konijn hele dikke wam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

litteltje

konijn hele dikke wam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:52

Mijn konijn heeft een hele dikke wam, ik heb hem niet zo lang, dus waarschijnlijk kreeg hij hiervoor teveel eten.
Nu ben ik bezig met 'm iets minder eten te geven, maar nu begint ie op zijn rug heel mager te worden.
Wat kan ik eraan doen dat die wam wat minder wordt?

Hier een foto:
Afbeelding

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:00

is het een rammetje?

Pluttersput

Re: konijn hele dikke wam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:02

Ik zou hem niet te mager laten worden. Je hebt kans dat dat gewoon bij het konijntje hoort, en dan kan het geen kwaad.
Groetjes, mij

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:10

't is een vrouwtje
ik ben al weer gewoon eten aan 't geven

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:13

ik heb persoonlijk zo'n dikke wam nog nooid gezien vooral niet bij een vrouw. mannetjes krijgen die weleens maar dat heeft met vrouwtjes veroveren te maken. als je het aanraakt hoe voelt het aan(net als het lijfje van het konijn of zachter? of juist harder? kun je het indeuken of vastpakken?)
hoe reageert het konijntje als je eraan zit?

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:14

mijn konijn heeft ook een dikke wam. Ze zit samen met mijn cavia in een kooi. En mijn konijn eet veel meer dan mijn cavia.

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:15

Stippel heeft ook een wam maar dat is gewoon zacht.
Je kunt er in knijpen enzo.
Ik denk dat het gewoon bij je nijntje hoort hoor!!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:16

Vrouwtjes hebben wel vaker zo'n wam. Dat hebben ze om daar het wol uit te halen als ze een nestje gaan bouwen voor B.V. jongen. Dit wil niet zeggen dat de jouwe zwanger is hoor
Mijn konijn heeft ook zo'n wam, en soms als het koud is of als ze schijnzwanger is haalt ze daar plukken vacht uit en maakt een nestje.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:20

Nannes schreef:
Vrouwtjes hebben wel vaker zo'n wam. Dat hebben ze om daar het wol uit te halen als ze een nestje gaan bouwen voor B.V. jongen. Dit wil niet zeggen dat de jouwe zwanger is hoor
Mijn konijn heeft ook zo'n wam, en soms als het koud is of als ze schijnzwanger is haalt ze daar plukken vacht uit en maakt een nestje.

Ik heb een voskonijn en een gewoon konijn.
Het voskonijn heeft geen wam van 'vet' maar van een hele bos haren.
Het gewone konijn heeft wel een wam van 'vet'. Die van mij gebruiken het idd ook voor een nestje bouwen.

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:34

mijn ene konijn heeft een kleine wam van veel haren. achter haar kont en onder haar kinnetje (hoort er gewoon bij) is dat op die foto gewoon huid/vet of iets anders?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:39

Mijn vrouwtje heeft ook een giga wam...Heb hier al eens eerder commentaar op gehad...Dat ze erg dik was enz...Terwijl mij altijd verteld is dat dat hoort...zeker bij hangoren (misschien is ze wel wat te zwaar...maar ze zit buiten met haar vriendje en moet zich goed warm kunnen houden)

Afbeelding

Het is dus de bruine nijn...

enid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:51

mijn ene konijn heeft ook een brij grote wam.
waar kan je aan zien of je konijn overgewicht heeft?
misschien domme vraag

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 19:51

Bedankt voor jullie reacties.
Ik hoef me dus geen zorgen te maken ofzo, das mooi

oja.. hoe weeg ik mijn konijn.. hij is te licht voor onze weegschaal..

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:52

Ik heb 2 vrouwtjes en 1 mannetje en die 2 vrouwtjes hebben ook allebei een giga-wam..

Je moet eerst zelf op de weegschaal gaan staan en kijken hoeveel je weegt..en daarna op de weegschaal gaan staan met je konijn in je handen

Onze konijnen zijn ook dik, maar de dierenarts heeft bij ons al meerdere malen gezegd dat konijnen nooit écht véélste dik kunnen worden...

(Zal wel even proberen een foto te plaatsen alleen mijn album doet het niet)

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:30

Dat had mijn konijntje ook altijd,, maar dan vooral in de winter. Als ze dan een dikke vacht kreeg werd dat deel ook dikker..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:33

Kan je je konijn niet in een weegschaal zetten waar je ook meel en suiker enzo mee weegt
Zo wogen ze de puppies op mijn stage ook

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:36

Als je nijn lekker kan rennen zonder dat zijn gewicht in de weg zit..is hij niet te zwaar..

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:37

Mijn nijnen zitten trouwens niet in een klein hokje...dat ze dik worden door te weinig beweging...Ze lopen vrij op het balkon...kunnen doen en laten wat ze willen...Daar kan het dus niet aan liggen....

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:59

Een wam wordt gevormd door een vetmassa, aanwezig in het lichaam van een voedster, samen met de erfelijke factor die bepaald, dat die vetmassa bij een voedster anders gestockeerd wordt, dan bij de ram. Verder speelt ook het geslachtshormoon oestrogeen een grote rol bij het produceren van deze vetmassa. Dit hormoon produceert een bepaald enzym dat zorgt voor het stockeren van vet op bepaalde plaatsen. Deze vetophopingen drukken de bloedvaten samen zodat de vezelstructuur van de huid verstoord wordt met als gevolg het ontstaan van een huidplooi en het verschijnsel wam. Het staat als een paal boven water vast, dat eenmaal dat vet er zit het met geen stokken meer weg te krijgen is. Verminderen van de hoeveelheid voedsel of het niet inzetten voor de fok doet de wam niet verdwijnen. Eenmaal aanwezig, altijd aanwezig. Daarom is het zeker niet aangewezen een ram met een wam in te schakelen voor de fok. Die ram bezit dan veel te veel vrouwelijke hormonen die gecombineerd met een voedster desastreuze gevolgen zou hebben.

Zie ook: http://www.club.konijnen.be/artikelen/wam.htm

Mijn konijnen (voedsters) in een grote ren, worden niet voor de fok gebruikt en krijgen normale porties voer en zijn dagelijks bezig met rennen en spelen hebben allen geen wam.

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:01

Een wam komt (vooral bij voedsters) sneller voor als men veel brood geeft. Daar zitten nu eenmaal veel voedingsstoffen in. En het is wel een tkeen dat ze te dik zijn. Het is niet altidj helemaal te voorkomen (erfelijkheid) maar je kunt het wel wat beperken door ze veel te laten bewegen en ze dus niet te dik te laten worden.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:46

Mijn vlaamse reus had dat ook..
Afbeelding
en deze ook:
Afbeelding
ze kregen haast geen brood..en kregen genoeg beweging..
Maar ze zijn/waren wel wat dik ja

tijger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:54

jou konijn hoeft helemaal niet te dik te zijn zeker niet als het een vrouwtje is want die hebben het zo veel vaker. en als je wilt weten of jou konijn te dik is zal ik als ik jou was gewoon even naar de dierenarts gaan in plaats van op eigen houtje het konijn maar minder te eten gaan geven.
je zei zelf dat het konijn daarna mager werd ik denk eerlijk gezegt niet dat ze dan echt te dik was en al helemaal niet dat ze te veel eten kreeg bij haar vorige eigenaar.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:59

Mijn vrouwtje heeft het ook hoor, maar die heeft giga overgewicht heb nu speciale brokken van de dierenarts met alleen de voedingstoffen, hele lichte brokken

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:04

tijger schreef:
jou konijn hoeft helemaal niet te dik te zijn zeker niet als het een vrouwtje is want die hebben het zo veel vaker. en als je wilt weten of jou konijn te dik is zal ik als ik jou was gewoon even naar de dierenarts gaan in plaats van op eigen houtje het konijn maar minder te eten gaan geven.
je zei zelf dat het konijn daarna mager werd ik denk eerlijk gezegt niet dat ze dan echt te dik was en al helemaal niet dat ze te veel eten kreeg bij haar vorige eigenaar.

Idd, ff naar de dierenarts gaan om te vragen of het overgewicht is of iets anders, en daar hebben ze lichtgewichtweegschalen dus kun je hem daar laten wegen. Bij de meeste dierenwinkels hebben ze ook zo'n weegschaal en het wegen is gratis.

tijger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:09

sorry als mijn reactie aanvallend overkomt het is niet zo bedoelt maar als jij vind dat jou konijn overgewicht heeft omdat hij een wam heeft en hem daardoor maar minder eten gaat geven vind ik dat eigenlijk niet bepaalt slim. volgende keer kan je misschien beter eerst naar de dierenarts gaan om te vragen wat hij ervan vind.
veder als je wilt weten of je konijn nu nog overgewicht heeft kan je naar de dierenarts gaan die hebben een seciale weegschaal en dan kan je hem wel wegen.
die wam heeft dus helemaal niets met het gewicht van jou konijn te maken.