Wij trainen 2 x in de week op een hondensport vereniging. Wij doen daar aan speuren, pakwerk en appél. Ik was benieuwd of er hier nog mensen waren die dat deden.
We hebben 2 Duitse herders. Een reu Lyco-Max genaamd waar ikzelf mee train en Xox waar mijn man mee traint. Max is bijna 2 jaar en Xox is 8 maande.
Speuren: Bij het speuren leg je in het begin zelf een spoor die de hond dan later moet volgen daarbij liggen op dat spoor een aantal voorwerpen die de hond moet verwijzen door uit zich zelf af te gaan liggen bij het voorwerp. Later volg je sporen van vreemden.
Appél: Bij appél moet de hond laten zien zeer goed te luisteren. Je moet de zit en de afoefening laten zien waarbij je weg loopt en weer terug komt en bij de af moet de hond worden voorgeroepen en moet dan zo snel mogelijk netjes voor je zitten. Ook moet de hond ergens alleen kunnen worden afgelegt. Dan moet de hond keurig netjes strak aan je been volgen. Ook moet de hond op het commando staan blijven staan en moet de hond vooruit gestuurd kunnen worden. Verder moet de hond apporteren over een haag en een klimschutting.
Pakwerk: Bij het pakwerk moet de hond de boef bewaken en zo gauw hij bewegt mag de hond op de arm bijten. Staat hij stil mag hij niks doen en op commando van de geleider los laten. De boef rent weg en de hond moet deze dan stellen.
Je hebt verschillende examens die steeds moeilijker worden. ook wil ik straks gaan trainen voor speurhond. De honden hebben er ongelooflijk veel lol in. Ook al denken veel mensen dat het zielig is