konijntjes geboren,mams kijkt nie naar ze om!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

konijntjes geboren,mams kijkt nie naar ze om!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:40

Hoi ik had een vraagje ,een paar weekjes geleden had mn kleine dochtertje het mannenkonijn laten ontsnapen en zat dus in het hok bij ons vrouwtje.(wisten nie zeker of t een vrouwtje was)
Nu kom ik net in de kamer ,daar staat t konijn ,en liggen er 4 van die kleine jonkies.
Maar naar mn idee kijkt mams er nie naar om,want ze liggen daar zo hulpeloos ,ze heeft wel een nestje gemaakt ,maar ze gaat er afentoe gewoon met haar boerenvoetjes op staan.
Wat moet ik nu doen ,en hoe weet ik of ze ze wel accepteert.
Hoe leg je ze aan enz,ik heb net wel 1 konijntje beet gepakt en onder mams gelegd maar ze loopt weg.
Ik ben een leek met konijnen dus ik hoop dat iemand raad weet.
En is het goed als ik bij de moeder wat melk door haar water heen doe,want dat hoorde ik net weer van iemand ??
groetjes en alvast thnx allemaal

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:45

Je moet ze goed warmhouden hoor! Zorg anders voor een 'pleegmama' Tip: laat de ram maar casteren

punk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:53

hoi,
het is normaal dat konijnen moeders hun jonkies niet de hele dag in de gaten houden.
Zolang de jonkies niet veel lawaai gaan maken maar lekker rustig in het nestje blijven gaat het goed.
De moeder gaat 2 keer per dag drinken geven aan ze en dan staat ze boven de jongen en die liggen er dan op hun rug onder.
Ik weet dit omdat ik omdat mijn konijn afgelopen zomer ook een nestje heeft gehad, vooral niet de jongen oppakken anders verstoot ze de jongen.
De jongen hebben verder ook niks nodig de eerste tijd.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:55

ja dat doe ik zeker,want wil dit niet meer.
Maar ben alleen bang dat mams niet weet hoe ze met ze om moet gaan aangezien ze zelf pas 6a7 maanden is.
En hoe kom ik evt aan een pleegmoeder,als ze nu niet te eten krijgen ,dan gaan ze dood lijkt mij.
Nou ik hoop op nog meer raad en tips.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:56

er zijn site's voor, was laatst ook iets met een vriendin, die konijntjes zijn toen naar iemand die er via via van had gehoord met konijnen, maar we hadden op internet ook mensen gevonen die ze wel wouden.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:57

Ok punk bedankt ,maar moet ik het nestje nie een beetje dichtdoen want t ligt open aan de bovenkant.
Voor de rest zn ze wel rustig een beetje beentjes bewegen,dat doen ze wel.

Bedankt Farouche ,nou ik hoop dat ik op tijd er bij ben en dat t goed afloopt.
Ik zoek ook even op internet

punk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:01

ja het nestje moet wel dicht blijven.
maar zorg dat er niet te veel mensen luchtjes aan ze komt en ze lekker met rust laten.
Als je ze toch moet oppakken kan je je handen "wassen"met stro/hooi.
En na een dag of wat even kijken of ze geen ingevallen buikjes hebben dan gaat het dus niet goed maar dan gaan ze ook meer piepen.

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:05

ok heb t nestje dicht gedaan,ze heeft er wel wat haarbolletjes neer gegooit maar nie echt veel.
Maar de kachel staat ook lkkr aan

punk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:07

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:07

ok thnx

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:41

Als je ze hebt aangeraakt dan is de kans dat de moeder er nog voor gaat zorgen erg klein. Er is zelf kans dat ze ze dood zal bijten omdat er een vreemde lucht aan zit.
Het is heel normaal dat een konijn niet de hele tijd op het nest zit. Hazen in het wild bv geven de jongen maar 1x per dag melk.
Laat de natuur zijn gang maar gaan.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:43

Afblijven!
Een moeder konijn laat de jongen maar 1 x per dag drinken, en kijkt er weinig naar de jonen om. Dus dat is 'normaal'.

xSemmiex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:09

Aahh wat lief zeg dat je jonge konijntjes heb!
En hoop dat het allemaal goed blijft gaan!!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:17

Mijn konijntje keek de eerste paar dagen ook niet zoveel naar ze om hoor. Ze zogen vooral s nachts en de eerste twee weken zijn ze gewoon nog niet zo actief. Op het nest staan doen ze ook wel ja...maar die kleintjes liggen ook allemaal boven op elkaar...kan wel.
Ik zou ze maar lekker met rust laten, het gaat vanzelf lopen.

Melk voeren doen wij wel, ligt er wel aan aan hoeveel het zijn en hoe oud het konijntje is. Konijnenmelk schijnt heel vet te zijn dus wij mengde altijd wat koffiemelk (vet) met gewone melk en water, altijd het meeste nog water en de eerste 3 weken mocht ze onbeperkt eten. Die van mij was nog geen jaar en had er gelijk 6 en dat is een aardig klein beestje.

Je kunt ze indd beter niet aanraken, sommige vrouwtjes bijten ze dan dood. Die van mij hebben het nooit gedaan...toen er eens eentje uit het hok in de ren gevallen was (vraag niet hoe, nest zat aan andere kant van het hok, ik denk dat het vrouwtje hem er op een of andere manier onopzettelijk uit heeft laten vallen) heb ik het opgepakt en er weer bij in gelegt en er was niks aan de hand. Nou heb ik ook wel een heel mak vrouwtje...t zou haar een zorg wezen wat ik met haar baby;s deed als het etenstijd was voor haar

Succes ermee...en laat je ook nog eens wat foto;s zien

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 00:59

Het konijn is ongeveer 6a7mnden,en ze heeft 4 kleintjes gekregen.
Ik ben net nog even wezen kijken ,en ik hoor ze wel een soort knabbel geluid maken,maar geen gepiep.
Dus ik laat ze maar zo even (blijf kijken)
Maar maakt moeder t nest open dan rond etenstijd ,aangezien ze zelf nog nie de kracht hebben om eruit te klimmen lijkt mij
Tjonge ik wist nie dat ik zo zou gaan bemoederen over die kleine wezentjes,en hoop dat ik er afstand van kan doen als ze groot genoeg zijn (maar dat zal wel weer nie)
Maar iig ik hou t in de gaten en alvast allemaal thnx voor de tips

@Sem ,ja leuk he die kleintjes ,maar t was zkr nie de bedoeling ,dus pa gaat snel naar de arts en hopla zn balletjes eraf hihi

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:33

Nou je moet ze maar wel wegdoen, anders krijg je straks nog een nestje

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:21

ik weet dat ik ze ook weg moet doen ,maar zo niet dan maak ik een leuke konijnenspeeltuin in het voorjaar,en dan blijven ze voortaan lkkr buiten.
Maar wel allemaal balletjes eraf,want wil geen nestje,en zkr geen incestnestje

Vanochtend toen ik kwam kijken zag ik dat t nestje weer open lag ,dus ik neem aan dat mams dat heeft gedaan.
Dus ik hoop zo dat ze goed gedronken hebben .
Maar hoe komen ze bij die tepels dan ,want ze liggen vrij diep in het nestje ??
Ahja de natuur zal daar ook wel weer wat op gevonden hebben toch

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:39

Bij mij lopen ze ook gewoon in de tuin rond, en het hok hebben we zo gemaakt dat het in 2en zit, het onderste deel zit vast met haakjes, en het bovenste met schuifjes, in de nacht zitten ze in het hok, en als we naar ze toe gaan om te aaien etc gaat alleen het boven hok open, als ze los mogen gaan beide delen open en loopt het scheef tot op de grond, zodat ze eruit kunnen.

Afbeelding dit is stamper

Afbeelding en dit is skipper

miss_nadine

Re: konijntjes geboren,mams kijkt nie naar ze om!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:37

Een moederkonijn voed haar jongen maar 2 á 3 keer per dag gedurende een paar minuten en dan vaak 's nachts, dus je ziet het niet altijd. Als de jongen erg rimpelig zijn en geen gevuld buikje hebben dan moet je je zorgen gaan maken.
Succes!

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:41

Zo lang ze niet piepen of koud aanvoelen en hun buikjes dik genoeg blijven, niks doen! Mijn konijn 'keek ook niet naar haar jonkies om', dacht ik. Maar ze heeft inmiddels al 2 nestjes gehad waar ik nog geen enkele problemen heb gehad. Als ze wel piepen wil het zeggen dat ze honger hebben en moet je ze met de hand voeren, maar daarvoor zou ik even naar de dierenarts gaan voor alle zekerheid

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:50

punk schreef:
hoi,
het is normaal dat konijnen moeders hun jonkies niet de hele dag in de gaten houden.
Zolang de jonkies niet veel lawaai gaan maken maar lekker rustig in het nestje blijven gaat het goed.
De moeder gaat 2 keer per dag drinken geven aan ze en dan staat ze boven de jongen en die liggen er dan op hun rug onder.
Ik weet dit omdat ik omdat mijn konijn afgelopen zomer ook een nestje heeft gehad, vooral niet de jongen oppakken anders verstoot ze de jongen.
De jongen hebben verder ook niks nodig de eerste tijd.

klopt helemaal! Voedsters zijn net als bijvoorbeeld herten en reeën moeders die de hele dag "de hort op zijn" en hun jongen alleen laten. MAar ze gaan wel steeds terug om ze te laten drinken. MAar dat zie jiij allemaal niet. Bemoei je zo min mogeljik met het nest, anders verstoor je de boel alleen maar.

DAarom mag je ook niet aan een hertenjong komen als je dat ergens "zielig en alleen" ziet liggen. Want dat is gelijk aan moord. De moeder zal zeker terugkomen en je ruiken en het vervolgens verstoten. Met rust laten en afblijven dus.

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:03

heej!

ik heb ook ene nestje met jongen gehad.....
en die moeder stond er ook op, had ook et id dat ze ze niet aannam:)
geen nest of wat dan ook had ze gemaakt... !
aanraken is beter van niet (maar van dierenartsen) heb ik dus gehoort dat het niet zuper veel kwaat kan... als de moeder jullie geur kend is het al snel goed zijn het vreemde worden ze idd snel verstoten:)dat vindne ze meestal neit prettig9veder is het sowiso niet zo goed om ze op te pakken:) zijn natuurlijk nog zo teer:) heb ze zelf wel vanaf het eerste moment gepakt (niet te vaak;))en geaait en zo en ik heb zelf geen problemen gehad met het nestje.
ik hoop dat het gaat lukken en gewoon in de gaten houden;)
op een gegeven moment als ze zelf eten(de jongen) dan kan de moeder ook nog wel is ''gek'' worden! mijn moeder konijn verd toen heel mager en heb ik amart bijgevoert omdat moeder niet aan eten toe kwam;) die van mij begonnen trouwens na 2,5 weken ongeveer hard voer te eten(scheint vroeg te zijn;)

maar idd als je niet nog is een nestje wild dan is het beter om de Rammelaar te laten castereren;) dan kunnen man en vrouw trouwens ook gewoon bij elkaar....

heel veel sterkte erme en miss weet een dieren arts wel raad vaak kun je ook bepaald konijnen ''melk'' kopen net als met kinderen en zo.... is trouwens erg leuk om pot konijnen te hebben:)

lang verhaal maar ik hoop dat je er wat ana hebt:) groetjes en veel plezier en sterkte met de moeder en de jongen:)

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:21

Nou allemaal weer harstikke badankt,ben blij met de reacties

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:50

Heb je foto's? Ik wil ze wel zien

goldflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:19

Nou ik zou wel willen ,maar mn camera wil op 1 of andere manier nie meer de foto,s op de pc zetten
Maar ik hoop dat ik alsnog gauw foto,s kan mkn en ze erop zetten
@Farouche,schattig hoor die konijntjes van je ,en dan vooral die onderste met dat bruin en zwart