Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:06

Spijtig voor Mariek1983, die discussie is in haar topic gevoerd en ze was nog wel zo blij met haar hondje.

Maar de discussie vind ik wel interessant!

Onze pup komt bij een fokker vandaan die volgens de NLV fokt. Had ik ook niet anders gewilt. Op die manier weet ik dat er geen verwantschap is in de familie, en dat de kans op erfelijke ziekten zoals ed en hd wordt geminimaliseerd. Pupje KAN last krijgen van elleboogjes en heupjes, maar dat ligt niet aan de fokker of aan haar lijn maar simpelweg te wijten aan het feit dat ze gewoon een hondje is.

Er wordt vaak genoeg gefokt op de foute manier. Neem de chocolat labrador. In het begin redelijk zeldzaam, maar werd steeds populairder. Zogenaamde fokkers zagen hier hun brood wel in en er werd abrubt bruin gefokt. Gevolg: Ontzettend veel inteelt, waardoor er veel zieke en agressieve choclatjes waren. De chocolat heeft nog steeds een slechte naam (bij onwetenden) en je ziet ook nog steeds (nep)fokkers die voor hun blonde of zwarte lab 400,- vragen en voor een chocolat 500,-

Wat op zich al minder is, aangezien die Labradors daar zoveel goedkoper zijn, zijn er veel mensen die liever een hond uit dat nestje halen. Schelt toch raam 400, 500 euro.. En dat houdt zo alleen in stand.

Eh.. Erkende fokker dus! Die weten waar ze mee bezig zijn!
En wat ik al zei, mag Benthe zometeen ed of hd krijgen, ik weet tenminste zeker dat ik alles heb gedaan om dat te voorkomen.

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:10

deels mee eens en deels mee oneens.

Ligt er maar net aan wat je wil!
Ik heb nu een berner sennen uitgezocht uit een nestje waar generaties lang ed en hd vrij geconstateerd is.
Ik vind het heel ergbelangrijk en zal zo'n dorgefokte honden ok nooit zonder stamboom kopen.

Maar er zijn nu eenmaal rassen waar minder problemen bij voorkomen. (ik zeg niet dat ze geen erfelijke ziektes hebben ja/nee)

Je moet gewoon geluk hebben met het kope van een hond. Geen enkel papiertje is garantie.
Het is echt voor je eigen gevoel wel zo, dat als je diertje een ziekte krijgt, dat je van jezelf weet dat jij er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:17

Ik vind ook dat je een pup moet kopen van een fokker die aangesloten is bij de rasvereniging. Het is gewoon een veiliger idee dat beide ouders gechekt zijn en dat ze ook niet uitgebuid worden omdat ze steeds maar productie dier moeten zijn.

Wij hebben nog steeds heel leuk contact met de fokker van onze hond en hij geeft ons nog wel eens advies, zo vind ik ook dat het hoort.

het meest ontroerende vond ik nog dat toen we hem gingen halen, dat we in de auto stapten en hij zei: "mag ik hem nog heel even vasthouden?" en begon hij zachtjes te huilen, zo vond ik het wel heel duidelijk dat hij echt om zijn hondjes gaf!

Myra87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:27

Ik ben wel voor om een pup bij een erkende fokker weg te halen
Maar het is toch echt het prijskaartje wat de mensen afschrikken....
Ik bedoel wij hadden 3 jaar geleden een pup van 300 euro zijn stamboom, nu hebben we een pup van 750 euro, ja daar zit gewoon echt wel verschil tussen...
Maar goed, wij hebben nu wel een pup bij een fokker vandaan die goed op hd en ed let, EN de ouders test op karakter en exterieur, net zo belangrijk vind ik

Twaalf

Re: Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:33

Een papiertje is inderdaad geen garantie.
Al heeft je hondje papieren, het wil niet zeggen dat ie langer en gezonder leeft. En ja, bij een 'rasloze' hond weet je dan niet of ie erfelijke ziektes heeft, maar dat beestje heeft toch ook recht een 'thuis'? Een dier kopen (hond, kat, cavia, paard etc) moet geen impuls aankoop zijn, dat in ieder geval niet. Het moet een weloverwogen beslissing zijn, je koopt het beestje immers niet voor een jaartje, maar voor zijn/haar leven. Maar het blijft een beslissing van de 'koper' om hun hondje bij een fokker te kopen of niet.
En dat beide ouders gecheckt zijn, geeft ook geen garantie dat de pup geen erfelijke ziektes heeft. De natuur is onvoorspelbaar.
(bij mensen kunnen immers erfelijke ziektes ook spontaan ontstaan; het is zeldzaam, maar het bestaat wel)

Als ik een hond zou kopen, zou ik inderdaad bij een fokker gaan kijken. Vooral omdat ik nog nooit een hond in 'mijn bezit' heb gehad, laat staan gekocht heb.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:36

Urselin ik geef ook aan, als mijn hond problemen krijgt, ligt dat simpelweg aan het feit dat ze een hond is, het kan gewoon gebeuren.

Haar papieren zijn voor mij zekerheid dat ik er alles aan heb gedaan om een gezond hondje te kopen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:42

Ik kom me er ook even mee bemoeien.

Wij hebben twee honden: 1 komt van een erkende fokker (tatra) de ander is een vuilnisbakkie (duitse herder met bouvier) uit een nestje bij mn tante toen de hond van dr buren was ontsnapt.
Hiervoor hebben we een kruising gehad tussen een afgaanse windhond en een labrador.

De raszuivere hond bleek parvo mee te hebben gekregen bij de fokker. Ze heeft het aan het infuus overleefd. Wat een garantie van de fokker. Ook is ze te klein gebleven voor haar soort. Ze is nou 9 en heeft al gezwelletjes en die moeten komende woensdag weg gehaald worden.

De vuilnisbak van mn tante afkomstig heeft tot nu toe (is nu 4) nog niks gehad. Alleen twee epileptische aanvallen maar dat is bij de pup toch niet vast te stellen bij geboorte enz.

De hond die we daarvoor hadden was bijna 14 geworden en super gezond. Nooit gedonder mee gehad.

Hieruit blijkt dat je met een erkende fokker ook niet altijd goed zit!
Als mensen hun aankopen goed overwegen en van het hondje houden dan is dit toch belangrijker dan een papiertje. Moeten alle niet raszuivere honden dan maar in het asiel weg zitten kwijlen. Het karakter is heel belangrijk daar moet je mee leven. Als je van een dier houdt heb je er een keertje extra dierenarts wel voor over.

Nou is het wel zo dat wanneer het een per ongeluk nestje is het een heel ander verhaal is dan iemand die zijn hondje ieder jaar een nestje laat geven zonder er verstand van te hebben maar wel om er centen mee binnen te halen. Die mensen zijn namelijk niet slim bezig maar een keer een foutje kan gebeuren. Moeten ze anders al die puppys in het asiel gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:51

Ik ga ook voor een hond bij een erkende fokker mocht ik er ooit één kopen.Tot nu toe komen mijn honden uit een asiel of via mensen.
Onze duitse herder hebben wij als pup gekregen van mensen die een nest hadden gefokt met twee duitse herders met stamboom en zelf het teveel geld vonden om een stamboom aan te vragen.Ik hoorde via ,via dat de resterende pups die ze nog had(dat waren er 3) de andere dag naar het asiel zouden gaan.Dus hebben wij een pup genomen mijn vriendin en daar nog kennissen van.
het hondje was niet geënt stikte van de wormen en heeft HD.Kijk ik wist best waar ik aan begon.maar de andere mensen die daar een hond gekocht hebben niet.
Ik zou als ik veel geld uitgaf, naar een erkende hobbyfokker gaan die bijvoor keur één ras fokt.
Ik heb twee raskatten gekocht en dat heb ik ook zo gedaan,gekeken of de ouders gechekt waren op bep.afwijkingen of ze niet fokte voor het geld.Een beetje raskat kost ook tussen de 500 a750 euro en als je dan bedenkt dat een deel van de raskatten behept zijn met hart en nierafwijkingen dan moet je echt wel kijken waar je je geld uitgeeft.Bovendien zijn er in de kattenwereld nog veel slechtere mensen als de honden wereld omdat katten veel makkelijker fokken.
Ik ken verhalen van flats waar in een slaapkamer tot de nok toe vol staat met hokken met daarin katten.En dan maar kweken.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:29

urselin schreef:
(bij mensen kunnen immers erfelijke ziektes ook spontaan ontstaan; het is zeldzaam, maar het bestaat wel)

Een ziekte die spontaan ontstaat is geen erfelijke ziekte.
Het kan wel zijn dat een hond een erfelijke aandoening ontwikkelt waarvan zijn beide ouders (en zelfs de generaties daarvoor) nooit de symptomen hebben gehad, maar dan zat het al wel in het erfelijk materiaal en is het dus niet spontaan ontstaan.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:07

1. iedereen mag fokken
2. iedereen met ouderhonden met stamboom kan stamboom voor zijn pups aanvragen
3. iedereen die zonder beleid fokt kan lid zijn van een rasver.

Stamboom en lidmij. rasver. zegt nog niks over het goed fokken van honden.
Je moet er zelf naar vragen en kijken hoe de honden gehouden worden, hoe de medische test waren en hoe het de andere nesten van de ouderhonden en de voorouders zijn van de ouderhonden. Ook bijv. karakters van de ouderhonden navragen en bekijken.

Wanneer je 2 kwpners kruist krijg je ook niet automatisch een goede KWPN-er immers?

Als je pups koopt via de pupbemiddeling van de rasver. is er alijtd aan bep. voorwaarden voldaan, die moet je navragen....dan heb je bij de Jack de garantie dat de ouders onderzocht zijn op bep. afwijkingen en dat de honden op shows bepaalde kwalificaties behaald hebben.

Maar koop je zonder papier van een gelegenheidssnestje of zo heb je helemaal niks, geen voorouders die bekend zijn, geen medische test en., enz ook geen idee hoe de hond daadwerkelijk eruit gaat zien bij volwassenheid of welke ziekten er in zijn voorouders voorkomen.

Dus koop ik bij een aangesloten fokker, van wie ik alle info. krijg. Waarbij er nog altijd een gezondheidsprobleem of wat dan ook kan onstaan, want volmaakte honden worden niet geboren. Je eigen, volmaakte hond krijg je van zelf als die een poosje bij je is....

Ook vind ik dat je als RASliefhebber bij een bonafide fokker moet kopen om zo je bijdrage aan het instant houden van het ras bij te dragen. Zij fokken immers verder met ras waar jij ook van houdt?

Goede fokkers nemen ten alle tijde verantwoording voor hun hond, helpen je wanner het bijvoorbeeld niet gaat met jou en je hond, kunnen bemiddelen bij herplaatsen e.d.
Dat is ook belangrijk, stel dat er iets met mij gebeurt, zal mijn fokker helpen een oplossing te zoeken voor mijn hond, die dus nooit naar het asiel zal hoeven.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:22

Ook ik ga me er even mee bemoeien.
Wij hebben net voor 2 weken terug onze jack russel met stamboom moeten inlaten slapen.
We hebben hem bij een erkende fokker vandaan, via de puppy telefoon en kynologenclub. Onze hond was 6, en had verschrikkelijke last van epilepsie. We waren al vanaf december aan het klooien met anti- epileptica. Daarvoor had hij ook al aanvallen gehad maar niet zo hevig. Niks hielp. We zijn naar een andere dierenarts gegaan, en toen bleek dat de schildklier van onze hond niet werkte. Er werd gezegt door de dierenarts dat zoiets al bij een fokker bekend moest zijn om dat zoiets aangeboren moest zijn.
We hebben toen de hond voor 800 euro gekocht. Raszuiver.
Daarvoor hadden we een hond ( asbakje) Die kwam met 3 weken al bij ons omdat de moederhond was overleden. Die hond is 16 jaar geworden en overleden door ouderdom.
Dus een hond met stamboom heeft geen garantie dat er geen erfelijke ziektes in het spel zijn

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:24

Dat zeg ik ook niet Ik zeg dat de kans wordt geminimaliseerd.

Overigens het bovenstaande bericht:

Nestje van Benthe is lid van de rasvereniging, een erkende fokker, fokt volgens de regels van het nlv. Ik heb de stamboekpapieren en de gezondheids papieren gezien van de honden

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:38

Mijn voormalige Jack heb ik bij een fokker vandaan gehaald (lees: Jack wel zonder papieren, but if (!) it walks like a Jack, and talks like a Jack.....)
Goed, aan papieren hecht ik verder weinig waarde. Er is geen enkel papier op de wereld dat je de garantie geeft dat zo'n hondje niet ziek wordt, toch? Toen het hondje zijn 5e levensjaar aanbrak begon hij last te krijgen van epileptie aanvallen. Erg zielig. Ondanks zijn aanvallen heeft hij nu de hoge leeftijd van 10 jaar bereikt en is hij nog even actief als altijd (zie foto)

Afbeelding

Papieren om iets raszuiver te houden, ok. MAAR het gaat de fokker tenslotte altijd om de centen en de handel. Want waarom zijn hondjes met papier zoveel duurder dan zonder papier... alleen omdat er brood in zit, toch

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:50

Schimmelig schreef:

Papieren om iets raszuiver te houden, ok. MAAR het gaat de fokker tenslotte altijd om de centen en de handel. Want waarom zijn hondjes met papier zoveel duurder dan zonder papier... alleen omdat er brood in zit, toch

Die discussie heb ik nu al zo vaak gelezen. Nee, dat is niet de reden waarom honden met papier duurder zijn dan honden zonder papier. Iemand die met papier fokt, met honden die de daarvoor benodigde testen hebben ondergaan, heeft gewoon meer kosten dan iemand die zomaar wat doet. Ken legio voorbeelden van fokkers die met stamboom een nestje hebben gefokt zonder daar een cent aan over te houden. En dat terwijl mijn buurman die twee papierloze herplaatsers die hij voor een appel en een ei op de kop had getikt op elkaar zette, leuk heeft verdiend aan dat nestje.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:55

Zouden fokkers hun werk met liefde doen als ze er relatief weinig geld aan over houden? Dan doe je toch ander minder vermoeiend werk, of fok je zonder papier (zoals je buurman). Honden met papieren zijn 100den euro's duurder dan zonder (tel dat op per nestje) en een fokker houdt hier een mooi zakcentje aan over.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:56

Ja want het zijn rasliefhebbers die graag een steentje bijdragen aan verbeteringen van het ras

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:56

Pam schreef:
Ja want het zijn rasliefhebbers die graag een steentje bijdragen aan verbeteringen van het ras

Dus als ze er helemaal niets aan zouden verdienen, zullen zij dit werk alsnog doen? Hmm?

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:57

Over het algemeen wel maar je hebt overal een paar rotte appels tussen zitten. Ook niet alle paardenfokkers zijn goed!

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:57

Fokken is een hobby, geen baan

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:59

Wat jij noemt schimmelig, is een BROODfokker. Dat is een heel verschil met een fokker

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:00

Fokkers, gut. Mensen die zo nodig papieren bij honden moeten hebben... Kijk hoeveel arme rakkers er in het asiel zitten! Dat zou meer gestimuleerd moeten worden ipv de 'mode' hond (labs, dalmatiers, jacks, etc) ... Waarom nog meer beesten fokken, als het meerendeel geen goed huisje heeft
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 07-05-06 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:02

Pam schreef:
Wat jij noemt schimmelig, is een BROODfokker. Dat is een heel verschil met een fokker

Ehm, fokken vind ik vervelend (tenzij het is om een ras te behouden > lees: met uitsterving bedreigd)... Zelfs de niet broodfokkers verdienen er hun brood mee (beetje dubbel)

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:03

De niet broodfokkers verdienen hun geld met een echte baan.. En fokken voor hun hobby..

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:05

Pam schreef:
De niet broodfokkers verdienen hun geld met een echte baan.. En fokken voor hun hobby..

Ok Pam, jij je zin. Waarom een hobby zo vreselijk veel geld in het laatje moet brengen, het zal mij een raadsel wezen. Gezien ze de kosten er met 1 nestje al uit hebben en de volgende nestjes alleen maar winstgevend zijn (my humble opinion)

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:08

Pam schreef:

zoals ik al in een ander topic reageerde zei ik al dat de hond gewoon bij je moet passen.
maar waarom maken sommigen er zo'n probleem van dat je een ASIELhond of een RAShond neemt.
gaat er bij mij om dat je gewoon met elkaar overweg moet kunnen.
(niet dat de hond jouw ineens gaat uitlaten )
(wij hebben er 1 van de fokker vandaan)