Cavia-explosie binnenkort :D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Cavia-explosie binnenkort :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:35

Ok, ik heb weer wat leuks. Ik heb 2 cavia's, allebei gekocht voor een zeugje. Nu werd het oudste zeugje wel erg dik, dus ik had al zoiets van hmmmm.
Op de markplaats had ik gereageerd op een klein borstelzeugje, leek me wel leuk voor erbij. Die zou ik dus vandaag op gaan halen.
Nu had ik die mw aan de telefoon, en ik vermeldde zo dat die caaf steeds dikker werd, zei ze: weet je zeker dat het zeugjes zijn?
Ikke van, ja, daar heb ik geen verstand van, heb ze dr wel voor gekocht. Ga ik kijken, zijn het dus een zeug en een beer. Dus binnenkort heb ik jonge cavia's.
Heeft iemand in de buurt van Rotterdam nog een kooi over voor een schappelijke prijs? Ik wil pa bij ma weghalen, anders is het na de bevalling gelijk weer feest
En tips zijn ook altijd welkom, ik heb al een hoop dieren gehad, en van konijnen, ratten etc ook nesten gehad, maar van cavia's dus niet

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:39

moeder moet nu vrij veel vit C hebben, verder kun je niet veel doen, tja op je nagels bijten als het zover is. Als ze geboren zijn kun je ze vanaf dag 1 al op de hand nemen. Worden ze ook vrij tam van. Als het 5 of meer jongen zijn kun je ze vanaf dag 2 gaan bijvoeren met in melk geweekte brood of brintapap. Schijnen ze lekker te vinden. Moeders goed in de gaten houden tijdens het zogen.... sommige jongen denken namelijk dat je ook op tepels kunt kauwen (grmbl.....). Enne alvast van harte!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:41

Ik heb caviavoer met een hoog vit C gehalte, en ze krijgt peen bij, is dat genoeg?
De ellende is dat ik niet weet wanneer ze gedekt is, dus ze kan vandaag bevallen en het kan nog 2 weken duren zeg maar. Ik hoop eigenlijk opiets minder jongen, dan kan ik de geslachten scheiden (weet nu hoe het eruit ziet ) en dan kan het hele spul blijven

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:44

dan zou ik veel hooi gaan bijvoeren..... worden ze vet van, maar krijgen ze wel energie van. Tja, das het fijne van caafjes... raadt maar wanneer ze gedekt zijn hahaha. Soms zit er ook een jong bij die zijn geslacht dus niet verraadt.... ik heb 1 van mijn beren ook bijna 1 maand voor een zeug versleten, totdat hij stoer met zijn kontje begon te wiebelen hahaha

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:46

Hooi krijgen ze volop. Dat is normaal bij mij voor de cavia's en de konijnen. Ik dacht ook eerst dat ze gewoon vet was, tot ze uitstulpingen aan de zijkant begon te krijgen

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:49

oeps zie nou net dat ik een woordje vergeten ben tussen ze en vet, daar moet niet te komen staan hahaha. Als het goed is moet je de jongen nou kunnen vernemen.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:45

Alvast veel succes en plezier
Maar sorry ik woon niet in de buurt van rotterdam

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 18:45

Ik kan inderdaad wat voelen in de buik.
Ik voel iig aan beide kanten 1 bobbel/vruchtak/jong, de rest blijft een verrassing, want ik wil har niet stressen

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 13:54

Zo, tweede kooi is geregeld, pa zit apart.
Nou mag ze van mij bevallen

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:02

Wat je voert is op zich prima, maar voorziet in dit geval waarschijnlijk niet in de vitC behoefte. Het extra vitC in caviavoer is afgestemd op wat een cavia normaal nodig heeft, een drachtige zeug heeft veel meer nodig. Daarnaast vervluchtigd vitC erg snel, dus ik zou niet teveel vertrouwen op het voer. Je hebt tabletjes van Roter, met sinaasappelsmaak (50 mg vitC) die cavia's vaak lekker vinden. Daar kun je dagelijks 1 van geven om bij te voeren.
Voor de rest flink hooi geven, en een huisje zodat ze zich rustig terug kan trekken.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 22:08

Vitamines in voer zijn gegarandeerd tot een bepaalde datum, dus dat vervluchtigende vit C verhaal zal wel een beetje meevallen. Verder krijgt ze, zoal eerder verteld volop hooi en peen. Een huisje heeft ze ook, dus dat is het probleem niet.
Kunstmatig vit C bijvoeren vind ik onzin, er zit genoeg in het voer.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:21

Caviajongen zijn redelijk zelfstandig en leuk Ik vind ze altijd zo fantastisch omdat ze er uitzien als 'hele' knaafjes, maar dan in het mini.

Ik had een vriendin die cavia's fokte en die deed altijd vit. C druppels in het flesje water.

Maar veel succes, geniet ervan en succes met het zoeken van nieuwe huisjes (tenzij je ze zelf natuurlijk wilt houden ).

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:43

Billy schreef:
Kunstmatig vit C bijvoeren vind ik onzin, er zit genoeg in het voer.

Ja, voor een normale cavia.
Ik geef alleen maar tips hoor.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 01:23

Lola is een normale cavia, ze is alleen drachtig.

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 02:26

Let er als de jongen zijn geboren ook op dat zij genoeg groente/fruit (vitamine c dus) binnen krijgen. Je zou niet de eerste zijn die met dode baby-knaafjes zit omdat ze te weinig Vit C binnen kregen.

Wel leuk dat je baby-knaafjes krijgt. Altijd zo apart dat ze al helemaal 'af' zijn.

Oja, Appel, peer en mandarijn zijn goede vitamine-bommetjes. Daar nemen ze het wat gemakkelijker uit op dan uit wortel. Daar gaat het namelijk meer om de vitamine A

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 07:52

ik zou geen druppels in het water doen.... dat vervliegt zo snel dat je er nog niks aan hebt, ja een legere portomonnee

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 09:34

Ik heb net een appel achterover gedrukt op mn werk, beide cavia's hebben nu een kwart appel, peen, en een stukje oud bruinbrood, naast het hardvoer en het hooi.

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:48

Billy schreef:
Lola is een normale cavia, ze is alleen drachtig.

Ja, dat is het punt. Daarom heeft ze 2/3 keer zoveel nodig.
Maar goed, ik ga er ook niet meer op in verder.
Vraag me alleen wel af waarom je advies vraagt op bokt, als je vervolgens deze toch weer onderuit haalt.

En Annechien, je hebt gelijk. Hoe voer jij vitC bij?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 10:57

ik haal helemaal niks onderuit.
Maar als ik op caviasites lees dat een cavia 10-20 mg vit C nodig heeft per kg lichaamsgewicht, en een zeug een dikke kilo weegt, dan vraag k me dus af of de cavia dat niet uit voer haalt. Met 50 mg vit C naast het voer, overdoseer je een cavia dus behoorlijk.
Je kunt wel zeggen dat vit C toch weer uitgescheiden wordt, en dat het daarom geen kwaad kan, maar het is toch een extra belasting voor de nieren.
Vandaar dat ik er kritisch tegenover sta.
Daarbij zijn tips nog altijd tips, het is geen verplichting. Als iemand je de tip geeft om mok in te smeren met tandpasta of om zomereczeem te behandelen met afgewerkte olie, doe je dat dan ook gelijk?
Je mag je gezond verstand toch wel gebruiken?

Bloempjeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:08

Over het vitamine C vanuit het voer,
Wij krijgen zelf van de vertegenwoordigers altijd mee, vooral als je zeugende dieren krijg, probeer het voer dan in een luchtdichte Ton te bwaren, of de zak hersluiten, door al het lucht gaat er ook wat vitamine verloren, niet dat je zegt van nauw wat schrikbarend veel! Maar als je met zoown zak 6 maanden doed is toch wel 60% van de vit. eruit..
Probeer dus de zak luchtdicht te bewaren op een droge plek.

Voorde rest mega veel plezier met je kleine caavjes Ben benieuwd hoeveel het er zullen worden!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 11:10

Ik ook
Ik koop voer per 2 kilo, zodat ik er maximaal een maand a 6 weken mee doe, en ik bewaar het in een emmer met deksel, dus dat zit wel goed

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:12

Wat leuk baby cavia's.. onze caaf heeft vorige week kleinje gekregen, ik zal eens een foto maken..

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:37

Billy schreef:
ik haal helemaal niks onderuit.
Maar als ik op caviasites lees dat een cavia 10-20 mg vit C nodig heeft per kg lichaamsgewicht, en een zeug een dikke kilo weegt, dan vraag k me dus af of de cavia dat niet uit voer haalt. Met 50 mg vit C naast het voer, overdoseer je een cavia dus behoorlijk.
Je kunt wel zeggen dat vit C toch weer uitgescheiden wordt, en dat het daarom geen kwaad kan, maar het is toch een extra belasting voor de nieren.
Vandaar dat ik er kritisch tegenover sta.
Daarbij zijn tips nog altijd tips, het is geen verplichting. Als iemand je de tip geeft om mok in te smeren met tandpasta of om zomereczeem te behandelen met afgewerkte olie, doe je dat dan ook gelijk?
Je mag je gezond verstand toch wel gebruiken?

Tuurlijk, je hoort mij ook niet zeggen dat je dingen moet, ik doelde meer op de toon van je berichten.
En zoals je zelf ook al zegt, vitC kun je niet snel overdoseren, daarvoor moet je erg je best doen. Voor de nieren valt het enorm mee hoor, die worden daar weinig extra mee belast, zolang je niet té extreem gaat doen natuurlijk. Toevallig had ik het hier laatst in de praktijk met 1 van de andere dierenartsen over, die gaf haar drachtige cavia soms wel 8 roters op een dag. Niet omdat dat perse moest, maar het dier was gek op die dingen, en kwaad kan het in die hoeveelheid niet.
Overtollige vitC wordt moeiteloos uitgeplast. Hoeveel mensen nemen in deze tijd van het jaar wel niet vitC1000mg tabletten? Dat is meer dan 1600% van de ADH (dosering 1 per dag!) en dit heeft ook geen nadelige gevolgen voor het lichaam, zolang je niet jarenlang dagelijks een handje van die dingen neemt. Heb je ook nog minder kans op blaasontsteking en dat soort kwaaltjes omdat de urine wat zuurder wordt.

Annechien

Re: Cavia-explosie binnenkort :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:21

ik voer Kasper Fauna Food, zit 1500 of 15.000 mg Vit. C per gram in (als ik het goed heb.... uit de zak kan ik ook niet wijs worden hahaha, zit in ieder geval maar een klein verschil in met Hope Farms en de prijs is vriendelijker). Ik doe 2 maanden met 1 zak (14 dieren op dit moment en hopelijk 1 drachtig en 1 zit bij de beer). Daarnaast krijgen ze iedere dag/om de dag een flink portie groenvoer. Ik doe niet iedere dag vanwege showconditie die ik er het liefst het hele jaar op wil hebben zitten. Mijn dieren zijn gezond en de jongen (toen ik nog gladharen fokte kon je het beter zien) glimmen als spiegels van het voer. Ze groeien er goed op en op show's scoor ik een F (laatst 2x ZG, terwijl 1 beter in concitie was, maar goed) op de conditie. Tabletten vit C van Roter willen ze hier niet vreten, of ik het ze nu in de bek druk of niet..... de enige die het at leeft niet meer (tumor in de luchtwegen).

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 18:27

Nou, het is een heel klein explosietje geweest, 1 jong in de kleur van ma, met de kruin van pa. Erg schattig. Lola is bevallen toen ik in het noorden was voor Oud en Nieuw, dus ik weet geen exacte datum. Maar als ik het diertje zie denk ik dat hij van oudejaarsdag is. Of zij natuurlijk