Waarom gaan mijn vissen dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Waarom gaan mijn vissen dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:35

Hey

Ik heb nu alweer voor de zoveelste keer nieuwe guppen aan moeten schaffen,omdat ze het loodje leggen Ze hebben moeite met zwemmen en gaan dan apathisch op de bodem liggen te lucht happen totdat ze doodgaan. Hoe kan dit en hoe te voorkomen?

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:37

zuurstofgebrek?
heb je plantjes in de bak? en eventueel een zuurstofpompje?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:37

Waar heb je ze in, vissenkom? Is deze te klein, ooit gebruikt voor iets anders? Staan ze boven een verwarming en wordt het water te warm. Heb je er een stukje groen in, waardoor zuurstof in het water blijft?! Overvoed je ze?

Allemaal stuk voor stuk mogelijkheden.. Misschien een snaar de bieb of boekwinkel en haal een boekje over vissen. Staat meestal in aan welke voorwaarden je wel of jusit niet moet voldoen..

Misschien dat je halverwege het lezen erachter komt dat ze op een verkeerde plek staan ofzo..

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:41

hirboven is al vanalles gezegt erover. Idd, zorg dat ze niet in zon staan of te warm, een grote bak, geen kom, zuurstofplantjes ( lood afhalen aub), kan ook druppels kopen om leidingwater minder agresief te maken, maar ik heb ook guppen en doe dat er niet in, merk geen verschil. Voer 1 keer per dag, niet te veel, ook gyppy voer, is kleiner, maak bak relematig schoon.
en kan er niks in die bak water vallen, of poetsmiddel of iets dergelijks? Bij zuustof tekort gaan ze meestal boven zwemmen en lucht happen

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:42

Water is niet te warm, rond de 24 graden. Heb het verwarmingselement er al uit gehaald. Bak staat nooit in de zon en mijn verwarming is nooit aan. Er zit een lucht filter in, zuurstofplanten en een zuurstofschelpje. Het is een klein aquarium en ze zijn maar met z'n 5-en. Overvoeden doe ik niet, ze zijn ook niet dik

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:42

koop je ze steeds bij dezelfde winkel? Kan ook zijn dat ze ziek zijn

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:43

hey, ik had dit ook, heb ze toen in een aquarium gegooid ( ) met licht, zuurstof pomp, warmte ding..( ) en een thermometer om bij te houden of het water op de zelfde themperatuur blijft. en veel (zuurstof) plantjes. toen hielden ze t eindelijk een tijdje vol
succes met je guppen

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:45

O ik had de zuurstofplantjes met lood en al erin gelegd, heb dat er nu afgeknipt Nu drijven de plantjes los rond. Ik heb al aquasafe voor leidingwater en een goedje tegen visziektes erin gekwakt

Ik heb de vissen bij verscheidene winkels gekocht en 1 is zelfgekweekt. Heb al voor de nieuwste zieke vis een apart bakje klaargezet zodat ik het beestje kan overhevelen indien nodig, anders word ie zo aangevreten

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:54

aaa, zielig, je kan de plantjes ook met een elastiekje bij elkaar binden of tussen steentjes klemmen, ziet mooiern uit, geloof dat je ook aparte bakjes voor aquaria kan kopen voor plantjes maar dat zou je na moeten vragen in een dierenwinkel.
kan zijn dat ze ziek worden door dat lood, is gif

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:56

slecht van de dierenwinkel dat ze me er niet op gewezen hadden dat ik het niet met lood en al erin mocht pleuren Moet ik nu eerst het aquarium verschonen?

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:58

Je hebt van die strookjes papier die je even in het aquariumwater kunt hangen. Het strookje verkleurt en geeft zo de kwaliteit van het water aan.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:31

je kunt ook een ziekte in je bak hebben, even grondig schoonmaken dus. inclusief alles dat er in zit, zoals steentjes, planten, filter e.d.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 20:04

De boel is grondig schoongemaakt met heet water, en speciaal spul ingegooid wat het water desinfecteerd en mijn ziekste vis begint al steeds beter weer te zwemmen

Ashkerlon

Re: Waarom gaan mijn vissen dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:05

Als het toch weer de slechte kant op gaat, zou ik de amoniak en nitriet waardes van het water controleren. Je kunt er speciale toestellen voor vinden, maar waarschijnlijk bestaat er ook iets goedkoper.

En als je nieuwe vissen koopt, gooi je ze dan meteen het aquarium? Of laat je ze eerst een tijdje wennen aan de nieuwe temperatuur door ze met plastiek zakje en alles in het aquarium te leggen? Als je ze eerst wat laat wennen, zullen de dieren minder stress hebben en zullen eventuele ziektes misschien niet kunnen doorbreken.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:41

Ik laat ze altijd 30-45 minuten erin zitten Maar ik heb ze 'gewoon' vergiftigd door dat lood.

Bonny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:10

Waarschijnlijk is het water te warm of te koud, wij hebben het zelfde gehad, bleek dat het water warmer moest.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:19

Welshcobfan schreef:
Ik laat ze altijd 30-45 minuten erin zitten Maar ik heb ze 'gewoon' vergiftigd door dat lood.

Dat lijkt me niet hoor als dat zo snel vergiftigd gaat waarom zouden zoveel winkels dan dat lood nog hebben?
Ik denk eerder aan dat ze stikken in het water, als wij zuurstof tekort hebben gaan we op de grond (denk aan brand)
Dat doen je vissen ook. Dus er zit gewoon te weinig zuurstof in het water dat kan komen door de uitwerpselen van de vissen.
Hoe vaak en hoe maak je ze schoon?
Aquasafe is zoiezo goed ja
Je hebt ook speciale bacterien die de kom schoonhouden.
En anders gewoon een zuurstofpompje kopen die zijn ook niet megaduur.

*heb je je vissen trouwens in warm water?
Als ze uit een koude bak komen zeg maar, gaan ze vaak ook dood omdat het een te grote (en vaak snelle) overgang is..

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:25

Mijn plantjes heb ik ook altijd met loodknijpertjes op de bodem gehad en nog nooit een dode gup

De symptomen die je beschrijft klinken eerder als 'stikken'... Heb je een zuurstof pompje in het water?

mcfly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:28

geef je ze wel eten..

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 16:33

rakkertje13 schreef:
Welshcobfan schreef:

Dat lijkt me niet hoor als dat zo snel vergiftigd gaat waarom zouden zoveel winkels dan dat lood nog hebben?
Ik denk eerder aan dat ze stikken in het water, als wij zuurstof tekort hebben gaan we op de grond (denk aan brand)
Dat doen je vissen ook. Dus er zit gewoon te weinig zuurstof in het water dat kan komen door de uitwerpselen van de vissen.
Hoe vaak en hoe maak je ze schoon?
Aquasafe is zoiezo goed ja
Je hebt ook speciale bacterien die de kom schoonhouden.
En anders gewoon een zuurstofpompje kopen die zijn ook niet megaduur.

*heb je je vissen trouwens in warm water?
Als ze uit een koude bak komen zeg maar, gaan ze vaak ook dood omdat het een te grote (en vaak snelle) overgang is..

Water is continu 25 graden als ik de bak verschoon (1 keer per 3 week) zet ik ze over in een bakje water met dezelfde temperatuur. Alles spoel ik gewoon goed af met heet water en 'speeltjes' borstel ik nog even schoon met een schone afwasborstel die alleen daarvoor gebruikt wordt. Er zitten zuurstofplantjes in, een zuurstofschelp en een pomp. Dus zuurstof genoeg, misschien had ik gewoon pech

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 16:35

zuurstofpomp staat overigens bijna 24 uur per dag aan

kavama

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:33

Misschien is dat het probleem, als je een aquarium maakt dan moet hij zowieso 3 tot 4 weken draaien zonder vissen, nieuw-aquarium-syndroom >> een amonia of nitriet vergiftiging.
en als je dus ververst moet je ook altijd maar 20 25 % verschonen.

succes ermee

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:37

En ik kom juist niet van die guppen af..........

Loeser

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:42

die van mij gaan ook iedere keer dood...ze zwemmen hoe langer hoe erger met een kromme rug en liggen dan opeens dood op de grond. We hebben verwarming, planten, zuurstof.... Wat kan ik daar aan doen dan?

kavama

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:16

Een heel goed boek misschien, ik heb een paar boeken waar echt heel veel in staat voor de beginnende aqariumhouder.
Vaak staan in die boeken ook wel de symptomen en wat te doen.

succes ermee