ik heb een pluk... HULP NODIG!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

ik heb een pluk... HULP NODIG!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:05

Issie niet schattig!

Afbeelding

Afbeelding

Hij zat in mn stal toen ik bij Jel kwam. Ik had concours, dus hem even laten zitten, maar toen we terug kwamen zat hij er nog. Nu logeert hij bij mij, en hij vindt me al best aardig. Hij kan bijna vliegen, en tot die tijd mag hij blijven.

Alleen nog 1 klein probleempje.. Wat eet zo'n Plukkie? Ik heb echt geen flauw idee, en hij zal onderhand best al honger hebben.. Ik heb dus snel tips nodig, dingen die ik gewoon in mijn keuken kan vinden zou het makkelijkste zijn want ik kan niet meer naar de winkel

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:07

brood in warme melk dopen? wormen gaan steken in de grond? of gewoon vogelvoer Succes!

iilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:09

Aah wat een klein wollig beessie!! Je kan hem idd kleine stukjes brood geven. Of (vogel)zaadjes

Mango_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:10

Brood? Zaadjes? Of wormen zoeken.

dauphine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:10

honden of kattenbrokken weken in warm water

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:11

Ik zie niet eens wat het is ?

Pluttersput

Re: ik heb een pluk... HULP NODIG!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:12

Het ziet eruit als een musje. Dat betekend dus dat hij zowiezo klein blijft.. Het kan zijn dat je hem nog moet voeren.. En dan moet je het hem dus in zn smoel stoppen. Maar je moet er wel even aan denken dat je zo'n beestje niet mag houden, en dat je hem naar de vogelopvang moet brengen.. Het is wel heel schattig natuurlijk, maar je hebt dus kans dat je er problemen mee krijgt als ze erachter komen. En als je hem tam maakt, moet je ook even weten dat je verantwoordelijk voor hem bent tot zijn dood. En zo te zien is hij al aardig tam.
Ik wil niet bot zijn ofzo, maar ik waarschuw alleen even. Maar je kan hem idd denk ik geweekt brood geven, en als hij zelf kan eten, kan je hem denk ik zo gewoon zaadjes geven. Veel succes!
Groetjes, mij
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 01-06-06 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:12

slechte foto's....maar als ik het goed heb is het een (vrouwtjes) merel ?.........dan kun je alvast wormen gaan zoeken !!!

Ik heb er ooit eens een grootgebracht die nog helemaal kaal en al koud was even onder de zonnebank gelegd, toen kwam ie weer tot leven- Charley heb ik uiteindelijk wel naar een vogelopvang gebracht om weer te verwilderen (aangezien ik 4 katten had toen )

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:13

hmm.. maar dat is meestal niet zo vegetarisch
Ik denk dat brood wel een goede optie is.. in warme melk gedompeld. Of vogelzaat, suc6

mekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:14

gekookt eitje met een beetje beschuit!

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:15

heb je kippen? dan kun je hem kippenvoer geven, wel eerst een beetje in water 'zompig' maken, of klein maken.

Eivoer: Beschuit met ei (gekookt) in de mixer

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:19

Gewoon terugzetten. Hij wordt nog gevoerd door zijn ouders, zelfs als ie op dezelfde plek zit. Zijn ouders zijn namelijk vogels, die kunnen vliegen, dus ook daar komen.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Jonge vogels worden nog door hun ouders gevoerd. Zeker de grote exemplaren, zoals deze. Laat ze dus asjeblieft zitten!

Wil je eigenwijs en koppig zijn en hem zelf houden en groot maken, omdat ie toch zo lief en schattig is .
Hij eet het volgende; batterijkorrel (kippenvoer) weken in een beetje water, klein prakken, universeelvoer erdoorheen gooien, eventueel kleingeknipte meelwormen en kattenvoer uit blik (waar je het vet vanaf hebt gespoeld) erbij en klaar.
Maak een rondje van je wijsvinger en duim, houd dat over zijn hoofd, zodat zijn ogen bedekt zijn, vaak gaat dan vanzelf het bekje op en kun je alles er mooi in proppen.
Wordt wel een prutboeltje, zo weet ik uit ervaring, na alle vogels die ik heb opgevangen voor de kinderboerderij waar ik werkte.
Gelukkig zijn merels niet zo sloddervosserig als kauwtjes.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:23

ik heb er ook een keer een gehad een paar weken

mijne at gewoon (wit) brood gedoopt in lauwe melk, nouja, hij at het niet hij vrat het!! ik had er dan ook nog wel wat gewoon vogelvoer doorheen gedaan (tsja we hebben 20 parkieten zitten ) en hij heeft het gewoon overleefd, na paar weken heb ik 'm weer vrijgelaten en ging ie met soortgenootjes mee..

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 20:37

Bedankt iedereen voor de reacties, hij heeft net een beetje gesopt brood gegeten, hij had best wel honger!

assie schreef:
Gewoon terugzetten. Hij wordt nog gevoerd door zijn ouders, zelfs als ie op dezelfde plek zit. Zijn ouders zijn namelijk vogels, die kunnen vliegen, dus ook daar komen.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Jonge vogels worden nog door hun ouders gevoerd. Zeker de grote exemplaren, zoals deze. Laat ze dus asjeblieft zitten!

Wil je eigenwijs en koppig zijn en hem zelf houden en groot maken, omdat ie toch zo lief en schattig is .
Hij eet het volgende; batterijkorrel (kippenvoer) weken in een beetje water, klein prakken, universeelvoer erdoorheen gooien, eventueel kleingeknipte meelwormen en kattenvoer uit blik (waar je het vet vanaf hebt gespoeld) erbij en klaar.
Maak een rondje van je wijsvinger en duim, houd dat over zijn hoofd, zodat zijn ogen bedekt zijn, vaak gaat dan vanzelf het bekje op en kun je alles er mooi in proppen.
Wordt wel een prutboeltje, zo weet ik uit ervaring, na alle vogels die ik heb opgevangen voor de kinderboerderij waar ik werkte.
Gelukkig zijn merels niet zo sloddervosserig als kauwtjes.

Hij zat op de grond in het stro in de stal. Het nest zit helemaal boven in een grote hal, en lopen een stuk of 4 honden rond. 2 broertjes/zusjes zijn al opgegeten door een teckel, dus ja, ik ben eigenwijs en koppig en neem hem toch in huis
Wel heel erg bedankt voor de voertips, ik ga het gelijk proberen want we hebben inderdaad kippen.

We hebben ook een oude volliere, daar heeft mijn vader een oud nestje uit gehaald. Na het voeren was hij heel moe, en nu ligt hij daarin te slapen.

Pluttersput

Re: ik heb een pluk... HULP NODIG!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:38

Hem terug zetten lijkt me nu niet zo'n goed idee meer. Meestal na een uur of drie dat de ouders hun kind al opgeven. Dus dat lijkt me nu echt geen goed idee meer. Breng hem dan naar de vogelopvang, waarschijnlijk proppen ze hem dan daar in een grote groep om weer te verwilderen..
Groetjs, mij

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:41

Vogels willen nog wel eens 3 dagen (niet 3 uur) naar hun jong zoeken, dus het heeft altijd zin om hem binnen 24 uur terug te zetten.

Overigens met voeren, let op dat er ook genoeg dierlijk materiaal (universeelvoer of kattenbrok) in je prakje zit, dat heeft een merel echt nodig.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:02

Ja doe ik, hij heeft nu een beetje geweekte legkorrel gegeten, en morgen ga ik kattenvoer halen (wij hebben dus geen kat..)

Morgen bel ik ook de vogelopvang, er zit er eentje hier in de buurt dus dat zal wel lukken.

assie schreef:
Vogels willen nog wel eens 3 dagen (niet 3 uur) naar hun jong zoeken, dus het heeft altijd zin om hem binnen 24 uur terug te zetten.

Overigens met voeren, let op dat er ook genoeg dierlijk materiaal (universeelvoer of kattenbrok) in je prakje zit, dat heeft een merel echt nodig.

Ik zou hem ook het liefste wel teurgzetten, maar hij is niet veilig zolang hij niet kan vliegen. Het is onmogelijk om in de buurt van de nestjes te komen, dus een andere oplossing zie ik niet echt

ElzA_NT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:21

maar is het niet zo dat als een jong een mensengeur op zich heeft, dat de moeder hem dan afstoot als je hem terug zou zetten? iig dit hebben ze mij altijd verteld

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:38

ElzA_NT schreef:
maar is het niet zo dat als een jong een mensengeur op zich heeft, dat de moeder hem dan afstoot als je hem terug zou zetten? iig dit hebben ze mij altijd verteld

Bij vogels niet. Vogels ruiken niet (zo sterk), die horen en zien meer.

Bij kleine konijntjes, hamsters, muizen en ratten heb je daar kans op. Maar daar heb je ook weer allerlei trucs om dat tot een minimum te beperken.

En chaai; succes ermee Ik hoop dat ie mooi groot wordt. Ik zit de foto's nog eens te bekijken, (lekker onduidelijk zijn ze ) en ik loop het wel steeds over merel te hebben, maar het ziet er meer mus-achtig uit

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:39

Brood is geloof ik niet goed, dat schijnt te gaan klonteren en misschien slibt de slokdarm dan dicht! Stukjes worm lijkt me beter

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:40

Ach, zulke hebben wij ook in een dozijn op stal. Je mag ze gratis ophalen heur

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:42

geen brood geven in elk geval!
dit blijft in de gehemelte plakken en kunnen ze slecht verteren dus alles mag, maar geen brood! eerder wormen en maden en andere insecten..

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:43

ElzA_NT schreef:

Dat is alleen bij zoogdieren zo.

Ik zou hem ook terugzetten, zeker aangezien hij al veertjes heeft. Waarschijnlijk was zijn eerste vlucht niet zo goed verlopen en zat hij daarom in je stal.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 23:55

NoaFleur schreef:
Ik zou hem ook terugzetten, zeker aangezien hij al veertjes heeft. Waarschijnlijk was zijn eerste vlucht niet zo goed verlopen en zat hij daarom in je stal.

Nogmaals: Dat is niet mogelijk. Tenzij jij een hele mooie constructie kunt bedenken om helemaal boven in de nok van een grote hal achter een paar spanten te kruipen, laat het me dan vooral weten

Hij heeft een klein beetje geweekt brood en wat geweekte kippenkorrels (na advies van assie ) gegeten, en ligt nu heerlijk met zijn kopje onder een vleugel in een doos te slapen. Op de rand van een nestje dus, dat mijn vader uit de volliere heeft geplukt. Ik had hem graag maden en andere insekten gevoerd, maar die had ik 'even' niet bijdehand. Morgen ga ik kijken of vogelopvang hem wil hebben, anders ga ik zelf aan de gang met het recept van assie. Het duurt vast niet lang meer voor hij gaat vliegen, hij doet al wat verwoede pogingen maar valt steeds met een koprol terug. Hij kan wel al heel mooi fladderen, hij stijgt alleen nog niet op

Enne, het is inderdaad een mus, dat was ik vergeten erbij te zetten.

[edit] we hebben wel wormen gezocht voor hem in de tuin, maar dat hoefde hij niet

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 00:10

chaai schreef:
NoaFleur schreef:

Nogmaals: Dat is niet mogelijk. Tenzij jij een hele mooie constructie kunt bedenken om helemaal boven in de nok van een grote hal achter een paar spanten te kruipen, laat het me dan vooral weten

Je hoeft hem ook niet in het nest terug te zetten. Op een plaats waar de katten en andere roofdieren er niet bijkunnen is goed genoeg. Normaal gezien komen de ouders hem dan ook nog voederen en aan de foto's te zien zal deze sowieso redelijk snel voor zichzelf kunnen zorgen.

Ik bedoel dit niet betweterig hoor, als jij beslist om hem zelf verder op te voeden of naar de vogelopvang te brengen zal hij er ook wel goed doorkomen (misschien zelfs beter, dat weet je nooit) ik wil alleen maar zeggen dat de meeste vogels hun kroost blijven voederen en dat, zolang ze niet op een presenteerblaadje liggen voor de kat, ze eigenlijk geen hulp nodig hebben. (ander verhaal wordt het als ze nog geen veren hebben of als ze al volwassen zijn. In dit laatste geval zijn ze vaak ziek als je ze zomaar kunt oppakken)