Aan drukke weg wonen en een kat hebben = wachten op ellende?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Aan drukke weg wonen en een kat hebben = wachten op ellende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:11

Naar aanleiding van diverse topics over doodgereden katten neemt mijn ongerustheid behoorlijk toe.

Wij hebben onze kat nu bijna 4 jaar. Het plan was om haar niet buiten de tuin te laten komen. Wij dachten onze tuin flink gebarricadeerd te hebben door overal gaas te zetten maar poeslief was in no-time ontsnapt. Nou wonen wij in een rustige buurt waar ze ook buiten kan lopen zònder bij andere mensen in de tuin te komen dus we hebben dat zo gelaten. Riempje + touwtje heb ik niet zulke goede ervaringen mee, plus dat ze in het begin te schuw was om het riempje überhaupt om te krijgen. Daarnaast is ze alleen buiten als wij thuis zijn en houden we altijd een oogje in het zeil.

Nu gaan we verhuizen naar een huis waar net een stukje 70-km weg langs loopt. Wel nog met een voetpad, fietspad en parkeerhavens ertussen, maar toch.

lindsey

Re: Aan drukke weg wonen en een kat hebben = wachten op elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:23

Moeilijke keuze! De meeste katten gaan heel graag naar buiten maar als je aan een drukke weg woont is het risico van overreden worden wel groot. Komt de keuze dus neer op een misschien wat korter maar wel gelukkig leven of op een langer maar wat saaier leven.

Voetpad / fietspaden zeggen een kat niets. Dus je kan echt niet verwachten dat je kat daar op blijft. Katten gaan vaak verder weg dan je zou denken en hij zal dus gerust de weg gaan oversteken.
Parkeerhavens zijn ook niet zo veilig als je nu denkt. Kat gaat onder de auto zitten. Persoon ziet het niet en rijd weg. Nu een is een kat klein genoeg om onder een auto te passen maar als de wielen dan net verkeerd draaien.....

Mijn katten gingen in mijn oude huis ook naar buiten. Nu woon ik op een flat waar dat niet kan. Ze hebben zich wel aangepast dus het kan wel van een buitenkat een binnenkat maken. Maar in de zomer zie je ze toch op het balkon naar beneden kijken met zo'n blik van liep ik daar maar.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:37

Nou heb ik zelf het idee dat de meeste katten 's nachts / 's ochtends vroeg overreden worden en dan is ze sowieso binnen. Als het druk is op de weg dan zal ze niet oversteken.

Nou ja, anders moet ik maar gaan scheiden

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:38

een kat van mijn vriendin is ook een paar keer overreden, maar leeft nog steeds, en zij woont ook aan een drukke weg.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:05

Nou manniej, daar word ik ook niet echt vrolijk van.......

Zijn er geen voorbeelden van mensen waarbij het wèl goed gaat? (met bepaalde voorzorgsmaatregelen dan)

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:10

Ik woon ook naast een weg. En ook al rijden ze daar geen 70, het blijven toch auto's. Maar om één of andere reden steken mijn katten (bijna) nooit de weg over. Ze blijven gewoon aan onze kant
Als die auto's wel met 70 door de straat zouden rijden, zouden mijn katten nóg minder oversteken denk ik. Ze hebben het niet zo met auto's

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:16

ellenlouise schreef:
Naar aanleiding van diverse topics over doodgereden katten neemt mijn ongerustheid behoorlijk toe.

Wij hebben onze kat nu bijna 4 jaar. Het plan was om haar niet buiten de tuin te laten komen. Wij dachten onze tuin flink gebarricadeerd te hebben door overal gaas te zetten maar poeslief was in no-time ontsnapt. Nou wonen wij in een rustige buurt waar ze ook buiten kan lopen zònder bij andere mensen in de tuin te komen dus we hebben dat zo gelaten. Riempje + touwtje heb ik niet zulke goede ervaringen mee, plus dat ze in het begin te schuw was om het riempje überhaupt om te krijgen. Daarnaast is ze alleen buiten als wij thuis zijn en houden we altijd een oogje in het zeil.

Nu gaan we verhuizen naar een huis waar net een stukje 70-km weg langs loopt. Wel nog met een voetpad, fietspad en parkeerhavens ertussen, maar toch.

Wij wonen ook aan een drukke weg (80 km), tussen die weg en ons huis zit nog een parallelweg/fietspad en een slootje, maar toch steken de katten over. Sinds er een nieuwe rotonde en een nieuwe dam over de sloot zijn aangelegd door de gemeente, zijn er in korte tijd 5 katten aangereden, meestal met dodelijke afloop. Wij gaan daarom een kattenren maken (een stuk tuin overspannen), want het is Russische Roulette. De vraag is niet OF, maar WANNEER ze aan de beurt zijn.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:19

Wij wonen vlakbij de snelweg. Mensen die voor ons in t huis woonden hadden een kat en die was zo doodgereden.
Maar buren van ons hebben ook een kat en die gaat al jaren mee..
T ligt er denk ik ook een beetje aan hoe de kat zelf is.

Je kan je kat anders ook nog in een ren doen..

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:20

Ik heb - in de 3 jaar dat ik Koekie en Elmo heb - in Roermond gewoond. 300 meter van een drukke weg af, maar die liep lángs ons huis, niet ervoor. Elmo bleef meestal op de plaats, Koekie ging het liefst de velden voor ons huis in. Ze hadden dag en nacht de mogelijkheid om buiten te komen.

In november zijn we verhuisd naar Tilburg en zijn Koekie en Elmo verplicht binnenkatten geworden. Er loopt hier kort bij een doorgaande (50 km) weg - en gezien de flitspalen wordt er ook wel 50 gereden, maar ik vind het teveel risico. Plus alle schoolgaande jeugd die hier langs komt en de buren met hun tuintjes... De kat van de Joegoslaaf 2 deuren verder is een maand of 2 terug verdwenen en nooit meer gevonden.

Elmo blijft voor de open deuren zitten. Die wil niet naar buiten toe... Koekie mag voorlopig af en toe aan een tuigje naar buiten, bij ons de plaats op. Tijdelijk wel te verstaan en maar af en toe, zodra we aan de tuin gaan beginnen wil ik 'm kat-proof maken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:21

Onze kat is ook aangereden, sindsdien hebben we Siamezen die binnen zitten, en in de zomer aan een kattentuigje buiten in de tuin. Zo kunnen ze toch lekker buiten en worden ze niet aangereden of meegenomen.

_janet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:23

Ik woon aan een 80 km weg, vlak bij een industrieterrein. Dus er rijdt ook veel vracht verkeer langs.
Mijn katten (alle 6) steken bijna nooit de weg over. Ik heb 1 kat en die is nu 19, en als die oversteek kijkt hij eerste naar rechts, dan naar links en dan steekt hij pas over

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:25

De weg voor ons huis was eerst ook super gevaarlijk en druk en er zijn al heel wat katten dood gereden, nu hebben ze de weg verbeterd gelukkig.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:50

Als ik 'r binnenhou dan kan er dus ook nooit meer een raam ofzo open anders is ze alsnog weg (ja, of eerst poes naar boven). Ren is eigenlijk ook een beetje sneuig want ze hobbelt altijd met me mee als ik buiten ben en dat kan dan niet meer. Het is minder erg dan aangereden worden natuurlijk, dat snap ik ook wel.

Heeft niemand goede ervaring met een ontmoedigingsbeleid zoals gaas aan de voorkant? En al die doodgereden katten, konden die 24/7 naar buiten?

Sjips, had ik er nu maar eerder goed over nagedacht...... Ik denk wel dat dit mijn laatste huisdier is

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:58

Oh ik vind het dood eng als ik katten zie lopen langs de snel weg dan houd ik mijn hart vast!! Er zijn een aantal plaatsen waar ik weet dat daar katten wonen en daar ga ik altijd langzaam langs en zooo allert! Ik woon in het dorp en vind dat al eng!!
Hoevaak gebeurt het dat een kat altijd heel erg op zn hoede was maar toch word aangereden!
Wat ik je zou aanraden is een grote ren voor de katten zodat ze toch naar buiten kunnen! Ik heb mijn 3 katten zelf wel los, maar mijn zus heeft ze in een grote ren met van allerlei natuur dingen erin , speciale gras planten ed... Want bij haar voor huis rijden ze altijd idioot hard!!

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:01

Mijn vriend heeft voor een klant weleens een katproof tuin gemaakt. Er stond al een goede schutting om te tuin en hij heeft er schrikdraad overheen gemaakt. Nu kunnen de katten weer naar buiten en blijven ze netjes in de tuin.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:15

In Swalmen is 1 van onze katten doodgereden, die mocht alleen naar buiten als wij in de buurt waren. Daar liep de weg overigens wel op 5 meter van ons huis af.

Gaas is niet aan te raden, kunnen ze heel gemakkelijk overheen...

Ramen kunnen toch op kantelstand?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 16:08

Sylvia schreef:
Gaas is niet aan te raden, kunnen ze heel gemakkelijk overheen...

Ramen kunnen toch op kantelstand?

Ik dacht eraan om het gaas naar binnen toe om te vouwen. En niet alle ramen hebben een kantelstand......

Ga maar eens kijken of ik de bon van de kat nog heb

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:39

ellenlouise schreef:
En al die doodgereden katten, konden die 24/7 naar buiten?

Sjips, had ik er nu maar eerder goed over nagedacht...... Ik denk wel dat dit mijn laatste huisdier is

De katten die bij ons zijn aangereden, zijn op 1 na allemaal op klaarlichte dag doodgereden.

En ik begrijp heel goed wat voelt als je zegt dat je er hierna niet meer aan begint, dat zei ik ook tegen mijn vriend. Daarom gaan we nu toch maar een buitenverblijf maken, want ik moet er niet aan denken dat er 1 platgereden wordt, dat vergeef ik mezelf nooit.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:50

Gaas naar binnen vouwen helpt niet. Katten klimmen daar alsnog gewoon overheen. Enige wat echt helpt is inderdaad dat schrikdraad. Er is speciaal schrikdraad voor katten. Kijk eens op
www.kattenschrikdraad.nl

Amandavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:56

Als je verhuist, meot je kat de eerste zes weken toch wel binne blijven, omdat er anders grotere kans is dat ze terug naar je owue huis loopt. Is er daarna nog steeds maar minder/

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:30

Kun je er niet een hoge omheining plaatsen met stroomdraad erboven aan? Dan kan de kat er niet overheen klimmen. Er is speciaal stroomdraad dat ook geschikt is voor katten. Liever een tik op zijn pootjes dan zijn kop er af gereden...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:09

Jellie schreef:
Wij wonen vlakbij de snelweg. Mensen die voor ons in t huis woonden hadden een kat en die was zo doodgereden.
Maar buren van ons hebben ook een kat en die gaat al jaren mee..
T ligt er denk ik ook een beetje aan hoe de kat zelf is.

Je kan je kat anders ook nog in een ren doen..

Ja, als hij doodgereden is hem in de ren doen........ Ik denk niet dat ze het zo bedoelt Jellie

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:11

Uhm sorry, maar ik kreeg vandaag te horen dat mijn katertje van 2 is doodgereden.
Hij woonde nog bij mijn ouders omdat ik nu op een appartement op mijzelf woon en omdat hij bij mij niet naar buiten kon waar hij zoveel van hield. Dit is al mijn 3e kat doe word doodgereden.. Hou hem in godsnaam binnen want de mensen rijden gewoon door!
Ze hebben zelfs Chico levend laten liggen! Mijn vader vond hem s morgens vroeg bij het uitlaten van de honden in de goot, krijsend van de pijn ( zijn ruggetje was geroken..) daar heeft hij de hele nacht moeten liggen...

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:12

ellenlouise schreef:
Nou heb ik zelf het idee dat de meeste katten 's nachts / 's ochtends vroeg overreden worden en dan is ze sowieso binnen. Als het druk is op de weg dan zal ze niet oversteken.

Die van ons zijn snachts en s avond ook binnen en ze gaan smorgens pas na het ochtend verkeer naar buiten.. Je kan het echt niet voorkomen op die manier..

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:16

Ramen op kantelstand zijn óók ware kattenmoordenaars hoor....... neem maar horren, da's wel veilig