Katten versvlees voeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Katten versvlees voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:59

Mogen katten, net als honden, volledig op versvlees?
Welke merken voldoen aan de voedingsbehoefte voor katten?
Is Rodi, Smuldier, Duck ook geschikt voor katten?

Graag meer info...Ik was trouwens niet van plan om zelf hele maaltijden te gaan samenstellen, maar vroeg me af of katten ook volledig op kant-enklaar diepvries versvlees mogen.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:07

ik zou het niet weten. We geven onze katten wel eens gewoon wat rouwe kipfilet ofzo en geven ze ook wel rodi hondenworst. Gaan er echt niet dood van. die van mij leven ook nog gewoon

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:11

wat bedoel je hier mee? gewoon van dat vlees voor katten zoals dat van whiskas of vlees dat mensen ook eten?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:27

Nee, ik bedoel vlees zoals Rodi, echt versvlees.

Juco

Re: Katten versvlees voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:30

Alleen als er op staat dat het volledig diervoederis. M.a.w als alle benodigde voedingsstoffen er in zitten. Ik ben alleen bang dat dat bij Rodi niet het geval is.
Waarom wil je dit?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:58

Ik noemde Rodi als een voorbeeld eigenlijk, want er zijn verschillende merken. Rodi heb je ook in een 'compleet' variant.

Omdat veel honden volledig op versvlees staan, en het hier heel erg goed op doen, zou ik (als het kan) mijn katten er ook op willen zetten. Minder tandsteen, minder kans op blaasgruis, en het is veel natuurlijker. En daarnaast vinden katten het waarschijnlijk een stuk smakelijker dan brokjes...

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:11

je kunt ze wel voeren maar rodi niet daar zitten zels niet de goede voedingsstoffen voor de hond in maar je moet het neit te veel voeren maar je hebt ook wel versvlees voor katten.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 21:43

Rodi is perfect voor honden hoor...
Welke merken voor katten dan? Ik wil ze dus eigenlijk volledig overzetten op versvlees, dus niet half/half.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:26

Jups, net zo als een hond kan een kat volledig op KVV (en ook BARF, oftewel, zelf samenstellen).
Informeer eens naar Carnibest, of daar bij jou in de buurt een verkooppunt zit of dat je met meerdere eens in de zoveel tijd wat kan halen oid.
Een vriezer met genoeg ruimte is dan iig heel handig .
En voor de rest kun je de sites van de KVV-merken afgaan wat zij aanbevelen voor katten (welke variant), en dan bij een dierenwinkel binnenstappen die ook KVV verkoopt met de vraag of zij ook de kattenvariant van dat merk willen/kunnen bestellen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:32

kritegirl schreef:
je kunt ze wel voeren maar rodi niet daar zitten zels niet de goede voedingsstoffen voor de hond in maar je moet het neit te veel voeren maar je hebt ook wel versvlees voor katten.

Dat in Rodi niet de goede voedingsstoffen voor een hond zouden zitten is onzin. De complete versies van Rodi zijn prima voer. Heel wat beter dan alle zogenaamde kwaliteitsbrokken die er in de handel zijn.

De TS heeft groot gelijk als ze ook de katten over wil zetten op vers.
Carnibest en Bibi hebben een kattenvariant. De enkelvoudige versies van Duck schijnen ook geschikt te zijn voor katten, maar mijn katten willen het niet eten. Carnibest en Bibi lusten ze wel.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 01:47

Bedankt
Ik heb net 2,5 kg Carnibest besteld, ik hoop dat het in de smaak valt...
Ik ga trouwens niet beginnen aan kuikens, dat lijkt me echt niets

Enige idee hoeveel 1 poes per dag moet hebben, verdeeld over 2 maaltijden? En kan ik in 1 keer overstappen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:51

Onze kat eet momenteel niet anders als vers vlees, dat regelt ie zelf wel. brokjes worden niet eens aangeraakt. Het monster is gewoon moddervet zo onderhand. Ben benieuwd wat de kat eet met de kerst, zou het konijn, muis of gevogelte zijn?

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:50

Bij honden is het zo dat men 2 a 3 procent van het lichaamsgewicht als richtlijn ziet.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:59

Ik zou niet mijn katten op volledig vlees zetten. Hier doen ze het enorm goed op Royal Canin. Ik zeg maar zo, never change a winning team. Ik ben dan ook geenszins van plan dat te veranderen. Echter... ik geef ze wel af en toe gewoon wat stukjes vlees. Vinden ze lekker en het is goed.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:42

Mijn kat eet alleen blikvoer en brokjes, vers vlees eigenlijk nog nooit geprobeerd, we hebben niet veel vlees in huis (veggies)
Maar je kan het in principe wel, alleen opletten dat alle voedingstoffen erin zitten die katten nodig hebben.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:45

Wij haalden vroeger wel eens hart van het runt bij de slager. Dat moesten we (mijn ouders dan, ik niet ) wel zelf in stukjes snijden. Die katten smulden ervan

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:24

Dat is inderdaad hardstikke lekker voor ze ingeborg. Hartjes snijden vond ik altijd leuk .

Wij gaven ze ook kuikens vroeger. Dood dan he. Maar dat vond ik minder leuk

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:33

zo goed is vers vlles niet voor een hond.
onze vorige hond is er een keer bijna dood aan gegaan.
dat vlees gaat tussen de tanden zitten. en zorgt er voor dat de tanden van je hond gaan rotten.
onze DA vas erg boos op ons( wij wisten niet dat het slecht was).
brokken is echt veel beter je kunt wel een keer vlees geven maar niet altijd.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:11

kimmy1985 schreef:
zo goed is vers vlles niet voor een hond.
onze vorige hond is er een keer bijna dood aan gegaan.
dat vlees gaat tussen de tanden zitten. en zorgt er voor dat de tanden van je hond gaan rotten.
onze DA vas erg boos op ons( wij wisten niet dat het slecht was).
brokken is echt veel beter je kunt wel een keer vlees geven maar niet altijd.

Als je brokken geeft en wilt blijven geven, moet je vooral doen, mij geen probleem, maar wat je over vers vlees zegt is echt onzin.
Vers vlees en botten zorgen juist voor gezonde tanden, dit in tegenstelling tot brok.
Waarom zie je anders zoveel honden/katten die brok gevoerd krijgen met tandplak en tandsteen rondlopen en die met vers gevoerd worden maar weinig?
Omdat vers niet hap-slik-weg is en brok wel (al gaat KVV wel veel makkelijker naar binnen dan een lap vlees en/of bot).
Hoe kan/kon anders de wolf overleven?
Waarom zie je zoveel honden of katten opknappen op vers, terwijl ze op/met brok problemen hebben/hadden?
Kan veel meer voordelen opnoemen van vers dan van brok hoor.
Brok heeft er voor mij maar eentje (en geen voordeel voor de hond of kat, alleen voor de mens) en dat is vooral dat het makkelijker is (tijd en ruimte).
En ja, jouw hond kan het goed doen op brok, en met jouw hond nog vele andere honden en katten, maar helaas doen genoeg honden en katten het niet goed op brok.
En dan heb je dus vers, waar bijna alle honden en katten het (wel) goed op doen.
Het is alleen zo dat er mogelijk een ontgiftingsperiode komt (lichaam reinigt zichzelf dan), dat wil wel eens voorkomen (gaat in vele gevallen goed hoor) en dat sommige katten/honden moeten wennen.
Vooral katten willen nog wel eens te boek staan als kieskeur (ook tussen verschillende brok), maar als ze er eenmaal doorheen zijn en eraan gewend zijn, laten ze daarna vaak zelfs de brok links liggen.

Ik heb ook een kieskeur gehad, gaf op brok al problemen, met vers at hij sommige dingen goed en sommige dingen at hij met lange tanden en andere dingen liet hij gewoon liggen maar nu hij eenmaal gewend is komt alles klaar op.
Natuurlijk het ene sneller en grager dan het andere, maar je kunt duidelijk het verschil merken.

Nu ben ik misschien een beetje off-topic gegaan , maar blijkbaar snappen sommigen het 'vers-verhaal' niet.
Geen probleem, iedereen moet voeren wat hij/zij denkt dat het beste is, maar kom dan niet met verkeerde info aanzetten.

MMaxje, misschien komen die kuikens nog wel
Haha nee, je moet het zelf weten, maar vaak is het zo dat je met KVV begint en later af en toe eens wat anders geeft (maar dat hoeft geen kuiken te zijn hoor , kan ook een stukje kip zijn (kipfilet of een kippenpootje oid), of een vis (denk je er dan wel aan dat sommige vis eerst enige tijd ingevroren moet zijn)), en misschien nog wel weer later helemaal overgaat .

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:13

vers vlees is idd gezonder als brokken, zegt mijn da ook, maar je moet er meer mee oppassen

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:18

Vers vlees zal neem ik aan wel beter zijn voor zowel honden als katten. Als je hun gebit bekijkt horen ze eigenlijk geen brokken of blikken te eten maar horen ze het vlees van het bot afscheuren.
Mijn hond is gek op hart maar mn kat vind het na een aantal happen wel weer genoeg en heeft liever gekookte koolvis

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:32

Quarterh0rse schreef:
Als je hun gebit bekijkt horen ze eigenlijk geen brokken of
blikken
te eten maar horen ze het vlees van het bot afscheuren.

Haha, geen enkel dier hoort blikken te eten .
Nee, snap wel wat je met blikken bedoelt hoor .
Weet je trouwens dat er gezegd wordt dat dat nog veel ongezonder is dan brok? Het kan best als extraatje, maar het is niet goed als vervanging ed.

En je kunt het niet alleen zien aan het gebit, maar ook aan de darmen (en dan vooral de lengte ervan) en hoe de PH-waarde hoort te zijn en nog wat van die dingetjes.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:01

haha ik wist toen ik het typte dat die opmerking al zou komen
Inderdaad hoor je steeds meer dat blikvoer niet goed is en je inprecipe alleen brokken moet voeren. Zie mij kat dat maar eens aan zn verstand te brengen want die heeft liever kuipjes. Staan verder zoiezo altijd brokjes voor hem en verder krijgt ie elke dag gekookte vis.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:28

Quarterh0rse schreef:
haha ik wist toen ik het typte dat die opmerking al zou komen
Inderdaad hoor je steeds meer dat blikvoer niet goed is en je inprecipe alleen brokken moet voeren. Zie mij kat dat maar eens aan zn verstand te brengen want die heeft liever kuipjes. Staan verder zoiezo altijd brokjes voor hem en verder krijgt ie elke dag gekookte vis.

Dan wel zonder graatjes he?
Rauw zijn de graten geen probleem, verhit (gekookt, gebakken oid) wel, hetzelfde met andere botten.

Maarruh, de meeste katten (en honden) vinden blikvlees erg lekkerrr , maar daarom is het nog niet gezond.
Denk maar aan dat de meeste mensen eten uit de frituur ook erg lekker vinden, maar we weten allemaal dat dat niet het gezondste eten is wat je kunt bedenken.

Misschien een idee om deels brok (en dan dus het blikvoer achterwege te laten) en deels vers te doen?
Een dag in de week ofzo?
En als het bevalt en jij en je dier gewend zijn, eventueel uit te breidden? En dan kun je dat uitbreiden opvatten als in meer dagen of in als meer variteit richting het zelf samenstellen?
Kant en klaar is compleet (sommige merken hebben ook producten die geen compleet voer zijn, maar dat staat wel vermeld op de verpakking) en in de meeste dierenwinkels wel te verkrijgen, in sommige supermarkten zelfs. Dit geldt dan wel voor de hond-varianten, hoe het met de kat-varianten zit weet ik niet (daar let ik normaal niet op).
Carnibest is trouwens normaal niet in de dierenwinkel te verkrijgen, daarvoor moet je naar de fabriek of naar een verkooppunt (en die zijn er genoeg hoor, moet je op hun site kijken).

Zelf samen stellen lijkt misschien moeilijk, maar is het niet, je moet je er wel eerst even in verdiepen.
En dat is geen zware studie hoor , gewoon weten wat je wel en niet kan geven, in welke verhoudingen en die dingen.
Na een tijdje denk je er niet eens meer over na, maar doe je het automatisch.
Als je maar af en toe zelf samensteld zijn die verhoudingen niet zo belangrijk, maar je kunt dan beter spiervlees en bot geven dan orgaan (dat krijgen ze over het algemeen al genoeg en een teveel eraan laxeert). Verder is er nog een punt en dat is de tijd tussen een brokken- en een versmaaltijd, al zijn daar verschillende meningen over.
Dat zijn onder andere wel dingetjes die je dan moet weten.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:25

het is inderdaad zonder graten, kan je gewoon in de supermarkt halen zo'n doos waar 4 stukken vis inzitten