .....

Nassie schreef:
D
tja dat ging dan kennelijk goed omdat jouu'n vader "roedel leider" was of is geweest.
Maar het kan best zijn dat deze hond niet ervaard dat zij de roedelleider is (vandaar ook de vragen) en dan zou deze hond dus het gedrag niet afleren, maar het gedrag extra vel uitoefenen.... mogelijk

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:31

Nassie schreef:
Mijn vader is er toen bij gaan zitten en elke keer als hij ging grommen heeft hij de bak op de aanrecht gezet en paar min. later weer gegeven en dat dan heel de tijd door.
Het heeft geholpen want als klein kind kon ik er gewoon bij zitten als hij aan het eten was

Dat het heeft geholpen pleit meer voor de intelligentie en het aanpassingsvermogen van de hond dan voor de kennis van normaal hondengedrag van jouw vader. Deze methode kan namelijk ook heel gemakkelijk een totaal averechts effect krijgen.

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:39

Dan ben ik blij dat het geholpen heeft
Maar ik wist niet dat dat niet kon..

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:08

Nassie schreef:

Ik heb het verhaal verkeerd begrepen
Heb het net nagevraagt aan me vader, hij zegt dat hij de hond eerst liet zitten, dan de bak op de grond zetten en dat de hond net zo lang moest wachten totdat me vader het sijntje gaf dat hij mogt eten. en dan onder het eten door deed hij dat nog een paar keer, zodat de hond goed begreep wie de baas was

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:18

owe kijk dat maakt het verhaal al n stukje anders in dit geval is dat mischien wel de goede oplossing geweest, in iedergeval niet met risico van jezelf, en een goede training voor een pup idd. zo leert hij inderdaat de leider te gehoorzamen, zelfs al is de keuze nóg zoo moeilijk, en dus het grommen af.

maar ik wacht nog steeds op de andwoorden van mijn vragen

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:54

Nassie schreef:
Nassie schreef:

Ik heb het verhaal verkeerd begrepen
Heb het net nagevraagt aan me vader, hij zegt dat hij de hond eerst liet zitten, dan de bak op de grond zetten en dat de hond net zo lang moest wachten totdat me vader het sijntje gaf dat hij mogt eten. en dan onder het eten door deed hij dat nog een paar keer, zodat de hond goed begreep wie de baas was

De hond laten zitten en laten wachten op jouw toestemming is natuurlijk prima, maar als dat dan tijdens het eten nog een paar keer moet gebeuren, dan moet je toch het eten bij de hond weghalen, of de hond bij het eten. Pas als de hond de truck eenmaal kent zal je hem wellicht op commando kunnen laten stoppen met eten. Maar waarom zou je dat doen als het immers geen normaal hondengedrag is dat een ranghogere die eerst de hond toestemming heeft gegeven, vervolgens zijn toestemming om te eten weer intrekt?
Ik begrijp heel goed dat mensen een hond willen leren dat er niet gegromd moet worden als er iemand aan de bak komt, maar het is veel simpeler, veiliger en meer in overeenstemming met de natuur van de hond, om dat op een positieve manier aan te leren. De methode is hier al beschreven door Cesara. Zorg dat het voor de hond gewoon leuk is als er iemand aan zijn bak komt!
Het feit dat jullie hond het heeft geaccepteerd van jouw vader als ranghogere, gaf nog geen garantie dat de hond het ook van jou zou accepteren. Gelukkig is alles goed gegaan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:59

Oprtalj schreef:
polly2 schreef:

Nee, dit heeft helemaal niets met dominantie van doen!
Zoals je zelf al aangeeft zal een ranghogere die een ranglagere toestaat om te gaan eten deze verder met rust laten. Voor een hond is het dus heel tegennatuurlijk als jij zijn eten weer af gaat pakken. Of je nu boven hem staat of niet. En hij heeft dan volgens de regels van normaal hondengedrag het recht om zijn eten te verdedigen.

Dan begrijp jij mijn verhaal dus niet goed. Deze hond doet dit wel degelijk uit dominantie. Er zijn verschillende tekenen van dominatie die een hond kan uiten: haar overeind, staarthouding, grommen, lip optrekken, bijten.....
Grommen is altijd een uiting van dominantie. Als een hond met je speelt en hij gromt is dat ook een teken van dominantie, als hij daarbij tegelijkertijd kwispelt ontkracht hij de dominantie daar weer mee en is het dus okay...snap je?
Wat deze hond doet is dus grommen om te zeggen dat hij het voer niet vrij geeft aan jou...jij bent lager in de rangorde...dus jij moet wachten tot hij klaar is. En dit moet dus weer omgedraaid worden.
Ik ben hondengedragstherapeute...in mijn theorieboeken wordt telkens dit gedrag op dezelfde manier verklaard door de geleerden....dat zal niet voor niets zijn.

Nikki__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:39

Misschien een hele domme vraag maar, waarom wil je hem aaien als hij aan het eten is, en wil je zijn voerbak hebben als hij aan het eten is. Onze honden krijgen hun eten en mogen het op dat moment opeten en worden met rust gelaten. Ze vinden het niet erg als we aan ze zoude komen, maar waarom zouden we? Die 5 minuten kunnen we ze wel even met rust laten.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:01

HardcoreLady schreef:
Misschien een hele domme vraag maar, waarom wil je hem aaien als hij aan het eten is, en wil je zijn voerbak hebben als hij aan het eten is. Onze honden krijgen hun eten en mogen het op dat moment opeten en worden met rust gelaten. Ze vinden het niet erg als we aan ze zoude komen, maar waarom zouden we? Die 5 minuten kunnen we ze wel even met rust laten.

Daar heb jij een heel goed punt. Dat probeer ik dus ook duidelijk te maken.
Alleen is hier al sprake van een grensverschuiving door de hond. Dit moet eerst teruggedraaid...en daarna is het inderdaad: de hond zijn eten geven en met rust laten. Daar heeft een hond recht op.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:14

HardcoreLady schreef:

nou als je niet bij je hond in de buurt mag/kan komen tijdens dat hij eet zou een vraaie boel worden, kijk je hoeft je hond niet opzettelijk te gaat aaien en aandacht geven, maar onze honden b.v. eten in de keuken, zou lekker worden als wij als hun aan het eten zijn wij niet meer in de keuken kunnen komen en ja dat gebeurt echt... als je een hond hebt die "voernijt" een beetje erg te pakken heeft...
erg practie's is het niet en bovenal erg vervelend idee.

polly2 schreef:
Deze hond doet dit wel degelijk uit dominantie. Er zijn verschillende tekenen van dominatie die een hond kan uiten: haar overeind, staarthouding, grommen, lip optrekken, bijten.....
Grommen is altijd een uiting van dominantie. Als een hond met je speelt en hij gromt is dat ook een teken van dominantie, als hij daarbij tegelijkertijd kwispelt ontkracht hij de dominantie daar weer mee en is het dus okay...snap je?
Wat deze hond doet is dus grommen om te zeggen dat hij het voer niet vrij geeft aan jou...jij bent lager in de rangorde...dus jij moet wachten tot hij klaar is. En dit moet dus weer omgedraaid worden.

Ja of het grommen is uit "angst, grommen betekend niet altijd dominantie... het is een uiting net als blaffen, maar als de rest van de signalen die de hond uitzet ook daat werkelijk staartomhoog tandenblood zijn, dan is het welicht dominantie.
Het licht ook geheel aan het type hond en de rangorde bepaling, zonder rangorde bepaling (weten of deze gene hogerstaat in rangorde) kun je niet zeggen wat je moet doen.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:21

Klap geven is het SLECHTSE wat je kan doen, dan wordt de hond alleen bang van en gromt hij nog meer...
Het beste wat je kan is POSTITIEVE beloning:
Als je hond aan het eten is, stop je er nog lekkere brokjes bij, zo leert hij je hand en later jezelf als een goed is beschouwen.
Blijft je hond grommen, dan valt het gwoon af te wachten.
Eigenlijk is het volkomen een natuurlijk iets als je hond gromt, je pakt zijn eten af. In het wild nemen wolven ook nooit elkaars eten af, dat is geen dominantie of dergelijke, das puur respect voor elkaar. Jouw hond kan perfect jou als ranghogere beschouwen maar toch zijn eten bewaken. Hoe zou jij reageren als ze jouw spagettibord plots wegnamen?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:25

polly2 schreef:
Dan begrijp jij mijn verhaal dus niet goed. Deze hond doet dit wel degelijk uit dominantie. Er zijn verschillende tekenen van dominatie die een hond kan uiten: haar overeind, staarthouding, grommen, lip optrekken, bijten.....
Ik ben hondengedragstherapeute...in mijn theorieboeken wordt telkens dit gedrag op dezelfde manier verklaard door de geleerden....dat zal niet voor niets zijn.

Wat al eerder is gezegd is dat grommen niet altijd dominantie betekend. Het kan ook inderdaad angst zijn. En het heeft ook echt niks te maken met de rangorde.
Als de ''omega''(laagste uit de roedel) mag gaan eten zal de alfa dat eten ook nooit meer afpakken.

Maar effe ontopic
Probeer je hond duidelijk te maken dat als jij in de keuken komt dat dan leuk is. Geef hem idd in proportie's voer. Geef hem een handje en als hij/zij dat op heeft dan weer een handje. Gooi er ook eens iets lekkers bij terwijl hij aan het eten is...dan gaat hij jouw hand met lekkere dingen associëren. Maak nooit de fout om de voerbak weg te pakken of om hem te straffen. Dan ga je het gedrag alleen maar versterken bij de hond.

Groetjes pamela

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:56

polly2 schreef:

Ik heb al zoveel verschillende gedragstherapeuten gesproken en die beweren over de meest uiteenlopende zaken ook de meest uiteenlopende dingen. Ook in boeken over hondengedrag kom je heel verschillende opvattingen tegen. Denk dat het maar net is welke opleiding je hebt gedaan en welke theorie ze daar aanhangen. Ik heb onlangs nog een gedragstherapeute horen beweren dat dominantie bij honden helemaal niet bestaat. Lijkt me persoonlijk erg ver gaan, maar goed.
Hoe denk jij dan over de theorie dat een ranghogere als hij eenmaal een ranglagere toestemming heeft gegeven om te eten daar niet meer op terug zal komen?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:18

Oprtalj schreef:
polly2 schreef:

Ik heb al zoveel verschillende gedragstherapeuten gesproken en die beweren over de meest uiteenlopende zaken ook de meest uiteenlopende dingen. Ook in boeken over hondengedrag kom je heel verschillende opvattingen tegen. Denk dat het maar net is welke opleiding je hebt gedaan en welke theorie ze daar aanhangen. Ik heb onlangs nog een gedragstherapeute horen beweren dat dominantie bij honden helemaal niet bestaat. Lijkt me persoonlijk erg ver gaan, maar goed.

Jij geeft ook al aan dat het weghalen van voedsel tegennatuurlijk is. Geeft dat dan een hond, ook al is hij geen ranghogere, geen reden om te protesteren tegen dit onnatuurlijk gedrag? Ik ben het verder helemaal eens met jouw aanpak, hoor. Maar ik denk niet dat dit gedrag een teken hoeft te zijn dat je hond probeert hoger in rang te komen.