Niet-verharende honden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissyTara

Niet-verharende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:09

Al jaren wil ik een tweede hond(je). Het probleem is alleen dat mijn zusje allergisch is voor verharende honden. We hebben momenteel een Maltezertje van 8 jaar, een schat van een beest. Alleen wil ik graag een hond waar je eens een fatsoenlijke wandeling mee kan maken, die je kan laten zwemmen, enz. Kennen jullie misschien grote of middelgrote hondenrassen die niet verharen? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes Evelien

_Ingrid

Re: Niet-verharende honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:11

Wat vind je van een mexicaanse naakthond?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:11

Kijk eens bij het topic 'wie heeft een labradoodle'
Daar staan meerdere poedelkruisingen

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:17

Dat van die Labradoodle heb ik gelezen, maar ik vind 800 euro voor een hond toch echt te gek. Een kennis van mij heeft een Ierse Setter en zegt dat deze niet verhaart.

@westernlover: ik ben wel op zoek naar een middelgrote tot grote hond. Ander nam ik nog wel een maltezertje of een boomertje....

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:24

Hmm, ging het niet om de huidschilfers ipv de haren zelf?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:36

Iemand op stal heeft een shiutzu, die verhaart ook niet (maar 1 keer van babyvacht naar volwassenvacht).

Myra87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:37

Huh, bestaan er honden die niet verharen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:42

Poedels, spaanse waterhond, bobtail, tibetaanse terrier enz. enz. Er zijn heel veel rassen die niet verharen.
Overigens loop ik met mijn kruising maltezer gewoon 2-3 uur in het bos

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:46

Maar volgens mij betaal je voor de meeste rashonden zon bedrag?
Tenminste voor grote honden dan

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:51

MissyTara schreef:
Dat van die Labradoodle heb ik gelezen, maar ik vind 800 euro voor een hond toch echt te gek. Een kennis van mij heeft een Ierse Setter en zegt dat deze niet verhaart.

@westernlover: ik ben wel op zoek naar een middelgrote tot grote hond. Ander nam ik nog wel een maltezertje of een boomertje....

800 euro ben je al gauw kwijt voor een goed gefokte hond.
Een ierse setter verhaart echt zeker weten...

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 22:36

Tibetaanse terrier is inderdaad het overwegen waard. Jammer van die Ierse setter.... En een Shi-tsu is inderdaad heel leuk, maar is in principe vergelijkbaar met een maltezer, en dat is nu net wat ik niet zoek. En vroeger kon ons Noortje ook vrij lang mee, maar een slecht 'gerepareerde' kruisband en de daardoor ontstane arthrose staan wandelingen van meer dan een paar honder meter helaas niet meer toe....

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:41

Een basenji is een heel hygienische hond, alleen is deze niet zo heel groot, ontzettend duur in aankoop en hij blijkt in het algemeen ook niet van water te houden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:20

m'n oom heeft 2 spaanse waterhonden, die moet je 2x per jaar scheren geloof ik, verder verliezen ze geen haar..

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:21

Draverlove schreef:
Huh, bestaan er honden die niet verharen

Nee hoor, die bestaan niet;-). Alleen er zijn verschillende manieren van verharen. Een blonde Labrador en een Duitse Herder bijvoorbeeld daar heb je de vlokken van door je huis dwarrelen. Een Boxer heeft hele korte stekelige haartjes die overal rechtop instaan. Een ruwharige hond laat zijn haar wel los maar raakt het alleen kwijt als hij geplukt (getrimd) wordt, plukrijk heet dat dan. Veel lang- en krulharige honden houden hun losse haren in hun overige vacht vast en daar moet je het dode haar dus uit borstelen. Wanneer je dit niet borstelt onstaat er een vervilte vacht.
Die krul- en langharige honden worden vaak gepromoot als goed voor allergische mensen.

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 06:53

Wil je een echte hond?
Ik heb Puli's, heb een prachtige Duitse Dog gehad, die aan ouderdom overleed. Was toen ook op zoek naar een echte hond, maar kon niet zo groot zijn op dat moment.
Puli's zijn Hongaarse herdershonden (met van die dreadlocks). Niet zo heel erg groot. Rond de 10 kg voor een volwassen hond. Je kun hun haar ook kort houden als je dat prettiger vindt.
In ieder geval verharen ze niet omdat hun ondervacht doorblijft schuiven in de koorden.
Je borsteld ze ook niet. Alleen de koorden met de hand bijhouden.
Ik vind het fantastische honden. Erg trouw aan de baas en het gezin. Je kunt er ook echt mee aan het werk, als je wilt. Ik laat ze b.v. de paarden ophalen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:13

Hallo,

Als je een hond wil hebben die niet verhaart, moet je een ruwharige hond nemen. Ik zelf heb een Middenslag Schnauzer. Dit is een ruwharige hond, hij moet twee maal per jaar naar de trimster en dan worden de oude haren eruit geplukt. Let op er zijn trimsters die deze honden scheren, dat mag beslist niet, omdat ze dan wel gaan verharen. Een ander voorbeeld van een ruwharige hond zijn een aantal Terriers (Border Terrier, Airdale Terrier, Fox Terrier etc). De schnauzer is een heel fijn ras. Onze vorige hond was een Riesen Schnauzer (lijkt veel op een bouvier). I.v.m. een groter gezin, hebben we nu dus een Middenslag Schnauzer. Je hebt ook nog een kleinere maat en dat is een Dwerg Schnauzer. De Schnauzers zijn sterk, trouw en kindvriendelijk. Die van mij heeft een uithoudingsvermogen daar zeg je U tegen. Verder is het geen jager zoals de meeste Terriers wel zijn (weglopen en niet meer terug komen). Onze hond hebben we als volwassen hond via internet gekocht, hij was toen 1,5 jaar oud, je bent dan niet zoveel geld kwijt als voor een pup. Het is dan wel altijd afwachten hoe het klikt met het gezin. Wij hebben met onze hond heel veel geluk gehad, hij is echt het maatje van iedereen en dol op de paarden. Succes met het vinden.

groeten,
Benita

MissyTara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 08:13

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal, dat allereerst, hier heb ik wat aan. En wat is een border terrier een ontzettend leuk hondje!! Daarvoor ga ik zeker informeren. En een Puli, heb ik ook aan gedacht, maar is toch niet echt mijn type hond. Nogmaals bedankt, ik ga ze hier thuis allemaal voorstellen!

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:15

Wij hebben een Koningspoedel en die verhaart niet!!
Ze wordt eens in de 3maanden getrimt.

Wij hebben voor een Koningspoedel gekozen, omdat wij eigelijk altijd al honden hebben gehad en volgens de dokter me zusje tóch allergisch was.
We zijn toen heel hard gaan zoeken en op de Koningspoedel uitgekomen (alle poedels verharen, dácht ik, niet).
Er zijn trouwens nog wel meer honden die niet verharen, maar naar de trimmer moeten .

Benita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:43

Een Border Terrier is inderdaad een prachtig hondje. Maar het is en blijft een Terrier, met het daarbij behorende karakter (is een jachthond en heeft een strenge baas nodig, die er veel tijd in steekt om hem gehoorzaam te maken). Ik had er ook graag één willen hebben. Maar er zijn wachtlijsten voor pups van meer dan een jaar. En volwassen honden herplaatsen gebeurd bijna niet omdat de mensen er lang op hebben gewacht en dus niet snel de hond weg zullen doen. Er is meer vraag dan aanbod. Een ander alternatief is een Parson Jack Russel Terrier en dan de ruwharige variant. Een Parson Jack Russel Terrier is een hoogbenige Jack Russel Terrier. De ruwharige variant moet net als een Border Terrier en een Schnauzer twee maal per jaar naar de trimster om geplukt te worden. Een Poedel is inderdaad een hond die ook niet verhaart, maar moet vaker naar de trimster om geschoren/ geknipt te worden en is volgens mij minder sterk dan de Terriers en de Schnauzers. Nogmaals succes.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:25

Tegenwoordig worden schnauzers en terriers ook vier keer per jaar getrimd hoor . Die wachttijd voor een Border Terrier? Dat zou ik eerst eens bij de club navragen http://www.borderterrier.nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:29

Een poedel verhaart wel, maar omdat ze kroeshaar hebben blijft de dode vacht in de rest van d evacht zitten. Hierdoor wordt de vacht wel steeds 'groter' zegmaar. Maar je zult geen plukken haar enzo in huis vinden.

Benita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:03

Rosita schreef:
Tegenwoordig worden schnauzers en terriers ook vier keer per jaar getrimd hoor . Die wachttijd voor een Border Terrier? Dat zou ik eerst eens bij de club navragen http://www.borderterrier.nl

Die van mij hoeft maar twee keer per jaar naar de trimster (in het voorjaar en in het najaar, als een normale vachtwisseling ook plaats vindt). Tja als de trimsters gaan scheren dan zal het inderdaad vaker moeten gebeuren. Een Schnauzer mag niet geschoren worden, maar moet geplukt worden. De wachttijd van meer dan één jaar voor een Border Terrier was ongeveer 3 jaar geleden, misschien is het nu wat korter maar erg veel korter zal het niet zijn, je ziet ze nl. nog steeds erg weinig (misschien maar goed ook, dan worden ze niet zo doorgefokt).

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:44

Ik heb vroeger een greyhound gehad, die verhaarde echt nauwelijks, als je hem af en toe buiten borstelt kom je binnen zelden nog wat tegen (behalve het kussen natuurlijk wat echt zijn plekje is, maar dat kan je regelmatig wassen). Voor meer info: http://www.greyhoundsinnood.nl

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:40

Benita schreef:
Rosita schreef:

Die van mij hoeft maar twee keer per jaar naar de trimster (in het voorjaar en in het najaar, als een normale vachtwisseling ook plaats vindt). Tja als de trimsters gaan scheren dan zal het inderdaad vaker moeten gebeuren. Een Schnauzer mag niet geschoren worden, maar moet geplukt worden. De wachttijd van meer dan één jaar voor een Border Terrier was ongeveer 3 jaar geleden, misschien is het nu wat korter maar erg veel korter zal het niet zijn, je ziet ze nl. nog steeds erg weinig (misschien maar goed ook, dan worden ze niet zo doorgefokt).

Vraag je trimster maar eens of ze van een stripvacht heeft gehoord. 't Is een beetje ouderwets hoor, om maar 2 keer per jaar te plukken. Maar wel dwalen af

kavama

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:20

chow-chow ??
wij hebben goede ervaringen met allergische mensen, en een is extreem allergisch, maar niet voor de chow-chow.

groetjes