Tips poes voor het eerst naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Tips poes voor het eerst naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 11:55

K heb sinds begin oktober een nieuwe poesebeest

Ze is nu bijna een half jaar en komt van een boerderij. Het adres waar ik haar opgehaald heb, was ze al aan komen lopen.
Ik merk wel aan haar dat ze haar eerste weken totaal in het wild geleefd heeft, al wordt het nu wel wat minder nu ze alleen maar binnen zit.

Begin het gevlieg, gerace en gesloop hier door de kamer een beetje zat te worden, volgens mij is het tijd voor haar om buiten te herintreden
Omdat ze zo verwilderd was, ben ik bang dat ze niet meer terugkomt. Heeft iemand tips? Ik hoorde van een kennis iets van boter aan de pootjes, maar wat is het nut daarvan?

Ze heeft wel een maatje hier, maar die is eigenlijk nog iets te jong om naar buiten te gaan. Ook heb ik al een paar keer aan het riempje met Sen gelopen, maar toch.
Wat kan ik het beste doen? Of is het toch deur open gooien en laten lopen?

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:55

Je kunt haar het beste 's morgens voor het eten naar buiten gooien. Ten eerste heeft ze dan honger en komt ze eerder terug, en ten tweede als het je dan te lang duurt hoef je niet 's nachts te gaan zoeken
Een bandje met d'r naam en je telefoonnummer is ook handig.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:57

Boter aan de pootjes? Zodat ze niet over de schutting kan klimmen zeker

De tip van Nikki is een goeie, en dan kan je niks anders doen dan wachten tot ze terugkomt...

gianlucka

Re: Tips poes voor het eerst naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:59

Ik weet niet of je nog meer katten hebt?
Een vriendin van mij doet ook sinds kort haar jonge kat naar buiten, maar ze heeft er nog twee. Een van die twee bleef de hele tijd bij die nieuwe in de buurt.
En toen ie een dag verdwenen was heeft ie de hele dag lopen zoeken naar die jongste kat... was ie helemaal van slag....
Zij heeft op een gegeven moment het kattenluik opengezet en gewoon gewacht tot ie er vanzelf uitliep....
(in het begin snapte ie het natuurlijk nog niet)
Zij heeft nooit echt problemen gehad. Behalve die ene keer dus, maar dat komt dus omdat hij erg brutaal is en gewoon bij anderen naar binnenloopt blijkt nu.
Ze hadden briefjes opgehangen of mensen die kat hadden gezien. Bleek dat ie bij minstens 10 mensen in de straat gewoon naar binnen liep enzo...... hahah bijdehandje

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:03

Wij hebben onze Sem uit het asiel gehaald! Ze schatten hem daar op ruim drie jaar oud en is binnen gehaald als zwerfkat!

We hebben hem de eerste vier weken met zo'n katten tuigje in de tuin gehad en ook wel met hem om het huis gelopen, maar op een gegeven moment werd hij dat ook zo zat en elke dag zo ontzettend actief binnen dat onze 'oud' hond hier zowat een rolberoerte van kreeg.

Me ma heeft gewoon z'n halsband om gedaan, kat naar buiten idd voor het eten en dan maar met goed vertrouwen wachten tot hij terug komt!
En jawel de onze kwam terug, we hebben hem aan het begin wel steeds beloond met iets lekkers!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:07

Boter aan de pootjes heb ik ook wel eens gehoord, maar dan om ze in een nieuwe onbekende ruimte zich sneller thuis te gaan voelen. Ze gaan die boter namelijk aflikken waardoor er meer van hun eigen geur aan de pootjes komt die meer in de omgeving wordt verspreid (ofzo).

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:11

Het blijft denk ik een beetje gokken maar ik doe ze ook voor het eerst voor het eten naar buiten en mijn katten zijn nog altijd terug gekomen.
Houd er wel rekening mee dat katers wel de neiging hebben om op verkennig uit te gaan en rustig twee of 3 dagen wegblijven en ook gewoon weer terug komen. Mijn katten blijven nu eigenlijk altijd dicht bij huis als ze buiten zijn. En ze staan braaf met etenstijd altijd weer op de stoep.
Ik zou het een keer lekker in het weekeinde doen als jullie zelf thuis zijn en je de kat binnen kan laten als hij binnen wil.
dan kan je het nog een klein beetje in de gaten houden. Maar ik heb er eigenlijk wel altijd vertrouwen in dat ze weer terug komen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 13:30

Bedankt voor jullie reacties en tips

We hebben hier idd nog een kat, een kater dus, maar die is veel jonger dan Senna. Eigenlijk wil mijn huisgenoot nog even wachten met hem naar buiten doen.
Als ik nu met Sen in dat tuigje rondhuppel, staat m'n huisgenoot al met het pak brokken te schudden, dan leert ze misschien dat ze weer moet komen
's Ochtends voor het eten is een goeie, dat ga ik zeker doen.

Senna is gechipt, ik zal een bandje kopen waar dat zo'n labeltje aan kan, waarop staat: "ik ben gechipt"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:10

ik ben net voor de tigste keer met mijn katten verhuisd en eigenlijk is t helemaal niet zo moeilijk.

til ze eerst meerdere malen per dag op om door het raam naar buiten te laten kijken.
na een tijdje( weekje ofzo) weten ze heel goed hoe "hun"tuin eruit ziet en kunnen ze naar buiten!!

zorg ervoor dat ze dol zijn op wat blikvoer, neem dat blikje mee naar buiten toe.
laat de deur openstaat, als er iets engs gebeurt moetenn ze meteen naar binnen kunnen..
blijf bij ze, als je t eng vind dat ze te ver weg gaan, rammel je een keertje met je blikje en neem je ze weer mee naar binnen.
gewoon enkele keren per dag even naar buiten doen, deur openhouden of even erbij blijven, dan gaat t altijd goed!!!

mijn katten vinden hun nieuwe tuin nog een beetje eng hahaha, als er ene gek geluidje klinkt staan ze beiden bij de deur te zeuren dat ze er weer inwillen, beetje in de gaten houden dus!

gewoon niet te lang buiten laten, 15 minuten is eerst lang genoeg, en ook niet savonds doen( nu helemaal niet want er word alweer volop met vuurwerk geknald)

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:13

Wij hebben de eerste keer onze katten allemaal aan een riempje gedaan, en met ze de tuin verkend...
Dit een keer of 2 gedaan, en toen de eerste keer los en erbij blijven.
De 4e keer kunnen ze gewoon alleen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:16

Wat je ook kan doen, voor de zekerheid, naast de al gegeven tips, is je kat op een vast tijdstip eten geven. Grote kans dat áls ze er een keer vandoor gaat, ze rond etenstijd weer terug komt. Ze weten het precies
En ik zou als ik jou was toch eerder zo'n kokertje met naam en telefoonnummer aan het bandje doen. Mensen zijn toch eerder geneigd een kat te laten lopen als ze er eerst mee naar de DA/asiel moeten om de chip te laten lezen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 14:20

Ik heb echt het idee dat Sen wegrent en wegblijft, weet niet waarom. Stom gevoel, want ik wil graag dat ze lekker naar buiten kan.
De kater van mijn huisgenoot is heel aanhalig en komt altijd op schoot liggen. Die krijg je dus zo te pakken, Senna rent geheid weg. Sen moet echt goedgemutst zijn, wil je haar aan kunnen halen. Alhoewel dat al anders is dan toen ik haar net had. Ze heeft de eerste drie dagen achter het gasfornuis gezeten toen ze hier net was.

Ga nu ff met haar buiten in het tuigje lopen, misschien wurmt ze zich er wel uit en gaat het toch vanzelf

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:59

Ik zou idd eerst lekker met het tuigje de tuin en een stukje daarbuiten gaan verkennen, zodat hij goed de geur en vorm in zich op kan nemen..

Daarna zoals Ellepel al zegt rustig aan. Deur openlaten en er in het begin bij blijven. Na een paar minuutjes weer naar binnen doen. En dan later op de dag of de volgende dag nog een keer proberen. En zo langzaam opbouwen..

Veel succes!!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:43

Ik denk dat als je zelf het gevoel hebt dat het niet goed gaat, dat je het nog even niet moet doen.
Ik zou wachten tot ik er zelf een beter gevoel over had. Misschien kun je wachten tot na oud en nieuw? Dan loop je iig niet de kans dat je kat dán buiten is, en heeft ze ook nog even de tijd binnen beter te wennen.
En misschien is het wel goed idee te wachten tot die andere naar buiten kan, weet niet hoe lang dat nog duurt? Maar dan hebben ze iig elkaar en is de kans dat ze weg vliegt omdat ze bang en alleen is misschien kleiner.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:08

Robyn schreef:
Na een paar minuutjes weer naar binnen doen.

Dat is niet eens zo gek, maar ik weet zeker dat ik haar niet te pakken krijg
Als ik dat nou wél had geweten, had ik haar zeker al naar buiten gedaan. Als ze voor de nacht in de bijkeuken moeten, ben ik soms een kwartier bezig om haar te vangen, laat staan dat dat buiten dus lukt.

Misschien idd beter om te wachten tot na oud & nieuw. Haar maatje is nu vier maanden, dan is hij dus bijna 5 maanden. Zou toch moeten kunnen?

Bedankt voor jullie reacties allemaal

ikamanda19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:10

Ik heb een poosje stage gelopen bij de dierenarts en daar zeiden we dat er niet echt een tijd voor te stellen is, op een gegeven moment moet je het gewoon vertrouwen, en inderdaad misschien momenteel beter even wachten tot er geen geknal meer is in de buurt...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:16

Wij hebben ons katje gewoon op de arm meegenomen int begin, en dan eens rustig opt gras zetten. Liep ze altijd mee, dan verder en verder...

Jemawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:55

Astragirl schreef:
Wij hebben ons katje gewoon op de arm meegenomen int begin, en dan eens rustig opt gras zetten. Liep ze altijd mee, dan verder en verder...

Ik probeer dat idd gewoon na de jaarwisseling. Nu maar af en toe aan het tuigje naar buiten.

Bedankt voor al jullie tips, k heb er nu wel iets meer vertrouwen in

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:01

die van mij is nu 6,5 maand en zit nog steeds lekker aan haar tuigje in de tuin
ze luistert namelijk niet als ze binnen moet komen en we wonen aan een drukke straat

na haar castratie wilde ze niet eens meer naar buiten, lekker sochtends even frisse neus halen aan een tuigje en daarna lekker binnen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 15:29

Dat merk ik aan Sen wel heel erg. Nu ik dus regelmatig in het tuigje met haar buiten loop, zit ze vaak al te piepen aan de deur.
Ze is natuurlijk ook 12 weken lang een echte buitenkat geweest.

Ze heeft net even kennis gemaakt met één van de buur(t)katten Rug en staart omhoog, geweldig om te zien. Buurkat was overigens heel lief

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:41

Onze buurkat geeft ze meppen hoor, alhoewel Lies nooit in haar tuin durft. Onlangs was ze binnengeslopen in huis en beginnen vechten, echt niet leuk voor ons en onze kat!

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:23

Goed om alle tips te lezen
Onze jonge poes is nu 7 maanden, binnenkort zetten we de tuin zo goed mogelijk af (ze vindt waarschijnlijk toch wel een gaatje) en dit voorjaar mogen ze voor het eerst bij ons naar buiten. De oude ben ik niet zo bang voor, die gaat echt niet rennen of klimmen. Maar het jonkie... Het vertrouwen moet nog zover groeien, dat ik haar ook een bandje of tuigje om kan doen. Zover zijn we nog niet

meija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:30

een bandje om de nek vind ik zelf eng- stel dat ze ergens achter blijven hangen. Dan hangt ze zichzelf op. Mijn kat reageert op mijn fluitje (omdat ze weet dat ze dan eten krijgt) oppakken hoef ik niet te doen- dan breng ik het er gewond vanaf. Het voor een poes nogal een struiner en vechtersbaas. Liever buiten dan binnen- alleen altijd bij mij om te slapen gelukkig. En ze is gek op rosbief, de beste manier om haar binnen te krijgen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:23

Een bandje kan geen kwaad, als je maar zorgt dat er stuk elastiek in zit. Je hebt ze tegenwoordig ook van helemaal elastiek spul, maar daar ben ik niet zo weg van, die gaan heel erg pluizen.
Maar zonder elastiek gaat ie idd niet af als ze ergens aan blijven hangen.

Nog een tip, als je van die kokertjes hebt, verliezen ze heel vaak de onderkant. Maar als je het gedeelte waar je de onderkant op schroeft een beetje in smeert met (doorzichtige) nagellak blijft het veel beter zitten

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:42

Ik heb zo'n tuigje, dat zit ook om de buik. Werkt prima opzich, alleen wilde Sen er in begin niet mee lopen. Ze ging steeds liggen
Nu weet ze het precies dat ze dan naar buiten mag, dus vindt ze het niet erg meer

Ik heb geen kokertje voor om de halsband, maar zo'n plaatje wat je aan het bandje kan bevestigen. Daar staat op dat ze gechipt is. Dat moet toch voldoende zijn?