Hoe jonge kippen (kuikens) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Hoe jonge kippen (kuikens) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:05

Op school hebben we kuikens voor de open dag. Maar ze worden weer teruggebracht waar ze vandaan kwamen: de kuikenmesterij. Ze worden dus geslacht. Nu hebben een vriendin en ik het voorelkaar gekregen om 2 kuikens mee naar huis te mogen nemen! (We hebben er wel het lokaal helemaal voor moeten opruimen en schrobben ). Morgen halen we ze op.

Maarja.. die beestjes hebben een warmtelamp nodig.. En aangzien ik die niet heb..

Bovenop mijn aquarium zetten in een doos zal ook wel veel warmte geven, want mijn aquarium geeft superveel warmte aan de vbovenkant af (door de plastic kap heen).

Maar dat zal vast wel niet genoeg zijn.. We hebben al wel speciaal kuikenvoer gehaald.

Iemand ideetjes tips ofzo?

[edit] En jaa ik weet dat kuikens grote kippen of hanen worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:07

misschien een gewone lamp erboven? Een gewone lamp helpt wel wat. En veel zaagsel of andere bedekking. Misschien kan je een hittelamp via marktplaats kopen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-06 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

draaakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:08

een gewone lamp geeft ook warmte, anders gewoon eventjes een rode warmte lamp halen

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:11

Zal een gewone lamp niet te vel zijn? En zomaar eventjes een warmtelamp halen.. zijn die dingen niet ongelovelijk duur?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:11

Nee, hoor een gewone infrarood lamp niet.

katrienh

Re: Hoe jonge kippen (kuikens) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:12

hoe oud zijn ze ?

als je de kuikens gewoon binnen houdt (kamertemperatuur), lijkt het mij ook genoeg. Zo'n lamp doen ze meestal bij heel jonge kuikens, en meestal ook nog in een 'lokaal' waar het niet/weinig verwarmd is.

als drinkbak, neem een ondiepe, zodat ze er niet in kunnen verdrinken.

verder mag je altijd pb'en

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:14

Deze kuikens zijn denk ik nog maar3/4 dagen oud. Mijn lerares zij dat ze wel een warmtelamp nodig hadden nog ongeveer anderhalve week, maar ja die heeft er volgens mij ook niet zo veel verstand van
Laatst bijgewerkt door Marloez op 02-02-06 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:14

Het kan met een gewone gloeilamp hoor, je moet er een thermometer naast leggen, en dan moet het ongeveer 30 tot 37 graden zijn. Wij hebben ook wel eens kuikens opgevoed.
En ze eten kuiken korrels, en de eerste paar weken kun je die fijnstampen totdat ze zelf de grotere korrels kunnen eten.
Als je nog meer wilt weten, stuur maar een bp-tje
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-02-06 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:16

Ik heb wel een gloeilamp die heel warm wordt, maar volgens mij een beetje te warm.. er begint altijd zo'n eigenaardig fikluchtje omheen te hangen..
Dat wordt dus een ander lampje voor erin zoeken

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:17

Dan hang je em een stuk erboven hoe hoger je de lamp hangt, hoe minder warm het is voor de kuikens. Gewoon een thermometer erbij leggen, maar zelf kun je het ook al voelen of het te warm wordt.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:20

Ja dat begrijp ik maar heb geen zin om straks de boel in de fik hier te hebben, die lamp kan niet dag en nacht aanblijven, want er gebeurd echt iets mee zo heet word die zelf

Ik zal er iig een thermometer bij pakken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:22

Ik wou net zeggen, een gloeilamp geeft ook behoorlijk wat warmte af.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je met de kuikens gaat doen als een een haan blijkt te zijn, of als het twee hanen blijken te zijn?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-06 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:23

Ik heb zelf toen een gewoon, simpel bureaulampje gebruikt, met een gloeilampje erin, anders pak je een gloeilampje die wat minder sterk is.. 40 watt ofzo? heb ik niet zo veel verstand van

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:26

We hopen op kippen, op school gaat iemand die er verstand van heeft kijken of het haantjes of hennetjes zijn. En anders als het toch een haan is of zijn kunnen we ze bij de kinderboerderij kwijt. Natuurlijk verzorgen we ze eerst wel.
En mocht de kinderboerderij toch op 1 of andere manier niet doorgaan, dan gaan ze de pan in!

*Maar dan weten we zeker dat ze een goed leventje gehad hebben *

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:29

Ik ben blij dat er over nagedacht is! Succes met het opvoeden van je monsters!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:31

Haha bedankt

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:53

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:00

Marloez schreef:
Op school hebben we kuikens voor de open dag. Maar ze worden weer teruggebracht waar ze vandaan kwamen: de kuikenmesterij. Ze worden dus geslacht. Nu hebben een vriendin en ik het voorelkaar gekregen om 2 kuikens mee naar huis te mogen nemen! (We hebben er wel het lokaal helemaal voor moeten opruimen en schrobben ). Morgen halen we ze op.

Maarja.. die beestjes hebben een warmtelamp nodig.. En aangzien ik die niet heb..

Bovenop mijn aquarium zetten in een doos zal ook wel veel warmte geven, want mijn aquarium geeft superveel warmte aan de vbovenkant af (door de plastic kap heen).

Maar dat zal vast wel niet genoeg zijn.. We hebben al wel speciaal kuikenvoer gehaald.

Iemand ideetjes tips ofzo?

[edit]
En jaa ik weet dat kuikens grote kippen of hanen worden

Heej!

Ik heb vorig jaar ook twee kuikentjes mee genomen, want anders zouden ze ook geslacht worden, :% je moet ze in gewoon in een kooitje zetten met wat watjes enzo, *leg gewoon één hoekje vol met watjes en de rest van de kooi bedek je met zand, zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze willen lopen* en vooral wel bij elkaar, want dan kunnen ze elkaar warm houden ! Je moet gewoon een beetje kijken, er is vast wel een lamp bij je in huis die warmte afgeeft, Je moet ze goed verzorgen, want ze laten niet goed zien dat ze ziek zijn, (eerder heb ik dr nog twee gehad en die zijn ook gestorven! )ik ben niet echt een expert op vogel-gebied ofzo, maar als je nog vragen hebt, moet je maar mailen, misschien kan ik je wel helpen, want mijne hebben het wel overleeft, !

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:58

Ik zal eerder zaagsel gebruiken, watten lijken me niet gezond voor het geval ze ze op eten (je weet maar nooit).

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:49

LOESJE!! eindelijk heb ik het topic gevonden! na een uur zoeken... weetje wat me moeke zei?? als we er maar 1 mee mogen kan mijn opa die zoveel met kippen doet:P wel voor nog 2 kuikens regelen misschien, voor gezelschap ik hoop dat dat kan maar ik hoop meer dat we er 2 mee mogen.

maar ja ik neem overmorgen in ieder geval bij me opa zoo'n warmte hok mee, 2 als het mag en ik zal foto's maken en in dit topic zetten, hihi

xxx tine

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:54

hahah ja, ik zou ook zaagsel gebruiken, maar we hebben vandaag al een drinkbakje voer en zaagsel gekocht

mijn moeke is eigenlijk best lief ik mag altijd diertjes meenemen naar huis.
niet van mijn vader, maar ik krijg het wel voor elkaar want we hebben nu ook n konijn , cavia's katten honden en ratten en hij is daar ook gek op hij knuffelt ze enzow

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:56

Als je geen echte warmtelamp kunt regelen, ( kun je er niet een van school lenen ? ) gebruik dan een 'flame' gloeilamp die je erboven hangt, die geven wel wat warmte af, maar zijn niet zo helder, maar oranje. Heldere lampen kunnen kippen namelijk niet tegen ( witlicht )

Op zaagsel zetten, of houtkrul. Niet op watten, daar kunnen ze niet alleen in stikken als ze ervan pikken, maar ook in verstrikken met de pootjes, die vervolgens afgebonden kunnen worden.
Kuikenopfokmeel 1 geven tot ze 6 weken zijn, dan kuikenopfokmeel 2 en kuikengraan.
Waterbakje op een steen zetten, zodat ze erbij kunnen maar er niet in kunnen verdrinken.

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:22

Grof grint in het waterbakje. Dan kunnen ze wél met hun snaveltje erin, maar niet verdrinken. Dat is de beste oplossing.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:31

Hej,
Wat leuk dat je ze gaag verzorgen zeg! Wij hebben ze ook opgevoed, vanaf dat ze 1 dag oud waren. Wij hadden een 40 watt lampje in een pot. Dan wordt de pot warm, en kunnen ze daar tegenaan leunen, maar ze kunnen er ook van weg. Dan vliegt t tenminste niet in de fik.
Over dat zaagsel, ik zou denk ik liever kranten pakken als ik jouw was. Want het schiojnt te kunnen zijn dat ze dat zaagsel opeten, en eraan doodgaan. En het kan aan hun kontje plakken, en dan heb je kans dat ze een verstopt kontje krijgen.
Als drinkbakje kan je ook gewoon een ondiep bakje pakken, maar idd, grint kan ook. En als voor gewoon kuiken poeder. Moet je ze wel even een beetje leren, tenminste, dan weet je zeker dat ze het kunnen. Dat doe je door met je vinger in het eten te porren, en dan komen ze misschien wel aangelopen.
Veel succes, en mocht je nog vragen hebben oid, pm me maar
Groetjes, mij

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:16

deh

trouwens, hoe kan je aan een kuikentje zien of het een mannetje is, of een vrouwtje??