Muilkorf een oplossing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Muilkorf een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 22:14

Ik heb een Spaanse ex straathond en madame eet álles. Dat is op zich nog niet zo'n probleem, maar ze gaat ook mee naar stal. Daar eet ze paarden-, varkens-, koeien-, geiten-, schapen- en kattenpoep, hoef, gras, hooi en ik kan vast nog meer bedenken. Echt Alles. Het probleem is dat ze -zodra ze thuis komt- standaard overgeeft, lijkt me ook niet helemaal goed, dat dat maagzuur elke keer door die slokdarm gaat.

Zou een muilkorf hiervoor een oplossing zijn? Ik vind het een beetje sneu (omdat ze ook rent en dan niet meer kan hijgen, denk ik), maar dat overgeven is niet alleen voor haar zielig, maar ook voor mij hartstikke sneu

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:26

ik vind een muilkorf geen oplossing.

Probeer je hond er op te trainen dat het niet mag.
een manier hoe je dat kunt doen ik met een correctie halsband of ook wel slipketting genoemd.
Loop langs de dingen die je hond eet en als je hond er naar toe wilt gaan geen je een snelle optijdse corectie en daarna meteen weer de riem slap. Gaat je hond er weer naar toe. Weer een correctie. Kijkt je hond er naar (dat er spanning op de riem komt) weer een correctie.
Als je hond het goed doet door aandacht voor jou te hebben i.p.v. wat zij graag wilt eten beloon je haar uitbundig.
En zo train je door tot dat ze geen aandacht meer voor heeft voor wat zij wilt opeten.
Zorg er voor als je deze manier van trainen gebruikt dat je nooit spanning op de riem hebt staan.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 00:51

Uhm, op stal lopen de honden gewoon los. Ik werk fulltime en het is wel zo lekker dat ze gewoon mee kunnen naar stal. Kan ik lekker met de paarden bezig en de honden scharrelen gewoon wat rond. Ik kan onmogelijk de hele tijd met de hond rondlopen aan een riem.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 01:25

Is het overgeven voor jou echt een onoverkomelijk probleem? Voor die hond namelijk wel.... Wanneer je een daadwerkelijke muilKORF neemt en niet zo'n stoffen geval dan kan ze best nog wel hijgen en drinken en hele kleine hapjes poep eten. Wel moet je die korf op een positieve manier aanleren zodat je niet met een zeer depressief hondje komt te zitten.

Maar als het voor jou overkomelijk is (in de tuin laten tot ze uitgekotst is ofzo?) dan zou ik me niet druk maken en de andere kant op kijken.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:06

Rosita schreef:
Is het overgeven voor jou echt een onoverkomelijk probleem? Voor die hond namelijk wel.... Wanneer je een daadwerkelijke muilKORF neemt en niet zo'n stoffen geval dan kan ze best nog wel hijgen en drinken en hele kleine hapjes poep eten. Wel moet je die korf op een positieve manier aanleren zodat je niet met een zeer depressief hondje komt te zitten.

Maar als het voor jou overkomelijk is (in de tuin laten tot ze uitgekotst is ofzo?) dan zou ik me niet druk maken en de andere kant op kijken.

hier ben ik het niet mee eens.
een muilkorf word gebruikt bij honden die heel agressief zijn tegen andere honden en/of mensen.

je moet gewoon proberen (en vooral doorgaan)
met straffen als die iets van de grond probeert te eten.
desnoods begin je met een beloning en zeg je "nee"
en alleen als jij Ja zegt, krijgt ie een hondensnoepje.
als jij nee zegt en wel wil pakken, klein tikje voor zijn neus met je vinger.

en zo doen wij dat ook bij onze hond.
en hij wacht ook tot hij mag eten.
dus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:19

Ik ben het met Rosita eens. Als je een korfje neemt, en je leert het hem aan op een positieve manier (bijvoorbeeld clicker, en dan veel belonen) dan hoeft het niet eens zo'n ramp te zijn. bovendien lijkt dat me beter dan een hond die iedere keer overgeeft en zich daarna wat beroerd voelt door het maagzuur wat steeds omhoog komt.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 09:24

Het is niet onoverkomelijk voor mij (hoewel dweilen niet echt mijn hobby is), maar het lijkt me voor haar gewoon niet oke.

En verbieden heeft geen nut. Deze hond heeft 7 jaar zelf moeten overleven (ook pups gehad in de tussentijd) en pakt ALLES wat ze pakken kan. Is gewoon erg bang dat ze geen eten krijgt ofzo

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:54

Als ze weer heel veel gegeten heeft dan kan je haar beter 's avonds geen eten geven. Als ze daar niks heeft gegeten kan je haar wel eten geven, dan weet je hond ow als ik hier nu wat eet krijg ik me eten niet en als ze niks eet krijgt ze het wel. Maar dat kan alleen als jij in het weekend niet werkt..

Maar ik denk niet dat het handig is om een muilkorf om te doen.. Ik zal wel proberen als je ziet dat hij het eet elke keer iets naar ze hoofd te gooien (slipketting ofzoo) dan weet hij dat hij het in iedegeval niet moet doen. Niet dat dit na een paar keer gooien werkt je moet hier dan zelf ook moeite doen als je ziet dat je hond eet.

Vogel

Re: Muilkorf een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:57

Een muilkorf is er op gemaakt dat hij niet kan bijte, maar met de meeste muilkorven kunnen honden wel drinken en eten. Ik zou hem gewoon aan lijnen, dan kan je hem in de gate houden of hem thuis laten.

EmDee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:59

Als je hond al die jaren al alles van de grond eet, dan leer je dat niet zo 1, 2,3 af! Zeker niet als je er niet doorlopend bij kan zijn.
Je kunt de hond een muilkorf aanleren door er een "feestmuts" van te maken, dus muilkorf om betekent dan leuke dingen doen.
Wel een korfje gebruiken en niet een snuitje!
Een slipketting gebruiken als correctiemiddel lijkt me helemaal geen goed plan.

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:06

aj01 schreef:
Een slipketting gebruiken als correctiemiddel lijkt me helemaal geen goed plan.

Je wil toch juist niet dat je hond dat doet!? Dus als je de slipketting gebruikt weet hij zeker dat hij het niet moet doen, dus de correctie.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:09

Als een hond de hele dag los loopt kun je niet de hele dag achter haar aanlopen op haar te corrigeren. Het is voor het dier zo'n gewoonte geworden dat het er heel moeilijk uit te krijgen is. En dan nog, als je er niet bij bent is de kans groot dat ze het nog doet ook al weet ze dat het niet mag.

Ik denk dat als de honden niet aggressief tegen elkaar zijn je best zo'n korfje om kan doen. Ze kan zich zo niet verdedigen dus ik zou wel even in de gaten houden hoe de andere honden erop reageren. (je hebt het tenminste over honden dus ik neem aan dat er meerdere honden lopen) Je hebt van die korfjes die gewoon los over de snuit zitten dus waarmee ze in princiepe alles mee kunnen. Ze zal nog wel wat binnen krijgen maar bij lange na niet zo veel.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:14

Buiten dat het natuurlijk niet leuk is dat de hond overgeeft, voor de hond en eigenaar, kan het eten van paardenpoep ook nog eens gevaarlijk zijn, heb ik vernomen.
Poep van paarden die net ontwormd zijn kan zelfs fataal zijn voor een hond, heb ik gehoord.
(Dit heb ik gehoord, dus weet ik niet zeker. Je kan eventueel contact op nemen met een Da om na te gaan of het echt zo is...)

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 10:17

Ik ga vanavond wel ff zo'n korfje halen, kijken hoe ze erop reageert

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:51

Ketaki schreef:
Rosita schreef:

hier ben ik het niet mee eens.
een muilkorf word gebruikt bij honden die heel agressief zijn tegen andere honden en/of mensen.

je moet gewoon proberen (en vooral doorgaan)
met straffen als die iets van de grond probeert te eten.
desnoods begin je met een beloning en zeg je "nee"
en alleen als jij Ja zegt, krijgt ie een hondensnoepje.
als jij nee zegt en wel wil pakken, klein tikje voor zijn neus met je vinger.
en zo doen wij dat ook bij onze hond.
en hij wacht ook tot hij mag eten.
dus.

waarom meteen weer met je hand naar die bek. je kunt een hond op meerdere manieren corrigeren zonder dat je slaat of een tikje geeft.
bij een hond zit het hem ook niet in het woord ja of nee maar in de toon.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:57

Is bijna niks aan te doen ik heb ook 2 spanjaarden gehad en die moesten hun eten gaan zoeken, dat blijft er in zitten. Het duurde heel lang voordat het iets minder werd.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:30

Perzik schreef:
Als ze weer heel veel gegeten heeft dan kan je haar beter 's avonds geen eten geven. Als ze daar niks heeft gegeten kan je haar wel eten geven, dan weet je hond ow als ik hier nu wat eet krijg ik me eten niet en als ze niks eet krijgt ze het wel.

Honden kunnen die verbanden niet leggen, dit ligt qua tijd teveel uit elkaar. De hond weet thuis niet meer dat hij op stal wel of niet wat gegeten heeft. En kan dus geen link leggen met wel of geen eten krijgen.

Straffen werkt meestal slecht, belonen van goed gedrag werkt vaak het best. Dat is in dit geval nogal moeilijk. Dan maar een manier om te voorkomen van dit gedrag, een muilkorf lijkt dan een redelijk onschuldige oplossing, of het weghalen van alles wat ze kan eten }> . Het lijkt me slechter voor de hond dat ze steeds moet overgeven.

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:13

zoiezo geeeen slipketting gebruiken!! het is ouderwets en er zijn veel betere methodes! Leer de clicker aan, en ga naar een hondenschool dat zeg ik alleen.
ga naast een drol staan met riem om en er naast staan (wel zoveraf dat hij het niet kan pakken) en wachten totdat hij naar jouw kijkt click en wat lekkers!! enzo..kan het zo niet uitleggen een hondenschool wel

en met een slipketting doet hij het niet meer bij ouw in de buurt nee, maar wel wanneer je er niet bent en zo hebt je een angstige hond die misschien niet snap waarom hij gestraft word en zo loopt hij altijd angstig bij jouw en misschien wel bang voor jouw!

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:19

Je hebt toch van die ruime plastic, of iig lichtgewicht muilkorfen? Die zijn echt ruim genoeg om haar bekkie wagenwijd open te zetten!

Het lijkt mij op kort termijn een hele goede oplossing! Wel daarnaast proberen het af te leren... en als dat niet lukt.... beter een muilkorf dan straks gaten in haar slokdarm van het maagzuur. ( en denk aan andere gevolgen )

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:46

malie schreef:
zoiezo geeeen slipketting gebruiken!! het is ouderwets en er zijn veel betere methodes! Leer de clicker aan, en ga naar een hondenschool dat zeg ik alleen.
ga naast een drol staan met riem om en er naast staan (wel zoveraf dat hij het niet kan pakken) en wachten totdat hij naar jouw kijkt click en wat lekkers!! enzo..kan het zo niet uitleggen een hondenschool wel

en met een slipketting doet hij het niet meer bij ouw in de buurt nee, maar wel wanneer je er niet bent en zo hebt je een angstige hond die misschien niet snap waarom hij gestraft word en zo loopt hij altijd angstig bij jouw en misschien wel bang voor jouw!

Ik ben het totaal niet met je eens. Een slipketting is helemaal niet ouder wets. En hoezo zijn er beteRE methodes :S de slip ketting is een ook zeer goede methode om dit soort dingen af te leren.
En waanom zou je een angstige hond krijgen door het gebruik van een slipketting. Dan weet je waarschijnlijk niet de manier waarop en je slipketting gebruikt.
De clicker is ook een goede methode, maar waarom zou de hond met een clickertraining als hij niet in de buurt is van zijn baas niet meer iets vies eten en bij een slipketting training wel. Ook al ben je niet in de buurt dan kan een hond met een clickertraining als nog proberen iets vies te eten.
Maar als je weet dat je hond vieze dingen eet laat je hem ook niet snel uit het oog.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:53

Wow, ik denk onduidelijkheid van mijn kant.

Het is een mishandelde Spanjaard, die mij blind vertrouwt (loopt ook levenslang mank door mishandelingen). Dan ga ik haar geen tikken op de neus geven of corrigeren met een slipketting, gaat me net iets te ver Ik ben voorstander van negeren van slecht gedrag, maar ik wil dit niet eens als slecht gedrag bestempelen, het is meer a la 'ze weet niet beter'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:00

Paarden die teveel gras eten krijgen toch ook en graaskorfje, waarom die hond dan niet??? Ik zou het lekker proberen en kijken hoe ie er op reageerd. Als hij er gek van wordt dan is het geen oplossing, maar misschien vind hij het helemaal niet erg.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:03

Ik ga het inderdaad proberen. Ik denk dat het -voor haar- de meest prettige manier is

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:05

Quellian: ik denk dat je een slipketting ziet als een wurgketting. Maar ik kan me idd voorstellen dat je het toch niet wilt doen bij een vroegere mishandelde hond.
Maar als je toch echt iets niet wilt van je hond en als je dat negeerd denkt je hond dat hij dat mag. Corrigeren kun je ook gewoon doen met een normale halsband. Dit doe je op dezelfe manier als je met een slipketting doet. Alleen is de slipketting wat consequenter.
En negeerd je hond de viezigheid die op de grond ligt dat beloond je hem uitbundig. Zo word de stap tussen 'straf'en belonen wat groter en zal je hond sneller de kant van belonen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:06

Ik leer het de honden op de volgende manier:
Leg vlakbij huis (bijv. in de tuin) een plakje worst onder een metalen rooster.
De hond zal het plakje wordt ruiken en graag willen hebben.
Het rooster maakt dit onmogelijk maar de hond zal het wel proberen, opdat moment moet je het commando NEE geven.
Soms is dit al voldoende maar ik denk bij jouw hond niet.
Gezien zijn verleden kun je hem niet erg hard corrigeren dus ik zou het bij een ruk(je) aan de lijn laten nogmaals gevolgd door NEE.
Op het moment dat de hond zijn poging staakt om bij de worst te komen hem direct belonen met iets anders lekkers.
Door dit consequent te trainen zou hij het eten van straat moeten kunnen afleren.
Ze moet gewoon leren dat NEE betekent dat ze niet van straat mag eten maar naar jou komt voor iets lekkers.