Vraag: Cavia & konijnenvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Vraag: Cavia & konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:19

Een paar dagen geleden ging m'n moeder cavia eten kopen. Kwam ze thuis met gratis staaltjes van : 'Science Selective Cavia'. Het is dus een complete en evenwichtige voeding voor cavia's met een mengeling van paardebloem, venkel en brandnetel en toegevoegd vitamine C, essentieel voor de gezondheid van cavia's.
Het zijn dus eigenlijk allemaal dezelfde bolletjes omdat bij ander voer sommige caafjes nogal kieskeurig kunnen zijn (zoals die van mij dus) en bij dit voer kunnen ze niet kiezen...het probleem kan wel zijn, als ze dit niet eten, dat ze dan helemaal niets hebben! Mijn caafje eet er wel van maar niet veel als vroeger van haar ander eten.
Maar mijn vraag is dus eigenlijk of er sommige mensen zijn die daar ervaring mee hebben?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:25

die brokjes zitten waarschijnlijk minder vetten in, minder lekkere snoepjes. Daarom wordt het ook minder smakelijk. Maar er zitten perfect gebalanceerde voedingstoffen in

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:27

Oké dankje Astragirl!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:28

onze konijnen lusten ook alleen de lekkere snoepjes, maar we kunnen het niet over ons hart krijgen alleen van die pellets te geven...

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:33

Waarschijnlijk heeft je cavia van dit voer ook veel minder nodig dan van het vorige. Ik heb een zeer critische cavia en heb nu een soort voer dat ze met weinig morren helemaal opeet. Wel duur, maar van gemengd voer gooi ik telkens de helft weg, omdat ze echt niet eet wat haar niet bevalt!

MYA

Re: Vraag: Cavia & konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:34

Wanneer er voldoende vitamine-C in zit is het goed. Let hier goed op.

Hooi, water en vitamine C zijn noodzakelijk voor caafjes !

Succes !

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:41

Het voer is inderdaad wel wat duurder, maar nu gooi ik telkens een heleboel weg...Dus maakt het niet uit!
Bedankt allemaal!

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:26

Ik voer gewoon 1 soort brok, ze eten alles op, moet ook wel anders krijgen ze verder niks ( geef ze wel groenvoer, hooi enz hoor! ) dus gewoon laten staan, eten ze wel op.
En inderdaad er moet wel vitamine c in zitten, in konijnen voer zit dit niet en moet er vitamine c bijgevoert worden. Ik gaf mijn cavia's vroeger konijnenvoer en toen deed ik een theelepeltje acrobinezuur in het drinkwater, later wel overgegegaan op cavia voer met vitamine c.
Sommige cavia's pakken ook het lekkerste uit hun voerbakje, terwijl daar helemaal geen vitamines in zitten.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:17

Tja, of je moet een cavia hebben als die van mij.
Die kreeg brokjes van de dierenwinkel, en toen waren de rapen gaar. Niet meer eten, niet meer drinken, geen groente meer eten, geen lekkere staafjes meer eten, helemaal niets meer. Mijn cavia had besloten in hongerstaking te gaan.
Dit heeft ze 3 weken vol gehouden, ik heb haar dagen jankend fijngemalen brokjes met appel gegeven. Ze was verder ook niet ziek ofzo, ze keek niet ziek, had nog glanzende oogjes, glanzende vacht, was nog levendig.
Pas toen ik begon te voelen dat ze echt afviel, ben ik meteen naar de dierenarts gegaan, deze vond het ook apart. Ze heeft een spuit gehad met vitamines, en hij kon verder niets doen. Hij verwachtte niet dat hij zou gaan eten, maar nu had hij in ieder geval weer vitamines binnen, en hopelijk zou het snel over zijn als hij honger kreeg.
Toen hij echter thuis kwam vloog hij de komkommer aan en heb de voerbak meteen half weggegooid, er gemengd voer doorheen gedaan en toen was het goed.
Nu laat ik het bakje net zo lang staan tot hij het grooteste deel op heeft. Het staat hoog (op zijn huisje) dus hij kan er niet allerlei viezigheid ingooien.

Alleen drinkt de cavia nog steeds niet. Maar hij is niet uitgedroogd, lijkt geen dorst te hebben (heeft altijd water klaarstaan), en eet verder goed. Ben wel minder hooi gaan voeren.

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:22

kijk alleen goed uit dat je niet plotseling van het ene op het andere voer over gaat. Cavia's kunnen daar goed ziek van worden.
Eerst een periode beide soorten voer door elkaar gemengt geven

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 22:35

Dankjullie voor de tips!
En ponylovertje, ik zal dan idd eerst beide soorten gemengd geven!

@ secricible: Je caafje drinkt dan toch iets hoop ik? Want caafjes kunnen eenmaal niet zonder drinken...
@ MYA: ik geef m'n caafje nu buiten het voer dat ze krijgt hooi en er zit vitamine C in het drinkbusje....
@ Bonny: mijn caafje eet geen konijnenvoer, het caviavoer was eens op (te laat nieuw gekocht) dus wou ik haar konijnenvoer geven, volgende dag stond het er nog steeds...
Maar toch bedankt iedereen! (nogmaals!)

Melis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:40

Hihi, ik heb ook kieskeurige cavia's. Ik koop altijd een zak van 2,5 kg bij Pet's place. Merk is Beaphar XtraVital. Daar eten ze eigenlijk alles van op, alleen bewaren ze de bruine, dunne staafjes tot het laatst en hopen ze dat ik er weer nieuwe voer in doe Ze zijn niet verwend hoor Ik mik het eigenlijk altijd uit dat ze genoeg hebben voor een dag, en dan krijgen ze de volgende ochtend weer "vers" voer.

Ik heb ook wel eens een zakje caviavoer gekocht bij de super. Ziet er voor mij hetzelfde uit, maar nee hoor.... dat raken ze maar liever niet aan. Ik heb een zwarte cavia, die houdt eigenlijk helemaal niet van snoepjes, knabbelstangen enz. Ze eet alleen verse groenten en fruit. Ik heb ook nog een witte cavia en die eet wel alles.

Leuk toch he, caviaatjes

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 22:59

Caafjes zijn idd heel leuk!
Zowel mijn konijntje en al de caafjes die ik ooit heb gehad eten die dunne bruine staafjes niet....

@ Melis, heb juist je nieuwe topic gezien, mooi caafje, maar zal ik ook even in je topic zeggen?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:37

die van mij krijgen naast hooi en groen alleen korrels. Hebben ze ook niks te kiezen. En tja, mocht ik een keer te laat zijn met nieuwe bestellen, dan eten ze ook wel konijnenvoer, met een vit C tabletje erbij. Ze vinden konijnenvoer niet echt super, maar bij gebrek aan beter

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:09

ik heb een konijn en cavia samen. En ze krijgen konijnenvoer. en me caaf krijgt nog vitamine c erbij. Bij gemend voor gingen ze alleen het lekkere opeten en lieten ze de helft staan. Ze eten ze gewoon hun bakje leeg

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:32

Stefaaah schreef:
Dankjullie voor de tips!

@ secricible: Je caafje drinkt dan toch iets hoop ik? Want caafjes kunnen eenmaal niet zonder drinken...

Nope, ze drinkt niets zover ik weet. Ze krijgt wel veel meer groente als een normale cavia hoort te krijgen, op aanraden van de dierenarts. Hij wist ook niet wat hij er mee moest, en heeft dus dit aangeraden.
Hij is nite ziek, hartstikke actief en lijkt nergens problemen mee te hebben. Hij is ook niet uitgedroogd ofzo, helemaal niets aan de hand met hem.
Dus zolang ik merk dat hij zich niet slecht voelt ga ik geen dwang toepassen, gewoon meer groente geven, groente nat maken enz. enz. dat er toch genoeg vocht binnenkomt. En hij krijgt vooral komkommer en af en toe een stukje sla (weet dat dat niet echt super goed is voor cavia's, maar volgens dierenarts kon klein beetje geen kwaad), aangezien sla vooral uit water bestaat.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 20:54

@ secricible: bij komkommer & sla krijgen ze idd nog genoeg vocht binnen. En zoveel kwaad kan dat niet hoor! Misschien kan je je caafje met een klein spuitje drinken geven? Nou ja, ik zeg zomaar iets want je volgt beter de raad van de DA, en als je caafje niet ziek is zoveel te beter!

Nou ja, iedereen bedankt voor jullie reacties!

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:59

secricible schreef:
Stefaaah schreef:
Dankjullie voor de tips!

Nope, ze drinkt niets zover ik weet. Ze krijgt wel veel meer groente als een normale cavia hoort te krijgen, op aanraden van de dierenarts. Hij wist ook niet wat hij er mee moest, en heeft dus dit aangeraden.
Hij is nite ziek, hartstikke actief en lijkt nergens problemen mee te hebben. Hij is ook niet uitgedroogd ofzo, helemaal niets aan de hand met hem.
Dus zolang ik merk dat hij zich niet slecht voelt ga ik geen dwang toepassen, gewoon meer groente geven, groente nat maken enz. enz. dat er toch genoeg vocht binnenkomt. En hij krijgt vooral komkommer en af en toe een stukje sla (weet dat dat niet echt super goed is voor cavia's, maar volgens dierenarts kon klein beetje geen kwaad), aangezien sla vooral uit water bestaat.

probeer is wat banyvoeding te voeren, gewoon zo`n fruithapje...
de mijne wilde na een operatie niet eten, eerst in z`n bekje gespoten en daarna at ie het met plezier uit een bakje...zit vitamines en vocht in..

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:26

mijn konijn at ook alleen de lekkere dingen er uit

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 23:04

@ sammylover: daarom wil ik dat voer nemen, kunnen ze niet meer kiezen!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:14

Onze cavia krijgt gewoon konijnenvoer, daarbij elke dag een vitamine C tabletje. Dit gaat erg goed. En de tabletjes zijn gewoon snoepjes voor haar.

Weet iemand dan of konijnen kuilgras mogen (voordroog)? Dit hebben we op stal en ruikt erg lekker, maar er zitten vel eiwitten in. Wie heeft hier ervaring mee?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:21

Toen mijn konijn nog op de manege stond gaf ik der ook altijd kuilgras, ik weet niet of het kwaad kan, maar ze leeft nog. ze heeft er een paar weken gestaan en dus een paar weken kuil.

Me konijn is ook altijd zo kieskeurig, eet het lekkerste eruit en laat de rest staan. ik laat het bakje dan gewoon wat langer staan in de hoop dat ze de rest er ook uiteet. dit graaft ze er dan uit en zit ze me zielig aan te kijken: ik heb hongeer hihi maf konijn

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:33

naomi_s, hij eet wel, maar drinkt gewoon niet meer. Maar hij lijkt geen problemen te hebben, dus maak me er absoluut niet druk om. Houd het goed in de gaten.

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 08:40

secricible schreef:
naomi_s, hij eet wel, maar drinkt gewoon niet meer. Maar hij lijkt geen problemen te hebben, dus maak me er absoluut niet druk om. Houd het goed in de gaten.

Als ie veel komkommer en sla krijgt hoef jij je geen zorgen te maken. Ze krijgen hun vocht dan al binnen.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 09:44

nou mijn cavia's die nemen enkel genoegen met de lekkere dingetjes uit het voer ik heb de duurste merken gehad en ze eten werkelij alleen de lekkere dingetjes gehad...wel krijgen ze elke dag hooi en groen voer en druppeltjes in hun waterflesje...
maar die van mij dat zijn gewoon een stel verwende sletjes...:p
die nemen enkel genoegen met t lekkerst van t lekkerst en t best van t best..
b.v die van mij hoef ik ook echt niet t standaart super de boer merk caviavoer te kopen ik schep dat in de bakken maar ze kieperen zo de bak om en eten er dan ook niks van en zitten dan zielig op nieuw voer t wachten..