Konijn eet en drinkt bijna niet meer..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Konijn eet en drinkt bijna niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 16:21

Hallo,

Ik heb een vraagje mijn konijn eet en drinkt bijna niet, plassen en poepen doet hij ook bijna niet meer en hij is niet meer zo vrolijk als anders.
Hij eet wel andijvie en stukjes appel maar meer ook niet.
Zou het kunnen zijn dat hij een verstopping heeft of dat hij last van zijn
tanden heeft??
Het is een angora mannetje van ongeveer 7 maanden.
Normaal stinkt hij enorm maar nu ook niet meer..
En hij zit zichzelf constant te wassen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:24

Gelijk naar de DA bellen of gaan. Als een konijn niet meer eet en drinkt is er zeker iets mis. Een konijn moet namelijk altijd een volle darm hebben.
Op deze site staan ook erg handige tips
www.konijnen.nl

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:25

Kan het niet zijn dat zn tanden te lang zijn ofzo??
Ik zou ook even de DA bellen.

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:27

Hoe zien zijn keutels eruit??

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 16:32

Ik heb de DA nog niet gebelt want die zegt altijd: kom maar even langs het spreekuur.
ik heb wel een email gestuurt naar vrijkonijn.nl maar ik moet even wachten op antwoord terug.
Keutels: Grote en kleine ertussen, de meeste grote zijn niet rond kleintjes wel.

Hij loopt nu lekker rond in de keuken en ik zie hem nu wel wat hooi eten.. dus dat gaat al goed..
Maar normaal rent hij keihard door de keuken en springt een gat in de lucht maar nu huppelt hij een beetje rond.
Ik hoop dat het vals alarm is

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:33

Ja ik denk ook wel dat het vals alarm is gelukkig. Misschien had ie wel een dipje haha.
Veel plezier met je nijntje

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 16:44

Wat me moeder laatst heel erg opviel is dat hij opeens bang is van harde geluiden..
Normaal is hij heel erg nuchter en vrijwel nergens bang voor..

Mss last van zijn oren? want die is hij heel de tijd aan het wassen..
Het kan natuurlijk zoveel zijn maar dat hij niet zoveel eet maak ik me wel zorgen om.

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:25

Ik ben net bij de DA geweest..
Ze heeft alles onderzocht maar heeft niets kunnen vinden, tanden waren gewoon goed.

Ik heb nu wel medicijne mee gekregen om zijn spijsvertering op gang te maken..

Meraki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:29

Had mijn konijn ook, en heel erg traanogen.. Die had het wel met z'n tanden.. toen is ie geopereerd.. en nu had ie het laatst weer .. heel raar

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:34

Waar je voor moet uitkijken als hij zichzelf wast, is dat hij dan zijn haar mee naar binnen slikt. Daardoor kan hij een soort haarballen in zijn maag krijgen en vervolgens heeft hij dan geen plaats meer voor eten. (Maar dat heeft de DA vast wel nagevoeld). Haren lossen uit zichzelf niet op. Je kunt ze in zijn maag oplossen door elke dag vers ananassap te geven. Ze vinden het erg lekker. Je doet gewoon een beetje in een spuitje en spuit dit in zijn bekje. Zodra hij de smaak te pakken heeft, zal je zien dat hij erom gaat bedelen. Ananassap uit een blik of pak werkt niet. De stof die in verse ananas zit zit hier niet meer in. Je kunt wel een ananas uitpersen en invriezen (in een ijsblokjeshouder, dan heb je mooie kleine porties) Ongeveer 5 ml per dag is voldoende.

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:14

Ik zei gister nog voor de gein: "Miss zit er wel een haarbal in de weg" Het kan natuurlijk best.

Hij knapt met die medicijnen iets op, eet elke 2 minuten een klein hapje wortelloof. Maar nog geen hardvoer.

We gaan hem geloof ik baby-voeding geven met een spuitje.

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:01

Hopelijk gaat het nu beter met m

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:09

Hij zit nu aan de babyvoeding..
Heb hem dat net gegeven, hij protesteerd erg maar ik heb het naar binnen gekregen.
Daarna werd hij toch weer ietsjes levendiger..

Drinkt nog steeds niet, en eet ook geen hardvoer afentoe een beetje loof of een hapje van een appel..

ik weet niet wat ik hier nou mee aan moet

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:13

heeft de DA nagevoeld of ie idd haarbal in z'n maag heeft?

sterkte in elk geval.. hoop dat ie snel beter wordt!

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:21

Haarballen zijn geen oorzaak, maar een gevolg. Mochten die er zijn, dan was er al een probleem in de darmen.

Nassie, je kan ook bix proberen te weken en te geven met een spuitje. Maar ik zou nogmaals naar de dierenarts gaan (goede konijnendierenartsen kun je vinden op www.konijnen.nl ) en niet weg gaan voordat je wat weet!
Hebben ze echt met een speciaal apparaatje achter in zijn bekje gekeken naar zijn kiezen?

Nassie

Re: Konijn eet en drinkt bijna niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:31

Morgen middag gaan we weer naar de DA.. de DA heeft met een speciaal apparaatje gekeken in zijn bekkie maar kon niets vinden..

Dat van dat Bix ga ik wel even proberen..
Ik denk zelf niet dat het haarballen zijn maar het zal altijd wel kunnen..
Ik hoop dat ik morgen meer te weten kom.

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:36

Wat de DA wel zei is dat er wel piepkleine haakjes aan zn tanden zaten.. maar dat die nog niet belastend konden zijn..
Maar als je hem nu onder nacose doet komt hij er denk ik niet meer uit..

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:45

7 maanden oud?
Dan moet ie een narcose overleven
MAar om piepkleine haakjes zou ik het niet doen, die van mij heeft ook wat haakjes maar eet nu goed...die is bijna 9 jaar dus die komt niet meer uit narcose.

Ik heb dit zelf ook eerder gehad met die van mij
Maar die zijn oud, deze is gewoon nog jong! Dat is niet goed zeg

Water in zijn bekje spuiten is heel belangrijk anders droogt ie uit. Is ie niet toevallig al uitgedroogt? Pak vel en kijk of het gelijk plat gaat... Een antibiotica kuurtje helpt vaak ook, uit ervaring van een konijn dat dit al meer dan 7 maal gehad heeft...
Is zijn buik dikker dan anders? DA heeft vast buik wel gevoelt maarja je weet nooit...

Niet leuk, hoop dat het snel over gaat.
Ik zou als ik jou was een antibiotica kuurtje (lichte) vragen...maar weet niet of jou DA dat mee geeft. Weet ook niet of het altijd goed is maar bij die van mij heeft het geholpen en die deed het zelfde ; niet eten en drinken.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:51

Volgens mij is antibiotica niet goed voor konijnen vanwege de negatieve invloed die antibiotica heeft op de darmflora (waardoor de kans dus weer groter wordt dat ze stil komen te liggen).

Wat ik hierboven gelezen heb klinkt als wat ze noemen 'darm immobiliteit' dus het komt erop neer dat de darmen niet goed meer werken door een bepaalde oorzaak (haren/voer etc.). Mijn advies is dan ook dat je naar een goede konijnendokter moet gaan. Mijn konijn heeft het ook gehad en is met medicijnen en speciaal poeder wat ik moest oplossen in water en in zijn bek spuiten weer opgeknapt maar ze kunnen hier aan dood gaan.
Milo had ook kleine en grote keutels door elkaar en was veel minder levendig dan daarvoor. Hij is daarna nog een hele tijd zeg maar gevoelig gebleven voor met name groenvoer.

heel veel sterkte ermee

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:32

marleendv_88 schreef:
7 maanden oud?
Dan moet ie een narcose overleven
Maar om piepkleine haakjes zou ik het niet doen, die van mij heeft ook wat haakjes maar eet nu goed...die is bijna 9 jaar dus die komt niet meer uit narcose.

Ik bedoel dat hij de narcose niet overleven zal omdat hij heel erg zwak is geworden, hij is zo mak als een lammetje..

Lontje schreef:
Mijn konijn heeft het ook gehad en is met medicijnen en speciaal poeder wat ik moest oplossen in water en in zijn bek spuiten weer opgeknapt maar ze kunnen hier aan dood gaan.

Ik heb ook een soort poeder gekregen wat ik moet oplossen in zijn drinkflesje..

Natuurlijk spuit ik elke keer water in zijn bekkie, hij is volgensmij nog niet uitgedroogt..
Zijn buik is ook niet echt dikker geworden..

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:46

het poeder wat ik kreeg was een beetje bruinig/gelig en er moest maar net zoveel water bij dat het een papje werd. was i.p.v. z'n gewone eten totdag hijzelf weer goed at en .. ook goede ontlasting had weer. Het had een bepaalde naam maar weet niet meer hoe het heette, is alweer een tijdje geleden. Had er ook een medicijn bij die ik ook rechtstreeks in zijn bekje moest spuiten. als ik eraan denk kan ik wel kijken morgen of ik het ergens nog heb (de namen ervan).

tja en narcose... is altijd een risico. het kan altijd gebeuren dat een dier overlijd tijdens/na een narcose... Gelukkig gaat het ook heel erg vaak gewoon goed
maar als het echt maar kleine haakjes zijn zou ik er nu niks aan laten doen.

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:40

Lontje: het poeder wat ik heb gekregen is wit en je moet het gewoon oplossen in het water..

We gaat toch niet naar de DA vandaag want het gaat al beter met hem.. hij is weer wat levendiger.
Hij heeft vannochtend 1blaadje andijvie, klein stukje wortel met loof en een piep stukje gedroogd brood gegeten..
Daar ben ik natuurlijk reuze blij mee, strax krijgt hij nog wel een beetje babyvoeding en medijcijnen.

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:41

Nassie schreef:
Lontje: het poeder wat ik heb gekregen is wit en je moet het gewoon oplossen in het water..

We gaat toch niet naar de DA vandaag want het gaat al beter met hem.. hij is weer wat levendiger.
Hij heeft vannochtend 1blaadje andijvie, klein stukje wortel met loof en een piep stukje gedroogd brood gegeten..
Daar ben ik natuurlijk reuze blij mee, strax krijgt hij nog wel een beetje babyvoeding en medijcijnen.

Die poeder zal waarschijnlijk niet werken omdat hij niet drinkt!!!!
Dit heb ik namelijk ook gehad met mijn konijn toe ie heel erg aan de diaree was. Hij dronk ook niet meer(hij was net8 weken oud).
Ik moet wel zeggen dat sommige da echt niks van konijnen afweten.
De DA had ook moeten weten dat een poeder niet werkt als een konijn niets drinkt.

Ik ben zelf terug gegaan naar een andere DA en daar kreeg ik een aantal spuitjes mee met een vloeistof en die moest ik dan 1x per dag zelf in zijn mondje spuiten.
Hiervan is ie heel erg opgeknapt en nou heeft ie nooit meer iets gehad

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:31

mijn konijn heeft dat ook gehad we zijn toen naar de dierenarts gegaan en die zei dat hij een maagverstopping had toen kregen we medicijnen en dezelfde dag was hij weer beter!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:23

Ninja2: De DA heeft gezegt als hij nog steeds niet drinkt moet je het poeder met een spuitje geven..

Ik ben heel de dag weggeweest en kom net thuis, heel zijn hok zit onder de strond allemaal diarree-keutels.. ben ik heel blij mee nu is het er lekker uit.. Dan had hij waarschijnlijk wel een verstopping..
Hij loopt nu lekker los in de keuken en is een heel stuk blijer

het gaat gelukkig weer de goede kant op!