Hoe herken je een zwerfkat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Draakje

Hoe herken je een zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:00

Bij ons in de buurt lopen redelijk veel katten.
Sinds zaterdagmiddag zat er ineens een kat voor onze deur.
ook vrat hij uit onze vuilniszakken die we op de stoep hadden staan.
nu zijn we bijna 3 dagen verder en zit ze er nog steeds, zodra je de deur open doet komt ze naar je toe. ze is niet echt schuw als je gewoon rustig bent, verhef je je stem iets dan is ze weg, maar komt vrijwel gelijk weer terug. s'avonds gaat ze weg, waarschijnlijk naar haar slaap plek en s'ochtends is ze er weer. als je d'r aait en je loopt weg, loopt ze achter je aan. ze ligt de heledag voor de deur. als je met wat voer aankomt, al is het maar water. begint ze lief te mauwen.

kan je aan het gedrag en uiterlijk van een kat zien dat het een zwerfkat is? en wat zijn de tekenen dat ze echt van niemand is?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:09

Zwerfkatten zijn veelal onverzorgder/viezer in de vacht. Wat slankere kop volgens mij en weinig hangbuik..

Geen vlooienband of iets om? (had je vast zelf ook alwel aangedacht, maar ok

Misschien kun je briefje ophangen bij de dichtsbijzijnde supermarkten om de eigenaar te achterhalen? Ben je er net komen wonen, anders kan het mogelijk een teruggelopen kat van vorige bewoner zijn ofzo. Als ie na enkele weken nog steeds blijft plakken is het echt een zwerfkat denk ik..

Maar eten geven van een kat die mogelijk van iemand anders is, is eigenlijk niet zo netjes. Strax is ie wel van iemand anders en zit jij hem nu als het ware aan jouw huis te ´lijmen´.. Lijkt me ook niet de bedoeling namelijk..

Succes met je ´zwerf´kat

Draakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:31

Ze heeft geen bandje e.d om.
wel zit het vachtje vol zand. Wij wonen er al 21 jaar dus het is niet van een vorige bewoner. wel hebben we achter buren gehad die heel veel katten hadden, ze zijn verhuisd naar duitsland en hebben hun katten achtergelaten. een paar daarvan zijn opgevangen door buurtbewoners. die mensen zijn nu al een jaar weg.
er word al maanden aan onze vuilniszakken gevreten.
ik wil natuurlijk niet een kat van een ander aan ons huis lijmen, maar als het een zwerver is vind ik het ook zielig om het niet te voeren.
ze ziet er niet ongezond uit, wel slanker dan gemiddelde huiskat. ziet er niet verzorgd uit, zoals echte huiskatten.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:33

Je kan ook met hem langs de dierenarts, om te kijken of de kat gechipt is. Zo niet, en hij heeft geen bandje om, tja, dan wordt het lastig, Dan zou ik inderdaad een briefje ophangen bij de DA, en misschien de locale asiels even een belletje geven. Je kan ook kijken op amivedi.nl om te kijken of hij daar misschien als vermist is opgegeven.

Draakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:36

heb al bij amivedi gekeken, maar daar staat niks tussen.

Marye78

Re: Hoe herken je een zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:54

je kunt idd bij de dierenarts laten checken op een chip, dat is gratis.
Zelf denk ik wel dat het een zwerver is aan het gedrag te lezen. Waarschijnlijk overgebleven van die mensen die naar duitsland zijn ?
Als je haar echt leuk vind, zou ik erover denken haar in huis te nemen. Even langs de dierenarts eerst natuurlijk om na te laten kijken en te enten (en wormenkuur/vlooienkuur etc). Straatkatten zijn vaak alleen maar tot last, en vooral als ze niet gesteriliseerd/castreerd zijn zorgen ze weer voor nageslacht terwijl er al kattenoverbevolking is.

Misschien handig als er meer zwerfkatten lopen: je hebt van die stichtingen van de dierenbescherming die een paar x per jaar alle zwerfkatten laten castreren en eventueel opvangen voor herplaatsing.

Draakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:11

ik wil hem best in huis halen, maar mijn moeder wil dat niet.
ze kijkt wel steeds of de kat er is maar ze wil hem niet in huis..
beetje dubbel...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:33

Echte zwerf/wilde katten zijn heel schuw. Het gaat waarschijnlijk om een gedumpte kat, of een kat waarvan de eigenaren verhuisd zijn en de kat "vergeten" zijn. Bel het plaatselijke asiel voor advies, of de dierenambulance.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:42

Halsbandje omdoen met jouw naam en telefoonnummer. Als de poes van iemand is krijg je vanzelf een telefoontje of je je bandje op wil komen halen.

Draakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:29

Ik heb de kat een halsbandje omgedaan.
ik ga er vanuit dat als de kat van iemand is deze het halsbandje zal verwijderen. tot op heden loopt ze nog steeds met het halsbandje rond. heb zo'n vermoeden dat de kat van niemand is.....

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:51

Draakje schreef:
Ik heb de kat een halsbandje omgedaan.
ik ga er vanuit dat als de kat van iemand is deze het halsbandje zal verwijderen. tot op heden loopt ze nog steeds met het halsbandje rond. heb zo'n vermoeden dat de kat van niemand is.....

Gefeliciteerd met je nieuwe kat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:28

dat je een halsbandje hebt omgekregen bewijst al dat het geen echte zwerver is, althans dan loopt ze niet erg lang op straat.

ik heb hier een zwerver, toen ze voor t eerst in mijn tuin zat was ze zooo vies, erg mager en als je de deur opendeed was ze al weer weg, hefet maanden geduurd voor ik haar kan aanraken en nog eens maanden voor ze binnenkwam....

amivedi is een goede instantie waar je door kunt geven dat je ene kat gevonden hebt,m supermakrt briefje met foto ophangen en even bij de dierenartsen informeren

Draakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:33

Rosita schreef:

En hoe moet ik dit opvatten???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:37

dat je er dus een kat bij hebt....

bandje om, je voert hem ,hij blijft bij je-----dan denk ik dat je een kat erbij hebt

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:44

Draakje schreef:
Rosita schreef:

En hoe moet ik dit opvatten???

rustig is vast goed bedoeld

Draakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 11:06

marije86 schreef:

rustig is vast goed bedoeld

ik ben rustig vroeg me alleen af hoe ze dat bedoelde vanwegen dat gezichtje erachter

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:58

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen wanneer een kat een zwerfkat is of niet.
Is hij onverzorgd? Zit hij vol met wondjes misschien? Zit hij vol onder de teken? Is hij mager? Hoe is zijn vacht?

Persoonlijk zou ik de kat naar de dierenarts brengen, misschien heeft hij een chip en woont hij bij jou in de buurt. Ik herken het gedrag van deze kat wel bij andere katten hier in de buurt. Zo hebben wij er ook één gehad die hier de zolder op scheurde als eventjes de deur open stond.
Maar ook ken ik een deel van het gedrag wel van mijn eigen kat.
Dit zijn allebei geen zwerfkatten.
(Mijn kat heeft overigens ook geen bandje om, nee sorry maar ik vind niet dat je het kan maken om de kat zomaar te houden.. als je dit al van plan was)

Draakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 12:11

de kat heeft kleine wondjes op z'n hoofd, is vrij mager
vrat uit onze vuilniszakken. vloog weg als je in de buurt kwam (doet ze nu nog wel een beetje)
vacht zat vol zand en is erg dof.

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:20

ik zou toch even briefjes op gaan hangen
mijn ene kat die rolt in zand (zit ook vol zand geregeld)
loopt bij iedereen naar binnen die een deur op heeft staan
vind eten bij de buurkatten ook erg lekker
heeft ook geen bandje om (omdat hij die steeds verliest)
en haar vacht is ook wat doffer doordat hij nu eenmaal zo'n vacht heeft (mijn andere 2 katten hebben dat niet die glimmen je te gemoed)
en ze is ook wat magerder in het voorjaar en de zomer
ik zou even naar de dierenarts gaan en een foto op hangen en alle supermarkten in de buurt
als je daar niks op hoort dan kan je verder denken of je hem in huis kan nemen
suc6

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:57

Draakje schreef:
kan je aan het gedrag en uiterlijk van een kat zien dat het een zwerfkat is? en wat zijn de tekenen dat ze echt van niemand is?

Dat probleem heb ik ook wel gehad! Helaas kun je dat niet zomaar zien en ik heb dan ook weleens de verkeerde 'gered'

Wat je kunt doen is de sites van Amivedi e.d. in de gaten houden en kijken of de poes als vermist is opgegeven of de poes als 'gevonden' opgeven bij Amivedi, foto van de poes maken en op marktplaats zetten en/of de foto in de buurt ophangen. Tenslotte kun je ook bij de dierenarts of dierenambu laten controleren of de poes gechipped is.

......sjips, heb de andere reacties niet gelezen dus misschien val ik in herhaling......

Oh ja, tip die ik van de dierenambulance kreeg was om een wollen draadje om te doen (als dat al lukt natuurlijk) met een briefje eraan waarin je vraagt of de kat een baasje heeft.

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:03

buren van ons hadden ook zo'n "zwerfkat" die steeds kwam schooien uit de prullenbakken. Dat beestje hebben ze toen een (goed passend) halsbandje omgedaan met een boodschap (iets in de trant van "van wie is deze kat? hij zit steeds bij ons in de tuin om eten te vragen en we vragen ons af of het een zwerfkat is" met hun telefoonnummer erbij)

ze zijn nooit gebeld, maar het katje had even later wel ineens een ander bandje om met z'n adres e.d.

edit: ik zie dat bovenstaand ook al genoemd is
Ik had ook niet alle reacties gelezen...

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:04

"Hoe herken je een zwerfkat?"

Aan het winkelwagentje met daarin gedeukte blikken Whiskas met verlopen tht. datum en de halflege, geopende fles goedkope jenever in een papieren zak...

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:46

EricPrast schreef:
"Hoe herken je een zwerfkat?"

Aan het winkelwagentje met daarin gedeukte blikken Whiskas met verlopen tht. datum en de halflege, geopende fles goedkope jenever in een papieren zak...

ja dat is ook een optie whaha

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:37

haha nou je heb dus nu een nieuwe kat

Ma ik denk ook wel dat het een zwervertje is. Katten zijn namenlijk kieskeurig (je heb natuurlijk altijd een paar van die gekke er tussen zitten ) dus zal een kat niet zo snel uit de vuilniszak eten.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:53

Nou, dat laatste is niet helemaal waar. Als de mijne de kans krijgt dan gaat ze lekker de vuilniszak uit lopen wroeten en toch is ze behoorlijk kieskeurig. Ze hoopt natuurlijk dat we stukken zalm en biefstukken hebben weggegooid

Nou heeft ze wel een tijdje op straat geleefd voor ze in het asiel kwam, dus dat zou nog een reden kunnen zijn.