Onee!! Waarom hebben we dat nou niet eerder gezien!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woplala

Onee!! Waarom hebben we dat nou niet eerder gezien!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:36

Dit is een lang verhaal, maar ik moet het echt even kwijt omdat ik er nog steeds misselijk van ben en jullie mij misschien tips of iets dergelijks kunnen geven. Ik hoop dat jullie het even willen lezen!!

Ik heb sinds november ofzo twee konijnen zoals je in mijn profiel kunt zien, Luna en Vlinder. Ik kreeg ze toen ze 8 weken waren en die eigenaar wist nog niet wat voor geslacht ze hadden. Nou, goed wij namen ze gewoon mee.
Een tijdje later was mijn oom op bezoek en hij zou wel even kijken wat voor geslacht mijn konijnen hebben. Eerst Luna; dat was makkelijk, een mannetje want er kwam een flippie uit. Toen Vlinder; dat was wat lastiger, maar uiteindelijk zagen we daar toch ook n flippie komen.
Het waren dus twee broers, dachten we dus.
Luna klom wel vaker op Vlinder, maar dat was een paar sec. en Vlinder liep altijd gewoon weg. Omdat het twee mannetjes waren kregen ze al snel de bijnaam: Homo bunnies.
Vanochtend kwam mijn broertje me wakker maken: "Stefanie!! Luna heeft Vlinder aangevallen en gebeten en het hele hok ligt onder de haren van Vlinder!! We hebben ze nu apart gezet." Ik m'n bed uit om te kijken en ja hoor, het hele hok lag vol met de haren van Vlinder.
We hebben een ren om het hok heen, dus Luna zat in het hok en Vlinder mocht lekker buiten blijven om van de schrik te bekomen.
Omdat het avond werd en ze dan altijd het hok in moeten vanwege de katten, hadden mijn vader en ik even een schot in het midden van het hok geplaatst zodat ze niet naar elkaar toe konden. Vlinder het gedeelte met het nachthok en Luna het andere stuk. Zo, dat was dat, dacht ik. Ik deed nog even het klepje van het nachthokje open om te kijken hoe het met mn Vlindertje ging en schrok me rot, ik zag daar iets bewegen. Eerst dacht ik dat het Vlinder zn balletjes waren, maar die konden onmogelijk zó groot zijn. Ik keek nog eens en ik zag dat het een BABY konijntje was Ik gillend en nogal misselijk van wat ik gezien had, het huis in gerend en mn moeder geloofde het natuurlijk niet en kwam kijken. Toen zag ook zij dat het wél waar was! Ik heb nog wat stro erbij gedaan en Vlinder wat hooi gegeven.
Ik heb op een afstandje nog even gekeken naar wat Vlinder deed. Zij negeerde de kleintjes dus totaal. We denken dat de kleintjes vanochtend al geboren zijn en aangezien Vlinder de hele tijd buiten was er niet meer om gaf, dus toen zij in het hok zat, ze ze al had afgestoten, omdat ze niet bij haar jonkies was.
Het probleem is dus, Luna en Vlinder zijn broer en zus, maar daar zijn we eigenlijk al die tijd dat ik ze heb niet zeker van, ze zijn nl. onwijs verschillend. Het zou dus kunnen dat ik inteelt konijntjes heb. Ik hoop wel dat ze het overleven, maar geef ze een kleine kans, omdat Vlinder ze geen aandacht geeft.

Nu ik alles achteraf bekijk, schiet me ineens te binnen dat Luna wel heel erg van streek was toen hij alleen in het hok zat, hij rende de hele tijd rondjes en zn ogen stonden erg paniekerig. Misschien probeerde die wel duidelijk te maken dat er wat was ofzo??

Ik vind het echt rot dat we er niet eerder achter zijn gekomen dat het wél een vrouwtje was Tja, er is nu niets meer aan te doen, we kunnen alleen maar afwachten wat moeder natuur met ze doet en kijken of ze morgen ochtend nog leven.

Bedankt voor het lezen, ik hoop dat je iets voor me achter laat!!

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:37

als de ene konijn er niet naar om kijkt he? misschien is de andere wel de moeder? of kan dat niet? groetjes!

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:40

Ooh steef dit is echt Stinkmodder Ik had eerst ook opeens jongen, de moeder deed er niets aan en ze zijn doodgegaan, hopen dat ze het bij jou wel overleven want ze zijn zo leuk

Maar als vlinder al de hele dag niet bij haar jongen heeft gezeten, leven ze nogsteeds? ik snap niet hoe dat kan, ze zouden dna allang dood moeten zijn?

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 22:50

Jolandaa: nee, dat is vrij onwaarschijnlijk. Het zijn nl. nestharen van Vlinder en Luna zat vrij vaak op Vlinder en niet andersom.

Charadelover: de jongen lagen onder het stro, zaagsel en lagen uit de wind. Ze bleven dus warm en dat heeft ze in leven gehouden. Ik hoop dat Vlinder zich nog om de kleintjes gaat bekommeren, anders kan ik ze morgen misschien wel dood uit het hok rapen

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:53

Konijnen besteden niet veel aandacht aan hun jongen. Ik dacht dat ze maar 1 tot weinig keer per dag melk geven. Hou het hok in ieder geval zoveel mogelijk afgedekt en geef ze zoveel mogelijk rust.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:54

Een konijn voedt de jongen maar 2 keer per dag, en kijkt er verder niet naar om. Heel normaal gedrag dus. Succes met je kleine nijntjes

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:55

Billy is de reddende antwoord in nood

Het beste kun je nu Luna laten castereren, want er is kans dat Vlinder alweer zwanger is. Dan kunnen ze straks weer bijelkaar.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:00

En ik zou hem Lunus noemen in het vervolg

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 23:02

Zucht, gelukkig, er is nog hoop bedankt joh Haha, ik had Luna naar mn beste vriendin vernoemd ik wist toch nog niet wat het geslacht was
Vlinder heeft haar naam te danken aan mijn vlinder verslavin en omdat ze een beetje een vlinder hoofdje heeft door haar punk haren, maak ik wel een keer een foto van

Hanneke184

Re: Onee!! Waarom hebben we dat nou niet eerder gezien!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:03

Wij hebben ook jonge konijntjes. Nestje van vier. Toen de moeder de eerste keer een nestje kreeg, heeft ze er niet naar omgekeken, wij hebben het toen geprobeerd door ze met de hand te voeren. Dit is niet gelukt. Het tweede nestje ging goed. Je hoort het wel vaker dat een konijn het eerste nest niet verzorgd. En bij volgende nestjes er wel voor zorgt.

Succes ermee.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:08

Of je grijpt te snel in waardoor je het nest verstoort
Dat gebeurt ook nogal eens, omdat mensen denken dat het konijn haar jongen niet voedt. Ze denken dat een konijn net als een hond de hele dag met dr jongen aan de tiet ligt, en dat is dus niet zo

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:09

Ik hoop toch dat je de moeder bij de jonkies gelaten heeft. Want voedsters kijken nooit om naar hun jongen. Je zult ze er zelden of nooit op betrappen dat ze ze aan het voeden zijn. MAar ze zorgen er heus el voor. Als ze de kans krijgen.

Hanneke184

Re: Onee!! Waarom hebben we dat nou niet eerder gezien!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:11

Toen de eerste twee van het eerste nestje dood waren, kou en geen eten hebben we ingegrepen. Helaas zonder resultaat.

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:37

De moeder zit nu bij de jonkies we hebben haar er idd nog niet betrapt dat ze aan het voeden was, maarja, ik zit ook niet 24 uur bij dat hok Vannochtend heeft ze er wel een uit het nest gegooid, maar mijn moeder heeft die weer met een doekje in het nest gelegd en ze heeft er verder geen meer uit gehaald...
Mijn opa is Luna (de ram dus) vanochtend komen ophalen en heeft hem in mijn oude hok gedaan, wat in zijn schuur staat..Dat oude hok komt misschien weer terug, zodat ik ze allebei kan houden, maar voorlopig blijftie nog even bij mn opa.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:11

Castereer hem dan even kost iets van 40 euro en dan zijn je konijnen ook weer blij... het zijn sociale dieren nu uitelkaar halen is niet eerlijk.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:04

ER zullen mogelijk toch ong een paar jongen uit het nest verwijderd worden als ze niet genoeg melk heeft. Kun je niet altijd oplossen. Vaak werkt terugleggen averechts en richt het meer schade aan dan dat je er goed mee doet.

Imaginary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:48

Stef, bekijk het van de positieve kant, schattige babynijntjes!
Het is niet zulk raar gedraag van vlinder; zoals Billy al zei, konijnen
voeden hun kleintjes maar 1 á 2 keer per dag en kijken er verder
niet naar om!

Waar ik me wel "zorgen om maak" is dat vlinder zelf nog een beetje
een babytje is.

Ik kom van de week wel even een keertje langs om ze te bewonderen!

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:55

Voedsters kijken inderdaad niet veel om naar hun jongen. Je ziet ze ook vaak niet eens voeden en ook dat doen maar een paar keer per dag. Ze nemen vaak ook zelfs niet eens de moeite om jongen die uit het nest zijn gekropen er weer terug in te leggen (al zijn er natuurlijk uitzonderingen, wij hebben een mama konijn gehad daar mochten de jongen 6 weken lang niet uit het nest, als zij zag dat ze het nest uit kwam joeg ze ze weer terug. Strenge mams dus!)
Verder nu lekker hun met rust laten en kijk elke dag even of je het nest ziet bewegen (en als je ze niet ziet bewegen kijk dan na een half uurtje of uurtje weer, want ze slapen ook wel eens ).

Succes ermee. Hoe oud is Vlinder zelf? Het is dus haar eerste nestje en de kans is dan grot dat het niet helemaal gaat lukken. Wij geven konijnen die voor het eerst jongen paar dagen van te voren aspriene door het water, worden ze rustig van en vaak blijven ze dan ook gewoon op 1 plek liggen bij het bevallen. Dit heeft nu voor jullie natuurlijk geen nut meer.

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:57

Oh ja en ga er niet van uit dat als er een "flupje" uit komt dat het een mannetje is, bij beide komt er namelijk WAT uit.
Kijk er ook niet naar of het gespleten is, want er zijn ook veel rammen met een gespleten penis!

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 22:15

Vlinder is nog geen jaar oud..
Maar ik moet zeggen, het gaat beter dan we gedacht hadden. Als ik de klep open doe dan vliegt Vlinder meteen naar het nest toe en gaat er voor zitten, zo van: jij daar, niet aan mijn babies komen!!
Ze is vrij rustig en ik geeft haar gewoon hooi en voer en dan komt ze nieuwsgierig kijken...De jongen bewegen nog steeds, dus lijkt mij ook positief, als Vlinder ze niet zou voeden hadden ze nu denk ik wel dood moeten zijn...
Ik ga nu slapen en morgen naar Outdoor Gelderland tot de 9e dus van mij zullen jullie even geen antwoorden meer krijgen...ciao

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:43

Dat ze het nest verdedigd is alleen maar goed ja! Onze konijnen doen dat al niet meer, we fokken ermee en ze zijn dus gewend dat wij even kijken en verder niks doen. Wel leuk om dat stukje vertrouwen te zien.
Verder nouja, zorg dat ze genoeg eet, geef dr wat meer als eerst. En dat ze nog geen jaar oud is, ja is dat bijna een jaar of duurt t nog een paar maanden? Het is wel vroeg maar het kan prima, de natuur doet zijn werk wel.

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 11:08

De natuur heeft idd zijn werk gedaan. De konijntjes zijn overleden toen ik op Outdoor Gelderland was. Mijn moeder keek 's ochtends in het hok en ze lagen heel stil en voelde koud aan, m'n pa en mn broertje hebben ze in de voortuin begraven en mn broertje heeft een kruisje gemaakt en er 3 rode besjes bijgelegd Vond ik wel schattig...

Turbootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:49

ach zielig, maarja het was eigenlijk wel te verwachten. wel jammer het zijn erg leuke beestjes die nijnen

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:03

ik heb niet alles gelezen, maar tog

wij hadden vorig jaar ook jongen konijntjes, had een meisje dat ik ken er ook 2 genomen wij d8ten dus ook dat het 2 mannetjes waren..
na een tijdje naar de dierenarts gegaan voor een enting ofzo..
bleek dat het een mannetje en vrouwtje was..

ze hebben ook te horen gekregen dat de kans op inteeld zeer kein tot niet voor komt (zolang je niet met die jongen weer door fokt broertje/zusje) dus kort gezegt je krijgt geen inteeld in dit geval denk ik (hoop ik)

nu het probleem met drinken, ik wist zo niet hoe vaak je ze melk moest geven maar wij hadden toen ik nog jong was ook jonge konijntjes die de moeder niet zelf verzorgde.
deze gaven wij zelf melk met een pupetje dit ging goed.
je moet ze dan wel speciale melk geven (weet zo niet meer welke)
heel veel sterkte er mee..
blijf dit even volgen

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:06

Woplala schreef:
De natuur heeft idd zijn werk gedaan. De konijntjes zijn overleden toen ik op Outdoor Gelderland was. Mijn moeder keek 's ochtends in het hok en ze lagen heel stil en voelde koud aan, m'n pa en mn broertje hebben ze in de voortuin begraven en mn broertje heeft een kruisje gemaakt en er 3 rode besjes bijgelegd Vond ik wel schattig...