Nieuw konijnenhok, hoeveel gras?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Nieuw konijnenhok, hoeveel gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 17:39

Weet er iemand hoeveel gras een konijn nodig heeft. Ik ga namelijk een nieuw hok maken op ons gazon.

Nu zitten ze onder de speeltuin van mijn dochter. Best ook wel groot.

Afbeelding.

Maar ik zou ze nu voor het raam van de keuken willen zetten op het gras. Helemaal met gaas omgeven en een nieuw groot hok ( met verdieping) om te slapen en schuilen. Maar hoeveel hebben 2 konijnen nodig zonder het een afgeknaagde boel wordt?

En zou ik op de grond ook gaas leggen? Of niet? Wat is jullie ervaring?

Al vast bedankt voor de tips

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:41

Mijn konijnen hebben niet zoveel ruimte in hun buitenhok, maar die worden 2 keer per dag verzet. Ik heb wel gaas aan de onderkant, want de ervaring leert, dat ze er zo uitgraven.

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:18

mijn konijnenhok voor 2 dwergjes is 2 meter lang, 80cm breed en 1m hoog (2 verdiepingen)
Ik vindt het hok erg ruim voor deze 2 scheetjes maar het gras heeft de tijd niet om te groeien dus pluk ik maar wat gras in de weide ze vinden het wel heerlijk om buiten te liggen
maar idd zoals bluebontje al zei onderaan een draadje spannen
verder staat er bij ons aan de buitenkant van het hok een elektrisch draadje voor de katten af te schrikken.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:04

Wij hebben een ren van 2 op 1, en dat is voldoende voor ongeveer 3 konijnen, meestal zitten ze gewoon los in de tuin, die is nl helemaal afgezet, en veel leuker om naar te kijken!

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:32

ALs je een losse ren neemt kun je die verplaatsen. Als je een vaste neemt is het verstandig om er gaas bij te doen. Maar het is dan fijner dat je het 10 cm onder de grond legt. Dan hebben ze er geen last van en kunnen ze ook lekker graven. Aan de boven kant zou ik ook een zeil, net of een stuk gaas leggen. Dan kunnen er geen katten ín en de konijnen er niet úít.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:35

idd, gaas aan de onderkant, zou het ook ingraven, zo ver mogelijk. Bij vriendin hebben ze het gaas een meter diep ingegraven, die hebben geweldig gangenstelsel gemaakt onder d egrond

Lame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:36

Ze graven zich zo uit hoor... heeeeel snel..hahaha (ervaring).. Ik ga ook een vast hok maken denk ik.. met een hele grote buitenren.. Is wat makkelijker dan hem elke keer naar binnen en naar buiten sjouwen..

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:39

Mijn 2 konijnen zitten in een hok met ren van 2x 1 meter. Ze kunnen zelf het hok in en uit wanneer ze willen en de ren is helemaal afgesloten met gaas. De onderkant niet.
Mijn konijnen zitten op de stenen. In hun hok hebben ze zaagsel en stro. Ik pluk regelmatig gras of klaver voor ze. Mijn ervaring is dat ze het gras zo vernield hebben en je niks van overhoudt van je mooie gazonnetje. daar was mijn pa bovendien niet zo blij mee.

Voordeel van stenen vind ik dat hiun nageltjes op een natuurlijke manier slijten.

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:40

Mijn konijn loopt hier altijd gewoon op de stoep (ongeveer de hele achtertuin) en mijn vader plukt altijd heel veel gras voor d'r.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:03

Lame schreef:
Ze graven zich zo uit hoor... heeeeel snel..hahaha (ervaring).. Ik ga ook een vast hok maken denk ik.. met een hele grote buitenren.. Is wat makkelijker dan hem elke keer naar binnen en naar buiten sjouwen..

Is erg slecht om konijn iedere keer in verschillende temperaturen te doen.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:04

Pollewoppy schreef:
Mijn 2 konijnen zitten in een hok met ren van 2x 1 meter. Ze kunnen zelf het hok in en uit wanneer ze willen en de ren is helemaal afgesloten met gaas. De onderkant niet.
Mijn konijnen zitten op de stenen. In hun hok hebben ze zaagsel en stro. Ik pluk regelmatig gras of klaver voor ze. Mijn ervaring is dat ze het gras zo vernield hebben en je niks van overhoudt van je mooie gazonnetje. daar was mijn pa bovendien niet zo blij mee.

Voordeel van stenen vind ik dat hiun nageltjes op een natuurlijke manier slijten.

Mijn konijnen hebben zaagsel. Stenen is in de winter nl heel koud voor ze. Ze hebben er wel een dakpan inliggen en ik knip de nagels regelmatig

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:07

Mijn konijnen lopen gewoon in een kampje weiland samen met de geiten, kippen en kalkoenen. Meer gras als dat ze opkunnen en doordat er oa een grote boomstronk in het land ligt wordt er bijna niet geknaagd aan het hok (waar ze toch bijna niet komen). Het graven is een beetje per periode. Ze beginnen nu weer een beetje.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:09

Oregon schreef:
Het graven is een beetje per periode. Ze beginnen nu weer een beetje.

Zullen willen denk ik een nestje bouwen voor de jonkies ( die ze denk ik niet krijgen)

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:40

Nadia_Mocca schreef:
Oregon schreef:
Het graven is een beetje per periode. Ze beginnen nu weer een beetje.

Zullen willen denk ik een nestje bouwen voor de jonkies ( die ze denk ik niet krijgen)

Dat denken wij ook. En die krijgen ze idd niet Ookal hebben ze wel erg veel sjans met de haasjes hier in de buurt

Thirza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:43

ik was laatst in de dierenspeciaalzaak en daar zeiden ze dat ze tot 80cm naar beneden konden graven dus daar moet je wel wat mee doen.

Just_in_time

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:50

wij hebben een luxe konijnenhok, het hok zelf is ongeveer 3 x 1,5 meter, heeft een bovenverdieping van 1,5 x 1 meter, en dan nog een stukje gras van 3x1,5meter, maar wij hebben onder het gras gaas ingegraven en dan wel van dat hele stevige wat ze ook in de bouw gebruiken, het konijn houdt het gras helemaal kort en graaft er een heleboel gaten in, maar ontsnappen kan hij niet.
hij is overigens gratis af te halen, tis een vosje beetje lichtbruin/beige van kleur, wel een rammelaar, hij is ongeveer 3 jaar
simpelweg omdat ik er eigenlijk geen tijd voor heb.

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:58

Thirza schreef:
ik was laatst in de dierenspeciaalzaak en daar zeiden ze dat ze tot 80cm naar beneden konden graven dus daar moet je wel wat mee doen.

Dan zou ik sowieso van een meter uitgaan

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:23

Wanneer je idd een gewone ren gaat maken is het heel verstandig om het gaas een stuk in te graven. Wel heel stevig gaas idd!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:46

mijn konijnen hebben helemaal geen gras. Ook niet nodig . ze vermaken zich prima op de stenen. Van te veel groep spul raken mijn konijnen ook aan de dunne

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:47

annepaardoes schreef:
mijn konijnen hebben helemaal geen gras. Ook niet nodig . ze vermaken zich prima op de stenen. Van te veel groep spul raken mijn konijnen ook aan de dunne

Die van mij zijn juist gek op gras, sla, watermeloen, sneeuw en regen. Eigenlijk alles wat de standaardboekjes verbieden

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:03

Oregon schreef:
annepaardoes schreef:

Die van mij zijn juist gek op gras, sla, watermeloen, sneeuw en regen. Eigenlijk alles wat de standaardboekjes verbieden

Zou ik toch maar mee uitkijken

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 01:20

Ze eten nu al 2 jaar niets anders en het gaat heel goed. Nou zijn ze dus ook wel gewend om vanaf hun geboorte op die manier te eten. En het zijn Lotharingers. Heb wel eens gehoord dat die wel redelijk wat kunnen hebben. En ja wat betreft de sneeuw en regen betreft: daar kiezen ze zelf voor. Ben nu net thuis en zag ze net nog in de wei huppelen..... (Het regent hier nogal..) Wanneer het mooi weer is liggen ze in een hol of binnen waar het lekker koel is.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:46

Nadia_Mocca schreef:
Pollewoppy schreef:

Mijn konijnen hebben zaagsel. Stenen is in de winter nl heel koud voor ze. Ze hebben er wel een dakpan inliggen en ik knip de nagels regelmatig

Mijn konijnen zijn van jongsaf aan niet anders gewend en in de winter hebben ze de keus, hun warme hok of de ren. Wat ze zelf willen. Meestal zitten ze gewoon buiten. Ik denk dat dat dus wel mee valt.

Een van mijn konijnen is trouwens al 9 jaar oud. Ik denk dat het wel mee valt. Zaagsel in de ren 9als ik je goed begrijp) vind ik niuet handig, want dat waait overal naar toe als er ook maar iets wind staat...

_Mirte

Re: Nieuw konijnenhok, hoeveel gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:52

hoi,

Mijn konijn graaft veel dus wij hebben er wel gaas onder en het werkt perfect
Veel succes ermee

groetjes Mirte

kizz_rianne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:18

Ik heb geen gaas aan de onder kant van de ren.. Mijn konijn graaft namelijk niet, maar mijn konijn is dan ook niet helemaal normaal.
Die eet ook niet van het gras, als we hem in de ren zitten gaat ie heel gek zijwaarts springen en pirouettes maken.