Flora.... aanpakken of spuitje... :S

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rogue

Flora.... aanpakken of spuitje... :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:17

Ik heb een hond... twee, maar het gaat even om één ervan, Flora.
Ik heb haar sinds 11 december 2005 in huis.
Ze is 5 jaar, geboren in de Nederlandse Antillen (st. Maarten) en een onbekend ras.
Bij de vorige mensen moest ze weg wegens een jack russel met epilepsie, telkens als die een aanval had zou Flora de jack aanvallen wat op zich een logisch iets is, kijk maar in een roedel wolven; er kunnen geen zwakke schakels in de roedel zitten dus die worden uitgeschakeld, dat gebeurde dus daar in huis ook en dat kon niet langer.
Toen ik ging kijken naar Flora had ik mijn andere hond toevallig mee en kon er meteen gekeken worden hoe de twee met elkaar op konden schieten... dat ging goed, ik was verkocht en na een bezoekje aan de dierenarts (ik wil geen verborgen gebreken hebben) die haar goedkeurde heb ik haar officieel in huis genomen.

Al die tijd ging het goed, ze heeft last van voedernijd, maar dat is geen probleem; ik zet ze gewoon uitelkaar als ze gaan eten, niet moeilijk. Tijdens het uitlaten doet ze heel vals; grommen, trekken en wil ze naar de hond die we tegenkomen, zetrekt niet met al haar kracht, zij is sterker en ik kan haar op mijn pinkje houden tenzij we een rottweiler tegenkomen, dan wordt ze gek. Mooi dat ik toch de baas ben en ze wel degelijk super onderdanig is naar mij toe.

Een paar weken geleden ging het alleen een beetje anders dan anders; ze viel Vosje steeds vaker aan uit het niets (ander hondje van mij), geen verwoondingen of zo, maar wel agressief.
Dat was niet het enige... op een dag liep een van mijn katten langs Flora, net als elke andere dag, maar dit keer vloog Flora van haar plek en greep m'n kat die daarmee -en ook van schrik- een fikse salto maakte.
Ik heb Flora meteen bestraft en de kat na gekeken; een fikse kras boven zijn oog, niet kapot, maar wel heel erg opgezet wat ik heb af laten koelen met water, kat geschrokken, maar verder niks (weer geluk gehad).
De volgende dag herhaalde dit verhaal zich, alleen dan bij de poes die Flora passeerde midden in de kamer, zij was alleen sneller dan de hond en er is verder niets gebeurd.
Daarna nog een paar keer bij Vosje en nu is het alweer twee a drie weken rustig, maar ik vertrouw haar niet meer, ook gromt ze steeds meer naar mij (wat ik niet toelaat btw).

Ik heb laatst met mensen gesproken die ook wel verstand hebben van honden (zijn fokkers geweest) en daar kreeg ik te horen; aanpakken of spuitje...
Tja, aanpakken wil ik wel, doe ik ook, maar als er niks gebeurd wat niet door de beugel kan, kan ik ook niks doen.
Ik kan haar niet meer vertrouwen, ik kan amper van huis weggaan zonder te denken of ze door de voordeur heen gaat omdat er een hond voorbij loopt, ik moet Vosje altijd maar weer in de bench doen omdat ik Flora niet kan vertrouwen dat ze niet ineens weer gek doet tegen Vos (als ik weg ben zitten de honden in de gang en de katten in de woonkamer).

Dit kan niet langer doorgaan, maar wat moet ik nou?
Flora is hardstikke gezond, is een echt knuffeldier en het breekt mijn hart als ik denk dat ze weg zou moeten, maar als het zo doorgaat kan ik haar niet -meer- aan.

Ik weet het, lang verhaal, maar weet iemand hier misschien iets wat ik het beste kan doen, ik weet het niet meer en ... ik weet het niet meer?

Dit is Flora;
Afbeelding
Knuffeldier

Afbeelding
Vos links en Flora rechts, uitpuffen na het spelen.

Afbeelding
Flora kijkt waar baasje is, wil naar binnen

Afbeelding
Gewoon leuke foto

Lysette

Re: Flora.... aanpakken of spuitje... :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:38

Gedragstherapeut inschakelen! http://www.tinley.nl/ Hier staan wat nummers van gedragstherapeuten.
Succes ermee...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:23

Of een afspraak maken voor de gedragspoli in Utrecht, je dierenarts kan je daarnaar doorverwijzen en het voor je regelen

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:56

idd, niet opgeven, zoek eerst hulp. Dat kan via een kynologenvereniging of direct naar een gedragstherapeut. Wel raar dat ze dit dan zo ineens doet.. Heeft ze daarna ook nog het hondje aangevallen? op de foto's staat ze wel gewoon bij het kleine hondje..

Rogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 00:39

Dat is het nu juist, ze doet nu niks.
Maar dat deed ze eerder ook niet tot ze ineens vals ging doen, dan weer ff niks en dan ineens weer uitvallen.
Met het uitlaten is het altijd het zelfde; komt er een hond aan wil ze er op af en als er een kat is wil ze nog harder die katten pakken.

Het is gewoon telkens een willekeurig moment, zonder reden... anders kon ik er ook wel iets tegen doen zoals met die voedernijd ze apart eten geven.

Ik zal even die link bekijken die je hebt gegeven Lysette.
Ellebel... ik neem toch wel aan dat er ook iets in het noorden van het land is?

Iig alvast bedankt voor de reacties.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:52

Niet meteen inslapen hoor. Met een goede peut is er nog heel wat te bereiken! Toevallig staat er een vergelijkbaar verhaal in het blad Hondenmanieren van deze maand. Hij ligt nog niet in de winkel denk ik (staat een Ierse Setter voorop) en dat is helemaal goed gekomen met gedragstherapie.

Succes!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:15

Ja hoor er is vast wel een gedragstherapeut oid in het noorden. Voordeel van Utrecht is dat daar ook meteen allerlei medische dingen kunnen worden uitgesloten. Zou je dus achter de hand kunnen houden als je er daar in het noorden niet uit komt

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:05

Ik denk dat aanpakken bij deze hond niet gaat werken, ze heeft gewoon veel meegemaakt en daar de litekens op de ziel van overgehouden.
Als je boos en streng gaat worden op deze hond ben ik bang dat het alleen maar erger gaat worden.

Je kan inderdaad aan de slag gaan met een gedragstherapeut, dat gaat heel veel geld kosten en het is maar de vraag of het werkt.
Wat je ook zou kunnen doen is haar na laten kijken bij de dierenarts, het komt ook regelmatig voor dat honden (of andere dieren) agressief worden door een tumor in het hoofd.

Het is heel vervelend, voor jouw en de hond maar ik denk dat het beter is als je een gezin voor haar zoekt, een gezin waar geen andere dieren zijn, zodat ze ook niet de fout in kan gaan.

Hier kan je nog meer lezen over agressie bij honden: http://www.dogweb.nl/gedrag/agressie.html

Heel veel succes, en misschien kan je voor nu even een muilkorf voor haat kopen zodat ze geen andere dieren in huis kan verwonden.

Rogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:23

Arrabel schreef:
Ik denk dat aanpakken bij deze hond niet gaat werken, ze heeft gewoon veel meegemaakt en daar de litekens op de ziel van overgehouden.

Ze heeft het ergens vandaan en aangezien de vorige eigenaren niet echt opvoedend waren... ze kan sinds vorige week eindelijk liggen op commando en ook nu gaat dat nog twijvelig.
Als ik mijn stem gebruik gaat ze al doro de benen, angstig, onderdanig dus idd, echt super streng zijn/boos worden helpt tot nu toe niet echt.

Arrabel schreef:
Wat je ook zou kunnen doen is haar na laten kijken bij de dierenarts, het komt ook regelmatig voor dat honden (of andere dieren) agressief worden door een tumor in het hoofd.

Aan de dierenarts zat ik al te denken, maar meer om te vragen voor hulp....

Arrabel schreef:
Het is heel vervelend, voor jouw en de hond maar ik denk dat het beter is als je een gezin voor haar zoekt, een gezin waar geen andere dieren zijn, zodat ze ook niet de fout in kan gaan.

Dat was ik al van plan eigenlijk, maar aan de andere kant... dan zadel ik die mensen op met een probleem en dat is ook niet eerlijk....

Dankje iig voor het meedenken... iedereen.
Ik zal de dierenarts zeer binnenkort gaan bellen voor info, ik heb nu geen vervoer dus ik kan er niet komen, even vervoer regelen eerst. (mijn scootmobiel is tijdelijk buiten gebruik anders ging ik ff op mn racemobiel erheen )

ps. ik baal dat ik het telefoon nummer niet meer heb van de man waar ik mijn andere hond bij getrained heb -puppycursus- anders belde ik hem op, telefoonboek/goudengids zijn niet echt behulpzaam.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:24

Arrabel schreef:
Als je boos en streng gaat worden op deze hond ben ik bang dat het alleen maar erger gaat worden.

Je kan inderdaad aan de slag gaan met een gedragstherapeut, dat gaat heel veel geld kosten
en het is maar de vraag of het werkt.

Hier kan je nog meer lezen over agressie bij honden: http://www.dogweb.nl/gedrag/agressie.html

Heel veel succes, en misschien kan je voor nu even een muilkorf voor haat kopen zodat ze geen andere dieren in huis kan verwonden.

Zo Arrabel, ben jij ook gedragstherapeut ofzo? Wat vraag jij per uur? Kom op zeg....... laten we even geen diagnoses op afstand gaan stellen!!

Enne hersentumoren komen heel sporadisch voor en zijn vooral 'bedacht' voor baasjes die hun hond niet aankonden en uit onmacht het dier in hebben laten slapen. Dat excuus is namelijk wat naar om op feestjes te vertellen en aan een hersentumor kun je 'echt niks doen' dus iedereen heeft medelijden met je en heeft begrip.

Negen van de 10 honden met een vermeende hersentumor heeft gewoon een baas die hem niet begrijpt....

Op www.honden-gedragstherapie.nl vind je veel gediplomeerde gedragstherapeuten. Ik hoop dat TS er eentje vindt waarmee het klikt en waarmee ze aan het werk kan!

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:26

een muilkorf om als je het niet vertrouwt?
Staat misschien niet zo charmant maar kan een hoop ellende voorkomen.

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:35

hm, misschien een idee om eerst gewoon naar de dierenarts te gaan om een algehele check te doen?
Komt daar niks uit, dan is een gedragstherapeut een idee. Een collega en vriendin van me is hier zeer bedreven in, heeft als 1e de Tinley-cursus afgesloten. In haar/ons werk als dierenartsassistente ziet ze een hoop verschillende karakters en ziet dingen haarfijn aankomen. Persoonlijk kan ik haar echt aanraden. Ze is recht door zee, zegt heel eerlijk waar het op staat en heeft het beste voor met de hond.
Zou niet te lang wachten met afspraken gaan maken, laat het je niet gebeuren dat er iets gruwelijk fout gaat waarna je zegt: 'had ik maar...'
Succes!

Rogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:41

jacimatho schreef:
een muilkorf om als je het niet vertrouwt?
Staat misschien niet zo charmant maar kan een hoop ellende voorkomen.

Een muilkorf zat nu niet zo in mijn hoofd als oplossing... zie je het al voor je het beest de hele dag met een muilkorf om... ?

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:06

Heb ook zo'n hond gehad (duitse herder). Was naar mensen erg lief en erg op mensen gericht, maar andere dieren kon ze niet uitstaan, was erg jaloers. In het begin viel ze de vogels in de ren aan, daarna pakte ze een schildpad (deze hadden het gelukkig overleeft), toen werd de kat achterna gezeten en gedood (wij waren toen niet thuis). Daarna viel ze onze andere hond aan en er volgde een hevig gevecht. Aangezien deze hond (die andere dus) de oudste en tevens ook langer bij ons was, was ze dus de baas. We zagen duidelijk een patroon in het gedrag van haar, ze pakte namelijk steeds grotere dieren. Afstraffen hielp niet. We hebben haar uiteindelijk terug gebracht naar het asiel waar ze vandaan kwam, met de mededeling dat ze niet in een gezin geplaatst kon worden en ook niet bij andere dieren. Het beste was een thuis waar iemand alleen woont of een stel maar zonder dieren en kinderen. Misschien is dit nog een optie! En anders .......Tja jammer dan, dan heb jij je best gedaan!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:23

Wij hebben een angstig aggressieve hond. Hij is in het gezin erg lief!! Ook konijnen en vogels in de tuin doet hij eigenlijk niets. Met wandelen kom je andere dieren tegen. Dat doet hem niet veel, zolang ze maar niet naar hem toe komen. Als er een hond naar hem toe komt en hij ziet dit niet zo snel (van achter af), dan draait hij zich om en bijt direct! Ook katten, koeien, paarden,schapen etc. pakt hij. Wij wandelen dus ook alleen maar met hem aan de riem. Verder is hij helemaal idolaat van een bal. Dus hij heeft een lekke voetbal en die gaat mee als we gaan wandelen. Ziet hij een kat, dan reageert hij zich af op de bal en schudt die een paar keer flink heen en weer. Verder laat hij de kat met rust. Wij hebben de hond gehouden, na heel veel twijfels. Hij is ondertussen 9 jaar bij ons (is 10 jaar oud) en het gaat de laatste tijd eigenlijk erg goed. Voor ons was het geen optie om hem naar het asiel te brengen of naar een ander gezin, omdat we deze niet met dit probleem wilden opzadelen en we bang waren dan de hond van hot naar haar zou worden gesleept. (hij heeft namelijk een erg hoog knuffelgehalte en is binnen in het gezin wel erg lief)

Ik ben geen therapeut, maar misschien is dit een optie, om met wandelen zijn aandacht af te leiden met een speeltje. Dit kan ook alleen maar als je haar alleen meeneemt, anders gaan ze waarschijnlijk weer vechten om het speeltje.
In huis zou ik haar -als je weg bent- apart zetten van de andere dieren, zodat ze geen schade kan aanrichten. En ik zou goed luisteren naar wat een therapeut ervan zegt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:28

Citaat:
Zo Arrabel, ben jij ook gedragstherapeut ofzo? Wat vraag jij per uur? Kom op zeg....... laten we even geen diagnoses op afstand gaan stellen!!

Ik ben zeker geen gedragstherapeut, maar ik kan wel lezen wat Rogue schrijft.
Flora is al super onderdanig naar Rogue toe, als je een hond dan gaat straffen zal dat alleen maar averechts werken.
Je kan beter een baldadige en dominante hond hebben, die kan je straffen en hem een proberen in te dammen.
Maar je kan niet met Flora gaan praten zodat haar zelfvertrouwen omhoog gaat, staffen gaat niet en ze doet het op onverwachte momenten dus je hebt ook geen trickers (een tricker = een moment waar een verhoogde kans ligt dat de hond in zijn oude patroon terug valt) je kan deze momenten niet wegnemen voor Flora want ze heeft geen specifieke momenten waarop ze het doet.

Daarom zeg ik tegen Rogue dat ik denk dat het weining zin heeft om deze hond opeens weer helemaal te gaan heropvoeden.
Als Flora alleen andere dieren aanvalt en geen mensen dan zou het misschien beter voor haar zijn om in een gezin te komen waar geen andere dieren zijn zodat zij alle aandacht krijgt en geen reden heeft om te agressief te worden tegen andere dieren.
Dat is natuurlijk heel vervelend voor Rogue want ze gaat Flora missen, maar wat als Flora wel een keer de kat of Vosje goed te pakken neemt?
Dan mis je ook een dier.
Er zal op dit moment ook wel stress bij de poes en bij Vosje zijn, denk je jezelf maar in dat jij met iemand in een kamer zit die je elk moment kan gaan aanvallen, dan zit je ook niet rustig.

Ik wil Rogue echt niet mijn mening opleggen maar ze vraagt om raad en ik geef die, zo zie ik het.

Citaat:
Dat was ik al van plan eigenlijk, maar aan de andere kant... dan zadel ik die mensen op met een probleem en dat is ook niet eerlijk....

Ik vind niet dat je andere mensen met een probleem opzadeld, als jij gewoon eerlijk verteld wat er aan de hand is?
Flora is toch voorderest gewoon een hele lieve een aanhankelijke hond?

Rogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:07

Ze is een echte knuffeldier, ze zou zo bij je op schoot komen zitten als ze de kans krijgt

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:27

Het is al eerder gezegd en ik zeg het ook nog een keer. Zoek een gediplomeerde gedragstherapeut. Dit is geen probleem om alleen op te lossen; hier heb je echt een deskundige voor nodig, voordat er ongelukken gebeuren. De hond naar een ander gezin doen lijkt me geen oplossing. Daar ontwikkelt ze haar agressie gewoon door, die zich misschien dan uiteindelijk wel op alles en iedereen richt (generaliseren).

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:06

heropvoeden is zéker niet (meer) gaan straffen hoor...... echt niet. Wanneer Flora bijvoorbeeld een onzeker hondje is wat zich denkt te 'bewijzen' door andere dieren een lesje te leren is het niet slim om haar nog onzekerder te maken door te gaan straffen!

Er is in de mogelijkheden van hondenopvoeding nog zoveel méér dan maar meteen gaan straffen. (het zijn geen paarden zou ik bijna zeggen........). Kom, bellen met de peut en heel veel gaan leren over hondengedrag want dat is zó leuk! En je relatie met je hond(en) wordt ook veel leuker!

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:29

Voor het wandelen kun je misschien een halti kopen. Als ze gewoon braaf heeft ze er geen last van maar als ze begint te trekken of wil ze een hond aanvallen kun je haar beter houden. En waarom doe je Flora niet in de bensh. Zij is tenslotte diegene die iets fout doet (af en toe )
Dat ze de katten aanvalt is natuurlijk niet leuk, maar lijkt me ook niet echt een probleem. De hond van mijn oma doet dit ook en tja....het went Verder zal het moeilijk zijn dit gedrag er nog helemaal uit te krijgen...lijkt mij ...
Succes in elk geval!

Rogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 17:40

Eerst even hier op reageren, dan mijn ander verhaal.

kooslover schreef:
En waarom doe je Flora niet in de bensh. Zij is tenslotte diegene die iets fout doet (af en toe )

Als jij haar in de bench krijgt vind ik het heel knap: is namelijk de bench van Vos, Vos is een kleine terrier en geen groot formaat hond dus past niet.

kooslover schreef:
Dat ze de katten aanvalt is natuurlijk niet leuk,
maar lijkt me ook niet echt een probleem

. De hond van mijn oma doet dit ook en tja....het went

Dus jij zou je katten liever dood zien? moet je zelf weten, maar ik niet.
Sorry hoor, maar ik snap niet dat je dat niet als een probleem ziet, normaal is het iig niet.... maar is mijn mening.

Mijn update van Flora;
Gister avond heeft Flora mij geprobeerd te bijten, zonder reden!!
Ik ging kijken welke film ik wou zien dus ik stond op mijn hurken bij mijn dvd's en Flora ligt er vlakbij en die ging ik even knuffelen, ze kwam er zelf voor naar me toe.
Dus ik aai haar, spreek tegen haar (op normale, vriendelijke en rustige toon!), ik vraag haar of ik kusje krijg.... en toen zou ze me zo in mijn gezicht bijten.
Ik was gelukkig snel genoeg en ze raakte alleen mijn neus die de rest van de avond aanvoelde alsof iemand er een tik op gegeven had.

Dat bedoelde ik met zomaar ineens uitvallen... ik deed niks raars, aaide haar niet op plekken wat ze niet wou en ze kwam zelf naar me toe voor aandacht (en ja dat weet ik 500% zeker).
Ik ben vandaag even langs de dierenarts gegaan voor een afspraak aangezien ik momenteel niet kan bellen en morgen moet ik terug komen en heb ik even een gesprek met de da.
Een gedragstraining... als het al helpt wat ik echt heel erg hoop.... ik kan het haar niet geven, ik heb op verschillende site's gekeken en ik kan het niet doen.
Ik wil haar zo graag helpen, ik wil haar ook helemaal niet kwijt, maar ik MOET een oplossing vinden hiervoor en ik weet het niet meer, daarom dus even een gesprek met de da in de hoop dat zij wel iets weet.

Het afgelopen weekend logeerde ik met de honden in Tolbert, daar hadden ze een heleboel ruimte om te lopen en ook daar vloog Flora uit naar Vos terwijl ze in huis gewoon rustig was en Vos ook niets deed behalve zich uitleven in de wei (ik had wel ineens een zwarte hond )

Ik neem Flora morgen mee en ik hoop dat er iets uit kan komen, een oplossing... ik weet het echt niet meer.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:51

Citaat:

Een gedragstraining... als het al helpt wat ik echt heel erg hoop.... ik kan het haar niet geven, ik heb op verschillende site's gekeken en ik kan het niet doen.

Waarom kan je dat niet? Om het maar bot te stellen, je kunt het dus wel om haar af te laten maken? Want daar stuur je nu op aan.

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:24

mmm...ten eerste kan ik je zo geen hulp geven. Ik heb 2 centificaten voor instructeur bij martin gaus.

Zoek zo snel mogelijk een gedragstherapeut, ze kunnen je echt helpen!!

mij lijkt het op eerste gezicht: Onder appel leren vooral buiten het lijkt dat ze haar gedrag van buiten generaliseert en dus ook binnen begint te vertonen.
Dat ze jouw probeert te bijten lijkt mij ook een rangorde probleem. boog je over haar heen?? Zet de rangorde terug. Als ze aandacht komt vragen negeer haar, roep haar als je haar aandacht wilt geven. Is er een duidelijk randorde bij jullie in huis?
Tussen de honden/katten/mensen?

En nog 1 ding: De bench is een rustplaats geen strafhok!!!!!!

ik kan zo ook wel uren doorgaan, mijn advies: GEDRAGSTHERAPEUT!!

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:52

Dus jij zou je katten liever dood zien? moet je zelf weten, maar ik niet.
Sorry hoor, maar ik snap niet dat je dat niet als een probleem ziet, normaal is het iig niet.... maar is mijn mening.

Als ze echt zo hard zou bijten is het natuurlijk wél een probleem, maar ja dat wist ik niet .

Rogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 23:34

Rosita schreef:
Waarom kan je dat niet? Om het maar bot te stellen, je kunt het dus wel om haar af te laten maken? Want daar stuur je nu op aan.

Ik wil helemaal niet dat ze een spuitje krijgt!!!!!!!!

....