Ervaringen met cavia's bij elkaar zetten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Ervaringen met cavia's bij elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:23

Naar aanleiding van dit topic viewtopic.php?f=73&t=580791
Vraag ik ervaringen met cavia's bij elkaar zetten.

Zoals ik het bovengenoemde topic al word vermeld, sloopt mijn cavia zn huisje. Zo ongeveer alle bokkers die reageerden zeiden dat hij eenzaam is. Ik heb het er nog even goed met mijn moeder over gehad en als Sam niet snel ophoud met het knagen mag hij een maatje.

Maar nu is het probleem dat Sam een mannetje is. En ik heb gehoord dat je niet 2 mannetjes bij elkaar kan zetten. Een vrouwtje erbij zou kunnen maar dan moet Sam gecastreerd worden. Hebben jullie dan enig idee wat de kosten daarvan zijn?

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:25

Mannetjes kunnen bij elkaar, maar dat is eigenlijk als ze altijd al bij elkaar hebben gezeten.
Dit is niet het geval.
Misschien idd castreren sam.

EDIT; Sorry een foutje.

Nathachou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:26

Heeey!
Wij hebben 2 mannetjes bij elkaar gezet (wel alsnog gecastreerd, is rond de 60 euro, maar elke dierenarts is anders ) en dat gaat hartstikke goed. Maar als ik het nog een keer zou doen, zou ik denk ik tog een vrouwtje bij je gecastreerde man zetten. Puur omdat dat de meeste kans van slagen heeft.
Maar 2 mannetjes zou op zich ook best kunnen, zolang er geen vrouwtjes in de buurt zitten of erbij zitten.
Groetjes,
Naatje

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:55

Oke, bedankt
Nog meer ervaringen?

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:45

Ik heb zelf nu gewoon 2 mannetjes bij elkaar zitten. Deze 2 zijn die bijna 3maand en zitten eigenlijk bijna hun hele leven al bij elkaar. Ik heb geen idee of je er nu nog een mannetje bij kan doen. Dat zou je misschien bij een dierenwinkel kunnen vragen? Succes iig

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:17

Ja, ik ga er ook nog even naar vragen.
En als je er beter een vrouwtje bij kan zetten word Sam gecastreerd..
Maar Sam is ook nog niet zo oud, hij is nu 3 maanden.

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:21

wij hebben wel nog 1 vrouwtje bij 4 andere vrouwtjes gezet, dat ging wel goed

Zip

Re: Ervaringen met cavia's bij elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:26

Je kunt er rustig een beer bij zetten. Een jong beertje gaat altijd goed, met een volwassen beer is het wat moeilijker, maar ook niet onmogelijk.

Mijn beren zitten allemaal in koppels, in dezelfde ruimte als de zeugjes. Combinatie jonge beer met volwassen beer is nog nooit fout gegaan, en ik heb ook een twee volwassen beren bij elkaar kunnen krijgen, die elkaar voorheen afmaakten.

Twee beren kan dus wel degelijk

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:27

Fijn te horen dat je toch een maatje voor Sam mag...

Ik heb al meerdere keren een jong beertje aan een ouder beertje gekoppeld...Dit ging altijd goed...Het koppelen heeft niet zoveel met het geslacht te maken maar meer met het karakter...Ik kan ook niet met iedereen goed overeen...bij de cavia netzo...Zet dus nooit 2 dominante beren bij elkaar...

Een dierenwinkel zal 9 van de 10 keer zeggen dat 2 mannetjes niet samen kunnen...Onzin...vraag maar eens na bij fokkers...Die plaatsen regelmatig 2 beertjes...beide jong...of een ouder met een jongere...samen...
Ga gewoon eens bij je in de buurt bij een fokker informeren...De laatste keer dat ik een caafje kocht was dit bij een fokker...we hadden de afspraak dat hij terug kon mocht het niet klikken tussen hem en mijn caaf...maar het ging meteen goed...geen problemen...Dus informeer eens...ga eens kijken...vraag of je hem eventueel terug kan brengen als het niet klikt...of een andere mag uitzoeken...

Oh en denk niet dat een caaf duurder is omdat hij bij een fokker vandaan komt...in de dierenwinkel zijn ze zeker 5 tot 10 euro duurder en je weet niets van de achtergrond (inteeld?) wat je bij een fokker wel weet (als je erom vraagt natuurlijk)

Succes...

Oh nog 1 ding...castreren van 2 beren die bij elkaar zitten heeft geen zin...het heeft geen enkele invloed op hun gedrag...Castreren is dan ook alleen aan te bevelen als je er een vrouwtje bij zet...

NoGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:31

Mijn ervaring is dat je mannetjes wel op latere leeftijd bij elkaar kan zetten van de 4 cavia's die ik heb gehad is t met 1 cavia fout gegaan.
Bij mij ging t elke keer met vrouwtjes fout die knaagde de oren van t mannetje stuk en eraf....
Wij hebben nooit 1 van onze mannetjes gecastreerd.
Wel wordt het afgeraden om mannetjes bij elkaar te zetten alleen waren wij te eigenwijs.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:49

Oke.
Ja Sam zal alleen worden gecastreerd als er een vrouwtje bij kwam. Dus als er ook gewoon waarschijnlijk zonder problemen een man bij kan doen we dat. En uiteraard maak ik een afspraak met de dieren winkel of fokker dat we de cavia terug mogen brengen als het niet klikt tussen Sam en de nieuwe caaf.

Bedankt allemaal voor de tips/ervaringen

Edit: Maar je kan dus wel gewoon een jong beertje bij een jong beertje zetten?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:54

Ja hoor dat kan gewoon...

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:57

Oke

As_tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:27

ik weet niet hoe oud je cavia is maar 2 mannetjes kun je makkelijk bij elkaar zetten hoor...zolang je ze maar aan elkaar laat wennen, ze zullen wel een keer gaan vechten om hun plekje (rang met z'n 2en).....en knagen aan het huisje is niet alleen eenzaamheid hoor...een cavia is nou eenmaal een knaagdier dus die knaagt overal aan!

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:31

Ja dat weet ik..
Maar dan vraag ik me af waarom hij niet aan een knaagbol oid knaagt..
Hij is trouwens 3 maanden. Lekker jong dus..

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:36

Hoi,

Ik vind dit ook erg interresant, ik heb een beertje van 2 jaar..
Maar hij is toch erg eenzaam, ik dacht dat 2 beertjes dus niet bij elkaar konden, en castreren vind ik ook erg risico vol.
Dus ik denk dat ik maar even met mn ouders ga overleggen en dan met en jong beertje ga proberen.

Hij heeft wel al 2x gedekt..zal het daardoor meer problemen geven?

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:49

TJTlover schreef:
Hij heeft wel al 2x gedekt..zal het daardoor meer problemen geven?

Nee dat maakt niet uit. Ik denk dat je caaf er wel erg blij mee zal zijn als hij een vriendje krijgt

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:22

Oh als je ze bij elkaar zet...de eerste keer op neutraal terrein kennis laten maken...Bij gekibbel niet meteen uit elkaar halen...Na de uitvoerige kennismaking zet je ze samen in een goed schoongemaakte of nieuwe kooi...Laat ze lekker gaan...geef wat groen...afleiding...Gekibbel...gewheep en rijden op elkaar is normaal...Dus niet meteen in paniek uit elkaar halen...Alleen als ze echt vechten tot bloedens toe uit elkaar halen...Maar dat zal allemaal wel meevallen...Dit zeg ik ook alleen maar om je voor te bereiden...

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 18:42

Oke, ja ik zal niet zo snel in paniek raken denk ik als ze eventjes gaan kibbelen/vechten. Maar mijn moeder is nogal eens een schijtert
Bedankt iig

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:44

als je een goede fokker hebt kun je inderdaad de afspraak maken dat de nieuwe terug mag komen als het echt niet klikt. Ik heb hier 4 beren 2 aan 2 zitten en dat gaat perfect. Twee broertjes, zitten dus altijd al bij elkaar (net 2 maanden oud , hele leven) en een oudere beer en jongere beer. Gaat perfect. Mocht je besluiten een jongere beer te nemen dan raad ik je aan 1 te nemen die net uit het nest komt. Daar heb je de meeste kans van slagen mee.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:38

Alleen als mijn cavia dan komt te overlijden dan zit ik alsnog met een jonger beertje die dan weer alleen zit...

Mikkiej, je zegt het maar als je het niet goed vind als ik vragen stel

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:24

Ben Mikkiej onder ander account

@ TJTlover: Je stelt maar een eind weg

@Annechien: Een caafje uit hetzelfde nest halen gaat een beetje moeilijk, heb Sam namelijk bij een dierenwinkel weg..

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:52

daarom kan een jong beertje die net uit het nest komt nog wel. Ik had het over 1 van mij hahaha

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:20

Oo haha oke

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:25

ik had ook 2 mannetjes bij elkaar vader en zoon
dat ging in het begin heel goed.
totdat de zoon een jaar of 1a2 jaar was,zijn vader pakte hem de helle tijd,zelf zo erg dat mijn cavia een x uit de bak is gesprongen heb geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen want die cavia bakken zijn niet echt laag.

ik zou dus geen 2 mannetjes bij elkaar doen.
je kan er anders ook wel een konijn bij doen...
ik heb nu nog een blind mannetje(cavia) en die is 1 jaar,3 weken gelden heb ik er een konijn bij gekocht van 8 weken het gaat heel goed ze slikken elkaar de oren uit vet lief om te zien. het zijn echte maatjes.