Ratje Jill na de operatie (met foto's!)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaike

Ratje Jill na de operatie (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:24

(voor eerdere verhalen viewtopic.php?f=73&t=599815&hilit=)

22 mei ontdekten we bij Jill een tumor, onder haar rechter voorpootje.

Afbeelding

De dag erna konden we bij de DA terecht. Het kon geopereerd worden..
Gisteren (1 juni) was het zover. 's Morgens om half 9 hebben we Jill gebracht. Tussen 12 en 1 uur konden we bellen; het ging goed, operatie was gelukt, maar ze was nog erg slaperig en ze werd warm gehouden. Tussen 4 en 5 mochten we dr ophalen.

Om 4 uur.. telefoon.. De DA; ze is nog zo wankel en slaperig dat ze er liever nog even daar wilden houden. Rond een uur of 7 konden we dr komen halen.
Om 7 uur wij daar heen, een vrouw vroeg wat we kwamen halen, we waren met 4 personen. Ze dacht een grote hond, nee mevrouw ons ratje

Uitleg gekregen over medicatie en een vervolgaspraak gemaakt en snel naar huis gegaan. Ze was er aan het waggelen en gebruikte niet al dr pootjes. Van de DA mochten we dr gelijk bij Jacky (de andere rat) zetten. Rustig geprobeerd en er even bijgezeten. Jill ging een soort van kamikaze-acties uitvoeren. Ze zat met dr hoofdje en nekje vast tussen een trappetje . Het werd een hele bevrijdingsactie om dr weg te krijgen. Voor haar eigen bestwil hebben we dr maar even teruggezet in het hokje van de DA; ze was waarschijnlijk aan het vluchten voor de pijn en voordat ze nog gevaarlijkere stunts ging uithalen, leek dit ons het veiligste. Ze wist niet hoe ze moest liggen, ze was superonrustig en wagggelde maar rond.
Jacky had inmiddels ontdekt dat dr vriendinnetje weer terug was.

Afbeelding

Jill lag ondertussen heel zielig in het hokje. Ze had écht pijn. Vlak voor dat wij haar opkwamen halen heeft ze nog een prik had met pijnstillers.

Afbeelding

Jack vond het allemaal ook reuze-interessant dat Jill terug was.

Afbeelding

Vanmorgen gingen we kijken, hoe het was.. Was Jill weg . Ze is uit het kooitje van de DA gekomen ! Maar waar was ze dan? Ze is gewend om los te lopen, dus we hoopten dat ze nog ergens in de buurt was. Op de kooi van Jack lag een doosje, en daar lag ze in te slapen. Jack lag er vlak onder te slapen.. Kortom, ze wilden bij elkaar zijn

Vanmorgen Jill gelijk nieuwe pijnstillers gegeven en dr bij Jack gezet. Wat waren ze blij ! Jill ging gelijk drinken en eten.

Afbeelding

De wond doet nog wel zeer. Het is ook echt wel een grote plek.

Afbeelding

Nu ligt ze lekker uit te rusten in dr hangmatje..

Afbeelding

Volgens mij gaat het allemaal wel goed komen met de kleine Jill. Gisteravond durfde ik dat nog niet te zeggen, ze was écht zielig en had echt pijn, ze was er echt slecht aan toe ! Nu lijkt het allemaal veel beter te gaan. Ze loopt alleen nog met dr rechter voorpootje omhoog, omdat ze anders last heeft van de wond. Als ze netjes van de wond afblijft en die geneest goed, is ze hier goed doorheen gekomen !

Bedankt voor het lezen van dit eigenlijk veels te lange verhaal !

tanya89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:39

Ahh wat lief, gelukkig dat het beter gaat joh. Heb je die hangmat allang? Want ik had eerst ook een rat en na 1 dag was die hangmat helemaal kapot geknaagd
Mijne had ook een hele grote tumor groeide echt heel snel en was op het laatst nog groter als zijn hoofdje kon amper lopen en is toen in zijn slaap overleden. Want opereren was niet mogelijk volgens de DA..

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:41

tanya89 schreef:
Ahh wat lief, gelukkig dat het beter gaat joh. Heb je die hangmat allang? Want ik had eerst ook een rat en na 1 dag was die hangmat helemaal kapot geknaagd

Ja, die hebben we al heel lang (zeker 2 of 3 jaar al ).. We hebben nog een andere (een groene), er zitten wel gaatjes in, maar ze kunnen er nog makkelijk in..

Fem_me

Re: Ratje Jill na de operatie (met foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:43

Arme Jillie

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:44

Haha Fem.. !
Ze is zielig..
Gelukkig vindt ze dr pijnstillers lekker en slurpt ze het op..

VonDutch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:47

Ik vind het moedig van je dat je een rat laat opereren!
Meestal kunnen ze zo'n klein beestje niet meer redden, ik hadt het ook met mijn cavia gedaan, die hadt iets in zijn darmen.
Maar die ging naar een paar dagen wel dood, jammer genoeg.
Lief beestje, hopelijk word hij snel beter!

Leuk dat hij dezelfde naam als mij heeft

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:49

aaahgossie
wat zielig...
ziet er trouwens wel lief uit zo beetje duf
veel sterkte met uhmz ben zn naam kwijt rat
kusjj carla

Fem_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:52

VonDutch schreef:
Meestal kunnen ze zo'n klein beestje niet meer redden, ik hadt het ook met mijn cavia gedaan, die hadt iets in zijn darmen.

Het is indd zo dat ze die beestjes niet meer kunnen redden, maar deze was nog heel jong en je zag echt nog dat ie gewoon wilde leven zeg maar..
Hoe oud was je cavia dan?

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:55

VonDutch schreef:

Onze hamster is ook dood gegaan na een operatie.. En een andere rat was zo ziek dat ze een operatie afraadden. Maar ze Jill scheen een blakende gezondheid te hebben, dus was het wel mogelijk. Risico's zijn er natuurlijk altijd.. Maar om een ratje van net een half jaartje oud al op te geven.. is ook zo uh, zielig.

VonDutch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:56

4 jaar volgens my, zijn darmen werkte niet meer goed, geen normale poepjes meer, echt klonten , zó zielig !
We hebben hem laten opereren,
En we dachten die komt er wel weer bovenop, maar toen kwam ik na me stage terug, en daar lag die.
De andere cavia was helemaal van streek!
Hij heette Jazz

Fem_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:04

Ach wel zielig zeg..maarja hij was al wel iets ouder natuurlijk.. dan is volgens mij de narcose zelf al een groter risico dan als het diertje nog jong is..

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:12

Citaat:
Onze hamster is ook dood gegaan na een operatie.. En een andere rat was zo ziek dat ze een operatie afraadden. Maar ze Jill scheen een blakende gezondheid te hebben, dus was het wel mogelijk. Risico's zijn er natuurlijk altijd.. Maar om een ratje van net een half jaartje oud al op te geven.. is ook zo uh, zielig.

Mijn ratje was eerst pas twee maanden toen ze al een tumor had, wel geopereed maar uiteindelijk toch overleden. Tegenwoordig opereren die dierenartsen zo'n beesje al bijna niet meer.
Het is echt wel jammer dat ratjes altijd zo snel een tumor krijgen
Mijn ratje is nu trouwens ook half ziek. Soms is ze weer helemaal overactief dat je denk dat het wel beter met haar gaat maar soms ligt ze ook weer heel duf te kijken...

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 18:07

kooslover schreef:
Citaat:
Mijn ratje was eerst pas twee maanden toen ze al een tumor had, wel geopereed maar uiteindelijk toch overleden. Tegenwoordig opereren die dierenartsen zo'n beesje al bijna niet meer.
Mijn ratje is nu trouwens ook half ziek. Soms is ze weer helemaal overactief dat je denk dat het wel beter met haar gaat maar soms ligt ze ook weer heel duf te kijken...

Ja, dat is zeker jammer dat ze dat krijgen..
2 maanden is ook jong zeg, jammer dat ze toen toch nog overleden is.

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:42

Hopen dat jouw ratje snel opknapt

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:48

Gaat ie al wat beter?
Ik heb ook een keer een ratje laten operen, die had ook een tumor, maar een veel grotere aan jouw hechtingen te zien. Toen ik 'm ophaalde had ik zelfs een beetje spijt dat ik 't had laten doen. De DA zei dat hij van binnen nog zo verweven zat.... hij was in ieder geval van zijn voorpoot tot zijn achterpoot open gemaakt. Hij kwam bijna niet meer uit de narcose. Toen hij eindelijk bijkwam at hij niet meer, ik heb de dag erna babyvoeding gekocht en dit met een pipetje aan hem gegeven, daar knapte ze langzaam van op, elke dag een beetje beter. Na een week begon ze pas weer hardvoer te eten en toen de hechtingen eruit waren heb ik haar weer bij haar zusje gezet. Ik was bang dat zij anders de hechtingen eruit zou knabbelen. Wat een gedoe hè, voor een ratje!! Ze heeft hierna nog ong. 1 jaar geleefd, ze worden niet zo heel oude hè.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:53

kooslover schreef:

Tamme ratten werden speciaal gefokt voor het laboratorium. Helaas zijn er (ik denk voornamelijk vroeger) dus ook een heleboel gefokt met het doel tot onderzoek naar kanker(arme ratjes). De meeste ratten die wij kopen hebben het dus ook in hun genen. Gelukkig heb ik ook een heleboel ratjes gehad die gelukkig niets mankeerden en gewoon dood zijn gegaan door ouderdom..

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 17:19

IMJ schreef:
Gaat ie al wat beter?
Ik heb ook een keer een ratje laten operen, die had ook een tumor, maar een veel grotere aan jouw hechtingen te zien. Toen ik 'm ophaalde had ik zelfs een beetje spijt dat ik 't had laten doen. De DA zei dat hij van binnen nog zo verweven zat.... hij was in ieder geval van zijn voorpoot tot zijn achterpoot open gemaakt. Hij kwam bijna niet meer uit de narcose. Toen hij eindelijk bijkwam at hij niet meer, ik heb de dag erna babyvoeding gekocht en dit met een pipetje aan hem gegeven, daar knapte ze langzaam van op, elke dag een beetje beter. Na een week begon ze pas weer hardvoer te eten en toen de hechtingen eruit waren heb ik haar weer bij haar zusje gezet. Ik was bang dat zij anders de hechtingen eruit zou knabbelen. Wat een gedoe hè, voor een ratje!! Ze heeft hierna nog ong. 1 jaar geleefd, ze worden niet zo heel oude hè.

Het gaat al wat beter ja! Ze loopt al vrolijk rond in dr hok, speelt met de andere en eet en drinkt veel. De medicijnen (soort dikke water ), die ze nog een week 2x per dag krijgt via een spuitje in dr bekkie slurpt ze op. De andere rat heeft ook al ontdekt dat het lekker is (al hou ik het bij die vandaan), en zo is het nog moeilijk om de medicijnen toe te dienen ook. Juist doordat ze het lekker vinden !
Ik heb de net ook even de wond nagekeken. Het blauwe draadje (wat je op de foto ziet) zit er nog, maar het is onder dr pootje ook een grote wond.. dr hele pootje is ook gehecht. Volgens mij is dat balwue draadje het uit einde van de hechting, want er is veel meer gehecht.. Maar het ziet er wel goed uit, geen ontstekingen ofzo nog.
De andere rat is ook heel lief voor Jill, ze liggen steeds lekker samen te slapen

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:38

Maaaike schreef:

Het gaat al wat beter ja! Ze loopt al vrolijk rond in dr hok, speelt met de andere en eet en drinkt veel. De medicijnen (soort dikke water ), die ze nog een week 2x per dag krijgt via een spuitje in dr bekkie slurpt ze op. De andere rat heeft ook al ontdekt dat het lekker is (al hou ik het bij die vandaan), en zo is het nog moeilijk om de medicijnen toe te dienen ook. Juist doordat ze het lekker vinden !
Ik heb de net ook even de wond nagekeken. Het blauwe draadje (wat je op de foto ziet) zit er nog, maar het is onder dr pootje ook een grote wond.. dr hele pootje is ook gehecht. Volgens mij is dat balwue draadje het uit einde van de hechting, want er is veel meer gehecht.. Maar het ziet er wel goed uit, geen ontstekingen ofzo nog.
De andere rat is ook heel lief voor Jill, ze liggen steeds lekker samen te slapen

Gelukkig en ook fijn dat de andere er vanaf blijft. Met z'n tweëen is toch leuker dan alleen in een kooitje!! Moeten de hechtingen nog verwijderd worden?

Sperziemone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:40

IMJ schreef:
Tamme ratten werden speciaal gefokt voor het laboratorium. Helaas zijn er (ik denk voornamelijk vroeger) dus ook een heleboel gefokt met het doel tot onderzoek naar kanker(arme ratjes). De meeste ratten die wij kopen hebben het dus ook in hun genen. Gelukkig heb ik ook een heleboel ratjes gehad die gelukkig niets mankeerden en gewoon dood zijn gegaan door ouderdom..

Inderdaad... mijn 1e twee ratjes kwamen van de dierenwinkel. Grote
fout dus. Ratjes uit de dierenwinkel zijn allemaal gefokt voor het
laboratorium welke bijna allemaal aan een tumor doodgaan. Mijn 3
ratjes die ik nu heb, heb ik gekocht van een rattery. Ratteries fokken
op de gezondheid, niet op het geld zoals dierenwinkels.

Daarom is het aan te raden nooit uit de dierenwinkel te kopen, hoe
zielig die arme beestjes er ook bij zitten. Hierdoor wordt er alleen
maar meer gefokt en lijden er steeds meer beestjes.. Daarom zijn
ratteries een heel goed alternatief.

Dit is trouwens niet op jou gericht hoor, maar gewoon in het algemeen.

maaike100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:47

nou grlukkig dat alles tgoed gaat alleen wel zielig voor de pijn die jill nu heeft.
ik heb ook een hangmatr maar daar gaat kissmo alleen 's nachtsd op:D

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 18:58

IMJ schreef:
Gelukkig en ook fijn dat de andere er vanaf blijft. Met z'n tweëen is toch leuker dan alleen in een kooitje!! Moeten de hechtingen nog verwijderd worden?

Ja, na ongeveer 10 dagen moeten we even langskomen, dan wordt ze nog even helemaal nagekeken en wordt de hechting volgens mij verwijdert.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:01

Wat een verhaal zeg... Spannend om zoits mee te maken met je ratje. Fijn dat het vooruit gaat

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:57

wat een verhaal zeg, spannend!
wel fijn dat er vooruitgang in zit

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:44

aww zo lief. toen ik een bultje ondekte bij mijn vorige ratje, was het halees al te laat. toen ik de volgende dag naar de da ging, was het al ruim twee keer zo groot en had het haar botweefsel aangetast. best was spuitje
Mijn konijn werd toen gevijld aan z'n tandjes. hij had ook onder zeil gelegen en toen hij weer bijkwam was hij ook de weg kwijt, duurde ruim 4 uur voor hij weer een beetje rond wandelde

mijn oude dame van 6 jaar oud(ja een überrat ja) heeft momenteel een vreemd kaal plekje met een een klein wondje erop...al zo'n maand of twee. maar ja, naar een dierenarts gaan vind ik wat overdreven. ze heeft er geen last van, is fris en fruitig

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 11:42

Woogy schreef:
mijn oude dame van 6 jaar oud(ja een überrat ja) heeft momenteel een vreemd kaal plekje met een een klein wondje erop...al zo'n maand of twee. maar ja, naar een dierenarts gaan vind ik wat overdreven. ze heeft er geen last van, is fris en fruitig

6 jaar? Wauwie, die is oud!