steriliseren van katten..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamantje

steriliseren van katten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:13

Wij hebben dus 3 katten thuis waarvan nu 2 naar de dokter gaan voor sterilisatie.. Onze oudste wat dus ook hun moeder is gaat nog niet heen omdat wij met haar misschien nog een nestje willen. Het zijn ragdolls..

Maar dat terzijde ik vraag mij nu af of er ook iets mis kan gaan tijdens hun ingreep. Mijn ouders doen er nogal licht over maar ik maak me toch wel beetje druk erover want het zijn mijn babytjes

Iemand ervaring hiermee met hun poezen en hoe is dat gegaan? Ik vind het ook nog best zielig voor hun maar de hele tijd dat krolse gedoe is ook niet fijn

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:21

aan elke operatie zitten wel risico's maar castreren en steriliseren word zo vaak gedaan dat er volgensmij weinig/nauwelijk iets fout gaat

kamantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 14:41

annepaardoes schreef:
aan elke operatie zitten wel risico's maar castreren en steriliseren word zo vaak gedaan dat er volgensmij weinig/nauwelijk iets fout gaat

Ben maybe wel beetje overbezorgde katten mama
maar toch vragen kan altijd ja.. maar bedankt

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:59

mijn kat is er 1 dag een beetje sufjes van geweest, verder niet

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:02

bij elke operatie kan natuurlijk wat fout gaan,maar ik denk dat het wel een beetje mee valt.onze kat is ook gesteriliseerd en het is bij haar goed gegaan,toen ze thuis was was ze nog wel erg suf maar dat is normaal;)

Marye78

Re: steriliseren van katten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:29

Ik vond het ook eng hoor Ik heb ook een ragdoll, en toen ze gesterrilisseerd werd zat ik ook steeds aan haar te denken..en toen ik haar op ging halen, dat beeld vergeet ik nooit meer, zat ze in een bench, helemaal verfrommeld, met halfdichte oogjes, en allemaal bloedvlekken bij haar buik Zo zielig!! heb haar ook lekker verwend savonds, lekker eten enzo...
Maar ik denk niet dat er echt iets mis kan gaan hoor, het is echt een routine operatie.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:31

Oja wel iets belangrijks, De fokker van onze ragdoll vertelde mij dat er in de narcose en stofje kan zitten waar ragdolls niet goed tegen kunnen!! Er zijn er zelfs een paar aan overleden. Het schijnt dat ze ook een ander narcose middel kunnen gebruiken bij twijfel. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar kaart dit gewoon ff aan bij de dierenarts, dat je het risico niet wil lopen, en dat ze het 'veilige' narcose middel moeten gebruiken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:35

Tja, het is een operatie en er wordt narcose gebruikt dus er kan natuurlijk áltijd wat mis gaan. Al is dat misschien heel zeldzaam.

Weet je trouwens wel zeker dt ze gaan steriliseren en niet castreren? Dat is bij de meeste dierenartsen nogal vaag namelijk. Onze poes is 14 jaar geleden geholpen, maar of het een sterilisatie of castratie was weet ik niet (ik was toen 3)?

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:38

Wuis schreef:
Tja, het is een operatie en er wordt narcose gebruikt dus er kan natuurlijk áltijd wat mis gaan. Al is dat misschien heel zeldzaam.

Weet je trouwens wel zeker dt ze gaan steriliseren en niet castreren? Dat is bij de meeste dierenartsen nogal vaag namelijk. Onze poes is 14 jaar geleden geholpen, maar of het een sterilisatie of castratie was weet ik niet (ik was toen 3)?

dat ligt eraan of je huisdier een kater of een poes is

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:39

Wuis schreef:

ik vind het echt vaag wat je nu zegt, het is gewoon heel simpel!
Een vrouwtje wordt gesterriliseerd, een mannetje gecastreerd.

zijn heel verschillende dingen hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:49

Ik dacht al wel dat deze reacties zouden komen. Maar nee dat klopt niet.

Steriliseren is het onderbreken van de zaad/ eileiders. Castreren is het verwijderen van de eierstokken/ teelballen.

Heb ik dit jaar op school geleerd...

lien_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:56

Ja dat klopt idd, maar omdat castreren bij een poes veel meer risico met zich brengt (hoe meer je in de buik doet, hechten enz hoe groter de kans op infectie) is het logisch dat je een poes niet castreerd maar sterriliseerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:05

Wat ik nog toe wilde voegen; soms wordt de baarmoeder ook verwijderd bij castratie, maar niet altijd. Kon m'n bericht niet meer wijzigen.

*study

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:30

Marye78 schreef:
Oja wel iets belangrijks, De fokker van onze ragdoll vertelde mij dat er in de narcose en stofje kan zitten waar ragdolls niet goed tegen kunnen!! Er zijn er zelfs een paar aan overleden. Het schijnt dat ze ook een ander narcose middel kunnen gebruiken bij twijfel. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar kaart dit gewoon ff aan bij de dierenarts, dat je het risico niet wil lopen, en dat ze het 'veilige' narcose middel moeten gebruiken.

Kijk dat soort dingen heeft mijn fokker dus niet verteld he.. Altijd handig om te weten en ik ga dat ook zeker vertellen aan mijn dierenarts. 1 van de katten is al probleem geval want ze is dol op plastic dus dat is altijd al oppassen geblazen met haar. Maar erg bedankt

kamantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:33

Wuis schreef:
Wat ik nog toe wilde voegen; soms wordt de baarmoeder ook verwijderd bij castratie, maar niet altijd. Kon m'n bericht niet meer wijzigen.

*study

Bij haar wordt het minst ingrijpende gedaan.. Beetje streskatje en de andere is echt een baby.. tjah mijn katjes zijn net zo gek als hun baasje

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:35

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties ik ben er al wat rustiger onder hoewel als het eindelijk donderdag is dat mijn nageltjes enzo er wel aangaan

ach ja beter een overbezorgde mama dan je helemaal niet druk te maken zeg ik maar zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:39

kamantje schreef:
ach ja beter een overbezorgde mama dan je helemaal niet druk te maken zeg ik maar zo

Precies!

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 21:43

Wuis schreef:
kamantje schreef:

Precies!

Jongste katje hoeft maar een piepje te geven en ik sta al naast haar.. Dat weet mevrouw ook en maakt daar dankbaar gebruik van als ze even een aai wil hebben

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:55

Kamantje, ik denk dat het toch wel heel belangrijk is dat je het weet, ik heb er een stukje over opgezocht, lees dit even: http://home.hetnet.nl/~ragdoll/_Informatie_maskerkatten.htm
en dan het stukje overdraaglijkheid bij maskerkatten.

Het narcosemiddel wat ik bedoelde heet Domitor, dit wordt het meest gebruikt, en het schijnt dat maskerkatten (ragdolls, siamezen etc) een bepaalde vetstof in het bloed missen die dit afbreekt.

Ik had dit destijds ook aan mijn dierenarts doorgegeven bij de sterillisatie en zij heeft toen voor de zekerheid een ander narcose middel gebruikt.

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:01

wij hebben 1 kat en een poes allebei hebben we ze laten helpen omdat wij geen jonge poesen wouden en om ervoor te zorgen dat onze kater niet elke keer weg liep. de operatie's zijn allebei heel goed gegaan ze hebben er niks aan over gehouden. dus niks om je zorgen over te maken en alles heeft zijn risico's

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:02

het beste is om je katen te laten steriliseren/castreren van ong. 9 maanden, dan heb je het minste kans dat er iets gebreurt, liever niet eerder!

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:04

oudehinken schreef:
wij hebben 1 kat en een poes allebei hebben we ze laten helpen omdat wij geen jonge poesen wouden en om ervoor te zorgen dat onze kater niet elke keer weg liep. de operatie's zijn allebei heel goed gegaan ze hebben er niks aan over gehouden. dus niks om je zorgen over te maken en alles heeft zijn risico's

We hebben het hier over een zgn maskerkat, en als je mijn post leest zie je dat daar bepaalde risico's aanzitten..

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:10

waar zitten nu dan geen risico's aan verboden?

kamantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:19

issaschar schreef:
het beste is om je katen te laten steriliseren/castreren van ong. 9 maanden, dan heb je het minste kans dat er iets gebreurt, liever niet eerder!

Ze zijn al ouder dan een jaar dus hebben we zowiezo al heel lang mee gewacht

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 22:21

Marye78 schreef:
Kamantje, ik denk dat het toch wel heel belangrijk is dat je het weet, ik heb er een stukje over opgezocht, lees dit even: http://home.hetnet.nl/~ragdoll/_Informatie_maskerkatten.htm
en dan het stukje overdraaglijkheid bij maskerkatten.

Het narcosemiddel wat ik bedoelde heet Domitor, dit wordt het meest gebruikt, en het schijnt dat maskerkatten (ragdolls, siamezen etc) een bepaalde vetstof in het bloed missen die dit afbreekt.

Ik had dit destijds ook aan mijn dierenarts doorgegeven bij de sterillisatie en zij heeft toen voor de zekerheid een ander narcose middel gebruikt.

Hmm dat is zeker wel handig want wij wonen in Duitsland en staat ook nog eens bovenaan dat het hier niet echt bekend is. Zeker weten aankaarten bij mijn dierenarts dus! Heel erg bedankt ik heb het gelijk uitgeprint