Krolse poes.... loopt weg van huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Krolse poes.... loopt weg van huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 12:38

Ik zag hier nog meer kattenliefhebbers, dus hoop wat ervaringen te kunnen delen...?
Onze 1-jarige lapjes poes is gisteren (eindelijk) krols geworden. In eerste instantie bleef ze wel in en om te tuin, luid mauwend en roepend naar andere katten. Maar nu is ze sinds gisterenmiddag van huis!
Ariel is erg huiselijk aangelegd, en trekt altijd wel naar mij toe. Als ik ze `s avonds binnen roep, komt ze altijd. Maar nu, niks... Heb gisteren nog gezocht in de straat, en geroepen, maar nog steeds geen Ariel thuis. Is dat gebruikelijk?

swoeky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:44

die is op mannen jacht

tienus63

Re: Krolse poes.... loopt weg van huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:47

Krolse poezen zijn gewoonweg ordinaire sloeries, ze gaan erg ver om het voor elkaar te krijgen gedekt te worden door een kater.
Waarschijnlijk is ze met een dag of drie wel weer thuis.

Houdt er wel rekening mee dat een poes (en ook een hond) door verschillende katers (en reuen) gedekt kunnen worden in een periode van 5 tot soms wel 15 dagen.

Het probleem is dan dat er leeftijdsverschil in het nest zit, de oudste kittens zijn wel voldragen, maar de jongste niet.
Gevolg, dode kittens en soms andere problemen voor de moederpoes erbij.

De draagtijd van een poes is 63-65 dagen, gerekend vanaf de dag na de eerste dekking.
Poes wordt eerst gedekt en daardoor laat de moeder poes een eitje schieten.

Je poes kan ook erg mager worden door de krolsheid en alles daarom heen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:57

Waarom laat je je krolse poes ign naar buiten?!!!
Nog meer ongewenste kittens bij het overschot aan katten...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:09

Ze is gisteren buiten pas krols geworden.
En misschien was dit nestje wel "gepland" en valt het niet onder overschot, voor mij?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:35

Geen idee hoe vaak ik het nog neer moet zetten maar heb je enig idee dat poezen FIV (kattenaids) en Felv (kattenleukemie) op kunnen kopen door ze zomaar in het wild te laten dekken? Dit gebeurt veel vaker dan men denkt...en het blijven dodelijke ziektes...

Okay misschien is het voor jou gepland dan nog belanden 9 van de 10 kittens (dus ook geplande) in het asiel...Zo'n nestje is zo leuk...ja logisch...iedereen vind kittens leuk...maar als ze volwassen worden...
Kijk maar eens op dierenaseils.com...Staat weer een kat van 8 maanden...weggedaan omdat ze het diertje zat zijn...Het asiel heeft inmiddels dus al meerdere dieren van dat gezin gehad...telkens omdat ze ze beu werden...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 13:43

Chichiba, kan je aub on topic blijven? Ik ken de katten in het asiel allemaal heel goed, maar zover ik weet, weet jij niets van mijn plannen omtrent kittens

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:50

Chichiba schreef:
Waarom laat je je krolse poes ign naar buiten?!!!
Nog meer ongewenste kittens bij het overschot aan katten...

Amen!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:50

Dit vind ik reuze on topic van Chichiba en belangrijk genoeg om het nog een keer te herhalen:

Citaat:
heb je enig idee dat poezen FIV (kattenaids) en Felv (kattenleukemie) op kunnen kopen door ze zomaar in het wild te laten dekken? Dit gebeurt veel vaker dan men denkt...en het blijven dodelijke ziektes...

Mag ik ook nog opmerken dat ik me niet veel voorstel van je 'planning' wanneer je je nu laat verrassen door het de hort op zijn van je poes?

Duimen maar gekruisd houden óf ze überhaupt de weg naar huis ongeschonden af zal leggen en daarna afwachten he..... Jammer toch allemaal.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:56

Kattenaids en -leukemie zijn echter dé redenen waarom je dus niet je krolse kat de straat op moet schoppen. Het is net als met soa's, er lopen meer katten mee rond dan je denkt. En idd, ze zijn hartstikke dodelijk.

Ik had die kat dus niet eens naar buiten gelaten. Dat je er blijkbaar een gepland nestje mee wilt (dat draagt overigens wel bij aan het overschot, de toekomstige eigenaren kunnen ook een kitten uit het asiel halen) is jouw zaak. Maar doe het dan aub wel verantwoordelijk...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:55

Als dit als zus als zo

Koor ik hoop dat je leuke lapjes kittens krijgt, misschien zit er wel eentje voor mij bij

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:59

Onze poes is bijna een jaartje en deze week is ze ook krols geworden. Ze mag zowiezo niet naar buiten, alleen aan een riempje in de tuin..

Klinkt zielig, maar hier in de buurt worden vaak katten vergiftigd, doodgeschoten door buksen en doodgereden..

Nu ze dus krols is, blert ze de hele boel bij elkaar.. Dat is wel een nadeel.. maar goed hopelijk is het snel over. Daarna gaan we haar laten steriliseren.

Als het gepland is hoop ik op een leuk nestje met lieve en gezonde kittens. Wel wil ik even zeggen, het is een jonge kat. Meestal laten die hun nestje alleen omdat ze nog niet weten wat ze er mee aan moeten. Dus zorg dat ze binnenshuis bevalt, dan ben je er tenminste bij

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:16

dynamiek schreef:
Als dit als zus als zo

Koor ik hoop dat je leuke lapjes kittens krijgt, misschien zit er wel eentje voor mij bij

ja vooral alleen aan je eigen denken

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:22

Tsja, die zal waarschijnlijk pas terugkomen als ze bezwangerd is...... Misschien dat je daarna direct naar de da kunt (misschien kunnen ze er nog iets aan doen). Mocht je haar nog 'onbevlekt' terugvinden dan absoluut binnenhouden en zo gauw het kan laten steriliseren.

Had je een speciale reden om zolang met steriliseren te wachten?
(ik neem aan dat je geen nestje wil)

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:23

baroen schreef:
dynamiek schreef:
Als dit als zus als zo

ja vooral alleen aan je eigen denken

zelf... *zucht*

Bij ons op stal lopen een paar poezen en even zoveel katers en er zijn nooit doodgeboren kittens bij hoor. Ook niet bij mijn eigen twee poezen, die toch ook meerdere keren gedekt worden per krolsheid.

Koor, ik hoop dat je over 9 weken een geweldig stel kittens hebt.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:23

Dat hoop ik ook!

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:35

sjietaah schreef:
Als het gepland is hoop ik op een leuk nestje met lieve en gezonde kittens. Wel wil ik even zeggen, het is een jonge kat.
Meestal laten die hun nestje alleen omdat ze nog niet weten wat ze er mee aan moeten

. Dus zorg dat ze binnenshuis bevalt, dan ben je er tenminste bij

Ik meng me even liever niet in de discussie die ik hier zie ontstaan (hoeveel topics lopen hier nu al over mensen ), maar met de bovenstaande zin ben ik het niet eens! Ik heb nog nooit meegemaakt dat een poes wegens haar leeftijd of onervarenheid een nestje in de steek zou laten! Zelfs de poes die we vanaf drie daagjes oud compleet met de hand opgebracht hebben was zelf later een perfecte moeder.

TS: Het kan idd heel goed mogelijk zijn dat ze wegens haar krolsheid een paar dagen wegblijft. Hoewel ik me best zorgen zou maken als het mijn poes was, ik zou eerder verwachten dat ze thuisbleef en ik een tuin vol met krijsende katers zou hebben die alles onderpiesen . Ik hoop voor je dat ze gauw weer ongedeerd thuiskomt.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:39

Nou sorry als je het er niet mee eens bent..
Maar het is dus, in mijn omgeving, echt gebeurt..

Gisteren zagen wij een kat lopen op stal die al een aantal dagen bloed aan haar pootjes had. En aan haar kontje zeg maar.
Dus die was bevallen, maar liep eigenlijk alleen maar te spelen. Ze is nu bijna een jaartje oud, het katje waar het om gaat.

Wij gingen zoeken en vonden in een hoekje van de hooizolder 3 uitgedroogde en zieke kittens. Wij zijn er mee naar de DA gegaan en die vertelde dat dit vaker voorkomt bij jonge katten die vroeg moeder worden, dat ze hun nestje alleen laten.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:57

Ik had alleen moeite met het woordje "meestal" in die ene zin. Want dat is gewoon niet waar. Het is geen persoonlijke aanval hoor . Er zijn zoveel redenen waarom een poes een nestje in de steek kan laten.

De kleintjes kunnen bijvoorbeeld van zichzelf te zwak geboren zijn, of de poes heeft geen melk, of ze is gewoon ziek of te zwak om voor haar kittens te zorgen. Allemaal redenen waarom een poes ervoor kan kiezen om er gewoon geen energie in te steken en ze aan hun lot over te laten. Maar bij een gezonde poes van bijvoorbeeld een jaar oud is in principe het instinct aanwezig om goed voor kittens te zorgen. Dat ze nog dagen rondliep met bloed aan haar pootjes en dergelijke klinkt al alsof poes ook niet goed genoeg voor zichzelf kon zorgen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:07

Roosmarijn schreef:
Koor, ik hoop dat je over 9 weken een geweldig stel kittens hebt.

Sorry hoor, maar ik hoop toch echt dat het niet zo is!

Ik loop gvd aan alle kanten de asielen te steunen omdat ze overvol zitten en ze zich geen raad weten met de toestroom van katten en mensen laten nog nog steeds doodleuk hun katten bezwangeren.

En voor alle mensen die àltijd hun nestjes weer kwijtraken aan lieve mensen........nogmaals, voor elke kat die je op de wereld laat zetten is er weer minder kans voor een asieldier om een goed baasje te vinden.

Ik weet het, ik moet echt niet meer naar dit soort topics kijken. Ik word alleen er alleen maar moedeloos van.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:14

sjietaah schreef:
Nou sorry als je het er niet mee eens bent..
Maar het is dus, in mijn omgeving, echt gebeurt..

Gisteren zagen wij een kat lopen op stal die al een aantal dagen bloed aan haar pootjes had. En aan haar kontje zeg maar.
Dus die was bevallen, maar liep eigenlijk alleen maar te spelen. Ze is nu bijna een jaartje oud, het katje waar het om gaat.

Wij gingen zoeken en vonden in een hoekje van de hooizolder 3 uitgedroogde en zieke kittens. Wij zijn er mee naar de DA gegaan en die vertelde dat dit vaker voorkomt bij jonge katten die vroeg moeder worden, dat ze hun nestje alleen laten.

Het klinkt mij wel een beetje tegenstrijdig hoor; een kat die dagen lang met bloed aan de poten en het kontje rond loopt klinkt als een zieke kat want wast zichzelf niet en dan toch spelen?

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:17

Ellenlouise, er zijn ook mensen die bewust voor een kitten kiezen.
Ik heb ook alledrie mijn katten van kitten af aan.

Dat verhaal van die kat met bloed vind ik ook een beetje raar, die kat zal zelf wel ziek ofzo geweest zijn, want katten zijn hartstikke schoon op zichzelf.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:18

Ik snap je punt Ellenlouise, maar dat is ook een beetje egoistisch.
Op de wereld zijn ook tig weeshuisen met kinderen, is er ook een Derde Wereld waar veel te adopteren kinderen zijn. Dan zeg je toch ook niet tegen Westerse mensen dat ze geen kinderen mogen nemen?
Stel dat ik nou een goed tehuis vind voor de kittens, en ik graag een netjes wil vanwege mijn poes? Dan is dat toch mijn zaak?!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:24

Koortje schreef:
Stel dat ik nou een goed tehuis vind voor de kittens, en ik graag een netjes wil vanwege mijn poes? Dan is dat toch mijn zaak?!

Ik leg toch juist uit waarom dat geen goed idee is?

Maar goed, helaas is het niet verboden. Dus fok maar lekker raak en steek vooral je hoofd in het zand en noem mij egoïstisch en jezelf een kattenliefhebber

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:50

Nouska schreef:

Ik meng me even liever niet in de discussie die ik hier zie ontstaan (hoeveel topics lopen hier nu al over mensen ), maar <knip>

Nog lang niet genoeg topics denk ik? "Men" snapt het nog steeds niet, Bokt is niet zo rap van begrip zeker