Hond van 8 tot 5 alleen, wel of niet doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Hond van 8 tot 5 alleen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:06

Hoi iedereen,
Ik heb hier al een keer eerder een topic geopend over Junkie, mijn 3 jarige airedale terriër. Het ging er toen over dat hij veel jankte. Dit is gelukkig een stuk verbeterd. Maar nu heb ik een ander probleem.

Ik heb namelijk werk gekregen. Het is Part-time, maar toch zal het een paar keer per week voorkomen dat hij dan van 8 á 9 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags alleen komt te zitten. Hij zit dan in de hal, waar hij een bed heeft, een voerbak en een kluif. Kan dit of niet?
De andere optie is namelijk dat hij naar een ander huis gaat, maar bij de gedachte alleen al komen de tranen in mijn ogen. Hij is namelijk erg aan me gehecht en ook al zit hij bij mijn moeder en zus, als ik weg loop gaat hij blaffen (om een voorbeeld te geven). Ik heb hem ook al van kleins af aan.

Dus kan een hond alleen zitten van 8 á 9 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:12

Ik zelf zou mijn hond nooit zo lang alleen laten,maar ja het zou wel fijn wezen als je hondje wordt uitgelaten.Ik zou er dan voor kiezen als je iemand hebt die dan een paar uurtjes bij jou in huis komt zitten.Want 8 uur een hond alleen laten vindt ik wel een beetje zielig.

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:12

Arme dier.
Arme buren..

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:13

Dank je harlekijn. Helaas heb ik die opties niet. Ik weet wel dat als ik hem vlak voor ik ga uitlaat, en direct als ik terug kom hij het prima kan ophouden.

Dealer: Het is dus nog niet van toepassing. Het gaat alleen nog wel plaats vinden. Ik heb dus meer aan tips dan aan deze opmerking.

Anoniem

Re: Hond van 8 tot 5 alleen, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:15

Om daar heel kort over te zijn: Nee.

Dat kan je niet maken tegenover dat dier.. een hond moet uitgelaten worden.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:15

nou het is zeker zielig maar als je iemand kan vinden die hem 2x uitlaat moet dit wel kunnen als je hem niet kwijt wil, maar als je merkt dat hij aandacht te weinig gaat krijgen dan denk aub aan je hond en geef hem dan een tehuis wat die verdient

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:16

Ik denk dus inderdaad ook dat het beter is om hem weg te doen aan iemand. Maar mijn vriend zei dat er heel veel honden zolang alleen zitten. Dus dacht ik, laat ik het hier eens vragen.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:16

ik vind het veels te snel. Als je hond net van het janken af is of bijna af is vind ik niet dat je een hond 8 a 9 uur alleen kan laten.
Vooral als hij in een halletje zit. Kleine ruimte en dan zo lang alleen...kun je voor de hond niet maken. KUn je niet in je pauze even naar huis gaan om de hond uit te laten ofzo?

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:18

Ik zou hem tussen de middag wel uit kunnen laten, maar meer helaas niet.

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:18

honden kunnen geen uren tellen dus of ze nou 2 uur of 8 uur alleen zijn het maakt geen verschil!!! hij zal alleen wel zn behoefte in de kamer doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:18

hang een briefje op in de supermarkt dat je een baby-sit zoekt voor je hond!!!

serieus dat werkt, er zijn namelijk best mensen die het leuk vinden om een paar dagen een hond te hebben om te vertroetelen en uit te laten, voordeel voor hen is dat het maar een paar dagen is, jij bent je hond niet kwijt en je hond krijgt alle aandacht die er nodig is!

gewoon goed om je heen horen, briefjes ophangen bij de dierenwinkel etc.
moet lukken!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:19

ik ken ook honden die gewoon lang zonder baas kunnen blijven. Maar dat zijn honden die dan in de hele woonkamer vrij rond kunnen lopen en dat zijn geen honden die nog verlatings angst hebben of er net af zijn.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:21

Uhm .. naja bij ons is het nog het geval dat we 2 honden hebben maar die zijn soms ook wel is de hele dag alleen thuis .. het is dat we persé op bepaalde tijden thuis moeten zijn vanwege een hond met suikerziekte maja .. het kan wel vind ik als je ze daarna maar genoeg aandacht geeft en als ze uitmoeten moet je daar natuurlijk el voor zorgen dat de buren dat ff doen ofzo

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:23

honden kunnen geen uren tellen dus of ze nou 2 uur of 8 uur alleen zijn het maakt geen verschil!!! hij zal alleen wel zn behoefte in de kamer doen

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:25

knollebol: Ik weet 100% zeker dat hij niets in huis zal doen in die tussen tijd.
Ellepel: Is inderdaad misschien ook nog een goede oplossing!! Bedankt! (wordt enkel lastig iemand te vinden aangezien hij nogal waaks is tegenover vreemden)
annepaardoes: Hij sloopt nogal. Ik kan hem dus niet in de woonkamer laten.
Jaduuh: Het lastige is dat hij vooral naar mensen trekt, en niet naar honden. Al ziet hij met tien andere honden, intresseerd hem niets. Hij wil dan toch gewoon naar mij toe.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:26

knollebol schreef:

Zoo, hoezo kortzichtig? Een hond kan dan misschien geen uren tellen, maar heeft heus wel besef van tijd! Of je nou vijf minuten weg blijft of 2 uur maakt verschil- en zo ook bij 2 of 8 uur!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:27

knollebol: ik ben het totaal niet met je eens.
honden kunnen wel weten ong. naar gevoel hoelaat het baasje weer thuis komt. Ik kende een hond en die moest ook altijd lang alleen blijven maar heeft nog nooit zijn behoevde in de kamer gedaan!
Als je de tijd opbouwd kan een hond ook langen zijn behoefde ophouden en weet een hond ong. hoelaat uit word uitgelaten

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:51

Wendy_Kila schreef:
Dealer: Het is dus nog niet van toepassing. Het gaat alleen nog wel plaats vinden. Ik heb dus meer aan tips dan aan deze opmerking.

Ik begrijp het, maar het was mijn eerste reactie (en antwoord) op jouw vraag:

Citaat:
Dus kan een hond alleen zitten van 8 á 9 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags?

Goede tips zijn hier boven al gegeven: iemand die hem 2 keer per dag uitlaat en even wat tijd aan hem besteedt zou al prima zijn.
Dat is altijd zo vervelend, je weet dat er in je woonplaats mensen zat zijn die tijd hebben (en zin hebben) om zoiets te kunnen/willen doen maar vind ze maar eens.
Briefjes in de supermarkt is een optie.
En desnoods een uitlaatservice.

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:12

Tja, als het mijn hond was zou ik het 'm niet aan doen.

Zoek inderdaad maar iemand van 'm even uit kan laten en aandacht geven, want van 8 tot 5 vind ik veel te lang.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:16

Ga zelf maar eens lang je plas op zitten houden. Ik zou een hondenuitlaatservice inschakelen.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 22:51

Ik denk dat het wel kan, alleen dat je wel problemen zal krijgen met de verlatingsangst.

de opmerking 'ga zelf maar eens je plas zo lang ophouden' vind ik niet van toepassing. Iedere hond is anders, en ieder mens (ik ga overigens maar 1 tot 3 keer per dag naar de wc! (en ja ik weet dat het slecht is, maar als ik niet hoef, hoef ik niet ))

Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe je hond is als je wel bij hem bent, die van mij kan prima lang zonder uitgelaten te worden, maar dit is hem wel van jongs af aan aangeleerd (en nee, niet door mij)

Als ik zie aan mijn hond dat ik hem om 12 uur 's middags zijn bed uit moet trekken (en dit is niet overdreven!) van 'we gaan uit! (voor de eerste keer)', dan weet ik ook wel dat hij echt niet zo nodig moet plassen...

En uitlaatservices... tja... als je een goede vind... TOP! Maar inderdaad... vind er maar eentje!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:05

De meningen zijn hierover nogal verdeeld.
Ik zal je een paar voorbeelden geven:

Een hond kan wel 8 uur alleen thuis zijn, want 's nachts is hij ook alleen en kan hij ook zn behoefte ophouden

Inderdaad, maar een hond slaapt 'snachts en overdag is hij wakker. Of hij gaat overdag slapen uit verveling.

Een hond kan wel 8 uur alleen thuis zijn, alleen als hij 's avonds als de baas weer thuis is alle aandacht krijgt en er veel met hem gedaan wordt (beweging)

Ja, dit zou kunnen, maar is een hele opgaaf, dan moet je 'savonds niet de deur uitgaan zonder je hond, want dan is het zielig als hij weer alleen moet zitten.

Een hond die overdag alleen thuis is en waarvan de baas 'savonds en 'sochtends voor het werk dus flink mee gaat wandelen, sporten, trainen etc. is misschien wel beter af bij zo'n iemand dan bij een gezin waar wel overdag iemand thuis is, maar waar de hond geen aandacht en beweging krijgt.

Ja, hier ben ik het wel mee eens.

Maar....toch vind ik dat je een hondenuitlaatservice moet inschakelen, de hond is dan 2-3 uur per dag van huis af en wordt moe weer thuisgebracht. De meeste honden vinden het geweldig om mee te mogen en te wandelen en spelen met hun vriendjes.
Ook kan je kiezen voor een dagopvang, dan is ie de hele dag onder de pannen.

edit: je kan kijken bij www.hus-nederland.nl voor een goede uitlaatservice bij jou in de buurt . Een HUS die is aangesloten hierbij, weet je zeker dat het goed zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:09

Helaas zijn er idd meer mensen die zulke dingen flikken tegenover hun hond, daar heeft je vriend gelijk in.
Maar die mensen zijn ook geen hond waard.

's avonds is het ook nog vaak sporten oid en zit de hond weer alleen.

ik zou ook gaan voor het idee van ellepel

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:44

Hondenuitlaatservice, als ik met de hond in het bos loop zie ik vaak deze busjes stoppen en dan komen die honden er met z'n allen uit gerend...ze hebben dan dus ook nog maatjes om mee te spelen! Je bent ongeveer tussen de 5 en 10 euro hiervoor kwijt. Niet te duur om het te laten denk ik, vooral niet omdat deze mensen ook vaak aansprakelijkheid hebben e.d en dat is toch weer moeilijker met iemand van een advertentie.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:50

Als je zou werken en je zou vragen, zal ik een hond nemen? dan zou ik zeggen: niet doen!!
Maar de situatie is nu anders. Je hebt hem al.
Ik zou alles doen om een noodoplossing te vinden, je hebt ze hier al gelezen: buurvrouw, hondenuitlaatservice...ik had vroeger een collegaatje met een ouwe hond, die nam ze mee naar het werk en die lag dan onder het bureau.

Tja, verder moet je het denk ik gewoon maar proberen. Misschien lukt het, misschien gaat het niet. dan moet je inderdaad voor je hond kiezen en een ander plekje voor hem zoeken. Maar proberen zou ik het wel. Je ziet echt wel of hij nog gelukkig is.