Wie heeft er verstand van KATTEN(kittens)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Wie heeft er verstand van KATTEN(kittens)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 11:57

Hallo allemaal,
Bedankt dat jullie even de tijd nemen dit te lezen..
Ik heb een groot probleem! Ik heb sindas 5 maanden een katje, heb hem vanaf hij (tis een mannetje) 2 maanden oud is. Op het begin was hij heel erg lief en schattig en kwam hij altijd bij je liggen om aandacht te vragen. Als ik bezoek kreeg vond hij dat super, ging hij gelijk op de schoot van diegene liggen en was hij luid en duidelijk aan het knorren. Maar.. sinds een paar weken is dat langzamerhand opeens verandert. Hij is heel erg druk, en als je hem aait gaat hij na een paar tellen opeens bijten en krabben.. Gisteravond lag ik in bed, springt hij opeens uit het niets op me en haalt me zo open met zijn nagels(nog geen cm van me oog vandaan!) Dus loop ik nu met een gezicht vol krassen.. Dat is toch niet normaal??En zulke acties heeft hij de laatste tijd wel vaker.. Ik straf hem wel, maar hij vind geen 1 straf erg. Zo heb ik eerst geprobeerd met een plantenspuit hem een beetje nat te spuiten(katten haten water?) maar dat vond hij niet erg, daarna als hij wat stouts deed deed ik hem in zijn bence(kattenkooi) voor even, vond hij niet erg. De dierenarts zei dat ik hem ook wel een tik( niet te hard uiteraard) kon geven omdat moeder katten dat ook doen bij hun kindjes als ze stout zijn maar als ik dat doet gaat hij keihard bijten en krabben.. en zit ik weer onder de krassen.. Ik weet echt niet hoe dit komt(puberteit?)maar het is laatste tijd echt niet meer normaal!Ik kan niet eens rustig op de bank zitten! Hij heeft elk geval geen energie teveel want hij heeft een hele grote ruimte(gewoon een groot huis) met ongeloofelijk veel speeltjes. Hij is ook bijna nooit alleen thuis.. en krijgt veel aandacht. Wie of wie weet hoe dit komt.. en hoe ik het verhelp.. want ik ben radeloos..Ik ben zo lief voor dat beessie.. en ik vind dit echt heel erg...!
Groetjes Agnes

Chichiba

Re: Wie heeft er verstand van KATTEN(kittens)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:06

Dit zijn dingen die vaak gebeuren bij kittens die te vroeg uit het nest gehaald zijn. De kittens hebben dan nog niet geleerd tot hoever ze kunnen/mogen gaan....Moederpoes leert de kittens wat ze wel en niet mogen doen...corrigeert ze als ze iets doen wat niet mag...
Het is niet voor niets dat fokkers verplicht zijn (door de (ras)verenigingen waar ze lid van zijn) hun kittens tot 12/13 bij hun moeder te houden...Moederpoes voed de kittens op...

Mijn zusje heeft ook zo'n kat die de eerste paar maanden lief was en daarna ook zomaar ineens zonder reden aanviel...Hij komt altijd gezellig uit zichzelf bij je zitten...maar kijk uit als je hem aait...hij kan ineens in je hand hangen...Nu na 3 jaar wordt hij rustiger...en worden die problemen minder maar helemaal weg is het niet...Hij heeft ook weleens spontaan in haar gezicht aangevallen...

Een oplossing heb ik dan ook niet direkt...aangezien we er bij hem ook niets aan konden veranderen...Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:11

Beetje duidelijker zijn met die waterstraal;-) Kat niet meer op bed voorlopig en volgende maand zijn ballen laten verwijderen.

Komt wel goed allemaal.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:15

Castreren heeft helaas bij de kat van mijn zusje helemaal geen verschil gemaakt...Maar vind het wel de moeite waard het te proberen...Je weet nooit...Goeie tip...Je kunt dat nu ook al laten doen hoor...Ik heb de mijne met 6 maanden laten helpen...Mits de ballen goed zijn ingedaald...Hoe kleiner...hoe meer gepriegel voor de dierenarts...dus het kan gewoon...Even de dierenarts bellen voor info...

De plantenspuit maakte bij hem ook niet uit...hij ging rustig mijn zijn hele kop onder de kraan staan om te drinken...Er zijn genoeg katten die niet bang zijn voor water en het zelfs wel lekker vinden...

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:20

Ik denk dat het niets te maken heeft met te vroeg van de moeder af, want mijn katertje van 8 mnd heeft precies hetzelfde gedrag, valt iedereen uit het niets aan, ligt onder de trap te wachten tot je beneden komt, en grijpt je enkels..

En hij leeft nog steeds samen met zijn moeder, hij is nl. de enige overgeblevene van een nestje!!
Ik denk meer baldadigheid, en puberen.. dit gaat vanzelf over.. naarmate hij ouder wordt, en idd castratie wil ook nog wel eens helpen.

Die van mij is absoluut niet onder de indruk van water of een plantenspuit, ik grijp hem bij zijn nekvel, en "spreek m even toe" en dan is er weer rust in de tent.. voorlopig..

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:38

Ik zal mezelf dan maar gelukkig prijzen met veel katten en al veel jaar waarin ik wel succes heb met de plantenspuit. Of ben ik er misschien toch wat duidelijker mee?

Succes!

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:21

Bedankt allemaal voor jullie reacties..! Casteren laat ik hem over 2 weken, hoop dat het iets uitmaakt.. Weet niemand een echte straf voor een kat?Wat een kat dus echt niet leuk vindt?Want hij vind eigenlijk alles best, het doet hem niks.. Hij valt trouwens ook zijn soortgenoten aan.. En ook andere dieren, mijn hondje is opgegroeid met katten(woont bij mijn moeder) en is heel erg lief, ik wilde eens kijken hoe mijn kat bij honden was, en mijn hond was heel rustig deed niks en mijn kat eerst nieuwsgierig.. op een gegeven moment wende ze aan elkaar.. Ging me kat zelfs bij hem liggen.. en opeens viel hij hem dan toch aan.. Me hond helemaal bloed op zijn neusje!(gelukkig is hij echt een lomperik die niks terug doet ) Maar ik vind het wel erg ver gaan.. Je moet toch gewoon rustig op de bank tv kunnen kijken..zonder bang te zijn aangevallen te worden en opnieuw krassen te hebben?

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:25

Oja ern rosita.. Als je hem natspuit.. hoeveel water dan oook.. Gaat hij zich uitgebreid wassen.. Hij blijft er gewoon voor staan als je naar hem komt met die plantenspuit.. Heb hem 1 keer gewassen met speciale kittenshampoo..Vond hij heerlijk hij stibbelde helemaal niet tegen...

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:31

Ik zou als hij dat nogeens doet, gewoon zijn pootjes pakken, zodat hij je niet kan krabben en dan een tik geven.
Het klinkt mischien een beetje hard, maar meestal helpt het wel.

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:33

Ja die van mij is ook niet onder de indruk van water, want hij staat regelmatig bij mij onder de douche..of springt in een emmer met sop..
Het enige dat bij Daantje werkt is hem grijpen bij zijn nekvel, dan is hij behoorlijk onder de indruk..

Nessah, misschien is dat een tip voor je, of reageert hij daar ook niet op?

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:37

Onze kat is ook zo, hij is nu bijna 2

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 13:39

Wat ik meestal probeer is hem een tik op de bovenkant van zijn hoofd te geven(niet te hard hoor ) maar dan krijg ik meestal een 3 keer hardere klap terug.. als ik zijn nekvel pak begint hij heel erg tegen te stribbelen en glijdt hij 9 van de 10 keer uit mijn handen( en je raad het weeeer nieuwe krassen..) Het lijkt wel alsof hij vals wordt.. en dat wil ik echt niet! En ik snap het ook niet want hij leeft echt een luizenleventje..! Het is ook echt geen spelen want hij heeft zijn oren in zijn nek.. als ik hem goed te pakken krijg en hem een tik geeft luisterd hij wel maar meestal als hij me aanvalt rent hij gelijk keihard weg omdat hij heel goed weet dat hij dat niet mag.. En min dierenarts neemt het allemaal niet zo serieus(komt wel goed.. gaat wel over ect.) Maar ik dus wel.. Straks zit ik met een valse kat..Als ik later kinderen heb! En ik ben wel gek op die kat dus ik wil hem echt NIET wegdoen! Ik moet eigenlijk een straf bedenken dat hij mij niet kan aanvallen.. Zucht.. moeilijk

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:42

een tik leren ze vrij weinig van.
hij zit duidelijk in de pubertijd en heeft teveel energie, speel je genoeg met hem?
wij mensen kunnen een kat niet straffen, een kat zal het eerst uit willen vechten met zijn tegenstander, en dat kunnen wij mensen niet.
wat dus kan helpen is een nieuwe kat erbij, waar ie mee kan stoeien en zo leert zich te gedragen.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:58

crossmonster schreef:
een tik leren ze vrij weinig van.
hij zit duidelijk in de pubertijd en heeft teveel energie, speel je genoeg met hem?
wij mensen kunnen een kat niet straffen, een kat zal het eerst uit willen vechten met zijn tegenstander, en dat kunnen wij mensen niet.
wat dus kan helpen is een nieuwe kat erbij, waar ie mee kan stoeien en zo leert zich te gedragen.

Dit is de katse variant van 'gooi hem maar in de opfok en alles komt goed'

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:04

Hmm, ik heb ook zo'n kat die alles pikt... maar (!) bepaalde geurtjes vindt hij super smerig, zoals citroen of banaan, dus als hij weer eens vervelend is geweest, houdt ik deze onder zijn neusje.... want water, tikken, etc... dat helpt echt niet.

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:23

Schimmelig.. dat zal ik eens proberen nog nooit in me op gekomen! Bedankt.. Crossmonster.. een 2e kat zit ik echt niet op te wachten..Ik heb me handen vol aan 1 kat.. en wil niet het risico lopen dat ik een 2e kat aanschaf die ook zo word.. Maar hij loopt lekker door het hele huis heen.. heeft veel speeltjes en tuurlijk krijgt hij alle nodige aandacht.. Energie teveel zou het bijna niet kunnen zijn.. Maar hoezo doet hij dit ook bij andere dieren?Als ik bij de dierenarts ben en er loopt nog een kat gaat hij lopen blazen haren overeind en valt hem aan

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:54

Een andere kat kan ook ineens de rust in huis brengen...Je hebt nu je handen vol omdat jij de enige bent aan wie hij zijn energie kwijt kan...Als hij een katsvriendje heeft doet hij dat veel minder bij jou en allemaal bij dat katsvriendje...Een andere kat zou dus veel zorgen...drukte en stress bij JOU weg kunnen nemen...
Als een kat een tijdje alleen is reageren ze vaak zo op andere katten...wil niet zeggen dat hij een andere niet zou accepteren...Je kunt namelijk ook voor een 1 jarige kat uit het asiel kunnen kiezen...of een 2 of 3 jarige die al wat meer volwassen en wat rustiger is...

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:00

Geloof mij, als ik zeg dat een andere kat erbij nemen ECHT GEEN oplossing is...vaak worden ze territoriaal (denk aan: in hoeken pissen)... zelf met mijn kat dat probleem ook gehad en geloof me, da's niet tof!

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:06

Schimmelig schreef:
Geloof mij, als ik zeg dat een andere kat erbij nemen ECHT GEEN oplossing is...vaak worden ze territoriaal (denk aan: in hoeken pissen)... zelf met mijn kat dat probleem ook gehad en geloof me, da's niet tof!

Ik heb dit probleem vaker gehoord (asiel) en het is meerdere keren op deze manier opgelost...
Bij de kat van mijn zusje...(zelfde geval...geen andere katten gewend) hebben wij ook eerder een andere (logeerkat kater) gezet...voor langere tijd...gaf geen problemen...alles in de kattenbak...samen op 1...Nooit ergens anders een plasje...

Het is maar of je het de moeite vind het te proberen...

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:36

Misschien als ik hem naar buiten laat gaan dat hij ook rustiger wordt, alleen ik ben bang dat er dan iets gebeurd( auto's.. verdwalen ect) maar een 2e kat is geen optie voor me.. Pff lastig.. Ik heb wel vaker katten gehad(bij me moeder) maar zo erg als dit nog nooit meegemaakt.. echt die oren in zijn nek en bijten en krabben.. Ik laat hem snel caseteren,probeer een citroen onder zijn neus te houden >;) .. en laat hem dan misschien toch naar buiten gaan(straks komtie nie trug.. )

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:37

casteren bedoel ik schrijf foutje

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:41

Zo is de kat bij m'n ouders ook (en die is 10 ). Die is te vroeg bij de moeder weggegaan en het zal nooit overgaan. Ik denk wel dat ie gewoon een soortgenootje mist. Onze katten (van nu 1,5) doen het namelijk ook Maar dan bij elkaar. Het is volgens mij normaal kattengedrag, maar als er geen soortgenootjes zijn dan passen ze het maar toe op dat wat er wel is en in dit geval ben jij dat. Ik vond de kat van mijn ouders altijd maar eng en had het idee dat zij niet spoorde, maar nu ik m'n eigen donders met elkaar zie merk ik dat het gewoon heel normaal speelgedrag is.

Nessah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:47

Jeetje.. Ik maar denken dat mijn kat een speciaal verhaal was.. Maar zo te zien zijn er nog veel meer katten die zo zijn.. Ik probeer even alles uit en laat het wel weten of het een succes is

Manny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:48

dit deed de poes bij mijn vader ook. Jong beestje heel speels, ze hebben nog een oudere poes en die werd een keer gek van dat gespring en gedoe en heeft goed uitgehaald. Niks aan de hand met de kleine alleen goed geschrokken sinds dien eigenlijk niks meer aan de hand soms heeft ie nog rare acties.

en over buiten. De kleine komt van boederij groot altijd buiten geleefd en leeft nu in stad dicht bij treinsporen etc. 2 weken binnen gezeten s'middags als iemand thuis was mocht ie naar buiten in de tuin alles dicht en dan kon ie lekker rennen. Daarna mocht ie naar buiten en als ie rond uur of 4 binnen zat kattenluikje dich en dan zat is s'nacht binnen en s'morgens kon ie weer weg. Nu kan ie dag en nacht buiten en zit elke gewoon te wachten bij katten bakje.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:50

www.staldanae.nl

raadpleeg nancy eens , zij kan je vertellen waarom hij zich zo gedraagt