wie heeft er ook Schildpadden??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

wie heeft er ook Schildpadden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:11

Ik vroeg me af of er ook iemand nog schildpadden heeft, hier op bokt??

Ik heb 4 chineese driekiel schildpadden en een roodwang.

liiza

Re: wie heeft er ook Schildpadden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:14

Heey!
Wij hadden schildpadden we hebben ze ongeveer 2 weken terug weg gedaan omdat ze te groot werden, we hebben ze ongeveer 7 jaar hier in huis gehad, volgens mij waren ze rusisch.
Groetjes Liza

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:14

Ik zelf niet. maar een vriendin van mij wel. Ze had er 4, één is er dood. De andere (of zo ie zo één ) is nu een beetje ziek. Ze zij nog klein en ik weet niet hoe groot ze moeten worden en wat het ras is. ( ze zijn nu ong 10 cm)

arabella2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:17

hey
ik heb 2 schildpadden
een zaagrug een een geelbuik ( ofzoiets)

groetjes sanne

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:19

Ik heb er ook 2.
2 water/moerasschildpadden( wat voor rassen het precies zijn,weet ik zo niet).
Ik heb ze nu zo'n beetje 12 jaar;vanaf dat ze nog erg iniminie waren dus
We hebben ze in zo'n standaard hoekaquarium met een kast eronder,grote pomp erin die het water zuiverd,en 2 spotjes boven wat stenen,waar ze vaak op liggen te zonnen

Durante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:22

hermlein1989 schreef:
hey
ik heb 2 schildpadden
een zaagrug een een geelbuik ( ofzoiets)

groetjes sanne

Die ene van mij is ook een zaagrug en die ander een geelbuik,haha!

Wat geven jullie ze te eten trouwens?
De mijne krijgen een paar keer in de week gedroogde korrels,en dan heb ik nog een pot met gedroogde visjes/garnaaltjes enz, en ik geef ze wel eens komkommer,sla, en levende muggen vinden ze ook erg lekker,en leuk om achter aan te zwemmen

arabella2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:29

haha
wij geven ze gewoon schildpaddenvoer, dat is een of ander gedroogt spul
met af en toe nog eens wat gehakt of ander vlees
vinden ze erg lekker, of larven die ingevroren zijn.

in de zomer zijn ze groot en oud ( bijna 1 jaar) genoeg om in de vijver te gaan.
We gaan voor hun een nieuwe vijver maken met een opstaant randje ( anders klimmen ze eroverheen en lopen weg, dit is al een bij de schildpad van mijn tante gebeurd).

gorejes sanne

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:31

Ik zit er ook aan te denken om een buitenhok voor ze te gaan maken..
Maar ik denk wel dat er 1 of ander dak op moet,want er lopen hier veel katten in de buurt rond,en ik denk dat die katten schildpad nog wel lekker kunnen vinden...
Iemand nog tips voor een buitenhok/ren/vijver?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:34

altingd schreef:
Ik zit er ook aan te denken om een buitenhok voor ze te gaan maken..
Maar ik denk wel dat er 1 of ander dak op moet,want er lopen hier veel katten in de buurt rond,en ik denk dat die katten schildpad nog wel lekker kunnen vinden...
Iemand nog tips voor een buitenhok/ren/vijver?

Ik zou er zo ie zo een dakje of gaas over doen en zorgen dat ze niet weg kunnen.
Een vijver is goed genoeg en dan miss een eilandje erin zetten? En natuurlijk plantjes en pompen. Een lamp is miss nodig.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:14

ik heb 3 waterschildpadden. geelwang en geelbuiken. En ik heb een griekse landschildpad. Mijn vriend heeft een sporen schildpad en 2 vierteen. en veel waterschildpadden.

Mijn oom heeft ook schildpadden en mijn opa heeft een moor

Heel de familie zit in de schildpadden

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:31

geweldig om dat zo te zien er toch wel meer zijn.
kijk eens voor de verandering op www.waterschildpad.nl staan erg interessante dingen op over eten enz enz.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:12

Mijn nicht had er

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:37

Mijn padjes krijgen brokken en soms sprinkhanen.

In de winter zitten de in het aquarium en in de zomer in de vijver

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:15

Wij hebben hier thuis ook 6 schildpadden zitten, 4 roodwang en 2 ook waterschildpadden maar weet niet precies welk ras.. onze krijgen al zolang als ze bij ons zijn (we hebben hiervoor ook heel wat schildpadden al gehad, soort van opvang van mensen die er toch niet meer konden omgaan) altijd kattenvoer (gewoon van die harde brokjes).. vinden ze heerlijk en worden dr mooi groot van, nooit ziek... we zijn nu bezig met een vijvertje buiten kijken wat ze daar van vinden, voor deze schildpadden word het de eerste keer buiten...

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 01:08

Heb er ook 2, zitten beiden in de vijver, een grote roodwang en een kleinere geelwang

Rochiril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:05

Heb zelf geen schildpadden, maar heb vorig jaar gezorgd voor zo'n kleine 80 schildpadden. (vandaar dat ik er zelf waarschijnlijk ook echt geen wil )
Werkte op een schildpadden ranch in FLorida met veel verschillende soorten, waarvan ik de nederlandse naam dus niet weet. Golden Greeks (wat dan neem ik aan griekse landschildpadden zijn), African Spur-tighed tortoises (=sporen schildpadden???, naja in mn profiel staat fred van zo'n 150 kg), Indian Star Tortoises (Met van die grote sterren op hun rug dus en uit India?), radiated tortoises (echt geen flauw id wat dat is in het ned. Gele kop en poten, donker schild met gele lijnen (radiated) en volwassen zo rond de 10-14 kg. Volgens mij voorkomend op madagaskar??), Florida Gopher Tortoises (inheemse holengravende landschildpadden), Alligator Snapper Turtles en nog wat andere waterschildpadden, en nog een stuk of 5 andere soorten waar ik bij god de naam niet meer van weet (valt me nog wel eens in). Heel leuke beestjes, maar als je er iedere dag 80 moet verzorgen en ook nog zorgen dat ze iedere week allemaal gemeten en gewogen worden zijn ze knap vervelend, geloof me

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:31

Wij hebben er twee gehad, van die roodwangetjes. We hebben ze gekocht toen ze van die mini's waren. We hebben ze zo'n 4 jaar gehad. We hebben wel drie keer een nieuw aquarium aangeschaft, maar toch was het nog steeds niet groot genoeg en de kamer stond al half vol We vonden dat die beestjes zich niet genoeg lekker konden strekken tijdens het zwemmen.
En een vijver buiten hebben we helaas nooit aan gedacht, had ook nog gekund, als ik toen oud genoeg was geweest had ik dat wel geopperd
Maar m'n vader heeft besloten ze naar een opvang te brengen, waar ze echt in een mega aquarium terecht zijn gekomen met allemaal andere schildpadden.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 10:46

Goddess schreef:
Heb zelf geen schildpadden, maar heb vorig jaar gezorgd voor zo'n kleine 80 schildpadden. (vandaar dat ik er zelf waarschijnlijk ook echt geen wil )
Werkte op een schildpadden ranch in FLorida met veel verschillende soorten, waarvan ik de nederlandse naam dus niet weet. Golden Greeks (wat dan neem ik aan griekse landschildpadden zijn), African Spur-tighed tortoises (=sporen schildpadden???, naja in mn profiel staat fred van zo'n 150 kg), Indian Star Tortoises (Met van die grote sterren op hun rug dus en uit India?), radiated tortoises (echt geen flauw id wat dat is in het ned. Gele kop en poten, donker schild met gele lijnen (radiated) en volwassen zo rond de 10-14 kg. Volgens mij voorkomend op madagaskar??), Florida Gopher Tortoises (inheemse holengravende landschildpadden), Alligator Snapper Turtles en nog wat andere waterschildpadden, en nog een stuk of 5 andere soorten waar ik bij god de naam niet meer van weet (valt me nog wel eens in). Heel leuke beestjes, maar als je er iedere dag 80 moet verzorgen en ook nog zorgen dat ze iedere week allemaal gemeten en gewogen worden zijn ze knap vervelend, geloof me

lijkt me echt geweldig, zou ik graag eens willen doen.
Maarja schildpadden zijn dan ook mijn tweede grote hobby.

Llewella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:03

Mijn broer heeft er een aantal, opgevangen via de dierenambulance. Roodwang, geelwang en geelbuik geloof ik.

Ik ben meer van de gekko's en slangetjes.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:26

Ik wil ook heel graag schildpadjes hebben.
Maar ik weet er nog niks van af.
Zou iemand me kunnen informeren wat ik precies allemaal moet aanschaffen?
Hoe groot alles moet zijn en welke pompjes enzo.
En hoevaak moet ik het aquarium verschonen?
Hoe oud kunnen ze worden?
Ik neem aan dat 2 mannetjes of 2 vrouwtjes gewoon samen kunnen?

Ik ben heel nieuwsgierig en hoop snel te kunnen beginnen met deze nieuwe hobby

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:56

Je moet zorgen dat je aquarium groot genoeg is.. ik heb zelf kleine schildpadjes en dus ook een aquarium van glas (weet de precieze afmetingen niet) met een gewone filterpomp en een luchtpomp. Het aquarium doe ik eens per jaar ofzo en de pomp tsja.. regelmatig... zo gauw ik merk dat t water iets viezer word maak ik de filter weer schoon en blijft het water ook schoon en hoef ik dus niet het hele aqarium te doen, want dat is een helse klus (zit toch zeker een liter of 10/15 in)

Mijn vader heeft daarintegen grote roodwangschildpadden.. hij heeft een oude badkuip gepakt, daar een houten frame omheen gemaakt.. et voila.. daar leven hun in met een gedeelte waar ze op kunnen zonnen dmv lampen die erboven hangen.. deze zomer gaan ze met zn allen voor het eerst naar buiten, ben benieuwd

Verder voeren wij kattenbrokken, de grote schildpadden van mn pa geven zelf aan wanneer ze honger hebben dmv spartelen tegen de rand aan.. heel handig

Je moet er rekening mee houden dat je schildpadden niet zomaar koopt voor even.. ze kunnen erg oud worden...
Wijzelf hebben nooit zo gelet op geslacht, mn vader heeft al erg lang schildpadden en nog nooit hebben ze eieren gelegt omdat ze ze niet kunnen ingraven... en dus ook geen jonkies kunnen krijgen... dit jaar hebben de vrouwtjes voor het eerst wel eieren gelegt, maar die zijn dus hardstikke leeg

Als je nog wat wilt weten.. moet je t maar vragen.. als ik iets niet goed heb gezegd, meld t dan ook even whahaha

Natasja_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:59

We hebben ondertussen 5 schidpadden

5 Roodwangen en ze zitten allemaal in de vijver!

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:42

Dank je wel voor je uitleg Bitterbal.
Ik heb dus gewoon een aquarium nodig, een filterpomp en een luchtpomp?
Waar dient de luchtpomp voor en heb ik ook speciale lampen nodig?
Een grote bak was ik zowiezo van plan om aan te schaffen omdat ik geen zin heb omsteeds te verhuizen naar een groter bak.
Welk soort schildpadjes zijn de leukste?
Roodwang?
Ik wil beginnen met 2 kleintjes.

Waar hebben jullie ze vandaan gehaald?
En hebben jullie vrouwtjes of mannetjes?

Natasja_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:44

Roodwang zijn bijna niet meer aan te komen. Een fijn beginschildpadje is een geelwang, of een zaagrug. Hou er wel rekening mee dat ze 15-20 cm groot worden!

Op deze site staat ook erg veel info:
http://www.waterschildpad.info/

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:47

Hoe oud kunnen ze worden?
En hoe snel groeien ze?