Hond begint opeens te grommen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Hond begint opeens te grommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:51

Ik heb een kooikerhondje reu (niet gecastreerd) en hij heeft de laatste tijd als we hem gewoon aanhalen dat hij opeens echt begint te grommen. Als je hem dan op zijn donder wilt geven begint hij nog harden te grommen en dan echt agressief te grommen.
Hij heeft wel vaak last van verstopte anaal klieren. Dus we dachten misschien dat hij agressief word ,omdat hij daar gewoon pijn aan heeft. Maar het is ook wel als ik hem dan begroet als ik thuis komt dat hij opeens zo begint te grommen :S.
We denken ook dat het wel kan komen ,omdat er deze tijd veel loopse teven zijn. Maar zou het grommen dan ophouden als we hem lieten helpen?

Ik ga binnen kort ook aan de eigenaar van onze hondensportschool vragen of zij weet wat dit voor gedrag is.

Weet iemand wat dit voor gedrag is of heb je het zelf met je hond meegemaakt en had jij er een oplossing voor gevonden.

_Rianne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:48

hey

kinkt als een dominantie-probleem.'
wat je zou kunnen proberen is: negeer de hond. als je thuis komt, negeren, hij is er niet. ook als hij naar je toe komt als je op de bank zit of zo, opstaan en weg lopen. ligt hij vervolgens ergens, roep hem eens bij je en aai hem even kort, stuur hem daarna weer weg. laat hem voor alles wat hij van jou wil, zoals aandacht eten koekje weet ik veel wat, laat hem er maar wat voor doen. zitten, af, poot, verzin maar wat!

Succes! Pb mag altijd!

ThePast03

Re: Hond begint opeens te grommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 04:49

Neem eens contact op met de rasvereniging. In het verleden hebben ze wel problemen gehad vwb het karakter bij het Kooikerhondje.
De mensen bij de rasvereniging kunnen je daarover meer vertellen en waarschijnlijk ook verder helpen als dit inderdaad hetzelfde probleem is.

Heb je je Kooiker via de rasvereniging?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 06:22

De rasvereniging heeft zelfs eigen gedragsdeskundigen in huis, beter kun je het niet hebben:

Problemen met uw hondje
Voor gedragsporblemen beschikt de Vereniging over drie gedragsdeskundigen die de leden schriftelijk, telefonisch of via een huisbezoek helpen kleine of grotere problemen met hun kooikerhond op te lossen.

Dhr. J. Andringa
Tel. 0546-456911

Mw. L. v.d. Bogaard
Tel. 0294-251927

Als u gezondheidsproblemen heeft met uw hondje kunt u zich wenden tot het secretariaat van de Informatiecommissie.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 10:25

bedankt voor jullie reacties en tips. Wij gaan nu eerst maandag de DA omdat wij tog denken dat het iets met de anaal klieren te maken heeft. (omdat hij dat vrij vaak heeft en het volgens de DA erg pijnlijk kan zijn). En Als het met de anaal klieren te maken heeft laten we hem helpen zodat hij niet meer zovaak last heeft van de anaal klieren.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:03

Ja misschien eerst lichamelijk alles ok stellen, en dan kijken naar zijn gedrag specifiek. Gromt hij uit angst of dominantie, dat is heel belangrijk. Het kan iets te maken hebben met jouw leidinggeving, misschien heeft hij iets beleeft waarvan hij bang is , best om hulp in te schakelen dan. succes!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:00

Hoe oud is hij? Als hij tussen de 1,5 en de 2 jar oud is begint de pubertijd opnieuw oftwel alles uitproberen. Mijn Duitse herder reu deedt het ook mar dat heb ik even goed de kop ingedrukt. Maar wel verstandig eerst even de DA naar de anaalklieren laten kijken. Dat is echt pijnlijk voor een hond. Kun je ze zelf niet uitdrukken?

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 01:52

Xox: wij laten het liever doen. En onze hond word in mei 4 jaar dus pubertijd kan het niet meer zijn

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:57

Dominantie! Castreren helpt in 95% vd gevallen wel, maar je moet je eigen gedrag ook eens onder de loep nemen.
als hondeneigenaar moet je bijvoorbeeld gewoon de etensbak terwijl de hond eet gewoon weg kunnen pakken, kan dat niet, dan heb je een probleem!

De hond van mijn ouders (bouvier) heeft 1x het lef gehad tegen mijn moeder te grommen- toevallig was ik daarbij. Hij heeft het nooit meer gedaan

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:09

Mist schreef:
als hondeneigenaar moet je bijvoorbeeld gewoon de etensbak terwijl de hond eet gewoon weg kunnen pakken, kan dat niet, dan heb je een probleem!

Nonsens! Volgens de rangorderegels is het ook een lager in rang geplaatste hond toegestaan om zijn voedsel te verdedigen t.o.v. een hoger in rang geplaatste. Wel eet de de hoger in rang geplaatste eerst, maar geeft deze een lager in rang geplaatste de gelegenheid om te gaan eten, dan zal hij daar niet meer op terugkomen en doet hij dat toch, dan mag de ranglagere zijn eten verdedigen. Het is dus echt onzin om als hondeneigenaar je plaats te willen bevestigen door de hond tijdens het eten even te gaan pesten door het voer weg te halen.

Ik zou zeker eerst deze hond grondig na laten kijken bij de dierenarts om te zien of er geen lichamelijk ongemak is dat dit gedrag kan verklaren.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:15

Oprtalj schreef:
Mist schreef:

Nonsens! Volgens de rangorderegels is het ook een lager in rang geplaatste hond toegestaan om zijn voedsel te verdedigen t.o.v. een hoger in rang geplaatste. Wel eet de de hoger in rang geplaatste eerst, maar geeft deze een lager in rang geplaatste de gelegenheid om te gaan eten, dan zal hij daar niet meer op terugkomen en doet hij dat toch, dan mag de ranglagere zijn eten verdedigen. Het is dus echt onzin om als hondeneigenaar je plaats te willen bevestigen door de hond tijdens het eten even te gaan pesten door het voer weg te halen.

Ik zou zeker eerst deze hond grondig na laten kijken bij de dierenarts om te zien of er geen lichamelijk ongemak is dat dit gedrag kan verklaren.

Helaas werkt het in Amerika zo dat als een hond in een dierenasiel getest wordt. Oa de etensbak test, en hij gromt en bijt desnoods dan worden ze niet geplaatst en zelfs afgemaakt.

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:14

In Amerika zijn ze dan ook niet altijd even goed wijs. Daar heerst een claimcultuur dus doen ze alles om een schadeclaim te voorkomen ookal is het flauwekul.

Castreren is geen wondermiddel en daar ik zeker niet aan beginnen, omdat je nog niet weet wat er aan de hand is. Castratie is voor een reu een ingrijpende operatie. De vacht van een hond kan erdoor naar de knoppen gaan en een hond die last heeft van angstagressie zal door castratie verslechteren in gedrag. Bovendien heb je met castratie, zoals met elke operatie, kans op complicaties, dus ik zou nooit zomaar een gezonde hond laten opereren.

Ik zou de hond niet op zijn donder gaan geven, omdat je zelf al aangeeft dat het gedrag dan van kwaad tot erger gaat. Ik ken een voorbeeld van een hond die door dit soort correcties steeds agressiever werd. Die hond handelde uit onzekerheid en werd daar keer op keer in bevestigd. Pas toen ze zijn gedrag gingen negeren is hij een heel stuk rustiger geworden.

@annepaardoes: Laat je hond eerst eens helemaal nakijken door de dierenarts om lichamelijke klachten uit te sluiten. Je kan het aan de eigenaar van de hondenschool vragen, maar volg nooit blindelings de adviezen van mensen op, want er worden nogal eens wat "goede" adviezen gegeven. Je zou er ook naar kunnen laten kijken door een gedragsdeskundige.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:20

eveline_B schreef:
In Amerika zijn ze dan ook niet altijd even goed wijs. Daar heerst een claimcultuur dus doen ze alles om een schadeclaim te voorkomen ookal is het flauwekul

Dat wilde ik maar even zeggen jah. Vind het ook erg drastisch.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:31

Van die etensbak heb ik ook mijn twijfels, maar kijk uit met hem te straffen als hij gromt, als hij bang is en daarom gromt, kan het juist verergeren. Castratie kan helpen, maar vaak niet meer genoeg als het als zo ver is.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:53

Castereren heeft ook alleen maar zin op jonge leeftijd. Anders zal het gedrag er niet door veranderen daar het al een gewoonte is geworden

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:57

het kan toch zijn dat het uit pijn is ofzo want hij heeft nu al 2 dagen niet meer gegromd. Maar zodra hij begint te grommen gaan we met hem naar de Da om te kijken of hij lichamelijk oke is.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:01

Mijn oom en tante hebben ook een kooikerhondje die hetzelfde gedrag vertoonde.
Mijn oom heeft een aantal keer gigantisch op zijn lazer gegeven omdat de hond zijn zin niet kreeg en dacht te kunnen bijten. Naar hem luistert hij nu prima.
Mijn tante en nicht hebben het beest verwend, geven hem altijd zijn zin en verbieden hem niks. Er gebeurt dus niks maar beest is wel de baas. En nee, ik vind het geen leuke hond, een kreng van een beest is het wat totaal niet weet waar hij aan toe is.

Advies dus: heel gauw met iemand gaan praten die er verstand van heeft. Ook al heeft een hond pijn, dit mag hij natuurlijk laten merken (doet de hond van mijn ouders ook) maar hij zal niet uitvallen en het zeker niet in zijn hoofd halen om te gaan grommen als iemand binnenkomt.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:57

Mijn ervaring (+ 10 jaar op een dierenasiel) is dat castreren in de meeste gevallen wel helpt. Maar het neemt niet de oorzaak weg. zoals Bjarni zegt, ook al heeft een hond pijn, hoeft hij dit niet zo te uiten- zeker niet als je hem zelfs nog niet aanraakt ! Een hersentumor kan dit gedrag wel veroozaken, maar die kans is gewoon zo klein- meestal ligt het in de hond-mens verhouding.

Om een paar voorbeelden te geven, onlangs kregen we een teckel binnen die de gewoonte had om op tafel te schijten Wij hebben de hond (tijdelijk) in huis genomen (dus niet in een hok in het asiel) om dit gedrag af te leren. Bleek een nogal dominant hondje en daarbij vreselijk oost-indisch doof...op tafel schijten heeft ie nooit gedaan bij ons, maar bij terugkeer bij de eigenaar begon het weer van voren af aan, als hij op tafel sprong via de stoelen en de eigenaar kwam in de buurt begon hij ook te grommen.

Alle dieren die in het asiel komen worden overigens nagekeken door de DA- alvorens we ze plaatsen- zeker als mensen dit soort gedrag melden.

een cocker spaniel- 2 jaar, had de eigenaren al verschillende keren gebeten, was niet meer te plaatsen omdat hij dat gedrag zo gewoon was geworden- hij was gewend om de baas te zijn ! na 2x geplaatst te zijn en 2x gebeten te hebben moesten we hem in laten slapen.

Een jack-russel genaamd "spencer" (die zal ik nooit vergeten ) de eigenaar, prima vent die veel voor zijn werk in het buitenland zit, brengt zijn hond vaak voor "vakantie" bij ons- hij zit dan gewoon in huis- geen enkel probleem. Totdat de eigenaar probeert de hond weer op te halen....ging in een mand liggen grommen- en had naar mijn mening echt aangevallen als iemand hem daaruit had proberen te halen. Die man is echt dol op die hond ! maar de hond is de baas.

Zo kan ik nog eventjes doorgaan, maar laat het a.u.b. niet zover komen ! Kooikerhondjes zijn werkhonden (eendenjacht) ze hebben een sterke wil, maar je moet ze wel de baas zijn.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 23:35

maja als ik mijn hond wil bestraffen. Of wat voor manier kan ik dat het beste doen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:52

jou hond is je gewoon aan het uitproberen. want waarschijnlijk als hij begint te grommen stoppen jullie. slim van de hond. alsje dit niet de kop in gaat drukken, gaat de hond dit vaker uit proberen totdat je niks meer kan. dat hij bij alles gaat grommen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:49

Ik zou het straffen toch echt overlaten aan iemand die hierin gespecialseerd is, want je moet exact weten waarvoor je straft en op de seconde nauwkeurig, anders kan het nog erger worden als de hond niet eens weet waarvoor hij gestraft wordt, dan gaan ze bijten, en dan volgt het spuitje meestal...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:08

ik heb zelf dan ook 2 honden (met mn vriend)
wij hebben zo ook onze regels voor onze honden.
Ze mogen NIET grommen. Niet als we aan het spelen zijn, maar ook zo niet. Dat word gelijk de kop bij ons ingedrukt.

zijn we aan het spelen en als ze dan grommen, kappen we gelijk het spel af.

Grommen ze zo vanuit niks naar ons dan corrigeren we met onze stem.(is nog nooit gebeurt)

Onze honden mogen WEL naar elkaar grommen. In spel maar ook zo.
Onze honden mogen ons niet zomaar bijten. Kijk als we aan het spelen zijn dan wel. Is dan het manier van spelen. maar als ze uit het niets bijten, of als ze met elkaar spelen en ons 'prongelijk' happen hebben ze ook een probleem.

Dus hele duidelijke regels. Ook al heeft de hond pijn, een hond hoort niet naar iemand anders te grommen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:13

Nou, als ik pijn heb grom ik ook wel eens hoor...

Dit vind ik niet opgaan. Er MOET eerst gekeken worden of het dier fysiek iets mankeert, anders vind ik het echt niet eerlijk t.o de hond.

Die regels zijn heel goed, stoppen en negeren bij grommen, kan heel goed werken. Corrigeren vanuit stem wordt moeilijker, je moet al de timing correct hebben en steeds hetzelfde woord gebruiken. bv. stout of dergelijke.
Ik ben tegen fysiek geweld, dus ff op zijn smoel slaan geld voor mij niet als een goede straf. Dat snappen honden niet. Dan gaan ze grommen voor je uit angst. Ben je terug bij af.

Ik zou persoonlijk naar een gedragtherapeut gaan of een paar lessen volgen bij een hondenschool die werkt op dit gedrag. Da weet je zeker dat je het goed doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:14

Het klinkt als dominantie. Maar ik vind dat als een hond in zijn mandje ligt, is dat zijn plekje en dan moet je als baas accepteren dat hij met rust gelaten wil worden. Als je je openstelt voor zijn lichaamstaal, dan zul je ook snel merken dat hij lekker ligt en met rust gelaten wil worden en dat je dan niet als eigenaar hem moet tergen om hem te gaan aaien. Hij geeft zelf aan of hij die aandacht wil en ik vind dat je hem ook zijn eigen stukje moet bieden als respect naar het dier toe.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:19

Dat vind ik ook russel, elke hond heeft recht op zijn eigen stekje, en dat moet je respecteren. Zo ook zijn etensbak.

ts: Omdat je zegt dat hij gromt als je hem aanhaalt, denk ik dat een ketting reactie kan zijn, op vroeger straffen, dat hij bang is van je, en zich misschien probeert te beschermen, straf je hem dan nog eens, gromt hij de volgende keer ook, snap je? Hij weet gewoon niet meer wat hij mag verwachten van jullie, en reageert defensief dan. Wat doet hij als je een brokje geeft en door je knieën zakt? Komt hij dan direct? Probeer hem dan eens te strelen.