discussie kat alleen zielig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

discussie kat alleen zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 03:41

Afgelopen najaar is mijn andere kat(pasja) helaas overleden en sindsdien is Shiva alleen. Pasja en zij zijn beide erg dominant en lagen bijna dagelijks met elkaar in de clinch wie de baas was. De uitkomst wisselde regelmatig en pasja claimde mij als baasje zijnde heel erg tegenover shiva.

Pasja leeft helaas niet meer en nu heeft shiva de kans gegrepen om een band met mij op te bouwen. Ik vraag me weleens af of het niet sneu is dat ze nu alleen is, ik hou mijn kat(ten) binnen btw.

Ik heb niet echt de indruk dat ze het erg vind maar ben erg benieuwd naar jullie mening over katten alleen.

ellepel

Re: discussie kat alleen zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:53

zolang kat happy,blij en vrolijk is is er toch niks aan de hand?

ik had er eerst 2, dat werden toen 12, beiden kregen een nest van 6.
van die jongen nog 2 zelf gehouden dus had ik er 4.

na jaren had ik er nog maar 3, toen werden het er 2, en uiteindelijk nog maar 1 .
de anderen kregen kanker en 1 is aangereden door een auto.

die een voelde zich best lekker, kreeg alle aandacht,kon naar buiten mooi toch?

toen stond er op een dag een verwilderd mager katje in de tuin en sindsdien heb ik er dus weer 2....
1 alleen? niet erg zolang kat dus blij is, je merkt t wel
Laatst bijgewerkt door ellepel op 25-02-06 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:55

Een kat is een solitair levend beest, dus die kan prima zonder soortgenootje.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 11:11

een kat alleen kan prima leven hoor
wij hebben ook twee katten gehad en die waren alleen maar aan het ruzie maken. Toen de een overleed leek de ander zelfs gelukkiger te worden omdat wij hem meer aandacht gaven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:01

Mlies schreef:
Een kat is een solitair levend beest, dus die kan prima zonder soortgenootje.

Inderdaad!!

Bianka02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:04

als ze niet bang en alleen in een hoekie zit dan is het volgensmij geen probleem je meot wle in de gaten houden dat ze wel blijft eten want dat willen sommige dieren neit meer doen.

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:10

Katten zijn in het wild ook niet van elkaar afhankelijk, onze kat heeft het is haar eentje veel meer naar haar zin!

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:53

Ik verkoop mijn kittens enkel als er 1 of meer soortgenootjes zijn. Oké mijn katten mogen niet los en alleen buiten lopen en worden dus "opgesloten" in huis of in de ren. Ik denk als er dan geen soortgenootje is dat de kat zich toch een beetje gaat vervelen. Vooral als het baasje dan ook nog eens een full-time baan heeft.

Ik weet het, er zijn katten die het niet kunnen vinden met andere katten, daarbij kan ik me voorstellen dat die katten alleen gehouden moeten worden maar dan het liefst bij iemand die niet hele dagen van huis weg is.

Dit is mijn mening, we kunnen het jammer genoeg niet aan de katten zelf vragen wat ze er nou van vinden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:56

Bamburi schreef:

Dit is mijn mening, we kunnen het jammer genoeg niet aan de katten zelf vragen wat ze er nou van vinden

Dat kunnen we wel hoor, zie topic telepathie met dieren.

puccalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:46

Wij hadden ook maar 1 kat die het prima naar zijn zin had in zijn eentje, kreeg genoeg aandacht van ons. Deze kat hield ook niet van andere katten daar maakte hij alleen maar ruzie mee.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:56

Ik kan aan Shiva niet echt merken dat ze het vervelend vindt om alleen te zijn. Ze is na het wegvallen van Pasja een weekje van streek geweest maar toen was het goed. Ze leek het zelfs veel prettiger te, geen geknok meer om eten, baasje etc. Dat is eigenlijk zo gebleven.

Nu heb ik het aanbod gekregen om van iemand een kat van de zelfde leeftijd in huis te nemen. Ik sta een beetje in dubio en neig ernaar om het niet te doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:17

Het lijkt me ook afhankelijk van de situatie. Als katten enkel met elkaar vechten is gezelschap alleen maar stress. anderzijds heb ik er altijd meerdere gehad die het meer of minder goed, maar nooit echt niet met elkaar hebben kunnen vinden. Veel variaties, van elkaar negeren tot samen spelen tot samen slapen tot elkaar wassen.

Maar ik geloof best dat er katten zijn die liever zonder soortgenoten leven. Dat kan prima als de kat genoeg aandacht krijgt. Ik vind het in elk geval niet fair als je overdag zelden of nooit thuis bent. Maar anders, als de kat er tevreden mee lijkt, prima, hoor.

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:13

Ik heb mijn kat overgenomen van mensen die nog 3 katten hadden, waar mijn kat niets mee kon. Nu heb ik het weleens geprobeerd met katten van vrienden en buren, maar ze lijkt zelfs bang voor ze. Ze knokt niet terug als ze wordt aangevallen, komt alleen met grote ogen bij mij zitten, alsof ik haar moet redden.
Ze is zeker wel een kat die veel aandacht nodig heeft, als ik (in haar ogen!) lang ben weggeweest komt ze me dat uitgebreid vertellen. Dat ze op sommige dagen zelf de hele dag onder het bed gaat liggen slapen, accepteer ik maar.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:15

Ik neem kittens altijd wel per twee zodat ze gezelschap hebben maar mijn ervaring is dat de kat het meestal niet waardeert als er een dood gaat dat je er dan een nieuwe kitten bijzet. Ik wacht dan tot de andere ook dood is voor er weer nieuwe kittens komen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:17

Overigens ken ik wel een kat die altijd alleen heeft gezeten en praktisch autistisch was. Die kat kwam ook niet buiten en dus niet in contact met andere katten en daar is het toch niet goed voor geweest.

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:22

volgens mij zou onze kat graag alleen willen zijn:P
die kleine zit hem alleen maar te klieren en wil alleen maar spelen
maar ik vind dat ze gerust alleen kunnen zijn

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:18

ik heb er ok maar 1. en die heeft alle vrijheid. en buiten heeft hij ook een vriendje

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:06

De enige die het in huis niet leuk vond dat ik vorig jaar 2 kitten er bij nam was mijn oudere kat! Pas na n jaar werd hij niet meer boos op ze maar nog is hij liever alleen met me dan dat hij moet delen in aandacht. Dus n kat kan best goed alleen hoor.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:03

Wij hebben 1 binnenpoes en die is hartstikke gelukkig! Terwijl ze oorspronkelijk van een boederij komt! Wel veel/regelmatig aandacht geven natuurlijk. Ze slaapt veel als wij aan het werk zijn (halve dagen), maar laat absoluut niet blijken dat ze eenzaam is. We hebben ook een konijn en cavia (in hokken), daar kijkt ze weleens bij, maar verder is ze idd op ons gericht. Niks aan de hand volgens mij!

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 03:53

Ik vind dat je altijd zoiezo 2 moet hebben behalve als je een buitenkat hebt die nauwelijks binnenkomt.
Zelf heb ik het geprobeerd maar onze katten kunnen elkaar niet luchten of zien dus we hebben een bovenkat en een benedenkat.
De benedenkat is van mijn ouders is is heel veel buiten en als mijn ouders thuis zijn komt ze lekker binnen.
De bovenkat is van mij en mijn vriend en komt alleen op onze verdieping.
Ik ben practisch de hele dag thuis dus aan aandacht geen tekort.
Al had ik liever gehad dat onze katten gewoon met elkaar op konden schieten was een stuk makkelijker geweest.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:14

zonnebloem18 schreef:
Ik vind dat je altijd zoiezo 2 moet hebben behalve als je een buitenkat hebt die nauwelijks binnenkomt.
Zelf heb ik het geprobeerd maar onze katten kunnen elkaar niet luchten of zien dus we hebben een bovenkat en een benedenkat.
De benedenkat is van mijn ouders is is heel veel buiten en als mijn ouders thuis zijn komt ze lekker binnen.
De bovenkat is van mij en mijn vriend en komt alleen op onze verdieping.
Ik ben practisch de hele dag thuis dus aan aandacht geen tekort.
Al had ik liever gehad dat onze katten gewoon met elkaar op konden schieten was een stuk makkelijker geweest.

Waarom vind je nou dat dat je er 2 moet hebben als ze mekaar toch niet kunnen uitstaan? Als je er 1 had gehad kon ie lekker door het hele huis lopen, nu hebben ze allebei maar een "half huis" en misschien toch af en toe de stress als ze mekaar tegenkomen! En idd is een kat een solitair dier, in de natuur zijn ze ook alleen.

shirley23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:12

Katten zijn normaal dieren die alleen leven. Maar wij mensen zelf vinden het zielig dat ze alleen zijn. En kat zelf vind er niets zielig aan hoor.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:28

shirley23 schreef:
Katten zijn normaal dieren die alleen leven. Maar wij mensen zelf vinden het zielig dat ze alleen zijn. En kat zelf vind er niets zielig aan hoor.

Dat bedoel ik!!

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:18

Toen mijn andere kat dood was was het heel duidelijk te zien dat mijn kat alleen was. Niet omdat hij om meer aandacht vroeg maar hij zat echt in een dip, keek heel zielig uit zijn ogen en was de hele dag aan het mauwen. Ze waren altijd bij elkaar, spelen en slapen.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:32

Volgens mij kunnen mijn twee katten best zonder elkaar. Het zijn dan wel moeder en dochter, maar het is altijd vechten. Ze gaan overigens gewoon naar buiten dus contact met andere soortgenootjes hebben ze wel