Greyhound... ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Greyhound... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 09:25

Hoi!

Van de zomer ga ik samen met mijn vriend op een boerderij wonen en nu wil ik al jaaaaren graag een eigen hond

Nu zat ik me laatst te bedenken: ik hoef niet zozeer een jonge rashond, een zielig dier is ook welkom. Nu zag ik op televisie, bij Man bijt Hond, een kleine reportage van een Mw die dus Greyhounds opvangt. Nu lijkt het mij een nobele daad om daaraan mee te werken en dus een Greyhound te adopteren.

Heeft er iemand hier op Bokt daar ervaring mee?? Tell me all about it!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:39

Ik heb er weinig ervaring mee, maar ken wel iemand hier op bokt die een wippet in huis had. Een kleiner soort hazewind hond.
Misschien kan zij je helpen.

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:41

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:56

EEn greyhound lijkt me niet handig op een boerderij, aangezien ze niet los kunnen lopen vanwege hun jachtinstinct.

Maar er zijn wel andere spaanse honden die dat wel kunnen:)

Lysette

Re: Greyhound... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:32

Ik zou het niet doen omdat ze zielig zijn, als je snapt wat ik bedoel. Het moet wel een hond zijn die bij je past. Er zijn ook nog heel veel andere stichtingen die honden opvangen en herplaatsen van uit het buitenland. Ook allemaal andere rassen.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:39

Het is een lieve daad om zoiets te doen maar als je op een boerderij woont hou er dan wel rekening mee dat deze honden vaak jarenlang op de renbaan hebben gelopen en dat ze er op getraint zijn om achter "dingen"aan te gaan. b.v. de kippen, katten, konijnen, eenden etc etc die los zouden lopen, zijn niet meer veilig.

Het is niet om je te ontmoedigen hoor maar dit zijn wel een paar feitjes

Succes met je keuze ( laat je het wel weten?)

Groetjes Kim

Yentl_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:04

hey, wij hebben vroeger ook greyhounds en whippets gehad, het zijn mooie en lieve dieren, maar pas op, want ze hebben een erg groot jachtinstinct zoals al vele hier zeggen....onze honden hebben vroeger ook op de renbaan gelopen en als we naar het strand gingen renden ze gewoon 2 kilometer voor ons uit en dan weer terug..........ik vind het wel heel goed van je als je er eentje neemt, want je wilt niet weten wat voor verschrikkelijke dingen ermee worden gedaan:
-opgeknoopt
-achter auto's vast gemaakt en dan gaan rijden
-kijken of hij de overkant van een snelweg haalt
-levend verbrand
het is echt TE erg voor woorden, dat dat nog in deze wereld bestaat! als ik het zou zien...grrrrrrrrrrrr

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:14

hum..
me vriendin heeft wel eens een hond uit roemenie geadopteerd die heeft een hoop lol met het diertje

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:17

Greyhounds en andere windhonden zijn niet geschikt voor op boerderij. Het zijn van nature jachthonden (jagen op het oog) die als ze eenmaal een prooi zien niet meer te stoppen zijn. Dat is ook de reden van het feit dat deze honden in nl niet eens los mogen lopen.
Het zou een mooie daad zijn om een hond uit een dergelijke opvang te halen, maar denk dat je dan beter naar een asiel of andere opvang kan gaan voor een hond die wat meer geschikt is om vrij rond te lopen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:32

daar gaan we dan, onze honden hier thuis komen via stichting AAI (www.stichtingaai.nl) en dat waren dus straathonden in Turkije die het heel erg zwaar hebben gehad(geslagen geschopt en de rest wil ik niet eens over nadenken). Mijn eigen hond heb ik via stichting podenco in nood uit Spanje. Hij is ook beroerd behandelt als puppy en hij is dus nu huiverig om over bruggen te gaan(waarschijnlijk of geprobeert te verhangen of geprobeert te verdrinken).

De meeste honden hebben dus een verleden en er zijn dingen waar je op moet letten en rekening mee moet houden. verder vind ik dat asielhonden en de honden uit het buitenland via opvangstingen zich echt hechten aan mensen. Heb rashonden gezien die zich wel hechten aan hun baas en alles, maar omdat deze honden het altijd goed hebben gehad zijn ze niet bang voor de wereld. Terwijl opvang honden ene slechte tijd hebben gehad en het moment dat je daar vrienden mee wordt ben je dat voor de rest van je leven. Het is gewoon een hele andere band die je met dit soort honden hebt.

Ik raad je wel aan eerst even flink te verdiepen in de hond die je neemt en zijn/haar verleden. Uiteraard zijn er dingen die je vanzelf te weten komt(zoals Gato's angst voor bruggen dan kun je vanzelf gissen wat de reden ervan is).

Maar als er bij ons nog een hond komt, komt die gewoon weer via een opvang. Een wachtlijst bij fokkers heb ik geen zin in en vind ik ook gewoon onzin, zitten genoeg rashonden in asiels. maar ook gewoon geweldige honden.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:34

gabyfedde schreef:
Greyhounds en andere windhonden zijn niet geschikt voor op boerderij. Het zijn van nature jachthonden (jagen op het oog) die als ze eenmaal een prooi zien niet meer te stoppen zijn. Dat is ook de reden van het feit dat deze honden in nl niet eens los mogen lopen.
Het zou een mooie daad zijn om een hond uit een dergelijke opvang te halen, maar denk dat je dan beter naar een asiel of andere opvang kan gaan voor een hond die wat meer geschikt is om vrij rond te lopen.
Niet helemaal waar, in mijn hond zit een flinke boel galgo(spaanse versie van de greyhound) en als hij losloopt en ergens achteraan gaat heb ik hem binnen twee tellen waar naast me.
Deze honden kennen vaak geen commando's omdat ze alleen maar weten achter het "konijntje" aan te gaan en meer niet. het moment dat je ze dingen leert gaan ze ervoor.

testebeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:50

Ik heb zelf een kruising greyhond mechelaar en hij heeft wel een jachtinstint , maar doormiddel van veel trainen heeft hij zich geleerd te beheersen hij komt uit spanje en ik heb hem via www.pawsholland.nl hierheen gehaald

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:03

Woogy schreef:
gabyfedde schreef:
Niet helemaal waar, in mijn hond zit een flinke boel galgo(spaanse versie van de greyhound) en als hij losloopt en ergens achteraan gaat heb ik hem binnen twee tellen waar naast me.
Deze honden kennen vaak geen commando's omdat ze alleen maar weten achter het "konijntje" aan te gaan en meer niet. het moment dat je ze dingen leert gaan ze ervoor.

Dan heb jij een uitzondering, want de meeste zijn dan spontaan doof.

Nee, ik denk echt dat je (hoe nobel je streven ook is), toch beter door kan zoeken naar een hondje dat qua karakter en behoeftes beter bij jullie past

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:34

Ik weet niet of jullie hondenkenners zijn of al eens een hond gehad hebben maar neem anders een volwassen hond uit het asiel, die zijn ook erg zielig...
Vertel je nog even welke keus je maakt

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:35

Ja nou ja... zoals ik het zie is er geen geschikt hondenras voor mij blijkbaar Ik wil een lief beest, iets aparts en een goed thuis bieden. Geen beest wat iedereen al heeft, bijvoorbeeld een Golden Retriever *sorry voor de liefhebbers hiervan!*.

Wat is dan wel een geschikt ras ZONDER jachtinstinct (we hebben al een Duitse Herder en die is ontzettend eenkennig en hardleers... dat is ook echt niet wat ik wil!) en die gevoelig is? Zodat ie makkelijk af te richten is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:43

Misschien kun je in een asiel kijken of ze je daar een hond kunnen laten zien die bij je past,

Dat van de duitse herders is niet helemaal waar. Ik heb mijn hele leven duitseherders gehad. Het zijn prima werkhonden en kunnen ontzettent goed leren. Ze willen erg graag werken en staan open voor nieuwe dingen.

Misschien ee dalmatier? Heb er nu zelf ook een. Ze zijn alleen stonteigenwijs en je moet wel weten waar je aan begint. Ze zijn er op zichzelf en hechten zich vaak maar aan 1 of 2 personen. Ze vinden het leuk om veel te leren, ze kunnen alleen niet goed tegen kou en ze hebben een consuquent baasje nodig.

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:48

ik heb een greyhound (galgo) geadopteerd van de greyhounds in nood

Afbeelding

dit is hem
echt de beste hond die ik me ooit heb kunnen wensen zo lief zijn ze
en sommige kunnen echt wel loslopen hoor
de mijne wel namelijk (ik heb er 2)
de stichting moet je gewoon al jou wensen door geven en je krijgt een hond die bij je past

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 21:53

Ik snap dat elke hond een consequente baas nodig heeft, een Duitse Herder is gewoon niet mijn ding (ze is officieel ook van me vriend). Misschien moet ik inderdaad maar naar een (goed) asiel gaan en daar vragen naar een makkelijke hond.

Ik heb me al eens verdiept in Dalmatiers, geweldige honden, maar misschien te eigenwijs van aard..

Wat lastig!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:20

tessie1985 schreef:
ik heb een greyhound (galgo) geadopteerd van de greyhounds in nood

Afbeelding

dit is hem
echt de beste hond die ik me ooit heb kunnen wensen zo lief zijn ze
en sommige kunnen echt wel loslopen hoor
de mijne wel namelijk (ik heb er 2)
de stichting moet je gewoon al jou wensen door geven en je krijgt een hond die bij je past

Al kunnen sommige wel loslopen, wettelijk mag het niet.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:25

Op mijn eigen erf mag ik toch zeker wel mijn hond los laten lopen?

Mag je dan helemaal nergens meer je hond loslaten? Buiten eigen terrein om? Dat is ook apart....

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:28

Maar dat gaat niet lukken met een Greyhound.,..En al helemaal niet zonder toezicht.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:28

Wij laten de honden nooit zonder toezicht loslopen...

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:29

Sorry, ik bedoel de hond (hebben er (nog) maar 1 )

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:31

Oke, maar het kan ook niet als je bijvoorbeeld in de tuin bezig bent, en zo af en toe eens kijkt of de hond er nog is...

Ik denk, als ik je zo hoor, dat een GH niet echt geschikt voor jullie is...Misschien toch even doorzoeken;)

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:31

Ja die conclusie had ik ook al getrokken.. zie ook hierboven