Oudere eenzame rat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Oudere eenzame rat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:59

Ik had 2 ratten, 2 dames.
Gisteren is de ene dood gegaan, nu heb ik nog een siams dumbo over. Ongeveer een jaar oud, beetje scheef koppie, mar in goede gezondheid. Omdat ik al teveel dieren heb, wil ik geen nieuwe rat erbij. Hoe zouden jullie dat doen?
Alleen laten of weggeven aan iemand die er belang bij heeft?

Babsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:11

Ik zou eerst kijken hoe je overgebleven diertje het doet in zn uppie, lekker veel aandacht geven enzo . word ze echt rustig en gaat ze erg veel slapen enzo is het misschien toch eerlijker voor haar om haar ergens heen te brengen waar ze weer een vriendinnetje heeft

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:13

ik heb het zelfde gehad, en ik heb mijn rat gewoon gehouden,, maar je moet er wel voldoende aandacht aan geven, want toen ik mijn rat een tijdje niet meer zo vaak pakte is ze doodgegaan. ik heb nu een nieuwe rat die al vanaf het begin alleen zit en dat gaat heel goed. maar van veel mensen hoor ik dat als het maatje van hun rat dood is dat de ander dan naar een tijdje ook dood gaat, gewoon van verdriet en eenzaamheid want ratten zijn hele sociale dieren (maar dat wist je vast al). maar je kunt er geen nieuwe bijzetten of hem aan iemand geven die al een andere rat heeft want dat gaat niet altijd goed.
dus als je zelf niet voldoende tijd hebt om hem genoeg aandacht te geven (dat houdt in gemiddeld 1x per dag een half uurtje of langer uit zn kooi) zou ik hem aan iemand geven waarvan je zeker weet dat hij/zij er wel genoeg tijd voor heeft.
Maarja als je niet genoeg tijd hebt zou je je ratje ook gewoon kunnen pakken als je tv kijkt of op de comp bezig bent ofzo, want dat soort dingen doe je meestal toch wel en dan hoeft je geen extra tijd te besteden aan je ratje maar is ie toch even uit zijn kooitje geweest.
Mijn advies is om hem te houden want anders is niet alleen zn maatje dood maar haal je hem/haar ook nog eens uit zn vertrouwde omgeving.
ik hoop dat je hier iets aan hebt, waarschijnlijk weet je dit allemaal al maar het kan geen kwaad om het hier te plaatsen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:05

Veel pakken is geen optie, daar heb ik geen tijd voor. Daarbij heb ik 2 katten en een Jack Russell, dat is mij een te groot risico als ze er een keer vandoor schiet.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:10

Oh ja, als iemand een goed huis en een maatje voor haar heeft, lijkt me dat wel de beste oplossing. Ze mag dan gehaald worden met kooi en al.

jen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:17

Kan je niet bij een rattenopvang informeren of ze ergens een plekje voor haar vrij hebben. Er zijn volgens mij zat mensen die een wat ouder dametje zoeken voor hun ratje. Heel veel succes met een oplossing zoeken.

Ellebel

Re: Oudere eenzame rat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:01

*houdt zich in om niet meteen te roepen dat ik m wel wil*

Als je er echt weinig tijd voor hebt zou ik er toch iemand anders voor zoeken. Aleen is ook maar alleen en zeker voor ratjes. 1 jaar is trouwens nog helemaal niet oud, ik heb hier een dame van 4,5 zitten zonder ook maar een bultje of grijs haartje. Dat scheve koppie kan vaak ook weer over gaan als je er even een flinke kuur enrofloxacin tegenaan gooit, meestal hebben ze middenoorontsteking door chronische mycoplasma, maar niet iedere DA denkt daar aan en roept dan dat ze een hersenbloeding hebben gehad oid.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:24

Kim wist er heel misschien iemand voor, zo niet mag ze echt naar een fijn huis, dus je bent van harte welkom om dr op te komen halen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:30

ik wacht op antwoord net weer even emeel getjekt maar nog geen antwoord gekregen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:48

Ratten zijn heel makkelijk bij andere ratten te plaatsen, zeker als ze al van kleins af aan mederatten gewend zijn.

Heb ze jaren lang gehad, ook opvang en zelfs de grootste dominante etters gingen bij mij de groep in, je moet echt heel erg veel pech hebben wil het eens fout gaan, misschien dat iemand met twee rittens haar wel als opvoedmama er bij wil hebben, meestal leven ze ook helemaal op als er een stel rittens om ze heen rennen.

Denk dat je er dus wel een goed plaatsje voor kan vinden en denk dat dat idd ook de beste beslissing is.
Zal mijn ogen voor je open houden.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:10

ik heb hetzelfde gehad
mijn 2de ratje was een jaar na mijn 1ste dood gegaan maar ik zat natuurlijk nog met mijn 3de van 1jaar oud.
ik heb er geen nieuwe bijgenomen en dat ging perfect
in het begin gaf ik hem veel aandacht maar na een paar weken was het zo af en toe dat ik hem even liet rondlopen en hem knuffelde.
hij is 3 geworden en toen heb ik hem laten inslapen omdat hij vocht op zijn longen had

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:17

Dan kun je hem nog beter herplaatsen. Als een rat gezelschap gewend is, vind ik het sneu om hem daarna alleen in de kooi te laten zitten

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:22

misschien wel maar het is enorm moeilijk om iemand voor een ratje te vinden als je zeker wil zijn dat hij niet als slangenvoer eindigt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:30

Ook in belgie zijn zat liefhebbers en opvangen te vinden. Je moet er alleen wat moeite voor doen

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:31

tja ik hield hem liever bij denk ik
hij heeft toch nog een mooi leven gehad

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 18:17

Ja leuk, de hele dag alleen in een hok. Dat probeer ik nou juist te voorkomen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:04

ratjes kunnen niet zo goed alleen zijn, ik zou een huis voor haar vinden bij iemand anders met andere ratjes.

Izie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:16

Ik zou ook proberen om hem ergens te herplaatsen! wel ergens waar je er idd zeker van bent dat ze niet in een slang eindigd!

Tis dat me vader me vermoord als ik er nog 1 bij neem

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:44

En waar denken jullie dat ik mee bezig ben?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:15

Citaat:
Alleen laten of weggeven aan iemand die er belang bij heeft

Citaat:
Ik zou ook proberen om hem ergens te herplaatsen!

Citaat:
En waar denken jullie dat ik mee bezig ben?

Je vraagt zelf wat je er mee moet, alleen laten of weggeven, dan is het logisch dat je zulke antwoorden krijgt he.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:18

Billy schreef:
Oh ja, als iemand een goed huis en een maatje voor haar heeft, lijkt me dat wel de beste oplossing. Ze mag dan gehaald worden met kooi en al.

Billy schreef:
Kim wist er heel misschien iemand voor, zo niet mag ze echt naar een fijn huis, dus je bent van harte welkom om dr op te komen halen

Zo bijdehandje, als je goed gelezen had.....
Wat jij kwoot, komt uit mijn eerste bericht, daarna is er al een hoop gezegd.
Selectief kwoten kan de boel aardig verdraaien.....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:21

Nouja zeg het mag wel ietsje vriendelijker hoor, ik bedoel alleen maar te zeggen dat het in de eerste post overkomt alsof je advies wilt. Had dan meteen gezegd:"Ik zoek een goed tehuis voor mijn ratje". Het was allemaal alleen maar goedbedoeld advies hoor.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:22

Nogmaals als je goed gelezen had, had je gezien dat ik advies gekregen had en er naar gehandeld heb.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:22

Nou succes ermee dan maar.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:09

Ik heb ook 2 ratten gehad. Toen de ene overleed, ging de andere binnen een maand later.
Ik hoop dat je een goed tehuis voor haar vind of wel de tijd vind om haar genoeg aandacht te geven.