ouessant schapen-wie heeft ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

ouessant schapen-wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 13:04

ik overweeg deze schaapjes te nemen
kan genoeg standaard info vinden, maar zou zo graag meer horen van mensen die ze hebben

hoe zijn ze in de omgang, aanhankelijk of juist schuw
snel last van ziektes of niet
makkelijk bij andere dieren ja of nee

wie kan me iets vertellen?

Bub27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:18

Hoi,
Mijn zus heeft ze gehad en net allemaal verkocht! Om te zien zijn het schattige schaapjes maar in de omgang zijn ze best heel aggressief en dominant! Denken dat ze paarden aan kunnen vallen. Rammen zijn nog erger, met hun grote scherpe horens zijn ze erg fel en je moet uitkijken dat ze je niet neerstoten.
Mijn zus heeft een kindje en aangezien ze niet erg lief en tam te krijgen zijn heeft zij ze weg gedaan.

Anneke

Re: ouessant schapen-wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:37

Wij hebben ook een koppeltje, 4 schapen en een ram. Bruine en zwarte.
In het begin waren ze heel schuw, maar nu komen ze gewoon naar je toe.
Zijn heel leuke schapen, en naar mijn idee echt niet agressief hoor?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:45

wij hebben twee ooitjes en een gecastreerde ram

het zijn geweldige schaapjes vind ik! We zijn begonnen met 1 ooitje bij mijn arabier, dat was echte liefde altijd samen, rennen, slapen, het schaapje stond onder mijn arabier als het te warm werd (in zijn schaduw) en volgde hem overal!
Maar toen kochten we er een tinker bij die nogal lomp was en daar werd het schaap de dupe van. Dus weer voor het schaap vriendjes erbij en staan ze apart van de paarden. Maar ze zijn nog steeds weg van de paarden.
Ze rennen altijd mee als je langsloopt en maken van die rare bokkesprongen, spelen met de hond, vormen een kudde met de grote kippen en zijn makkelijk in onderhoud. Regelmatig ontwormen (belangrijk!!) en 1 keer per jaar scheren en hoeven bekappen.

oevr het algemeen vind ik ze grappiger dan gewone schapen en erg lief.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 09:13

bedankt voor jullie reacties!
ik heb begrepen dat de bokken tijdens de brons wat dominant kunnen zijn
verder leuk dat jullie ze makkelijk en lief vinden, dat was ook mijn indruk
ik ga op zoek naar een ooitje met ooilam, dan zijn ze met z'n 2en en kan ik altijd een bokje lenen om te laten dekken

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:42

Wij hebben een Ram gehad maar die hebben we weggedaan omdat hij iedereen aanviel die in het weitje kwam.
De ooien zijn superlief en lekker eigenwijs Ook erg nieuwschierig!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:57

Wij hebben er op school ook een stel gehad. Ze zijn heel makkelijk tam te krijgen, zolang je er maar voldoende aandacht aan besteed. Wij hadden ook een ram erbij lopen maar daar hebben we nooit problemen mee gehad.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:02

ooien zijn echt ideaal en braaf in omgang maar wij hebben ook een bok en das een echte terrorist; valt echt alles en iedereen aan die in de wei komt; als mn paard gaat rollen stormt hij er metteen op af en begint tegen hem te beuken en zelfs als ik in de stal ben en hij weet het blijft hij gewoon tegen de deur rammen... of als ik mn dekens buitenhangt vecht hij daar tegen; idem emmers, kruiwagens, borstels

echt vréselijk irritant.(gelukkig hebben we ze nu verbannen van de wei, zijn niet mijn schapen maar die van de staleigenaar)

+ blaten zolang ze je zien

ik hoef écht nooit schapen later.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:11

ik hoopte dat ze juist niet zoveel blaten

ik weet dat dat ook wel afhangt van hoeveel je ze bijvoerd, dat moet je bij dit ras dus meestal niet doen

zijn ze net als geitjes erg klimmerig, springen ze ook overal op?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:14

Ze zijn klimmerig maar niet zoals geitjes. Ze zitten niet in bomen ofzo, haha. Met dat blaten valt het reuze mee, tenminste bij die van ons. Ze blaten wel af en toe, maar daar zijn ze schaap voor toch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:15

haha ik zie nu pas jij dit topic hebt geopend spatter!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:17

In principe zijn het heel makkelijk schapen en ze zijn weinig vatbaar voor de typische schapenziektes zoals rotkreupel of wolvlieg. Ze krijgen in de regel ook maar één lammetje en er zijn zelden problemen bij de geboorte. Ik heb er alleszins nooit problemen mee gehad.
Met periodes beukt de ram wel alles kapot. We hadden van mensen een tuinhuisje gekregen en dat heeft hij helemaal verbouwd.
Ik heb de mijne vorig jaar allemaal weg gedaan, waarom...
Omwille van het GEBLAAT, ik werd er onnozel van, kon mijn kop niet laten zien of het was van dat.
Mijn hoefsmid is een schapenkenner en fokt zelf zwartbles, het zou volgens hem een typische eigenschap van het ras zijn dat ze zo veel blaten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:18

ik bedoelde meer in verband met eten
het kippevoer staat nu hoog, maar niet zo hoog dat een springend geitje er niet bij kan
ook het nandoevoer staat hoog zodat julia het varken er niet van kan eten, maar het zal waarschijnlijk nog hoger moeten voor deze schaapjes

ze mogen best blaten maar onze vorige schapen blerden echt!

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:19

Wij hebben ook Quissantschaapjes gehad totdat ik helemaal gek werd van dat geblaat... Het lijkt overigens meer op kindergegil dan op blaten..Gewoon vreselijk. Wij hebben nu een paar dwerggeiten, veel leuker en minder lawaai....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:20

uhh voor eten doen ze alles, dus ook capriolen uithalen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:24

mijn ervaring is juist dat geitjes zo mekkeren en verder de omheining slopen

goed, voer moet dus echt afgeschermd worden!

ojee, nou begin ik toch wel weer te twijffelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:26

zolang ze zelf wat te eten hebben gaan ze niet aan het voer van andere beginnen is mijn ervaring, de omheinig staat op mijn oude school nog steeds, MET schaap er in! Tja schapen maken nou eenmaal geluid, maar geitjes zijn in mijn OREN erger. Dat is voor iedereen verschillend denk ik..

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:29

Wij fokken ze en hebben dus een heel koppel lopen.

Niet agressief hoor, super tam maar dat is wel je eigen insteek want de lammetjes van dit jaar zijn tam maar hun moeders weer minder.

Ze kunnen met heel weinig toe, lopen hier het hele jaar door buiten met kleine schuilstalletjes op de wei (liggen ook vaak onder de trailer met zon en regen).

Aflammeren doen ze allemaal vanzelf, zijn uitzonderingen maar bij ons gaat het al 4 jaar goed.

Heb nog wel een paar leuke voor je te koop als je intresse hebt.

Balte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:31

dingetje schreef:
Wij hebben ook Quissantschaapjes gehad totdat ik helemaal gek werd van dat geblaat... Het lijkt overigens meer op kindergegil dan op blaten..Gewoon vreselijk. Wij hebben nu een paar dwerggeiten, veel leuker en minder lawaai....

De mijne deden het in koor zodra ze me zagen ook al hadden ze net eten gehad en als ik niet reageerde deden ze hun bekje open, kwam hun tongetje er een beetje uit zodanig dat ze nog harder konden.

naiade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:31

Anzjuhlaa schreef:
Ze zijn klimmerig maar niet zoals geitjes. Ze zitten niet in bomen ofzo, haha. Met dat blaten valt het reuze mee, tenminste bij die van ons. Ze blaten wel af en toe, maar daar zijn ze schaap voor toch?

die van mij klimmen absoluut niet

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:33

Acilon schreef:
ooien zijn echt ideaal en braaf in omgang maar wij hebben ook een bok en das een echte terrorist; valt echt alles en iedereen aan die in de wei komt; als mn paard gaat rollen stormt hij er metteen op af en begint tegen hem te beuken en zelfs als ik in de stal ben en hij weet het blijft hij gewoon tegen de deur rammen... of als ik mn dekens buitenhangt vecht hij daar tegen; idem emmers, kruiwagens, borstels

echt vréselijk irritant.(gelukkig hebben we ze nu verbannen van de wei, zijn niet mijn schapen maar die van de staleigenaar)

+ blaten zolang ze je zien

ik hoef écht nooit schapen later.

probleem van de rammen is dat als je ze te mak maakt ze dit gaan doen.
ken het probleem, onze oude ram was nooit een probleem, onze nieuw ram is vervelend, maar is onze eigen schuld, als lam lekker veel optillen en knuffelen en dan denk hij nu dat hij de baas is...
daarom ben ik ook niet blij dat ik een potlam-ram heb, wat moet je met zo'n beest, hij is mij te mak en krijgt nu al hoorns.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 13:35

naiade ik vrees dat jij wat ver woont!

kun je ook nog zeggen dat er verschil in karakter zit in de kleurslagen?
zijn witte anders dan zwarte?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:00

Mijn witte verloor vanzelf haar wol, dat was wel makkelijk, tegen de tijd dat de scheerder kwam was ze alles zelf al kwijt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:16

ik ga vanavond naar een paar kijken
hij kreeg volgende week ook nog een koppeltje binnen dus ik ga nu gewoon kijken hoe ze er in het echt uit zien
staat er natuurlijk een hele leuke dan .....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 10:50

ik heb ze in levende lijve gezien
het zijn erg rustige schaapjes, viel heel erg mee, de andere soorten die er stonden maakten duidelijk meer lawaai maar hun reageerden daar niet op

alle kleuren stonden er ook en er waren er een paar erg aanhankelijk ook
helaas geen één meer met ooilam en dat wilde ik graag
aan een boklammetje heb ik niets, moet ik die zelf later weer verkopen

en wat zijn ze kleinnnn
de volwassen geschoren schapen zijn zo groot als onze vroegere barbados lammeren, echt schatjes om te zien!

mag wel scheermesjes voor schapen gaan zoeken want scheren moet je ze wel degelijk, wat een wol zit daar aan
kan ik mijn spinnewiel ook gaan afstoffen