hey, een paar weken geleden had ik een topic geplaatst over mijn konijn. hij had last van olifantstanden. (tanden die erg groot worden) ik heb ze toen laten knippen en het ging een tijd erg goed met hem. hij was eerder sterk vermagerd, zo mager het was meer bot dan knijn. nu at hij weer goed elke dag zijn bakje leeg dus besloot ik hem 2 keer perdag te voeren. dat kon geen kwaad. ik had in de dierenwinkel gevraagd welk voer ik het beste kon geven waar dus veel voedsel stoffen in zaten. bix was het beste alles zat dan in 1 brokje geperst. nou het ging super tot een week geleden. hij eet erg weinig misschien net een bakje voer in de week en ik heb een bakje waar precies 40 gram in past. dat is de juiste hoeveelheid voer voor een dwerg knijn. nu eet hij bijna nix meer. Er licht hooi in zijn hok maar daar doet hij ook wel een week mee. en het is maar een plukje. hij is nu nog wel mager maar niet zo erg meer.
nu wou ik vragen wie weet een voer soort of een lekker nij waardoor mijn knijn in 1 hapje veel voeding binnen krijgt zodat hij niet magerder woord.
mijn knijn is nu 5 jaar word in oktober 6, zijn tanden controleer ik wekelijks en over ongeveer 3 week moeten ze dnke ik weer geknipt worden..
maar ik wil nu nog geen afscheid nemen van me kleine vriend. het was me 2e knijn. en ik heb zoveel met hem beleefd. rare enge dingen tot grappige dingen.
hij is namelijk helemaal gek van me hond en het zijn maatjes. toen knijn ziek was ging de hond telkens bij zijn hokje kijken dat doet hij nu nog elke morgen. dan gaat hij voor het raam staan van laat me naar buiten moet rakker(knijn) ff zien. ook is me knijn een keer helemaal open gehaald door een kat wat snachts gebeurde toen hij isn zijn ren zat. dat heeft hij overleefd het is dus best een vechter..
oké lekker lang verhaal maar het moest ff.. wie kan me helpen???
Ga alsjeblieft naar de dierenarts en laat zijn kiezen na kijken...Het kan heel goed dat zijn kiezen inmiddels (veel) te lang zijn...Ze groeien dan in zijn wangen en tong...Net zo lang tot hij helemaal niet kan eten en doodhongert... Iets geven met veel voedingsstoffen helpt niet als dit het probleem is...Je neemt het er niet mee weg...Jammer genoeg heb ik hier verschillende keren mee te maken gehad...
Ook is het niet goed als een konijn een hele dag al niets meer eet...Dan gaan zn darmen stoppen met werken en is het heel moeilijk ze weer aan de gang te krijgen...zoniet onmogelijk...
Sterkte...
Oh en geef aub geen sla...veel te veel vocht...kunnen ze een waterbuik van krijgen...
Oh en nog een dingetje...wil je niet bang maken maar als het echt zijn kiezen zijn ben je vaak al te laat als hij niet meer eet...
Naar de dierenarts en wel zo snel mogelijk anders is hij snel dood. Liefst morgen nog, ook al is het weekend en kost het meer. Het kan een haarbal zijn maar ook iets ernstigers.
waarom hoord dit hier niet is toch beestenboel?? en ik zelf kan dat van de kiezen niet zien??? dankje, ik denk als het zijn kiezen zijn hem maar laat inslaapen.. want om hem dan nog te laten helpen enzo. en als je dan hoord van zijn maagje... dankje bokkers..
iedereen met meer info mag reageren hoor.. hoor alles graag aan.
Maar als ik jou was zou ik ook zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, want olifantstanden die kunnen niet vanzelf afslijten omdat ze scheef groeien, dus dan groeien ze steeds dus je moet ze eens in de zoveel tijd bij de dierenarts laten knippen of misschien kan je het zelf wel leren.
misschien moet je via zo'n soort spuitje.. weet zo niet hoe het heet.. eten naar binnen brengen, totdat je dan naar de dierenarts gaat. drinkt ie wel nog gewoon? als je naar de dierenarts geweest bent, laat ff weten hoe het gaat..! sterkte
Hoort zeker wel bij BB...Misschien zit zij zelf in het verkeerde forum? zonder er erg in te hebben...
Om in zijn bekje te kunnen kijken heb je zo'n kijkding met lampje nodig (net zoiets als ze voor mensen hun oren gebruiken) Het valt niet mee om erin te kijken nl... Ik zou het dus wel snel even na laten kijken...Het is zielig hem onnodig te laten lijden...Je kunt je wel voorstellen hoe pijn het doet als er iets scherps in je wangen en tong duwt...Pijn is je mond is echt verschrikkelijk...
Blijf positief...wie weet is dat het uiteindelijk toch niet en kan hij wel geholpen worden...Maar dan moet je er zeker snel bij zijn...
Mijn dierenarts zei toen...Je bent gelukkig op tijd...Meestal merken mensen het pas als hun nijn niet meer eet...Dan zijn ze eigenlijk al te laat Wordt je niet vrolijk van als je dat hoort...Sterven er veel aan... Ook omdat hun darmen niet meer aan de gang te krijgen zijn...
Ja zo snel mogenlijk naar de dierenarts..als het zijn kiezen zijn en hij stopt met eten..en zijn darmen liggen stil dan is het zo goed als over. Je kan eventueel brokjes in water weken en dan in een spuitje doen en in zijn bekje geven. Dat je nijn 5 is zegt niet dat hij geen 8 kan worden..je beestje is afhankelijk van jou! Sla veroorzaakt diarree en kan je dus beter niet geven.
oke ik ga morgen met licht ff kijken.. en dan beslis ik ff met me ouders wat we doen hun moeten nammelijk betalen.. zijn tanden worden al regelmatig geknipt.
drinken doet hij erg veel.. het viel me op dat hij erg veel in zijn nacht hokje zit... doet hij zowiezo al erg veel maar nu nog meer volgends mij. ik weet het niet zekker.. ik heb nammelijk tot grote spijd een tijdje niet zoveel aandacht aanme knijn gegeven. toen ik er achter kwam van zijn tanden.. ben ik weer voolop zorg aan het beesje gaan geven../ ik weet eigenlijk te laat maar. me school en me hond en tjah tot grote schande msn namen me tijd in beslag. maar ik beloof beter voor hem te zijn.
ik vertel jullie morgen de rest als ik meer weet....
ps is het teken veel drinken wel goed dan?????
en ik zal brood in me hok gooien ik weet hij is er dol op stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.
ik heb hem net wat brood gegeven en hij begon er direct van te eten.. dat was voor mij best een goed teken. hij at weer iets, ik ga zo ff met me pa kijken naar me knijn. vandaag heb ik geen tijd voor de dierenarts waarschijnlijk ga ik er maandag heen. tot zo lang geef ik heb veel brood, en maak alfast wat foto's je weet nammelijk maar nooit. ik vertel jullie zo snel mogelijk meer groetjes blokje
ik stond net in de keuken eten te koken vanuit de keuken kan ik mijn knijn zien. ik vond hem er raar bij zitten dus liep naar het raam, hij had zijn kopje achterover in zijn nek liggen. snel liep ik naar buiten en pakte ik hem uit zijn hok. ik heb toen binnen even naar zijn tanden gekeken. tjah zijn voortanden zijn scheef en zo en slijten niet meer natuurlijk maar dat wist ik opeens begon hij raar te andemen. zijn hele lichaam schokte mee. ik ben toen naar boven gelopen naar me zus. zij kan heel goed met me knijn op schieten bij haar is hij altijd rusitg. snel maakte ik wat foto's het viel me toen ook op hoe hij zijn mondje opeens raar had. net alsof hijgeen adem kreeg..
me ouders zijn nu niet thuis, ze kunne elk moment komen, ik wil nu naar de dierenarts tis zo zielig. het lijkt als of zijn longen stoppen.
naar zijn kiezen heb ik niet gekeken, hij vind het zowiezo niet leuk en nu hij zo raar doet durf ik het niet.. ben bang dat rakker niet lang meer leeft. en omdat ik zelf zie hoe slecht het gaat maar ook me hond voelt het aan. ik liep naar boven met knijn en ruby de hond mag niet boven komen maar hij rende zo achter me aan. dat heeft hij nog nooit gedaan, ik denk dat ruby het aan voelt. hij staat nnu ook voor het raam te kijken... ik hoop vandaag nog naar de dieren arts te kunnen. ik breng vanavond wel verslag uit.. groetjes
Bedankt voor je uitleg ik zal je nog eens wat vragen Blokje...
sorry, hum hij heeft een knaag steen, en krijgt bix en dus sins vandaag weer brood. olifands tanden kan je laten knippen maar ze blijven groeien ik heb gehoord dat je ze er ook uit kan laten trekken dan heeft je knijn geen tanden meer maar of dat nou het beste is geen iedee... mijn knijn heeft dit ook pas sins november of zo.. dus veel verstand heb ik er niet van... mijn knijn zijn tanden slijten mniet meet natuurlijk omdat zijn tanden scheef zijn gaan staan waardoor ze niet meer langs elkaar komen en dan blijven ze groeien. knijnen tanden groeien hun hele leven door. het is dan ook belangrijk om het na te kijken als je winl weten hoe pm me ik kan het uitleggen
lijkt net of ik alles weet niet hoor, ik leer het op school en hier op bokt. lees mijn topic lifandstanden maar eens staat ook ergens bij beesten boel. ergens 4 a 5 pagina's verder denk ik
waaren dit de vragen die je wou weten of bedoelde je het anders????
die olifantstanden hebben hem zeer gedaan, daarom eet hij denk ik niet meer. Als je nog eens met dat konijn naar de dierenarts gaat moe je vragen of hij eens wilt kijken of hij haken heeft op zijn kiezen! dat is meestal het probleem! ik Loop stage bij de dierenarts vandaar dat ik het zo denk! haha
ik weet al wat het is door het knippen zijn zijn tanden gespleten en die brokkelen af wat denk jij dat het beste is hem zo laten leven?? of het nog een weekje aan kijken?? en dan als het niet beter word hem inlatenslapen??
Als ik alles zo lees dan heeft je konijn inderdaad last van zijn kiezen. Een konijn heeft in principe dezelfde tanden en kiezen als een paard. Deze moeten door ruwvoer zoals hooi natuurlijk slijten. Maardit gebeurt niet altijd. En dan moet je de natuur helpen. Ik zou zelf absoluut niet in het bekkie kijken daar je alleen maar stress veroorzaakt en zonder goede apparatuur kun je dat ook niet goed. Ik zou er zo snel mogelijk mee naar de DA gaan. Deze kan de kiezen raspelen en weer glad maken met een dremel. Met een beetje geluk begint hij daarna weer te eten. Meestal eerst alleen geprakte banaan. Hoe eerder je er bij bent hoe meer kans dat het konijn weer helemaal gezond wordt. heb inmiddels op m'n werk al weer vele blije konijnen gezien na hun tandarts beurt. Het is een dankbaar werkje.
Ga nu naar de dierenarts verdorie. Zelf ben ik bijna dierenarts die de richting van o.a. knaagdieren heeft gekozen en ik kan je vertellen dat dit niet meer lang duurt, dit dier heeft echt heel erg snel hulp nodig. Stop met speculeren en doe wat !!!!!!!!!.