Baika behendigheid wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Baika behendigheid wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 20:31

Zaterdag was het open dag op school en we hadden een onderlinge wedstrijd. Er waren 2 groepen. Ik zat in groep 1. En ik was 3e van de 5. En vandaag kregen we te horen hoeveelste je was van de hele dag.

We waren 7e van de 18. Wel heel goed voor een pup van 5 maanden. Er deed nog een jack pup mee van 4,5 maand en die was 5e geworden.

Ik deed ze de 1e rond los want dat kon ze wel. Maar ze rende heel de tijd naar iedereen toe om hallo te zeggen. De 2e ronde had ik der maar vast gedaan

Nou hier de foto;s

klaar voor de start
Afbeelding
Afbeelding
de A schutting
Afbeelding
das hoog
Afbeelding
Afbeelding
en zelf door de paaltjes. Dat was sneller :mrgreen:
Afbeelding
door de tunnel
Afbeelding
en klaar
Afbeelding
en mijn prijs. Goed he i ik ben wel heel zielig
AfbeeldingAfbeelding

Manon_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:33

GEFELICITEERD !!
Echt goed man!
Hele leuke fotos

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:25

Tja, ik blijf het slecht vinden voor een pup van 5 maand.

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:29

ziet er leuk ook! knap voor een pup van 5 maanden... MMaxje , waarom zou het slecht zijn?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:38

Je laat een jaarling toch ook niet zo vaak springen?

Tomboy0

Re: Baika behendigheid wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:44

Leuk dat het zo goed ging, maar toch hoop ik dat dit de 1ste en laatste keer voor zo'n jonge hond was.
Als je serieus behendigheid op een goede kynologische club wilt doen mag je ook pas beginnen als je hond ouder dan 1 jaar is. Je hebt wel 'puppy behendigheid' maar dan spring je niet en is het meer kennis maken met de toestellen.

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:33

goed hoor

en ik ben het wel eens met wat er hier boven wordt gezegt.
maaaar vind het ook een hele prestatie

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:05

Ik vind dat je niet erg slim bezig bent. Een pup van 5 maanden!!! Nog volop in de groei.... Waarom niet een paar maanden wachten?

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:29

Lysette schreef:
Ik vind dat je niet erg slim bezig bent. Een pup van 5 maanden!!! Nog volop in de groei.... Waarom niet een paar maanden wachten?

mee eens!

benikweer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:36

ik heb zelf een hondenschool en bij ons is indedaad ook de regel dan honden uitgegroeid moeten zijn voordar ze mee mogen doen met de hondensporten. Voor flyball hebben we een speciaal puppygroepje waarbij de pups dus niet hoeven te springen. Maar wat ik zo op de foto's zie, is daar niet mee te vergelijken!!
Ik begrijp eerlijk gezegt niet dat de hondenschool dat toe laat!!!
Ik zou er echt meteen mee stoppen!!! Beter even een paar maanden wachten en verantwoord bezig zijn dan nu doorgaan en straks met de problemen zitten...even aan de hond denken dus!!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 11:21

ik vind het onzin wat jullie zeggen. Die mevrouw die ons les gaf heeft zelf ook een honden school. Baika werd hier net getest op snelheid en scherpe bochten.

En iedere klas kreeg een curcus van 5 weken honden training. En ik had nog gevraagt kan baika hier aan mee doen. En dat was geen probleem. Ik heb er rustig aan gedaan met baika.

ik wist dat ik hierop commentaar mee zou krijgen. Maar baika en ik hebben er lol in. Ik ga over een jaar beginnen bij een club voor behendigheid.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:15

Zonde om de gewrichten te vern**ken omdat je niet een paar maanden wilt wachten. Door een tunnel lopen, de schutting op zijn allerlaagst zeggen, kattenloop heel laag (dus echt 25 cm van de grond) dat is leuk voor een pup en niet belastend. Maar gaan trainen met een hoge a-schutting, paaltjes en gaan trainen op scherpe bochten Ik kan er echt niet bij....
Heel leuk dat je er lol in hebt maar er zijn een hoop andere dingen waar je lol in kan hebben met je hond van 5 maanden. En ik denk dat je toch wel iets langer dan 2 jaar van je hond wil genieten....

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:20

miekelover schreef:
Die mevrouw die ons les gaf heeft zelf ook een honden school.

Natuurlijk, zij moet er immers ook haar geld mee verdienen.

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:40

Ik vind het erg knap voor zo'n hond

Maar ik snap niet helemaal of dit gewoon een wedstrijdje was of dat je echt op behendigheid zit??

Er is wel een min leeftijd voor honden voor behendigheid (vanwege dat ze nog in de groei zitten). Nou weet ik alleen ff niet wat dat was. Maar om meteen aan te vallen is natuurlijk ook niet nodig.

En een goeie trainsters (honden of paarden) geven meer om de beesten dan om het geld en zullen dus eerst om het dier denken voordat ze aan het geld denken. Dus ik ga ervan uit dat je goed advies krijgt zoniet dan zou ik snel een ander zoeken.

Myra87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:32

Elke pup zou daar lol in hebben, maar die snappen natuurlijk niet dat dat niet goed is voor de gewrichten
Het ziet er allemaal heel leuk uit, maar ik zou dat nooit doen!

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:45

Mag ik je dit even quoten:
Citaat:
Laat de pup wennen aan zijn nieuwe omgeving, te bedenken kinderen, tuin, huisdieren, bezoek en auto en als u denkt dat de hond het aan kan neem de hond dan mee als u een kleine boodschap moet doen let wel op dat de hond niet meer mag lopen aan de lijn dan 5 min per levensmaand dat hij oud is.

Van een stukje over hond opvoeden.
5x5=25 minuten. En dat gaat alleen maar over aan de lijn lopen oid. Het is je eigen keus, maar ik vind het ongelofelijk onverantwoord. Wat zeg jij als je je hond over een aantal jaar in moet laten slapen omdat ie verkl*te gewrichten heeft? "Ach we hebben tenminste lol gehad"? Aanbevolen is ouder dan een jaar voor middelgrote honden, kleinere honden (jack russels ed) kunnen met 9 maanden ongeveer. Met onze Border collie zijn we denk ik met 10 of 11 maanden begonnen, maar dan wel bij de kleine hondjes, dus kleine sprongetjes en dan deden we de A-schutting bijvoorbeeld niet. Volgens mij heb jij het formaat hond dat over een maand of 5, 6 heel verantwoord behendigheid kan doen. Kan je daar dan niet even op wachten? Wat de mevrouw van de hondeschool ook zegt...?

benikweer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:01

Waarom begin je niet gewoon met andere spelletjes waar jij en je hond samen lol in hebben? Genoeg te verzinnen!! Die paar maanden zijn toch gewoon te overbruggen?!
Al zegt die vrouw van de hondenschool dat het wel kan (snap echt niet dat ze het toelaat) neem het zekere voor het onzekere!! Het is echt een TE groot risico....en waarvoor?? omdat je het nu zo leuk vindt om te doen?!?! er zijn genoeg andere dingen en dat sporten komt over een maand of 6 wel!!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:33

MMaxje schreef:
miekelover schreef:
Die mevrouw die ons les gaf heeft zelf ook een honden school.

Natuurlijk, zij moet er immers ook haar geld mee verdienen.

ohh makkelijk zo iemand aan te vallen...
waarom zou je dan reageren als je zo over mensen kunt praten.

de behendigheid was volledig aangepast voor de pup.
en hallo een pup doet van zichzelf toch al genoeg dingen die schadelijk kunnen zijn.
ze hebben jouw vroeger ook zelf leren laten lopen! ofnie of hebben ze er ook mee gewacht tot je was uitgegroeid want stel je zou een spier verrekken of vallen. nee dat zou natuurlijk niet kunnen.(dit staat in geheel niet tot de discussie maar goed! ) JAMMER

ik vind dit een lage manier van aanvallen
en voor kritiek sta ik open maar niet voor dit soort lage dingen.

MAAR BEDANKT VOOR DE LEUKE EN ENTHOUSIASTE REACKTIES HE!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:38

benikweer schreef:
Waarom begin je niet gewoon met andere spelletjes waar jij en je hond samen lol in hebben? Genoeg te verzinnen!! Die paar maanden zijn toch gewoon te overbruggen?!
Al zegt die vrouw van de hondenschool dat het wel kan (snap echt niet dat ze het toelaat) neem het zekere voor het onzekere!! Het is echt een TE groot risico....en waarvoor?? omdat je het nu zo leuk vindt om te doen?!?! er zijn genoeg andere dingen en dat sporten komt over een maand of 6 wel!!

het is geen zware behendig heid hoor? ik weet niet welke instelling jullie hiervan hebben!
dit is een ervaren honden trainster die op school een simpele basis cursus geeft om kennis te maken met behendigheid! (ook speciaal opgelet met het feit wat pups aan kunnen)
dus wat is het probleem??
kritiek kan anders gebracht worden
ik blijf mij niet verdedigen maar wie nog in discussie verder wil gaan vind ik prima zolang je maar gegronde argumenten geeft en nu ophouden over de zware belasting want die is er niet!!!

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:50

Wat ik hier zie, en uit jouw eerdere posts opmaak, is het dus NIET aangepast op pups. De A schutting bijvoorbeeld, die hoor je te mijden. Bovendien ben je al begonnen met gehendigheid toen het beestje een maandje of 4 was? Kom op zeg, waar zit je verstand.

En je zegt het precies goed: een pup doet uit ZICHZELF dingen die niet goed zijn, en jij als baasje bent verantwoordelijk om je pup in de gaten te houden!

En ja, dan vind je de kritiek maar laag. Het dringt kennelijk niet tot je door, anders was je er allang mee opgehouden. Of nog beter: nooit mee begonnen.

benikweer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:11

Vind je zelf ook niet dat het leren lopen bij een kind een beeeeetje anders ligt??? Het gaat erom dat een behendigheidsparcour afleggen meer vraagt dan wat een pup van naturen geeft. een wolvenjong springt natuurlijk ook wel eens over een boomstam maar dat is niet te vergelijken met een A-schutting! Het gaat erom dat een pup over zijn eigen grenzen gaat omdat hij het zelf waarschijnlijk geweldig vindt om te doen. Pups kennen hun eigen grenzen wat dat betreft niet. En je hebt gelijk, pups doen inderdaad zelf al een heleboel dingen die schadelijk zijn! Maar dan is het aan ons om dat zo beperkt mogelijk te houden en niet te denken; Ach...zelf doet 'ie het ook dus dan laat alles maar gaan!
De foto's geven aan dat er niet gekeken wordt naar wat pups kunnen...een A schutting...paaltjes...Dat is ECHT nog niet goed voor een pup van 5 maanden. Op de foto, waar je hond de A-schutting op loopt, zie je ook dat hij er moeite mee heeft! Dus zeggen dat het geen zware belasting is vind ik een beetje vreemd. Zelf geef je ook al aan dat je deze kritiek al verwacht had...Weet je dan niet stiekem zelf ook dat het beter is om er mee te stoppen? Tuurlijk is het leuk om te doen en zeker als je ziet dat je hond er lol in heeft en het zo goed gaat...maar wat is het grote nadeel van een paar maanden te wachten?

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:21

Dat is dus precies waar het stukje dat ik gequote heb over gaat. Een pup doet zat gekke dingen uit zichzelf, maar hij houdt er vanzelf weer mee op omdat ie zijn eigen grens weet. Als jij een uurtje behendigheid gaat lopen doen, dan gaat ie door omdat ie het leuk vindt en jou waarschijnlijk een plezier wil doen.
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag waarom je niet gewoon nog een paar maandjes geduld kan hebben? Dus bij deze nog een keer, waarom niet gewoon je hond de kans geven nog even uit te groeien?
En wat verwacht je nou als je zo'n verhaal plaatst op een forum waar mensen zitten die wel hun verstand gebruiken als het gaat om honden? De reacties waren waarschijnlijk anders geweest als je de leeftijd er niet bij had gezegd, hoewel ik het verhaaltje niet eens heb gelezen en bij de laatste foto's dacht: "Das volgens mij nog een behoorlijk jong beestje..."
En inderdaad wat benikweer zegt, als je het toch al had verwacht dan weet je toch dat je eigenlijk niet goed bezig bent? Of zijn wij allemaal maar zo overbeschermend, dom en achterlijk dat wij onze honden nog een aantal maandjes geven om uit te groeien en maar niet begrijpen dat jij en de hondeschool-mevrouw goed bezig zijn?
Wij reageren zo niet voor niets weet je... Misschien is het toch handig om eens wat meer info in te winnen over behendigheid en misschien wat verhalen over honden met gewrichtsproblemen op te zoeken... Misschien opent dat je ogen. Jammer als zo'n leuke hond op zn 6e oid steenkreupel loopt.
Misschien zijn wij laag bezig... weetje wat niet laag is? Die A-schutting

Edit: nog even over die vergelijking met leren lopen... Dat stadium is de pup voorbij... als je eens goed kijkt dan zie je namelijk... dat ie al kan lopen!
Maar nadat jij had leren lopen ging je moeder je ook niet vragen of je even een parcourtje voor dr wou springen, over een schutting wou klimmen en door een tunnel wou kruipen, en dat ook nog eens zo snel mogelijk omdat ze een medaille wou winnen. Of wel?

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:56

Nog even een aanvullig:
Aan de foto's te zien heb je geloof ik een Friese Stabij. *correct me if I'm wrong* Bij dit ras is HD niet erg veelvoorkomend meer, maar bij een ras waar de kans er toch nog wel op is, zou ik al helemaal voorzichtig zijn met activiteiten voor een jonge hond...

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:15

5 maand? Veel mensen weten het niet, maar het is écht slecht als je je hond op die leeftijd al belast met dingen als springen, traplopen enz.

Vooral de schutting is not done.

Behendigheid is al redelijk zwaar (mocht je toch vroger willenbeginnen is flyball misschien een optie, lichamelijk iets minder belastend dacht ik) maar een heel behendigheidsparcours kan echt niet...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:28