hond doodsbang voor vuurwerk.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eefje23

hond doodsbang voor vuurwerk.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:04

Bora, mijn hond is doodsbang voor vuurwerk, ze wil niet eens naar buiten meer en heeft net binnen haar behoefte gedaan!
Zo erg heb ik het nog niet mee gemaakt met haar. Ze is inmiddels 11 jaar en het lijkt elk jaar erger te worden terwijl we toch echt nooit haar gedrag hebben aangemoedigt, juist niet!! We negeren het juist zoveel mogelijk. 2 jaar lang hebben we verschillende tabletjes van de dierenarts geprobeerd maar die hielpen ook al niet!

Heeft iemand nog tips???????????????????????

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:07

toch maar weer om Sedalin tabletjes vragen(of bij de boerenbond een spuit tranquigel halen, is voor honden&katten werkt ook voor paarden)

het is alleen zo dat je dat ruim van te voren moet geven, nog voordat de hond bang is.
zijn ze eenmaal bang en aan het trillen en van slag, dan helpen de pilletjes idd niet

mn ouders hebben een 4 en een 7 jarige hond, beide zijn grote stoere honden, maar die van 7 werd ieder jaar banger voor vuurwerk en de tabletjes hielpen steeds niet goed
nu geven we ze al zodra de eerste knal gehoord is(wat dus vandaag eind vd middag was)
dan maar 2 dagen suf houden, van de DA mag het

overigens is hij ook panisch voor jagers, tijdje terug hoorde hij in de bossen 1 schot en rende dus zo het bos uit en langs de weg naar huis terug

riskjuhruled

Re: hond doodsbang voor vuurwerk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:16

ja zoon hond hebben wij thuis ook! is al z`n hele leven bang van vuurwerken en knallen en onweer enz( vroeger waren wij ook dom en deden als ie bang was ooooh kom maar....FOUT FOUT FOUT!) heb nu op school geleerd dat hem alleen al aaien(en verder negeren) al teveel is! we hebben hem altijd thuis gehouden en eerst van die relax pillen gegeven, geen resultaat helemaal niks, sindsdien gewoon een paracetamol gegeven en hielp ietsiepietsie, maar dit jaar voor het eerst naar het pension gedaan( ergens achteraf waar je geen vuurwerk hoort), vanmiddag weggebracht. hoop voor haar dat ze niks hoort want ze gaat echt helemaal hyperventileren en trillen en piepen, het lijkt net of ze bijna van der eigen af gaat!!

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:22

Ik heb je topic verplaatst naar BB.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:26

riskjuhruled schreef:
ja zoon hond hebben wij thuis ook! is al z`n hele leven bang van vuurwerken en knallen en onweer enz( vroeger waren wij ook dom en deden als ie bang was ooooh kom maar....FOUT FOUT FOUT!) heb nu op school geleerd dat hem alleen al aaien(en verder negeren) al teveel is! we hebben hem altijd thuis gehouden en eerst van die relax pillen gegeven, geen resultaat helemaal niks, sindsdien gewoon een paracetamol gegeven en hielp ietsiepietsie, maar dit jaar voor het eerst naar het pension gedaan( ergens achteraf waar je geen vuurwerk hoort), vanmiddag weggebracht. hoop voor haar dat ze niks hoort want ze gaat echt helemaal hyperventileren en trillen en piepen, het lijkt net of ze bijna van der eigen af gaat!!

Vindt het dan niet eng dat je dan helemaal geen controle (lees overzicht) op je eigen hond hebt?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:30

wat hebben wij dan makkelijke honden. Me oude hond denkt dat er ergens een vogel uit de lucht komt vallen en het puppy ziet hoe rustig die andere blijft en neemt daar het voorbeeld aan.

heeft de DA geen zwaardere pillen misschien?

nanka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:36

inderdaad even iets regelen waar hij van kalmeert zoals hier boven al vermeld is.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:40

nou kuiken dat is idd erg naar vind ik, ze hoort je door de paniek gewoon niet meer! Normaal loopt ze braaf met me mee buiten los maar nu wil ze alleen nog maar in blinde paniek naar binnen rennen!
Helaas ben ik nu al te laat om pilletjes te halen, dus we moeten het maar uitzingen maar het is erg naar je hond zo te zien..........

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:41

misschien toch maar even de weekend DA bellen...........

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:45

Eefje23 schreef:
nou kuiken dat is idd erg naar vind ik, ze hoort je door de paniek gewoon niet meer! Normaal loopt ze braaf met me mee buiten los maar nu wil ze alleen nog maar in blinde paniek naar binnen rennen!
Helaas ben ik nu al te laat om pilletjes te halen, dus we moeten het maar uitzingen maar het is erg naar je hond zo te zien..........

Ik doelde op de post boven de mijne, ik zou het niet prettig vinden om mijn hond in een pension te doen als ik weet dat tie ergens als de dood voor is.

Maar ik weet hoe het is om een hele bange hond te hebben, ze reageren inderdaad helemaal niet meer op je en blijven in hun eigen paniek.
Misschien kun je proberen om je hond een klein glaasje advocaat te geven. Hier werd mijn hond ook rustiger van. Natuurlijk blijft zijn angst maar ze zijn wat lakser naar geluiden.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:58

oh sorry had het verkeerd begrepen, advocaat heb ik helaas niet in huis! zojuist was er hier een megaklap, vreselijk!
had de hoop dat door het slechte weer iedereen binnen zou blijven, maar helaas...

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:01

klink raar maar honden zijn gek op advocaat(borrel) geeft hem maar een bakje en hij zal rustig worden, werk meestal goed..

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:02

Eefje23 schreef:
oh sorry had het verkeerd begrepen, advocaat heb ik helaas niet in huis! zojuist was er hier een megaklap, vreselijk!
had de hoop dat door het slechte weer iedereen binnen zou blijven, maar helaas...

Neem je morgen even een flesje mee bij de winkel.. Het kost bijna niets.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:40

Kuiken schreef:
riskjuhruled schreef:

Vindt het dan niet eng dat je dan helemaal geen controle (lees overzicht) op je eigen hond hebt?

nee ik ken deze mensen van het pension goed en vertrouw ze volkomen, het pension zit midden op het platteland en staan in en straal van 5 km maar 4 boerderijen, waar ze geeneens vuurwerk afsteken. de mensen gaan ook een aantal keer controleren en als ze het niet vertrouwen laten ze ons dat weten, maar nogmaals ik vertrouw deze mensen volkomen en onze hond heeft het er altijd er goed naar zijn zin.

ferah2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:04

wij hebben onze oudste hond eens advocaat gegeven, resultaat was nog steeds een bange herder die strontlazerus door de kamer zwalkte.
de overige 4 honden reageren ook heel bang (behalve het kooikerhondje, die is nergens bang voor)
we zetten meestal de t.v aan op muziek of iets leuks en dan iets harder zetten, ze moeten er maar even doorheen.
We hebben al vanalles geprobeerd met ze: vuurwerkcd, pilletjes,vuurwerktraining. Ze lopen gelukkig niet weg maar zijn echt doodsbang, trillen als een rietje.

We blijven trouwens altijd thuis bij ze, mocht er iets fout gaan

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:35

Je kan hem ook even een dag in een asiel doen of pension waar minder vuurwerk is hebben wij ook gedaan met hond die bang was voor vuurwerk.

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:45

In Uden (Brabant) werd een vuurwerkshow speciaal voor honden gehouden, moeten oefeningen doen enzo..( hoor ik net op het nieuws )

Wat ons altijd werd aangeraden was de hond in een aparte kamer te houden, geen aandacht aan besteden.

mamamika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:55

Hoi
Ik zelf ben eigenaar van 2 bouviers waarvan er 1 doodsbang is voor vuurwerk.
En uit voorzorg om problemen te voorkomen brengen wij onze honden met oudjaarsnacht altijd een nachtje naar het pension wat toevallig bij de fokker is van de honden en zei woont buiten af.
En zoals hier boven door sommigen al wordt aangegeven is dat sommige honden steeds banger worden?
Dit heeft een aantal logische redenen een ouder wordende hond wordt over het algemeen wat doof en blind en daardoor ook angstiger voor vuurwerk.
En bij sommige honden zit het ook in het karakter maar je hebt ook honden die angstig worden voor vuurwerk omdat hun baasje bang is!!!!!!
Je kunt tegenwoordig hele goeie homeopatische tabletten voor honden krijgen die bang zijn voor vuurwerk en onweer en wij moeten altijd half december hier al mee beginnen omdat dan hier al het vuurwerk begint.
En doen we dit niet dan is onze hond niet meer te houden.
Mochten er nog mensen zijn die willen weten hoe je een jonge hond kunt laten wennen aan vuurwerk dan mag je een beroep doen op mij en ik kan je daar wel een advies over geven ik geef namelijk bij ons op de hondenclub daar les in.

En nog even terug komend op medicijnen van de dierenarts voor honden die bang zijn voor vuurwerk hou er rekening mee dat dit slaapmiddelen zijn en als je een hele gestresste hond hebt kan het zijn dat de tabletten zelfs niet werken!!! en dan ligt je hond dus nieuwjaarsdag heerlijk de hele dag te slapen!!!!!!!!!!!!!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:57

watten in de oren helpt goed, zowel bij hond als paard.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:12

Hoi, onze vorige hond was ook altijd als de dood voor vuurwerk. Wij haalden dan tabletjes bij de dierenarts die ze kreeg met oudejaarsavond, ik weet niet hoe die dingen heten. Dan ging ze slapen en ze sliep de hele tijd toen wij met vuurwerk bezig waren. Hoe lang ze precies werken weet ik niet. Bij de dierenarts weten ze vast weel wat ik bedoel, of hebben ze een soortgelijk medicijn. Veel sterkte met je arme bange hondje.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:20

geef je hond geen aandacht als hij bang is, hoe zielig hij ook doet. Hij word er alleen banger van omdat je heb beloond om bang te zijn.
laat je hond vooal met de jaarswisseling in zijn bench met een kleed erover in een kamer met de gordijen en ramen dicht. of je hond gewoon in een kamer doe met de gordijnen en ramen dicht. zodat hij zo min mogelijk kan horen en zien.
Ga dan pas weer naar je hondje toe aals het vuurwerk afgelopen is, want anders beloon je heb voor het bang zijn.
laat je hond dan weer gewoon rustig uit de bench of kamer en laat hem alles weer rustig verkennen en laat hem merken dat het goed is. Daarna mag je hem best aanhalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:27

heb je ook al calmivet geprobeerd van de dierenarts??

werkt heel goed, alleen worden ze er echt supersuf van.
uitlaten kan wel hoor, lopen en plassen etc doen ze gewoon

verder proberen te negeren, als ze in een hoek willen kruipen dan lekker zijn gang laten gaan....

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:36

Mijn hond is er ook doodsbang voor,
waarschijnlijk door zijn verleden heeft hij er een soort van
trauma opgelopen
(korte uitleg: heeft aan de boom vast gezeten met oud en nieuw,
wij hebben hem uiteraard uit het asiel)

Als hij een knal hoort probeert hij bij je te komen maarja
dat maar negeren .. of afleiden
(zoals gister in de sneeuw spelen gewoon met sneeuwballen
gooien wat hij erg leuk vind)

Ik zou geen tabletjes gebruiken, het schijnt dat het niet goed voor je hond is
en je hond kan buiten bewustzijn raken voor een aantal dagen ..
geen aanrader dus lijkt mij ..

Wij gaan naar vrienden vanavond maar de hond gaat mee zodat hij niet
alleen thuis in paniek hoeft te raken, miss dat je hem ook in de kamer
bij jullie kunt leggen ofzo en als hij angstig doet dat gewoon negeren ...

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:04

Mijne is ook bang :S
opeens vorig jaar nog niet

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:11

annepaardoes schreef:
geef je hond geen aandacht als hij bang is, hoe zielig hij ook doet. Hij word er alleen banger van omdat je heb beloond om bang te zijn.
laat je hond vooal met de jaarswisseling in zijn bench met een kleed erover in een kamer met de gordijen en ramen dicht. of je hond gewoon in een kamer doe met de gordijnen en ramen dicht. zodat hij zo min mogelijk kan horen en zien.
Ga dan pas weer naar je hondje toe aals het vuurwerk afgelopen is, want anders beloon je heb voor het bang zijn.
laat je hond dan weer gewoon rustig uit de bench of kamer en laat hem alles weer rustig verkennen en laat hem merken dat het goed is. Daarna mag je hem best aanhalen.

Zelf zou ik het nooit zo doen. Ik zou ze niet overdreven aanhalen maar als een hond van mij naar mij toekomt als hij bang is vind ik dat alleen maar goed. Ik ben zijn baas (roedelleider) en hij mag gerust naar mij toekomen als hij bang is. Natuurlijk ga ik niet agossie tegen hem zeggen enzo.
Maar hij moet wel weten dat het bij mij goed en veilig is.

Heeft namelijk ook het voordeel dat hij naar mij toekomt als hij in het bos ergens van schrikt als hij bang is en er niet er vandoor peert.

Een hond die bang is opsluiten in een bench en daarover nog eens een deken vind ik erg cru. Grote kans dat hij vuurwerk met nog meer ellende gaat associeren.

Doe zo normaal mogelijk, normaal negeer je je hond ook niet.
Laat hem rustig in je buurt en haal hem aan zoals je hem normaal ook aan zou halen.
Laat honden (en andere dieren) niet alleen op oudejaarsnacht en zet de tv wat harder.