Gebeten door hond...ervaringen gevraagd..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Gebeten door hond...ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:35

Mijn beste vriendin heeft een Border Collie genaamd Chuck. Ik ken hem al vanaf puppy en ik geloof dat ie nu 3 is ofzo. Hij is altijd blij om me te zien en hij luisterd naar mij ook. Zaterdagavond zaten we te wachten om naar de bios te gaan en ik zat op de grond met Chuck voor me. Ik vond hem al een beetje raar kijken...en opeens greep hij me in me wang. Ik wist eigenlijk niet wat me overkwam, zo snel ging het. Voor ik het wist had hij ook weer los gelaten en had mijn vriendin hem al in zijn mand gesleept en gestraft. Ik zat er heel beduusd en voelde mijn wang warm worden. En toen droop er iets naar beneden...bloed dus...ik heb er gelijk sterilon opgedaan en het bloeden gestelpt. Nu zit er gewoon een korstje op en geneest het wel. Hij zat maar een cm naast mijn oog...gelukkig heeft hij die niet gegrepen...mijn wang is wat dik en met een korst erop maar verder gaat het prima..wel nog gevoelig.

Maar ik wil helemaal niet dat hij wordt afgemaakt omdat hij een keer iemand gebeten heeft. Ik ken hem al jaren en ik hou ook wel van die hond. Maar aan de andere kant als hij een keer gebeten heeft kan hij het zo weer doen....dus wat moet ik hier nou mee? Ik kan hun toch niet vragen om die hond af te maken...ze houden van hem en ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen...

Maar hebben jullie ook wel zoiets meegemaakt en wat hebben jullie toen gedaan? Of wat zouden jullie doen?

Advies gevraagd!!!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:51

ik ben een paar maanden terug ook op stal door een hond in mijn gezicht gebeten. Iedereen sleept zijn honden mee naar stal, prima hoor, als ze te vertrouwen zijn..

Hele mooie Weimeraner was het, en ik liep er naartoe om even een aai te geven. Ze pakte me in mn gezicht, maar liet ook gelijk weer los. Ik had een paar schrammen en een dik gezicht, maar was vooral heel erg geschrokken. Baasje trouwens ook, maar verder niks meer mee gedaan. (ik ben niet zo assertief, ik heb erg lang volgehouden dat het mijn eigen schuld was )

Een paar dagen later liep die hond weer op stal, zonder toezicht, en toen is mijn moeder er naartoe gegaan. Volgens het baasje was de hond keurig onder app'el en bij haar in de buurt (niet dus ), maar ze heeft me wel even meegenomen naar de hond, omdat ik hem doodeng vond. Ze heeft me de truukjes geleerd die ze kan, en nu luistert ze ook perfect naar mij, als ik een stukje brood over heb krijgt ze het ook voor een kunstje.

Neemt niet weg dat ik een stuk voorzichtiger ben geworden met honden, en die ene hond nog steeds niet durf te aaien. Ze wordt nu wel beter in de gaten gehouden, maar ik ben benieuwd wie het volgende slachtoffer is, en of ze dan wel doorbijt.

Afmaken heb ik niet eens aan gedacht, het baasje een schop onder dr hol geven wel
In jouw geval is het lastiger, je kent de hond en de mensen goed. Misschien kun je het er met hen over hebben hoe ze zich in het algemeen gedraagt, of het vaker voorkomt, en wat je ermisschien aan kunt doen (training oid?)

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:53

moeilijk...afmaken zou ik ook niet over mij hart kunnen verkrijgen hoor! Misschien training idd?

karuna
Drukke kabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:17

Afmaken na zoiets is wel erg drastisch. Ik heb het idee dat elke hond hoe braaf ook wel eens kan bijten. Wie weet voelde hij zich bedreigt omdat je voor hem zat.

De kans is heel groot dat het een eenmalige actie van hem is geweest.

Flore

Re: Gebeten door hond...ervaringen gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:26

ik heb wel eens ergens gehoord of gelezen dat als je met een hond op ooghoogte zit en hem de hele tijd aankijkt dat hij zich dan bedreigt kan voelen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij jou nooit had mogen bijten. Maar afmaken zou ik ook niet kunnen hoor.

Melanie_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:32

ik zou wel ff langs de dokter gaan.. je kunt daar ziektes van oplopen, ff een spuitje halen.
Dat van op ooghoogte zitten met een hond heb ik ook wel eens gehoord, maar verder zelf nog nooit problemen mee gehad..

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:36

In beide gevallen hebben jullie zelf een fout gemaakt. Je moet nooit bij een hond die je niet voor 100% kent jezelf op hetzelfde niveau plaatsen door op de grond te gaan zitten, maar altijd zorgen dat je hoger blijft dan de hond. En als je een hond wilt aaien moet je er nooit zomaar op af lopen, maar kijken of de hond niet naar jou toe wil komen. Doet hij dat niet, dan heeft hij geen behoefte aan een aai of is hij misschien wel bang voor je.
Het gedrag van deze honden kan dus wellicht verklaard worden vanuit deze fouten in jullie benadering van de hond. Je kunt echter als hondeneigenaar niet aannemen dat iedereen volledig op de hoogte is van de hondentaal. Ik vind dus niet dat een hond die om deze redenen eens heeft gebeten of zou kunnen bijten zou moeten worden afgemaakt, maar ik vind wel dat je als eigenaar van zo'n hond zou moeten kunnen inschatten in welke situaties je hond gevaar zou kunnen opleveren. En dan dien je deze te vermijden.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:37

op ooghoogte zitten heeft te maken met de leider van de roedel. een baas wordt als het goed is gezien als leider en de hond als roedeldier. wanneer je op ooghoogte zit, probeert het dier de leider van zijn plaats te stoten, dit door middel van een gevecht.
Iedere hond heeft dit in zich. Het lijkt erop dat de hond in jouw geval ook is geschrokken en daarom niet heeft doorgebeten. Zie het wel als een waarschuwing en blijf letterlijk 'boven' de hond staan.
Beterschap trouwens en ga even langs de huisarts voor een tetanus-injectie. Dit hoeft echter niet als je minder dan 10 jaar geleden er al 1 gekregen hebt.

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:49

Is er niet een medisch iets waardoor ie opeens anders was?
Of idd, de manier waarop je zat..

Beterschap er iig mee.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:15

Nu jullie het allemaal zeggen over dat op ooghoogte zitten en kijken wie er hoger in rang is denk ik wel dat jullie gelijk hebben. Maar ik ken de hond dus wel goed, vanaf jongs af aan al en ik weet dat hij goed luisterd en getraind is. Hij heeft zich ook nog nooit zo gedragen...en ik heb toch echt vaker met hem op de grond gezeten...dat doet mijn vriendin ook vaak. Ze stoeien dan ook gewoon en dan is er niets aan de hand. Maar ik ga idd wel voorzichtiger zijn de volgende keer...

Edit: Iets medisch is het niet...de hond is helemaal gezond...(en ik ook... )

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:42

je kent de hond al wel heel lang maar dat betekend niet meteen dat je ook boven de hond staat in de roedel...
Je bent geen vaste factor binnen het gezin en komt zo nu en dan binnen waaien. Dan betekend het niet automatisch dat jij boven hem staat in de roedel... je hebt namelijk je plaats nog niet veroverd...
Zo is het bij mij thuis de regel dat de kinderen van mijn vriend en visite (dus ook goede vriendinnen) nooit bij Timber op ooghoogte mogen komen. Puur omdat ze niet boven hem staan in de roedel...
Je vriendin staat wel boven hem en kan dit dus wel doen aangezien die (als het goed is) telkens haar plaats in de roedel bevestigd...

echter ik zou wel even naar de dokter gaan hoor... even laten controleren wanneer je voor het laatst geent bent tegen hondsdolheid... Aangezien het wel gebloed heeft heb je hier kans op...
Ik ben vorig jaar zomer gebeten door een bordercollie toen ik die loslopend tegen kwam terwijl ik in het bos aan het wandelen was deze heeft mij in mijn bovenbeen gegrepen zonder enige reden je mag rekenen dat mijn toenmalige vriend die hond een rot schop verkocht heeft want hij kwam op een lang pad gewoon aangerend en ik ging al aan de kant voor `m maar als nog greep hij me vol in mijn bovenbeen...
Heb de eigenaar ook de huid vol gescholden dat ze die hond niet los moeten laten lopen maar kreeg alleen te horen van "stel je niet aan"
totdat ik 100 meter verder was zag ik bloed langs mijn been lopen toen ik keek zag ik dus dat hij me wel te pakken heeft gehad (dacht eerst alleen een schram en blauwe plek..)
ben naar de huisarts geweest en was precies op de dag af 10 jaar geleden voor het laatst geënt tegen HDH dus moest meteen maar weer een shot hebben....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 23:51

Ik ben niet zo'n naalden fan...ik neem het risico wel....

Stom, ik weet het...en het is mijn eigen schuld als ik wat krijg...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:59

BeNGeL schreef:
echter ik zou wel even naar de dokter gaan hoor... even laten controleren wanneer je voor het laatst geent bent tegen hondsdolheid...

Bedoel je geen Tetanus?

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:01

ook hondsdolheid hoor, je weet maar nooit

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:13

reininglover schreef:
ook hondsdolheid hoor, je weet maar nooit

De rabiësenting is bij mensen zeker geen standaard enting. Alleen mensen die een verhoogd risico lopen doordat ze bijvoorbeeld met dieren werken en/of in een gebied werken of wonen waar rabies veel voorkomt, worden preventief geënt. Daarnaast kan een enting worden toegepast wanneer je bent gebeten door een dier dat van rabiës wordt verdacht. Is dat niet het geval dan krijg je alleen een tetanusinjectie.
Mensen die preventief worden geënt tegen rabiës moeten dat overigens binnen 5 jaar herhalen en niet binnen 10.

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:17

Volgens mij wordt er in Nederland zelden tegen Rabiës geënt, aangezien de ziekte hier al jaren niet meer is voorgekomen?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 05:40

bah nare evaring, hoe en wat blijft altijd speculeren... wat al gezegd is, op oog hoogte zitten kan een probleem zijn, maar ja dat verwacht je niet als je denkt de hond te kennen..
om het soort van... voor de hond op te nemen...( of igg de ernst te benadrukken) echt bijten, met verkeerde intenties.. geeft meer schade.. dit was meer een hap ( niet oke hoor, dat zeg ik hier niet mee!!) wat er ook gebeurt is, het was voor de hond een aanleiding om te reageren, om te verdedigen.. ikken een boel border collies en ik vind het opzich prima honden, maar...... ze staan er wel om bekend dat ze vrij onverwacht uit de hoek kunnen komen... het zijn honden met een vrij impulsieve reacties... je hoeft ook helemaal niet iets te melden of te vragen om af te maken, dat is onzin, wel is het handig dat ze dit in hun hoofd hebben en weten dat ze op moeten letten...

en wat betreft de tetanus? uh ja eigenlijk moet je die wel halen ( maar ik mag niks zeggen hahaha, haal hem zelf nl ook niet na een beet) rabies gaat het niet om nu.. dit is geen risico factor voor rabies...

sterkte met je wang... dit zijn geen leuke dingen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 08:34

Bedankt...ik had eigenlijk ook helemaal niet aan hondsdolheid gedacht. Maar ik weet wel dat die hond van mijn vriendin geen verhoogt risico heeft op die ziekte of dat hij hem heeft. Maar die enting..nee, doe ik toch echt niet... Stom...ja...ik weet het...

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:35

Jeetje wat een rotsituatie! Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te vragen of hij nu afgemaakt kan worden.

Wel zou ik vragen of hij dus voortaan aan de lijn kan worden gehouden! Nou ja vragen... eisen eerlijk gezegd!

Mag ik vragen waarom het geen risico faktor is van rabies?

Want ik snap het niet helemaal... in NL hoeft een hond niet geent te worden, maar als ze naar belgie/frankrijk gaan weer wel. Die van ons is dus geent (door vakantie).

Maar goed... wel even een prik halen hoor Zo gebeurt!

Als het idd komt door het op ooghoogte zitten, moet hij vooral bij kinderen wegblijven!

Ik hou onze hond ook altijd aan de lijn bij kinderen, tenzij in een park, maar dan heeft hij er ook geen oog voor. Kinderen zijn vaak bang voor onze hond, dus kijken ze hem vaak aan.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:46

rabies is hier in nl geen risico.. honden worden hier niet standaard geent omdat dat gewoon onzin is, de ziekte komt bij honden ook nauwelijks voor, waarom het wel verplicht is voor sommige lander over de grens? tja dat zijn bepaalde eisen, soms wat overdreven, soms omdat het daar meer voorkomt ( wilde dieren die dingen over kunnen brengen ed.)

je word in nederland alleen preventief behandlet voor rabies als je ook werkelijk door een dier gebeten word wat een risico factor is ( vos, vleermuis) en laat dit nou niet veel voorkomen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:01

Heel belangrijk.......... even een tetanusprik halen..... echt doe het nou is een prikkie van niks en kan je een hoop ellende besparen.

Mijn hond heeft ook iemand zo uit het niks gebeten, en ik heb hem gelijk af laten maken toen

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:03

KiWiKo schreef:
Heel belangrijk.......... even een tetanusprik halen..... echt doe het nou is een prikkie van niks en kan je een hoop ellende besparen.

Mijn hond heeft ook iemand zo uit het niks gebeten, en ik heb hem gelijk af laten maken toen

nou prikje van niks (auwwwwwwww)

mm tja gelijk af laten maken? 9 van de 10 keer is het niet uit het niets... en voorzorgmaatregelen kunnen ook helpen... hoeft er iig niet gelijk een spuit in...

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:53

Ik ben een tijd geleden gebeten door 3 herders die aan kwamen rennen op hun terrein, ik kende hun ook al vanaf hun geboorte...Maar juist omdat hun baasje heel druk bezig was met roepen enz, werden ze aggressief. Maar het was geen pretje, heel beangstigend, en die honden zijn niet afgemaakt. Sterker nog, niet eens opgevoed. En dus kom ik er alleen nog maar als ze vast zitten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:54

Ik vind het wel een hele foute actie van de bordercollie. Mijn hond zou dat niet 2x moeten doen. Een 2e x is in laten slapen. En ik hou ECHT veel van mijn honden. MAar dit gestoorde gedrag kan ik niet toestaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 14:30

Nee, ik zou het zelf ook niet een 2e keer laten gebeuren als het mijn hond was. Gelukkig gaat het al beter...