Pup slijt nagels tot op het leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Pup slijt nagels tot op het leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 23:24

Zat net wat te frunniken met mijn hondje en zag dat enkele nagels echt kort zijn. Het leven zit al helemaal onder in de nagel, echt heel dichtbij. Die nagels zien er ook erg geschuurd uit, dus duidelijk gebeurt door het lopen en niet dat ze nog moeten groeien.
Ze is nu 7 maanden en een Border Collie dus hyper-actief. Ze loopt veel mee buiten op het erf/in de stal (stenen voornamelijk) dus het slijt natuurlijk wel hard maar een jonge bc veel binnen houden lijkt me ook niet bepaald de bedoeling..
Iemand ooit meegemaakt? Of enig idee wat ik eraan kan/moet doen?

Sindbad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:43

uhm, misschien kan je er mee naar de dierenarts. die weet wel wat je moet doen. ik heb ook wel eens gehoort over mensen die speciale *schoentjes* voor honden hebben. zodat ze niet steeds wondjes op de voet open scheuren enzo, misschien kan je dat gebruiken tegen de nagels? klinkt denk heel gek. maar k weet niet wat er aan moet doen

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 19:33

Bedankt Hoopte op een hoop honden kennis hier maar de bokkers laten het afweten.. De da zal binnenkort wel weer hier zijn dus dan vraag ik het wel even. Het zal niet morgen fout gaan maar was benieuwd of iemand meer dit meegemaakt had met "Paarden hondjes die veel buiten zijn"

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:54

weet je zeker dat ze niet krabt op de grond. Onze hond heeft het ook nog gehad, nl toen ie net voor de training moest wachten in een hok (bij ons op de hondeschool wachten de honden vaak daar als er nog andere bezig waren) en aangezien de onze nogal moeilijk alleen blijft op plaatsen die niet thuis zijn krabde ie ook tot bloedens toe. elke week hetzelfde. uiteindelijk bleef hij n de auto en geen probleem meer. dus mss heeft het hier iets mee te maken

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:17

Ik denk dat ze nageltjes gewoon moeten wennen aan het vele bewegen... Onze honden lopen de hele dag buiten, over steen, gras en grind (grint?). Daar hebben ze ook aan moeten wennen. Hun nagels stellen ook helemaal niks voor, maar ze zijn wel enorm sterk. Ze hebben inmiddels ook een flinke laag eelt gekweekt door het grind, er kwam hier eens een "stadshond" logeren en die liep 2 dagen moeilijk over t grind. Bezoekje aan de DA kan geen kwaad om uitsluitsel te krijgen, maar met 7 maanden zijn die nagels nog niet echt veel gewend denk ik.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 12:05

Bedankt

Zitake:
Ik heb haar nooit zien krabben. Zal niet zeggen dat ze het niet kan doen in haar bench maar ze is daar altijd zo ongelofelijk rustig in als ik haar erin leg en eruit haal dat ik het me nouwelijks voor kan stellen. Ik denk echt dat het komt door het (vele) buiten lopen..

Jallist: Ah bedankt .
Het is ook nog niet tot bloedens toe en misschien komt dat ook niet maar wilde toch even weten of iemand het vaker meegemaakt had.. De volgende keer als de da er is zal ik idd eens even informeren voor de zekerheid. (ze was er gister maar toen zat ik zo in de stres voor mn pony dat ik niet eens gedacht heb aan de hond ).

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:39

Graag gedaan Ik zal de nagels van onze Borders vanaaf voor de zekerheid nog even checken voor je.

Shaienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:15

de nagels van mijn hond zijn ook superkort (1jaar). Je hebt inderdaad speciale hondenschoenen, die kosten niet zo heel veel. Die kan je misschien tijdelijk omdoen totdat de nagels weer zijn aangegroeit. Maar ik zal me geen zorgen maken als de hond geen pijn bij het lopen heeft.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 13:57

Nee er is nog zeker niets aan de hand, was ook maar toevallig dat ik er naar keek. Was naar zijn wolfsklauwtjes aan het kijken die enorm hard gegroeid waren, die geknipt en toen keek ik gelijk even naar de andere nagels en toen viel het me op dat er een paar vrij kort waren vergeleken met de rest van zijn nagels.
Ik zal de tip van de schoentjes onthouden

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:05

Mijn hond heeft ook super korte nagels aan zijn voorpoten. Grappig om te lezen dat meerdere honden er last van hebben. Tyson is nu 17 weken. Hij komt ook veel buiten ik denk dat ze daardoor veel sneller slijten als een hond die veel binnen zit. Bij Tyson zijn het alleen zijn twee middelste nagels. Maar schoentjes............ik denk niet dat ik hem met schoentjes ga laten lopen. Voorlopig heeft hij er geen last van.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:07

Ik denk dat als je ze schoentjes aantrekt (ken het product niet, dus misschien zit ik er wel helemaal naast) de nagels nou niet echt veel weerstand opbouwen. Ik ben ook niet echt voor dat soort kunstmatige dingen. Een van onze Borders heeft wel eens een ingescheurde nagel gehad, dan kan ik me er misschien iets bij voorstellen, maar ach... Een weekje of 2 en het ding is weer aangegroeid.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:14

Ten eerste: super dat je haar zo veel beweging geeft. Er zijn helaas veel te veel mensen die, ten onrechte, denken een bc te kunnen houden met 3x per dag even uitlaten.
Ten tweede: Ik zou het in de gaten houden en kijken hoe het zich ontwikkelt. Anders iedere week even een foto maken. Ze is nog in de groei, dus je hebt ook nog kans dat de stand van de poten nog wat verandert. Heeft ze het bij alle 4 de poten?

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:51

Gabyfedde:
Bedankt Ze is eigenlijk altijd als ik buiten ben of we iets doen met de paarden erbij. Krijgt dus behoorlijk wat beweging wat ze ook graag doet want ze ligt geen minuut stil .

Inderdaad, bij alle 4 de poten maar vooral voor. En dan de 2 buitenste nagels. De 2 binnenste hebben nog gewoon een 'punt' waarna het leven begint.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:58

ik denk als de nagels kort zijn kan niet veel kwaad. Alleen je moet wel zorgen dan ze niet gaan barsten want dan kan je hond er wel lanst van gaan krijgen. Maar de nagels moeten gewoon wennen dat je hondje veel beweging krijgt.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:11

Heb onze honden gecheckt, poten waren nogal modderig maar goed genoeg om te zien dat de nagels ni veel voorstellen. Ik vroeg het nog even aan mijn moeder, die keek me aan of ik gek was. "Neeee die moeten juist afslijten. Een hond met scherpe nagels, dat is pas niet goed. Dit gebeurt toch bij elke hond die buiten loopt?" Kortom: Ik zou me er geen zorgen over maken

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:13

Zog ervoor dat ze niet "teveel" op stenen loopt.. Doordat ze nog jong is zijn de nagels kwetsbaarder...

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:16

gabyfedde schreef:
Ten eerste: super dat je haar zo veel beweging geeft. Er zijn helaas veel te veel mensen die, ten onrechte, denken een bc te kunnen houden met 3x per dag even uitlaten.
Ten tweede: Ik zou het in de gaten houden en kijken hoe het zich ontwikkelt. Anders iedere week even een foto maken. Ze is nog in de groei, dus je hebt ook nog kans dat de stand van de poten nog wat verandert. Heeft ze het bij alle 4 de poten?

Een jonge hond zoveel beweging geven is niet goeddat is slcht voorde gewrichten.... Het is wel goed om hem 3 keer per dag beweginggeven maar teveel is echt niet goed!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:33

Sabientjeuh: als een jonge hond uit zich zelf speeld en rent is deze beweging nooit teveel. Dat een jonge hond veel beweegt is totaal niet slecht voor zijn gewrichten

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:34

onnatuurlijke bewegingen zijn slecht voor zijn gewrichten maar gewoon een beetje rond rennen en een beetje spelen kan totaal geen kwaad

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:35

Nope, uit zichzelf niet. Aan de lijn lopen ofzo daar zijn wel speciale regels voor geloof ik, want dan geeft een hond zelf niet goed aan wanneer het genoeg is. maar als deze hond gewoon lekker uit zichzelf mee loopt bij de paarden zie ik geen probleem hoor. Die van ons banjeren de hele dag door de tuin sinds ze een half jaar zijn ofzo.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:41

Jallist: ben het helemaal met je eens!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:43

Sabientjeuh schreef:
gabyfedde schreef:

Een jonge hond zoveel beweging geven is niet goeddat is slcht voorde gewrichten.... Het is wel goed om hem 3 keer per dag beweginggeven maar teveel is echt niet goed!

Teveel beweging is nooit goed. Maar als een hond los loopt zoekt ie zelf zijn rust op. Als je een bc beperkt tot 3x per dag een klein stukje wandelen weet je zeker dat ie ontspoort. Maar je moet er inderdaad niet uren mee gaan wandelen of fietsen.

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:49

toch zeggen bekende trainers dat je met een pup (tot een week of 12) maar 10 minuten mag lopen. Die van ons is nu 17 weken en mag eigenlijk per keer zo;n minuut of 20 lopen. Als hij lekker buiten loopt loopt hij natuurlijk meer. Maar ze zeggen inderdaad dt het slecht is voor de banden en gewrichten. Kleine rassen hebben hier minder last van.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:51

Jallist: bedankt

Sabientjueh: Ze hoeft nooit te lopen. Ze kiest alles zelf. Als we hier op stal bezig zijn kan ze ook rustig gaan liggen (wat ze ook wel eens doet, maar ze is liever bezig). Als we naar buiten gaan gaan we altijd met de kar en in de bossen mag ze los, de rest zit ze op de wagen. En ook zodra ze los is in de bossen laat ze duidelijk merken als ze weer mee wil liften op de wagen.. Dus verplicht lopen is eigenlijk nooit van toepassing bij haar..

Fietsen heeft ze nog nooit gedaan (en gaat ook nooit gebeuren denk ik want daar ben ik te lui voor en ze krijgt hier beweging genoeg ).

Freaky:
Maar ze kan rusten zoveel ze wil. Met een half uurtje per dag krijg ik een 'gefreakte' hond (om even in jou trend te blijven ) ben ik bang...

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:37

Ja freaky, maar dat gaat over lopen aan de hand of aan de fiets. Dan is de regel voor elke levensmaand 5 minuten. Voor deze hond zou dat dus 35 minuten zijn (7 maanden toch? ) Dit is in verband met HD, wat bij border collies voorkomt. Maar bewegen uit zichzelf gaat dit niet voor op. Als je zo'n border binnen zet de rest van de dag gaat ie daar ook wel lopen bewegen hoor. Of hij gaat zijn energie op andere manieren uiten zoals slopen oid.