Voor de caviakenners onder ons

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Voor de caviakenners onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:13

Ik ben dus absoluut geen cavia kenner maar vind ze zo schattig, ze maken van die leuke geluidjes als ze eten krijgen enzo, volgens mij zijn ze echt gezellig dus.

Ben nu op zoek naar tips over het houden van cavia's, wil er dan zowieso 2 want 1tje alleen is ook zo alleen.
Hoe groot moet de kooi dan zijn, kun je ze aanwennen om op een gegeven moment zelf in en uit het hok te gaan?
Ik las al iets over speciaal caviavoer met extra vitamine c, en dat ze veel groenten nodig hebben/lekker vinden. Hebben ze dan behalve hooi en water nog een speciale verzorging nodig?
(hok verschonen enzo is bekend, heb konijnen/vogels/hond/katten/pony (gehad).
Wat voor bodembedekking is het best? Gewoon zaagsel?

En eigenlijk voor mij nog wel een beetje het belangrijkst, waar kun je ze nu het beste vandaan halen? Vind een dierenwinkel nooit zo.
En als je ze als kleintje koopt, zijn ze dan goed tam te krijgen?
Oh ja, is er een soort caviaforum ofzo?

Heleboel vragen, ik hoop op antwoorden!

Chichiba

Re: Voor de caviakenners onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:42

Kijk hier eens op:

http://www.nhdp.nl/caviaforum2

Verder zou ik ze zeker bij een fokker halen...

De mijne sprong altijd met een hups uit het hok...Konijnenhok met een deurtje dat naar beneden openging...Hij zette dan zijn voorpootjes op de opening en hupste er zo uit...

Afbeelding
Op de foto is de caaf nog heel klein hoor...een week of 6...

Afhankelijk van wat voor een ras je neemt...is de verzorging in minder of meerdere mate aanwezig...Laat je iig goed voorlichten...

Ik heb de ideale bodembedekker nog niet gevonden (ben nog aan het uitzoeken wat voor ons het beste werkt)...

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:45

Leuk is i joh. En zie ik nou goed dat die zindelijk is?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:45

Nou mijn ervaring is dat dat bijna onmogelijk is...
Het meeste wat je daar ziet is van het konijn (heel zindelijk) waar hij toen nog bij zat...
Ik heb nog steeds een toilet in het hok staan...en die wordt zeker veel gebruikt...maar er is nog een hoekje waat ze altijd plassen en soms vind ik ergens anders ook nog wel een plasje...Op het tapijt hebben ze overigens nog nooit echt geplast...maar weet niet of dit toeval is...

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:46

Heb al jaren cavia's.
Ook een tijdje mee gefokt voor de plaatselijke dierenwinkel.
Maar heb ze nooit zindelijk gekregen. (jammer genoeg )

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:48

mijn kooi voor mijn 2 caafjes is: 100X54,5X45,en ze hebben daarin het prima naar hun zin

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:04

Ik heb zelf 2 US-Teddy zeugjes. Deze heb ik zitten in een hok van 100*50*weet ik niet precies.
Ik heb korrels met extra vitamine C, van het merk Hope Farms. Dan nog inderdaad onbeperkt hooi en water. Ze krijgen hier met zijn tweetjes ongeveer een halve witlof per dag. Wortelen vinden ze ook wel lekker, maar dat krijgen ze bij mij minder. Maar als je bv. een appel hebt geschild, kun je dat gewoon bij ze in gooien, vinden ze heerlijk!!
Als bodembedekking heb ik eerst een laag kranten, daarop een laag zaagsel, en daarop een laag vlas. Zaagsel en vlas heb ik in grote balen, het formaat waarin het ook voor je paarden stal te krijgen is. Je doet hier heeeeel lang mee, en kost maar €8,- per baal.
En waar vandaan... Het is dat je niet heel erg in de buurt woont, anders had je over 4 weken wel 2 bij mij vandaan kunnen halen. Ik had mijn twee zeugen namelijk drachtig van een US-teddy man, en de eerste is gister bevallen. Zo SCHATTIG!!!
Maar ik zou even op internet of marktplaats kijken naar een fokker in de buurt! Zindelijk kun je ze niet krijgen, en als je ze jong koopt, kun je ze goed tam krijgen.
Mocht je nog wat te vragen hebben, stel gerust!

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:33

Bedankt voor de reacties! Had ook niet gedacht dat ze zindelijk werden maar omdat dat bakje in het hoekje stond.
Morgenvroeg ga ik op kooienjacht, zag er 1 bij de lidl in de aanbieding. 1 meter is toch wel groot genoeg voor 2 cavia's als ze ook regelmatig los kunnen?
Ben nu wel weer aan het twijfelen want m'n zusje liet hele leuke konijntjes zien..
Nou ja, zolang ik nog niks gekocht heb kan ik nog wisselen van gedachten. Vind het allebei heel leuk maar hoorde dat een cavia en konijntje samen niet zo'n goeie combi is omdat ze elkaars "taal" niet spreken.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:37

Ik heb zowel cavia's als konijnen gehad, en ben toch meer te spreken over de cavia. Als ik hier een speciaal geluid maak, gaat het luchtalarm af Gaan ze heel hard piepen, omdat ze weten dat ze dan iets lekkers krijgen. Dan kan een konijn niet. Daarbij heeft een konijn een veel groter hok nodig dan een caaf. En mocht je een konijn nemen, neem dan geen mannetje. Mijnes sproeide namelijk, en dat is echt niet fijn!!

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:44

Dat vind ik aan cavia's ook zo leuk, dat gepiep als je met zakjes ritselt enzo. Ze zijn overduidelijk aanwezig!
Had bij konijntjes ook al bedacht dat het dan echt kleine dwergkonijntjes moesten worden ivm anders niet in het hok passen/ te weinig ruimte hebben.
Heb vroeger wel mannetjes konijnen gehad maar weet niet of ze sproeiden, ze stonden namelijk in de tuin. Binnen met een traliekooi is dat natuurlijk niet echt prettig! (wist trouwens niet dat konijnen dat ook konden, zo leer je nog eens wat)

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:15

Wendy_Kila schreef:
Ik heb zowel cavia's als konijnen gehad, en ben toch meer te spreken over de cavia. Als ik hier een speciaal geluid maak, gaat het luchtalarm af Gaan ze heel hard piepen, omdat ze weten dat ze dan iets lekkers krijgen. Dan kan een konijn niet. Daarbij heeft een konijn een veel groter hok nodig dan een caaf. En mocht je een konijn nemen, neem dan geen mannetje. Mijnes sproeide namelijk, en dat is echt niet fijn!!

Ook ik vind caafje leuker dan nijnen...
Maar ik zou weer altijd voor een mannetjes nijn gaan...Zijn over het algemeen liever...minder snel last van hun hormonen in de zin dat ze kunnen aanvallen en nukken hebben (net als merries) Vrouwtjes kunnen ook sproeien...Dat doet de mijne dus...
Wat ik ook een eventueel voordeel vind dat als je er een nijn bij wilt nemen...je de man al kunt castreren en er dan een vrouw bij kunt kopen...Mijn man was al voor zijn 1ste verjaardag gecastreerd (niet omdat hij sproeide) terwijl er pas met 2,5 jaar een vrouwtje bij kwam...Als je eerst een vrouwtje neemt...dan een jong mannetje erbij...moet je ze apart houden tot hij oud genoeg is voor castratie...eer ze pas bij elkaar kunnen...

Verder ben ik het met Wendy eens...ze hebben veel meer ruimte nodig...dan caafjes...

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:20

Bjarni schreef:
Ben nu op zoek naar tips over het houden van cavia's, wil er dan zowieso 2 want 1tje alleen is ook zo alleen.

Als je een cavia aan wilt schaffen, zou ik ze wel bij een fokker vandaan halen. Als je een cavia aan de andere kant van nederland ziet, kan je ook afspreken op keuringen enzo. Voor jou nog niet zo bekend, maar dat komt wel.

Zelf ben ik een beginnende showfokster van driekleur en roodbonte rexen. Ik kan je helpen aan meer fokkers per ras en kleur wat je zoekt. Ook voor vragen kan je me altijd PBen of mailen! Op mijn site kan je ook wat informatie vinden, maar het is nog in aanbouw.

Bjarni schreef:
Hoe groot moet de kooi dan zijn

Voor 2 cavia's is de minimummaat 100 bij 50 cm.

Bjarni schreef:
kun je ze aanwennen om op een gegeven moment zelf in en uit het hok te gaan?

Ja, in het begin de cavia er zelf uitpakken en op de grond zetten. Kooideurtje open laten staan, zodat de cavia terug kan om bijvoorbeeld te plassen/poepen. Evenlater zullen ze dit zelf door hebben (en als ze het leuk vinden zullen ze er dan ook vaker uit springen).

Bjarni schreef:
Ik las al iets over speciaal caviavoer met extra vitamine c, en dat ze veel groenten nodig hebben/lekker vinden. Hebben ze dan behalve hooi en water nog een speciale verzorging nodig?

Je moet voer hebben met minimaal 1500 mg. Van groente is paprika eeerg gezond. Sommigen moeten aan die smaak wennen, maar dan vinden ze het meestal super lekker! Verder kan je ook witlof, peen, komkommer, etc. geven. Let wel op slasoorten, vanwege een waterbuik. Niet alle groentes zijn goed. Verder dagelijks een flinke pluk hooi geven. Extra knabbeltjes is niet nodig. Koop niet zo'n knaagsteen/liksteen! Deze zijn voor cavia's niet goed! Je kan zo'n knaagstick (die je op kan hangen) kopen, van die broodjes, en nog veel meer. Maar écht nodig is dat niet..

Bjarni schreef:
Wat voor bodembedekking is het best? Gewoon zaagsel?

Ja, zaagsel is lekker zacht en neemt veel vocht op. Ben je van plan om langharen te nemen, dan is het fijner om kattenkorrels (wat weinig stoft) te nemen. Dit blijft niet in de haren zitten en neemt ook goed vocht op.

Bjarni schreef:
En als je ze als kleintje koopt, zijn ze dan goed tam te krijgen?

Zowel volwassen als jonge cavia's zijn goed tam te maken. Het zijn de meest geschikt kinderhuisdieren, omdat ze zelden bijten en makkelijk tam te maken zijn!

Bjarni schreef:
Oh ja, is er een soort caviaforum ofzo?

Oh een heleboel! Ik zal der een paar opnoemen:
http://mike.messageboard.nl/6300
www.caviaonline.nl
www.europeancavieclub.com/caviababbels
www.nhdp.nl/caviaforum2

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:38

Ahum , mijn cavia is een vetzak als ik het zo moet zeggen
Zaagsel zou ik niet nemen , houtkrullen zijn het beste

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:17

Bedankt voor jullie tips!
Ik had al heel erg rondgekeken naar fokkers, zelfs al her en der info ingewonnen en toen zag ik dit stel viewtopic.php?f=64&t=518777
Ik heb ze vandaag opgehaald bij Riant, ze zijn echt erg schattig maar moeten natuurlijk nog wel even wennen. Wel zitten ze al flink van het hooi en de witlof te knabbelen!
Wie weet komt er over een tijdje nog wel wat bij (ik vind tessels echt wel heel gaaf) dus misschien nog een keer een jonkie erbij. Vind vooralsnog dit al erg leuk (gaat nog een keertje kijken naar ze)

Snoopytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:32

i stem ook voor cavia
xxx muur

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:11

Leuk voor je! Ben zelf ook cavia-fan!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 09:41

ik dacht al, Bjarni komt me bekend voor , maar nu weet ik het hahaha, van het caviaforum.
@ Relliej ik weet dat erbij jou in de buurt een fokker met Rexen is opgehouden, maar weet niet of ze nou ook roodbonte dieren had. En ik ben de stalnaam ook kwijt

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:07

Ja die fokker zit bij mij op school, en haar stal heet caviastal Rexty. Maar ze fokte alleen crème, crèmebont, buff, buffbont en witte rexen. Daar heb ik dus geen zak aan.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:35

ik vindt het het beste als je ze bij een stichting/asiel vandaan haalt(stichting cavia is de beste vindt ik) ik had een van mijn cavia's daar vandaan die was ong. 9 maanden en was erg snel tam maakt niet uit hoe oud ze zijn je krijgt ze als je ze veel aandacht geeft er veel liefte9en tamheid )voor terug

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:36

zaagsel vindt ik het beste werken ik werk er al 7 jaar mee
en kattenkorrels is slecht voor je cavia's buikje(de buik wordt kaal) omdat het zo erg schuurt en het is ook nog eens giftig zover ik weet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:37

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:56

Ik heb een cavia en een konijn, maar vind de caaf eigenlijk leuker . Hij is knuffeliger en wil beter op schoot dan het konijn . De mijne is overigens wel zindelijk geloof ik, ik vind iig nooit plasjes of keuteltjes van hem.

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:23

Relliej schreef:
Ja die fokker zit bij mij op school, en haar stal heet caviastal Rexty. Maar ze fokte alleen crème, crèmebont, buff, buffbont en witte rexen. Daar heb ik dus geen zak aan.

Klopt

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:45

Ik fok nu ruim 10 jaar cavia's, en heb ook heel wat opgevangen, al ben ik daar sinds kort mee gestopt.
Je hebt hierboven al veel goede tips gehad zie ik, ik vind het goed dat je zo goed informatie zoekt voordat je een dier aanschaft!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:20

Ik denk inderdaad dat het meeste al gezegd is. Nog één tip ivm stooisel:

Ik ben over zaagsel erg ontevreden! Het gaat plakken en snel stinken en bij langharige cavia's blijft het aan de haren kleven.

Ik heb de beste ervaringen met stropellets (geperste strokorrels) en / of gebroken beukenhout. Beide soorten vind je in de goede dierenspeciaalzaak in zakken van erg verschillende grootte.

Voordelen: is zwaar dus blijft goed liggen, zuigt enorm goed vloeistoffen op (vooral de stropellets), gaat zelden stinken. Wij mengen de twee soorten door elkaar; omdat onze cavia's het hele jaar buiten zitten in de winter nog eens met een laagje stro erover. Toppie!