Konijn laten vaccineren..ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Konijn laten vaccineren..ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 23:56

Vandaag kreeg ik een oproep van de dierenarts dat vanaf dit moment de bescherming van mijn konijn tegen Myxomatose en VHS ten einde loopt en dat ik hem daarvoor weer kan laten inenten.

Nou is het zo dat ik zelf mijn konijn nooit heb laten inenten tegen deze ziektes, maar kennelijk zullen ze dat in de dierenwinkel waar ik hem vandaan heb al wel hebben laten doen ofzo..

Maar mijn konijn is nu 5 jaar oud en ik heb gehoord dat die vaccinatie ook niet altijd even veilig is.. M'n konijn staat altijd binnen en alleen in de zomer loopt ie wel eens een paar uurtjes buiten, dus ik vraag mij af of het wel zinvol is om het risico te nemen van een vaccinatie..

Heeft iemand hier zijn/haar konijnen laten vaccineren tegen deze ziekten, en weet iemand wat de risico's hiervan zijn?

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:02

Ja, ik heb het de afgelopen twee jaar laten doen omdat we hier een grote myxomatose-epidemie hebben gehad. Besmetting kan dan plaatsvinden d.m.v. parasieten en dan is alleen je konijn binnen houden niet genoeg. Maar ik ben ook geen voorstander van onnodig vaccineren, dus twijfel ik nu of ik het dit jaar wel zal laten doen, aangezien het wilde konijn hier nu zo'n beetje een uitgestorven diersoort is.
Overigens hebben mijn konijnen tot nu toe geen nadelige gevolgen ondervonden van de entingen.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:04

Wij hebben echt al jaaaaaaaaaaren konijnen, en nog nooit geent?

ellepel

Re: Konijn laten vaccineren..ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 01:07

ik heb show konijnen gehad alles laten inenten en de helft ging toch dood aan vhs...sindsdien laat ik helemaal niks meer enten

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:46

Ik laat mijn konijnen ieder jaar enten voor beide ziektes. Ik woon dan wel in een risico gebied. Een paar jaar geleden is bij de buren VHS uitgebroken, alle konijnen dood. 2 van mijn jonge konijnen waren niet geent en zijn gesneuveld. mijn andere konijnen (wel geent) zijn blijven leven. In ons vorige huis hadden we ook konijnen en toen daar VHS uitbrak, gingen alle konijnen uit de straat dood, behalve mijn geente. Dus jij mag het zeggen: toeval of toch maar liever enten?

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:52

Ik heb d'r 3, waarvan er 2 ruim 7 zijn, nooit geënt, en nooit ziek.
Jonge laat ik ook niet enten..

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 13:00

Bedankt voor jullie reactie's!

Zo te horen zijn de meningen nogal verdeeld! Ik heb zelf mijn konijnen ook nooit zelf laten vaccineren en tot nu toe hebben ze nooit ergens last van gehad. Mijn vorige konijnen zijn ook allemaal gewoon oud geworden zonder te laten vaccineren.

Ik denk zelf dat het niet echt nodig is, maarja, ik wil natuurlijk ook weer niet het risico lopen dat ze er wel aan dood gaan.

Ik denk dat ik dinsdag de DA maar even bel om advies te vragen wat ik het beste kan doen.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:10

En wat denk jij dat je DA gaat zeggen......

Ik heb mijn konijnen 2x laten enten en ga er nu vanuit dat zij zelf voldoende afweerstoffen opgebouwd hebben tegen deze ziektes. Helemaal niet enten vind ik gevaarlijk.

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 13:26

Rosita schreef:
En wat denk jij dat je DA gaat zeggen......

Ik heb mijn konijnen 2x laten enten en ga er nu vanuit dat zij zelf voldoende afweerstoffen opgebouwd hebben tegen deze ziektes. Helemaal niet enten vind ik gevaarlijk.

Ik zal de DA niet gaan vragen of ik wel of niet moet inenten, maar ik wil wel graag wat meer info over het enten en wat de risico's zijn. Dan zal ik zelf wel beslissen wat ik doe. Ik heb ze namelijk nog nooit laten inenten en ze hebben nooit ergens last van gehad. Dus ik wil gewoon wat meer informatie erover en hoe groot de kans is dat ze het krijgen als ze gewoon binnen staan.

Duncan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:08

silver schreef:
Ik heb zelf mijn konijnen ook nooit zelf laten vaccineren en tot nu toe hebben ze nooit ergens last van gehad. Mijn vorige konijnen zijn ook allemaal gewoon oud geworden zonder te laten vaccineren.

da's niet zo verbazingwekkend, want als ze wel wat gekregen hadden, dan waren ze er niet meer geweest

Maar goed, ik heb het vorig jaar eens helemaal uitgezocht wbt myxamotose en VHS. Toen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik lekker blijf enten. Het zijn afschuwelijke dodelijke ziektes, amper (myx) tot niet (VHS) te behandelen en een ontzettende leidensweg voor je nijn.

Er zijn inderdaad risico's verbonden aan het enten. Er zijn dwergkonijnen die absessen gekregen hebben van de entstof (myx was het geloof ik) en er zijn zelfs konijnen aan overleden. Maar, die verhalen zijn allemaal heel vaag, nooit bewezen dat het daadwerkelijk door de enting kwam (except de bulten bij de dwergjes) en de risico's van de ziektes wegen bij mij zwaarder dan de risico's van de enting. Maar goed, ik heb geen dwergkonijnen.

Veel succes in elk geval met beslissen.

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:12

Mijn konijn staat net als die van jou altijd binnen.
af en toe in een zomerdag een aantal uren op t gras buiten.
Maar ik laat hem wel altijd enten. Je praat over 2 prikken van in totaal 10 euro, en als je konijn wel zo'n ziekte krijgt. dan is dat echt een lijdensweg en daar komen ze niet levend vanaf!

dus t lijkt mij een kleine moeite , groot plezier!

Mijn nijn krijgt 1 mei weer zijn jaarlijkse prikjes!

Duncan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:13

Rosita schreef:

Het vervelende van de afweerstoffen is, dat ze "verdwijnen" op het moment dat ze ongeveer een half jaar niet in aanraking gekomen zijn met het betreffende ziekmaker. Jou konijnen zijn nu dus niet meer beschermd!!!!

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:15

Ik heb ook altijd geent met mijn vorige konijn. Was al vanuit de dierenwinkel geent en dat heb ik volgehouden. Myxamotose is geloof ik maar 3 maanden geldig. Ik entte altijd begin juli, dan was hij juli, augustus, september (de risicomaanden) beschermd. Zat altijd buiten in de zomer en muggen brengen het over.

Duncan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:17

silver schreef:
Dus ik wil gewoon wat meer informatie erover en hoe groot de kans is dat ze het krijgen als ze gewoon binnen staan.

Als ze binnen staan is het risico een stuk kleiner, los van de vraag of binnen staan goed is voor een konijn is het risico absoluut niet nul, zeker voor myxomatose niet. Beide ziektes zijn besmettelijk als een ziek konijn in vcontact komt met een gezond konijn, daarbij is myx ook nog eens overdraagbaar door muggen, en die heeft iedereen 's zomers wel in huis. Wat je weleens ziet bij mensen met dwergkonijnen (die niet laten enten ivm de risico's, zie een eerdere post) dat ze een hekje om het hok zetten (zodat evt wilde konijnen niet in contact kunnen komen met het konijn) en het hok afsluiten met horgaas zodat er geen muggen naar binnen kunnen. Je moet er wat voor over hebben

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:19

Onze konijnen zitten altijd buiten en dragen het coccidiose-virus in zich. Ik heb ze nooit laten inenten, maar ik denk dat ik dat dit jaar wel ga doen. Stel dat ze een andere ziekte krijgen en ze het niet aan kunnen door die coccidiose... Weet iemand of er een groter risico op ziektes is als ze al coccidiose in zich hebben?
Laatst bijgewerkt door Ookami op 15-04-06 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:19

Ik laat mijne alleen enten tegen VHS... Myxomatose niet omdat dat hier volgens de dierenarts niet voorkomt. (misschien weinig mugjes omdat we redelijk dicht bij zee woenen ofzo?) Ik ent ze trouwens niet elk jaar, maar om het jaar. Ze doen hier niet aan entingsdagen en met 5 konijnen wordt het wel aardig duur. Dus heb het vorig jaar niet gedaan, en ga dit jaar weer wel denk ik...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:00

Ik ent mn konijn volgende week tegen beide ziektes, zit niet te wachten op een dodelijk ziek dier, zeker niet als ik dat met een simpel prikje kan verhelpen. Ik gebruik lyomyovax (oid ) en cunical en da's vrij veilig. Er zijn ook andere entstoffen die bestemd zijn voor commerciele konijnenhouders (slachtdieren), die zijn goedkoper maar wel gevaarlijker, een op de zoveel konijntjes laat daarbij het leven. Voor zo'n commerciele houder geen drama maar voor gezelschapsdieren dus niet geschikt.

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 16:45

Als ik dit allemaal zo hoor dan denk ik dat het toch wel verstandig is om ze te laten inenten. Ik wist niet dat het door muggen werd over gebracht. Ik wil absoluut niet het risico lopen dat ze besmet raken en een vreselijke dood krijgen...

Ik sta er opzich ook helemaal niet negatief tegenover om ze te laten inenten, maar ik ben alleen bang dat (vooral mijn oudste konijn), straks dood kan gaan door de risico's van de inenting en dat zou ik heel erg vinden. Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ze aan een vreselijke ziekte dood gaan.

Ik denk dat ik het toch maar gewoon moet doen om het risico uit te sluiten van besmetting. Het welzijn van me nijnen staat met dat betreft wel voorop!

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:50

Wij hebben zelf 3 konijnen en laten ze altijd 2x per jaar enten. We hadden eerst ook nog een konijntje van iemand geadopteerd (wegens verwaarlozing) en deze was ook nog nooit geent en deze was na een halfjaar (net een paar dagen voordat hij geent zou worden) overleden. Dit kan natuurlijk ook toeval zijn, maar toch.

Ik zou me vreselijk voelen als 1 van mijn konijen dood ging omdat ik ze niet wil laten enten (wat overigens best veel geld).

Mijn konijnen zitten overigens wel dag en nacht buiten, maar mugjes komen ook heel makkelijk binnenshuis. Idd gewoon doen dus!

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:53

ik laat mijn konijn altijd wel inenten

Ellebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:59

Tatariki schreef:
Onze konijnen zitten altijd buiten en dragen het coccidiose-virus in zich. Ik heb ze nooit laten inenten, maar ik denk dat ik dat dit jaar wel ga doen. Stel dat ze een andere ziekte krijgen en ze het niet aan kunnen door die coccidiose... Weet iemand of er een groter risico op ziektes is als ze al coccidiose in zich hebben?

Coccidiose is geen virus maar een parasitaire infectie. En ze hebben inderdaad minder weerstand als ze al iets anders onder de leden hebben

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:04

Wij vaccinreerden onze konijnen elk jaar tegen myxomatose, maar onze nieuwe nijnen niet meer. De da heeft uitgelegd dat veel konijnen meer ziek worden van de enting dan anders, en veel van zijn konijnenpatienten reageerden er slecht op. Ze kregen dikwijls tumoren (vooral dwergjes) Het is immers gemaakt voor slachtkonijnen vooral, niet voor dwergjes of huiskonijnen. Dus de onze worden niet meer geënt. Dat andere vaccin heeft/ kent hij niet...

Ookami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:19

Ellebel schreef:
Tatariki schreef:

Coccidiose is geen virus maar een parasitaire infectie. En ze hebben inderdaad minder weerstand als ze al iets anders onder de leden hebben

Dan denk ik dat ik ze alle 5 ga laten enten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:26

Ik zit er nu ook over te twijfelen. om meerdere redenen. Mijn konijn gaat deze lente van mij naar mijn ouders. bij mijn ouders komt die buiten te staan. en bij mij staat die binnen. Mijn vorig konijn (had er 2)is daar ook heen gegaan, maar die is aan een onbekend iets dood gegaan. Van de een op de andere dag was hij dood, en hij was nog niet echt oud. In een paar straten verder is er ook een onbekende ziekte geweest waar veel konijnen dood aan gegaan zijn. (bij mij ouders stonden toen 2 konijnen en 1 van de 2 is dood gegaan, terwijl die andere die is blijven leven eingelijk heel zwak is. (lichamelijk)

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:43

Mijn eerste konijn heb ik 1 keer laten enten.. daarbij zei de DA dat het geen ziekte uitsluit maar alleen de kans verkleind... aangezien mijn konijn(en) niet in direct contact komen met wilde konijnen is het niet nodig....

Dus Vaccinatie sluit geen ziekte uit... helaas...