dieren in het wild en geen huisdier ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

dieren in het wild en geen huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:51

hoi naar aanleiding van dit topic : viewtopic.php?f=73&t=529999&hilit=

daardoor kwam de discussie : eekhoorn moet in het wild leven ? ( dan moeten allen dieren in het wild leven)
ik vind het wel leuk, maar dan zegt iemant anders : ik vind het niet leuk eekhoorns moeten in het wild leven dan zeg ik maar elk dier moet oorspronkelijk in het wild leven dan zou je ook niet op een paard mogen rijden.
wat vinden jullie zouden er helemaal geen huisdieren mogen zijn of is alleen een eekhoorn of iets in die trand geen huisdier ?

groetjes LL
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 27-01-06 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:54

Ik ben degene die vind dat eekhoorns niet in een hok horen .

knollebol

Re: dieren in het wild en geen huisdier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:56

honden katten hamsters konijnen cavia's kanaries, weet ik veel allemaal hebben ook ooit alleen in het wild geleefd!
die zitten nu ook bij miljoenen mensen thuis...

en boeroendoeken zoals in het vorige topic worden ook wel veel gehouden tegenwoordig..

zolang ze zich goed voelen en goed verzorgd worden heb ik er geel problemen bij ,, net zoals bij honden katten etc,

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:57

konijnen zitten toch ook in een hok ,, een hamster ook
kanaries in een kooitje, paarden op stal precies hetzelfde verhaal

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:58

jah dat vind ik dus ook ik heb er geen problemen mee, maar als je gaat zeggen van die horen in het wild maar elk dier heeft in het wild geleeft
dus zou je eigelijk ook geen paard mogen hebben

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:59

precies dan wou op een paard RIJDEN helemaal zielig zijn

Sabinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:59

Ik vind als ze zich prettig voelen bij iemand anders. dus in een kooitje ofzo dat het dan gewoon kan. Maar als ze echt gewoon alleen maar opgesloten zitten in een hokje en er nooit iets mee word gedaan dan vind ik dat ze beter in het Wild kunnen zijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:00

Tsjah, dat is toch best wel moeilijk. Het zijn (volgens mij) ook knaagdieren. Waarom ze niet in een hokje zitten is vooral omdat wij dat niet gewent zijn. Dat is denk ik de reden waarom iedereen het zielig vindt. (niet aan vliegedn bedoelt hoor nielsd en de rest ) Bovendien is er ook weinig bekend over de leefomstandigheden van een eekhoorn in gevangenschap. Als we daar naar gingen onderzoeken, en speciaal voer gingen ontwerpen. Hoogst waarschijnlijk zit over 30 jaar iedere eekhoorn net als de gemiddelde hamster en cavia in een hokje. Misschien dat als er nu een eekhoorn gewond zou raken, verzorgt zou worden en vervolgens niet meer voorzichzelf kan zorgen, dat er dan 1 eekhoorn in huis kan worden gehouden.

Toch zie ik ze liever buiten in een boom dan in een hokje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:00

Maar vroeger had elk dier een taak als die tam gemaakt werd, Die kunnen nu niet meer overleven. Dus de eekhoorn is alleen schattig.

Dus paarden kunnen prima, die hadden ook een taak.

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:01

en cavia's hadden ook een taak?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:02

Straks zijn er helemaal geen wilde eekhoorns meer, alleen omdat mensen ze ze zo schattig vonden. We hebben nog maar zo weinig wilde dieren in Nl moet dan echt alles gevangen worden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:03

'k heb geen flauw idee hoelang cavia in gevangenschap leven, in sommige landen worden ze opgegete. Zou dat de taak zijn

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:03

noem dan de functie van een hamster ? of een konijn

als je ze wil eten hoeft niet iedereen massaal een cavia te houden en ik NL hebben we naar mijn weten nooit cavia's gegeten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:04

love_lucca schreef:
noem dan de functie van een hamster ? of een konijn

Die hebben geen taak, ze zijn alleen gevangen genomen vanwege de leuke uitstraling en de honger

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:05

ze hoeven toch niet tam te worden gemaakt om ze later te eten ,,, maarja

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:06

@nielsd : dan zouden ze dus geen hamsters en konijnen houden maar dat doen mensen wel

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:06

ow en kijk maar eens naar charlie and the chocolate factory!

eekhoorns hadden daar een functie!!! de noten kraken !! heyyyyy!!!

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:09

Ik vind dat je eekhoorns best thuis mag hebben maar je moet der wel wat vanaf weten en der heel erg goed voor zorgen!
wij hebben der thuis ook een!
en het is echt een sgat van een dier! heel tam enzo!
eet uit je hand loopt vaak genoeg los in de kamer! maar is op dit moment in de winterslaap , nooit problemen mee gehad ook al is het een mannetje. ( meestal heb je bij konijnen ofzo tog altyd dat die wat "agresiever" zijn? )
hij is soms wel wat "agresief" maar dat is wel een erg groot woord!
hij verdedicht zijn "huisje" met zijn wintervooraad aan voedsel! maar ik begrijp best dat mensen het zielug vinden enzo hoor!
maar bij ons thuis is het dus echt niet zielug hij is vrolijk kan genoeg beweging maken en we veranderen ze hok vaak genoeg en we leggen snoepjes en pinda's door zijn hele kooi zodat die moet zoeken naar eten!
net zoals ze in de natuur moeten doen! maar we hebben hem dus echt niet uit de natuur gehaald hoor!:O hij is gewoon in gevangenschap geboren en via via in de winkel gekocht. maar daar hebben wijhem dus gekocht
we hebben hem inmiddels al een jaar of 5 / 6 en hij oogt heel gelukkig! als je meer wilt weten pb me dan ofzo.
hier fotos van hem :

niet erg duidelijk maar hier loopt die dus in de huiskamer los
en klimt op de muur
Afbeelding

hier zit die op zijn kooi een nootje te eten
Afbeelding

hier zit die in zijn kooi zoals je kunt zien is die helemaal niet bang ofzo
en zit die heel relax te kijken en hij heeft een mooie glimmende vacht
stralende oogjes en een mooie pluim op zijn staart ( tekenen van gezondheid)

Afbeelding

groetjes Eline,

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:11

judith_cloud schreef:
Tsjah, dat is toch best wel moeilijk. Het zijn (volgens mij) ook knaagdieren. Waarom ze niet in een hokje zitten is vooral omdat wij dat niet gewent zijn. Dat is denk ik de reden waarom iedereen het zielig vindt. (niet aan vliegedn bedoelt hoor nielsd en de rest ) Bovendien is er ook weinig bekend over de leefomstandigheden van een eekhoorn in gevangenschap. Als we daar naar gingen onderzoeken, en speciaal voer gingen ontwerpen. Hoogst waarschijnlijk zit over 30 jaar iedere eekhoorn net als de gemiddelde hamster en cavia in een hokje. Misschien dat als er nu een eekhoorn gewond zou raken, verzorgt zou worden en vervolgens niet meer voorzichzelf kan zorgen, dat er dan 1 eekhoorn in huis kan worden gehouden.

Toch zie ik ze liever buiten in een boom dan in een hokje.

even over dat voer: der is al speciaal voor voor boeroendoeks niet in elke speciaal zaak te verkrijgen hoor!
maar op verzoek van meerdere mensen wel bij die van ons !
daar zitte de vitaminen in die die nodig heeft
zoals besjes en nootjes dat soort spul

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:12

Het ligt er totaal aan wat het dier gewend is. Een dier (maakt niet uit wat) die altijd onder de mensen is opgegroeid en eigenlijk dus in gevangenschap leeft kan je niet ineens in het wild vrijlaten aangezien het dan vrijwel niet overleefd.

Het is wat anders als we dieren die gewend zijn in het wild te leven ineens in hokken stoppen dat zou wel zielig zijn.

Ik heb 2 parkieten waar ik uiteraard een kooi voor heb. Ze mogen redelijk vaak losvliegen maar ik merk dat ze het na 5 min zat zijn en weer zelf hun kooi in gaan aangezien ze dat als een veilige plek beschouwen.
Mijn kat loopt buiten en kan dus staan waar ie wil maar toch komt ie steeds thuis. Is toch een teken dat ie het niet erg vind om binnen te zitten.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:15

sorry , ik wist niet dat mijn zusje "de aanleiding" van dit nieuwe topic was ! het is dus dezelfde eekhoorn!

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 21:16

hahah maakt niet uit

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:17

gangbare huisdieren als katten en honden zijn al zover gedomesticeerd, dat ze in de verste verte niet meer op de voorouders lijken die ooit in het wild leefden.
Ja er zijn honden en katten die toch nog in het wild kunnen overleven, maar dat kunnen ze ook net zo goed als huisdier.

Honden leven al bij mensen sinds de oertijd, de holenmensen hielden al wolf achtigen bij hun 'woningen' , deze dieren zijn uit zichzelf naar de mensen getrokken voor voedsel en bescherming (van de mensen), en het zat in de aard van deze beesten om zich te onderwerpen (wat nog steeds in de aard van een hond zit, waardoor het zulke populaire huisdieren zijn).

katten zijn pas veel later huisdieren geworden, zeker niet in de middeleeuwen waar ze met duivels en heksen geassocieerd werden en de meeste mensen een hekel aan katten hadden. Alleen in sommige landen waren ze al heel vroeg gek op katten zoals Egypte.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:23

ik heb 2 boeroendoekjes gehad. een mannetje en een vrouwtje. ik heb ze gedoneerd aan een gehandicapten manege omdat ik ze niet langer kon houden binnen. ook omdat ze nooit los mochten omdat ik katten en honden binnen heb rondlopen. ze hadden een hele grote kooi tot aan het plafond hoor met zat klim mogelijkheden en huisjes enzo dus daar lag het niet aan. zodra ze in de "mood" kwamen gingen ze zo hard piepen/ gillen dat je ervan op de loop ging. was egt niet te harden dat geluid.
op die gehandicapten manege hebben ze een hele grote binnen en buiten voliere waar ze met z'n 2en in konden komen te zitten. ze hadden deze diertjes al vaker gehad dus wisten ook hoe ze ze moesten verzorgen. de mijne waren best tam, maar vind het niet egt huisdieren. sommige diertjes blijven toch enigszinds wild ook al zijn ze in gevangenschap geboren. dat is mijn ervaring tenminste. ik vond dat ze beter af waren op die manege waar ze overigens nog veel meer dieren hadden. zat een soort kinderboerderij bij.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:30

sjee wat een ophef over een eekhorn een paard word ook op gereden een vogel word ook in een kooi geduwt
en een olifant ook aan een ketting gelegd.
Ik heb zelf muizen en ratten. plus 10 slangen die zitten ook in een hok dus waarom geen eekhoorn?
wat een kul als het beestje toch goed gehouden word zal die nooit beter weten als dat dit zijn leven is ik vind het leuke beestjes trouwens