Jonge kater vermagert ineens extreem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Jonge kater vermagert ineens extreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 22:49

Het gaat niet goed met mijn jonge (1 jaar oude) gecastreerde katertje, een kruising tussen een europees korthaar moeder en persxmaincoon vader. Hij is nooit echt flink geweest, maar nu wordt hij ineens extreem mager.
Normaal was hij gewoon slank, nu is het een zak met botten om het zo maar te zeggen, hoewel hij heel behoorlijk eet. Drinken doet hij ook goed.
Hij wordt netjes ontwormd en geënt overigens.
Ik heb hem vanmiddag gewogen, en daar schrok ik behoorlijk van, hij weegt 1.7 kg.... Dat hij zo erg afgevallen is, is heel snel gegaan, binnen een week of 1,5 is hij flink vermagerd.
Hij is de laatste dagen ook minder actief, slaapt heel veel (wat ik eerst aan de hitte weet, maar hij is 'savonds ook heel stilletjes) maar is niet apatisch ofzo, wel gewoon alert. Vanmorgen toen mijn vriend hem optilde, begon hij ineens te blazen, wat hij nooit doet. Ik dacht dat hij hem wel verkeerd opgetild zou hebben, aangezien Poes normaal heel vriendelijk is en nooit uithaalt o.i.d.. Maar vanmiddag blies hij ook naar mij bij het optillen, hij lijkt pijn te hebben aan de achterkant van zijn buik, net na zijn liezen.
Ik hem gelijk een afspraak bij de DA gemaakt, morgenavond kan ik daar terecht. Maar ik plaats toch even een berichtje hier, om te vragen of iemand hier ervaring mee heeft. Iemand bekend met deze symptomen, en enig idee wat het kan zijn?

AYM

Re: Jonge kater vermagert ineens extreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:52

Pfoe, het zou zoveel kunnen zijn.

De dierenarts zou vast wel wat kunnen vinden.
Misschien wat verkeerd gegeten, bacterie, wormen, iets met de hersens.
Rustig afwachten..

sterkte met hem

ukkiepukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:51

Het klinkt niet echt goed, ik hoop dat het niet iets heel ernstigs is

1,7 kg wegen kittens als ze 3 à 4 maanden zijn, hij is dus echt mager ...

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:54

Het kan ook door het verharen komen. Verharen kost ze heel veel energie. Mijn kat heeft dat ook, die weegt normaal gesproken 3 kilo ofzo (eet goed, is wel siamees kruising) En nu ook nog maar 2, heeft hij elk jaar, puur door het verharen. Wij dachten eerst ook van alles, maar het bleek het verharen te zijn.

idal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:56

Ik had dat ook twee maanden geleden bij mijn kater.
Die blijkt een hartkwaal te hebben wat zoveel energie vreet.

ga alsjeblieft gewoon naar de dierenarts,dit is niet goed!!!!!!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:57

1e waar ik aan denk zijn de nieren, vooral omdat hij pijn heeft aan zijn achterlijf. Eerlijk gezegd, als ik jou was zou ik proberen vanavond nog een afspraak te regelen.

Wat daar weer niet mee strookt is zijn nog goede eetlust. Hij is toch niet aan het uitdrogen he (veel drinken wil niets zeggen!)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:02

Onze kat is ook behoorlijk afgevallen in korte tijd.
Verder was ie ook erg sloom en liep ie stijf. Onze kat had echter niet veel eetlust.
We zijn met 'm naar de DA geweest, zij dacht in eerste instantie aan blaasproblemen.
Onze kater gaat gewoon op de bak en lijkt dus geen verstopping te hebben of iets dergelijks, verder kon ze ook niets vreemds voelen in z'n buik.
Wel bleek hij een beetje koorts te hebben.
De DA kon niet echt vaststellen wat het nou precies was, maar hij heeft nu pijnstillers en antibiotica.
Aangezien jouw kat pijn heeft aan de achterkant van zijn buik, zou het bij hem dus wel eens een blaasprobleem kunnen zijn.
Het is in ieder geval verstandig dat je naar de DA gaat, die weet vast wel meer.
Ik hoop dat het niets ernstigs is en dat ie snel beter wordt!

Postman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:04

Ik ben het in eerste instantie ook met Mist eens. Ken het verschijnsel van blazen met oppakken namelijk van een vroegere kat van ons. Deze had toen namelijk last van nierstenen. Komt meestal alleen voor bij oudere katten maar helaas kan het (zoals bij mensen) ook bij jongere voorkomen.

Ga zeker naar de dierenarts hiermee! Problemen aan nieren kunnen zeer gevaarlijk zijn aangezien deze toch het bloed zuiveren.

En idd, normaal eten en drinken zegt niet veel. Als je kat echt iets heeft kan hij/zij in een dag tijd (vooral met dit weer) uitdrogen.

Peter_de_pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:10

hoi hoi,

Ik ben dierenartsassistente en ik zou je aanraden een bloedonderzoek te doen. De symptomen zoals je schrijft duiden op problemen met de nieren. Helaas is dat een veel voorkomende kwaal bij katten. Hier is ook iets tegen te doen. Medicijnen en dieetvoer. Als het mogelijk is zou ik vanavond nog een afspraak proberen te maken met je dierenarts, want hoe eerder hoe beter. Maak je niet te druk. Ik heb al een heleboel katten meegemaakt die nog een hele poos door leven op dieet en medicijnen.

De kat plast toch goed? Veel plassen en veel drinken (PU/PD) duidt in de meeste gevallen op denieren. Op de bak gaan doet hij nog wel gewoon? Als een kat blaasstenen heeft, kun je dat merken aan zijn gedrag. Gaat vaak naar de bak, staat met bolle rug en de staart staat omhoog. Zodra de kat dit doet DIRECT naar de dierenarts gaan, want dit is een spoedgeval. Als je er te lang mee wacht kan de blaas knappen. Dus kijk goed of de kat zijn urine kwijt kan.

Succes en groetjes

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:16

Poes is inmiddels al bij de DA, vanmiddag belde de DA dat er een gaatje was en dat ik direct kon komen met hem. Poes is daar gebleven omdat de DA foto's wilde maken, hij heeft echt flink pijn namelijk. Toen de DA aan zijn buik voelde werd hij helemaal gek. De DA kent Poes al, en wist ook gelijk dat het voor hem geen normaal gedrag is, normaal is hij namelijk heel lief en kun je alles met hem doen, dit is de 1e keer dat ik hem zijn nagels en tanden heb zien gebruiken, en flink ook. Hij krijste ook vreselijk
De DA belde net dat hij foto's had gemaakt, maar wilde die pas bespreken als ik daar was. Hij zei wel dat de foto's de pijn verklaren, maar niet het vermageren, daarvoor doet hij dus nog een bloedonderzoek. Zodra hij dat gedaan heeft belt hij weer en ga ik erheen.

Hij plast trouwens goed, gaat niet vaak naar de bak, en staat ook niet met bolle rug. Ook drinkt hij niet erg veel. Dit vroeg de DA namelijk ook al direct.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:15

goed gedaan...... hopelijk is het straks weer over..... veel sterkte ....

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:25

Poes is inmiddels weer thuis, maar wat hij heeft had niemand verwacht.... Hij heeft zijn bekken op 2 plaatsen gebroken en een scheur in zijn heupbeen. En daar hebben we serieus nooit iets van gemerkt, hij heeft geen pas mank gelopen, en sprong ook nog steeds overal op. Wel was hij dus wat slomer, en nu ik erover nadenk lag hij ook steeds te slapen in hele typische houdingen, helemaal uitgestrekt, met zijn achterpoten zo ver mogelijk naar achteren.
In zijn bloed iets niets ernstigs gevonden, zijn nieren zijn prima, wel is zijn suiker iets aan de hoge kant, zowel in het bloed als in de urine, maar niet schrikbarend.
De breuk is waarschijnlijk zo'n 2 weken oud, en is al begonnen te helen. Het moet nu dus zo aan elkaar groeien, het zit aardig netjes op elkaar.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:05

is ie dan aangereden ? vaak kun je dat zien aan de nagels, die zijn dan heel erg fladderig en afgestompt.

ukkiepukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:12

Dat had ik niet verwacht, zat eerder te denken aan één of andere virusziekte...

Arme poes "Gelukkig" dat het een beetje een "goede" breuk is, meestal komen bekkenfracturen weer helemaal goed.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:18

jeetje! ik zat ook aan zen niertjes te denken maar aangereden en er niks van merken! dappere poes hoor! en hou het zeker goed in de gaten! veel beterschap voor em!

Postman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:30

Zoiets had niemand aan zien komen.. jeez..

Veel succes en sterkte ermee!! Hoop echt dat hij goed geneest!

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:35

hoi,
Wij hebben dit ook gehad met onze poes, die werd ook nog eens ontzettend kaal. Ik weet niet of jou kat buiten komt? maar die van ons had een muis gevangen die rattengif binnen had. Dit heeft onze poes toen ook binnen gekregen.
We zijn ook naar de dierenarts geweest, en daar heeft ze medicijnen gehad. En binnen een maandje of 2 zag ze er weer goed uit
Veel sterkte met je kat, en hopen dat het niks ernstigs is!

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:37

zo ik lees net wat hij nou heeft
Wel wat anders dus.. Sterkte ermee!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:13

Zijn nagels zijn niet fladderig en afgestompt, ook niet geweest. En dat weet ik zeker, hij had namelijk 2 weken geleden ook een kapot teentje, en zat een lelijk vrij diep wondje aan de bovenkant van zijn teentje, en dat heb ik telkens schoongemaakt tot vorige week voor het laatst. Die nagels waren me dan denk ik wel opgevallen.
Twee weken terug kwam hij ook binnen met een kapot oor (scheurtje erin) en een schram op zijn neus. Ik dacht dat hij weer eens gevochten had eigenlijk..... Hij vecht namelijk weleens met de kater van de buren die telkens in onze tuin zit. Hij was ook niet erg gehavend, een paar kleine wondjes dus.
Ik denk nu dus inderdaad dat hij toen aangereden is.....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:21

Onze poes kwam een keer thuis met een gebroken staart. Zo'n 2 á 3 cm vanaf het lichaam zit er een knik in zijn staart. Ik denk dat poes toen gevochten heeft of uit de boom is gevallen. Dat kan ook nog. In d'r jonge jaren was het een behoorlijke wilde bras. Misschien dat tie van jou ook zulke maffe kunsten heeft uitgehaald en uit een boom is gevallen. Sterkte met de patiënt!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:33

Hij is vanmiddag onder narcose geweest, dus hij is nu heel erg snielig En nog steeds hartstikke stoned....
Net probeerde hij alweer in de vensterbank te springen (daar staat zijn eten, anders eten de honden het op), maar dat ging niet helemaal goed. Poes kon ik nog net vangen, de plant niet
Nu ligt hij lekker bij 1 van de honden in de mand te slapen, Poes ligt languit en de hond ligt helemaal opgefrommeld, volgens mij vind hij hem ook zielig
Dat hij ergens afgevallen is o.i.d. kan ook nog, hij neemt namelijk de meest onmogelijke routes om vanaf het dak de tuin in te komen, langs de schoorsteen zo'n 3 meter naar beneden. Bomen klimmen heb ik hem nog nooit zien doen.
Van vechten denk ik niet dat het komt, dan breekt er denk ik geen bekken, hooguit een wat fragieler botje.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:38

Ach gossie!!!! Arm ding!
Veel beterschap voor je poezebeest!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:40

Misschien heeft hij een harde klap gemaakt en is hij verkeerd geland? Misschien is hij aangereden?
Konden die beestjes maar praten

Katten kunnen lang door lopen met inwendig letsel. Je hoeft inderdaad helemaal niks aan ze te zien.
Gelukkig maar dat die beestjes zoveel levens hebben

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:41

ik zie net je updates in dit topic, ik hoop voor je dat lekker veel rust het voor hem doet.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 23:44

sjorsie, er staat al lang weer een update Hij heeft zijn bekken gebroken.