mijn cavia word dun

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy92

mijn cavia word dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:01

hoii hoii

ik heb een vraagje: mijn cavia is 8 jaar,,hij was vorige week nog dikker.
maar sinds zondag is die heel dun geworden. (hij wordt gewoon normaal gevoerd zoals anders)
is dit een teken van oudedom..

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:03

Ja, dat is een teken van ouderdom, mijn cavia is ook erg dun, zij is 6 jaar. Mijn cavia weegt nu net zoveel als dat ie een paaar maanden oud was! Maarja, verder heeft ie geen gebreken ofzo?

hamadryada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:27

hmm.. het kan ook zijn dat hij slecht eet door kiesproblemen. ik zou er zeker niet zomaar vanuit gaan dat het ouderdom is als een cavia op een week tijd zichtbaar!!! vermagert.
ga eens naar een dierenarts zodat de kiezen eens kunnen nagekeken worden. die kunnen nl. zo hard doorgroeien dat ze over de tong heen komen te zitten (als een brug ahw). dan kunnen de dieren niet goed meer eten.

ikke17

Re: mijn cavia word dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:30

Dit is natuurlijk geen teken van ouderdom een cavia valt echt niet zomaar binnen een week erg af dit ligt aan zijn gezondheid en ik raad je dan ook aan om direct naar een dierenarts te gaan! Het dier kan haken op de kiezen hebben een infectie etc. etc. Als je de da er na laat kijken wordt er OFFICIEL vastgesteld wat er met jou beesteje is en hier op bokt vragen schiet niet zo veel op denk ik....

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:33

de kiezen zijn het niet..

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:35

Dan kan er nog van alles wezen 101 dingen... binnen een week kan een cavia niet zo erg afvallen van de ouderdom dat gaat geleidelijk aan...
Kijk anders even op www.vida-nueva.nl hoofdoel chincilla,s maar ook cavia,s en konijnen

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:55

hij is ook niet heel veel afgevallen .. maar ik ga nog een een keer na de Da..bedankt trouwens voor al jullie reacties wat het allemala kon zijn.

maar hier kan een slotje

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:59

Bezoekje aan de dierenarts ?!

hamadryada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:08

manniejJ schreef:
de kiezen zijn het niet..

hoe heb je dat gezien? dat kan je helemaal niet zien tenzij je een otoscoop hebt om de wangen opzij te duwen en zo in de mond te kijken.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 20:35

ja de dierenarts..morgen gaan we erheen morge ochtend

Bonny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:35

Ik heb ook een cavia, zij s ook al bijna 6 jaar, valt heel veel af, eet wel super goed, groenvoer en normale voer eet ze super goed maar toch valt ze wel erg veel af. En 8 jaar is ook wel oud. Geef haar anders een vitamine c tabletje en kijk haar gebitje na
En als je het helemaal niet vertrouwt even langs de dierenarts gaan.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:38

Ik had een cavia,, hij vermagerede ineens heel erg ook binnen 1 week.
We zijn ermee naar de fokker geweest, die heeft gekeken.
Bleek dat er nog geen wattestaafje meer door zu'n keel kon! Zo dicht was het. Beestje kon daardoor niet meer goed eten + drinken => ingeslapen

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 21:15

Pattypaard schreef:
Ik had een cavia,, hij vermagerede ineens heel erg ook binnen 1 week.
We zijn ermee naar de fokker geweest, die heeft gekeken.
Bleek dat er nog geen wattestaafje meer door zu'n keel kon! Zo dicht was het. Beestje kon daardoor niet meer goed eten + drinken => ingeslapen

waah als dat maar niet met mijn maxie gebeurt

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:17

Daarom is het van belang om snel naar een dierenarts of iemand met genoeg verstand heen te gaan
Wil niet zeggen dat het hetzelfde is, of hij er ook aan dood zou gaan. (wij hebben hem dood laten gaan)
Hoe eerder je erbij bent hoe beter het waarschijnlijk ook is.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 16:17

wij zijn vanochtend naar de DA geweest, en het licht neit aan zijn tanden maar hij leek heel veel zijn afgevallen maar het was haast niks
het komt van ouderdom zei de DA

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:54

Zei ik toch! Ouderdom!!

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:56

gelukkig maar!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:57

Ja, als er wat anders ernstigs was....dan zou ik echt in huilen uitbarsten als mijn cavia dat zou hebben..

ikamanda19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:11

Als een dier plots sterk vermagerd zou ik altijd naar de dierenarts gaan, want het kan ouderdom zijn, maar ook iets geheel anders...

sOwEiRd

Re: mijn cavia word dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:12

Mijn cavia heeft ook tekenen van ouderdom, maar dan niet in de vorm van afvallen, maar van enorm veel aankomen

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:13

ikamanda19 schreef:
Als een dier plots sterk vermagerd zou ik altijd naar de dierenarts gaan, want het kan ouderdom zijn, maar ook iets geheel anders...

We hebben pas aan een caviakeuring meegedaan, toen heb ik al dingen erover gevraagd enzo, en heeft de keurmeester zelf mijn caviaatje in handen gehad en er was niks mis mee!

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:11

Het is wel van belang dat je bijvoert als hij afvalt! Het is fijn om te weten dat er geen ernstige oorzaak is, maar daarmee is het probleem nog niet verholpen. Cavia's worden snel zwak en kwetsbaar voor ziektes als ze afvallen. Zorg daarom dat hij altijd voer en hooi tot z'n beschikking heeft. Eventueel kun je bijvoeren met een beetje bambix, daar zit extra energie in. Wel rustig opbouwen om te voorkomen dat ze in de diarree raken. En denk om extra vitC, daar hebben oudere cavia's sowieso al meer van nodig, en als ze magerder worden helemaal.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 17:04

Lindy schreef:
Het is wel van belang dat je bijvoert als hij afvalt! Het is fijn om te weten dat er geen ernstige oorzaak is, maar daarmee is het probleem nog niet verholpen. Cavia's worden snel zwak en kwetsbaar voor ziektes als ze afvallen. Zorg daarom dat hij altijd voer en hooi tot z'n beschikking heeft. Eventueel kun je bijvoeren met een beetje bambix, daar zit extra energie in. Wel rustig opbouwen om te voorkomen dat ze in de diarree raken. En denk om extra vitC, daar hebben oudere cavia's sowieso al meer van nodig, en als ze magerder worden helemaal.

jah ik ben hem nu ook aan het bijvoeren hij heeft hooi voldoende eten,hij hefet laatst ook al extra pilletjes gehad

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:59

Laatst? Goed dat je er om denkt hoor! Realiseer je alleen wel dat een cavia elke dag vitC nodig heeft, want binnen een dag heeft ie de vitC verbruikt/uitgeplast. Dus ik weet niet wanneer laatst was, maar af en toe eens wat extra geven is vaak niet genoeg als een cavia oud is. Succes verder met hem!

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:02

toen mij cavia 7 was werd ze alleen maar dikker