Epilepsie bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 23:20

zijn er hier mensen die daar ervaringen mee hebben? Afgelopen maandag heeft Polleke epilepsie gekregen. Om 22.00 uur 's avonds een flinke aanval, en die ochtend om 4.15 uur nog een keer. Ze krijgt nu pilletjes en heeft donderdag morgen 2 kleine aanvallen gehad, waarvan ze zich wel snel herstelde. Alleen is het nu in haar rug geschoten. Haar rug die ik nu al jarenlang goed heb gehouden door haar een jasje aan te doen als het heel koud was.

En dat zit me nog het meeste dwars. Straks moet ze ingeslapen worden omdat er met die rug niet meer te leven valt. Door de epilepsie.

30 mei wordt ze 15. Ze was een ouder wordende hond, maar nu is het verouderingsproces op hol geslagen, en lijkt ze wel 20. Ze is ook zichzelf niet helemaal meer. Zeurt soms, rusteloos, veel honger, veel dorst... Ik kan niet meer goed slapen, meen steeds dat ze weer een aanval krijgt als ik een onregelmatigheid hoor. Ik denk dat ik me voorbereiden moet voor een laatste periode. En dat is zwaar.

Is er misschien iemand die deze ervaring ook heeft, die me gerust kan stellen?

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:24

oh wat erg..
heb eigenlijk geen ervaring mee fzo..
sterkte !!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:32

Nou ik weet alleen iets wat je waarschijnlijk niet gerust gaat stellen...

Bij elke aanval sterven er hersensellen af...Op den duur zijn ze dan echt de weg kwijt...

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:06

Jee... krijgt ze dat nu voor het eerst? Zal hier zeker met haar leeftijd te maken hebben, niet?
Ik weet dat er ook jonge honden epilepsie kunnen hebben. Alleen..hoe vaak en hoelang, dat maakt het serieus.
Sterkte!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:36

Als een hond het op jonge leeftijd krijgt, is dat meestal een kwestie van erfelijkheid (bij poedels zie je dat veel, fokfoutje). Maar daar kunnen ze toch nog oud mee worden. De grauwe kees van de dierenartsasstistent is er toch nog 15 mee geworden, en de poede van de dierenarts is er toch nog 16 mee geworden.

MAar dit is een ouderdomskwaaltje. Oorzaak kan zijn dat de lever of nieren niet goed functioneren: bloed wordt vervuild, stroomt naar de hersenen > raken ook vervuild en gaan rare dingen doen. De oorzaak kan ook een tumor zijn. En zo zullen er nog wel meer oorzaken zijn. ZE ziet er verder goed uit, glanst nog altijd als een spiegel. Haar rug is wel iets bijgetrokken, maar ontzettend slap.

Ellebel

Re: Epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:42

Heb je al een bloedonderzoek laten doen? Ik weet niet of je nog veel wil "dokteren" met je hond maar een bloedonderzoek is niet zo heel heftig en dan weet je in ieder geval iets meer over de oorzaak. Dan kun je daar ondersteunende maatregelen tegen nemen. Pilletjes kunnen de aanvallen ook wel remmen maar als hij bijv. een leverprobleem heeft is dat dweilen met de kraan open. Soms kun je met medicijnen, voedingsmaatregelen e.d. het leven voor je hond nog een tijdje makkelijker maken. Maar goed, 15 is niet meer de jongste natuurlijk (alhoewel mijn schoonouders laatst hun Yorkie van 17 hebben laten inslapen, misschien kan je hond dus nog een paar jaar door) en ik denk dat je gewoon even goed met je dierenarts moet overlegen wat je nog voor je hond kunt doen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:28

Ik zit er aan te denken om een bloedonderzoek te laten doen ja. Ik hoop alleen niet op slecht nieuws...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:06

Ik kan me voorstellen dat je zo iets hebt van "ik wil het liever niet weten". Maar nu maak je je ook zorgen, toch?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:02

Een beetje wel ja. Maar vandaag had ze een hele goede dag. Blij, 2 wandelingen gemaakt met haar normale blije gedrag, ze eet goed etc. Nu slaapt ze rustig op de bank.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:49

mijn verhaal ken je Desiree, Waar ik verder op moest letten was de brok. Geen kleur en smaakstoffen toegevoegde brokken. Een bloedtest kun je inderdaad doen.
Wat het afsterven van hersencellen betreft.... zo is het bij mijn hond gegaan, maar dan heb je het over dagelijkse aanvallen van wel 2 uur (met beginnen en weer bij positieven zijn). Dit heeft hij dus bijna 4 jaar gehad met tussenpozen... van soms wel maanden hoor, maar dan hielden de aanvallen ook dagelijks aan in een periode van wel een maand. Heel veel sterke. Polleke is 15 en zal gezien zijn leeftijd inderdaad oudedomsverschijnselen krijgen en je weet dat er een dag komt dat hij er niet meer zal zijn, maar hoe dan ook.... als ik in een volgend leven een hond ben hoop ik jouw hond te zijn, want Polleke kon zich echt geen beter leven gewenst hebben !

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:55

Da's een mooi compliment!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:07

Ik weet het. IEdereen zegt dat ze een goed leven bij mij heeft gehad. MAar daar heb ik niks aan. Ik mis haar straks TOCH. Ik slaap slecht en ik doe 's nachts bijna geen oog dicht. En ik heb al gedroomd dat ze dood was. Er zijn momenten dat ik wel kan huilen. Ze is zichzelf niet meer, rusteloos, extreem dorstig en hongerig. Ik heb sterk het gevoel dat het een aflopende zaak is.
Als ze dagelijkse aanvallen gaat krijgen van 2 uur, dan weet ik wat me te doen staat, want dat zal haar kapot maken. Vooral haar toch al slechte rug die door die kl.te aanvallen NOG slechter geworden is.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:33

Tjonge Desiree wat enorm sh*t zeg ! Maar met epilepsie valt op zich wel te leven, je hebt er toch vaak medicijnen voor. Laat de arts gewoon even goed uitzoeken waar het door veroorzaakt wordt. En hoe moeilijk en eng ook, je kunt beter weten wat het is. Dan kun je in elk geval misschien er nog wat doen. Dus testen he!
Kennissen van me hebben ook een hond die epileptische aanvallen kreeg, maar dat hebben ze onder controle gekregen. Zal aan haar vragen wat ze daarvoor doen.
Voor Pollekes rug zou je eens naar een accupuncturist kunnen gaan, die kunnen de boel vaak toch nog veel verlichten en verbeteren. Ik zal in elk geval duimen voor Pollewop en ze krijgt een likje van Jobbe.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:45

Aanstaande woensdagochtend een bloedtest i.v.m. lever en nieren. De honger en dorst kunnen komen als bijwerking van de medicijnen. Ik weet dat er bij Polleke sprake moet zijn van secundaire epilepsie. In het geval van Spike was het primaire epilepsie, ook wel idiopatische, genetische of 'echte' epilepsie genoemd.
Secundaire epilepsie heeft meestal een aanwijsbare oorzaak, voor zover deze duidelijk vast te stellen is.
De oorzaak kan zijn een hersentumor, of hepato-encefalopathie (veroorzaakt door acute hepatitis). Ik denk dat ik met dat laatste het beste af ben. Er zijn ook nog andere oorzaken, nog moeilijker op te sporen.

Ik hoop dat we de oorzaak kunnen achterhalen. ik heb al gelezen dat medicijnen slechts tijdelijk werken...

Jolande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:05

Desiree schreef:
Ik hoop dat we de oorzaak kunnen achterhalen. ik heb al gelezen dat medicijnen slechts tijdelijk werken...

Tijdelijk is altijd beter dan niets moet je maar denken, zeker met een hondje met een leeftijd als die van Polleke. Best kans dat ze als de medicijnen aan slaan 'gewoon' aan ouderdom overlijdt over een paar jaar. Maar zo ver is het nog niet! Dus kom op positief blijven denken en Polleke goed verwennen, geef haar maar een dikke knuffel van me!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:11

Ik probeer positief te blijven, maar dat lukt makkelijker als ik Polleke blij hoor blaffen wanneer ze achter de paarden aan hobbelt, of achter Bobbes aan die haar zit te pesten (wat ze nu niet mag). Maar als ze zo rusteloos is en steeds zeurt, weet ik alleen maar dat ze niet lekker in haar vel zit. En dan is het moeilijk optimistisch zijn.
Maar ik geef haar uiteraard niet op zonder slag of stoot. Loslaten is al moeilijk genoeg.....

Wat voor brokken voerde jij Spike eigenlijk Tamara?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:07

Je zou alvast kunnen beginnen met voer wat speciaal voor honden met nierproblemen is. Ik zal ook op de doezensite een vraag posten, je weet nooit wat eruit komt

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:14

Ik voerde Smolke brokken.
En ik ben het met Jolande eens. Positef blijven denken.
Ze kunnen er wel mee leven hoor, en ik hoop ook dat hij dan overlijdt aan ouderdomsverschijnselen. Spike had idd Primair.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:22

Ik wacht nog even af met overstappen op ander voer. Want voer voor honden met epilepsie moet ook weer vrij zijn van bepaalde stoffen, en ik heb op deze site http://www.epilepsiebijhonden.nl/soortepilepsie.htm geinformeerd of proplan senior, wat ze nu krijgt voldoet. Smolke heeft ze ook gehad, maar dat vond ze niet zo bijzonder. Ze was een moeilijke eter, nu niet meer, ze is continu hongerig.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:54

Ik heb een eerste reactie binnen, en daar ging het om een 5 jarig hondje dat door een hernia epileptische aanvallen kreeg. Door medicijnen tegen de epileptie en pijnstillers tegen de hernia is ze toch nog 11 jaar geworden! Maar bij Polleke is het andersom waarschijnlijk.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:09

Onze jack russel kreeg op een gegeven moment ook epilepsie maar heeft het daarmee nog jaren volgehouden. Uiteindelijk begon ze ook dement te worden en hebben we haar in laten slapen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:18

Sja, polle gedraagt zich soms ook een beetje dement. Alsof ze het allemaal niet meer weet.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:20

Die van ons begon echt de verkeerde kant uit te rennen met uitlaten en dan als je thuis was niet meer het hek inlopen maar gewoon rechtdoor.
Uiteindelijk werd het ook nog zo dat als ze buiten in de tuin was en ze moest plassen kwam ze hard naar binnen rennen om dat te doen. Daarbij begon ze een tikkie vals te worden en dat ws voor ons toch wel de grens.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:25

ik zelf vind altijd kijk naar je hond. wat geeft je hond aan? hoe oud is de hond? wat zegt de DA? Heeft de hond er last van? Hoe denken jullie over de hond? Wat zou je zelf willen als je zo oud was en epileptie kreeg?

Wij hadden een hond (bendji zie pro) die was aangereden. die had ook last van epileptische aanvallen die werden alleen maar erger.
Ik moet er wel bij zeggen dat zn evenwichtsorgaan kapot was en nooit meer zou kunnen lopen en een zware hersen beschadiging had als we hem niet in wouden slapen en wij hebben hem wel in laten slapen.

Maar hij was nog maar 2jaar en 8 maanden....

dus ik zou kijken hoe bij jullie de hond reageert en daar op zou ik beslissen...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:48

Vanmiddag gingen we wandelen. Ze lijkt dan weer de oude. Vrolijk, blij, speels, kwispelend. DAn is er niets aan de hand en dan ben ik ook optimistisch. Maar soms is ze rusteloos, lijkt ze zich zelf niet.

Waar moet ik op af gaan? Eerst maar eens zien of er verbetering of anders tenminste stabiliteit in de situatie te brengen valt. Als de aanvallen lang uit blijven, dan kan ze zich wel herstellen.